AMD Zen 5 kan ge 40-procentig prestandaökning

Permalänk
Melding Plague

AMD Zen 5 kan ge 40-procentig prestandaökning

Påstådda läckta testresultat från SPEC-benchmarkprogrammet visar att Zen 5-kärnorna i nästa generation AMD-processorer kan vara betydligt snabbare än Zen 4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande! Jag vill minnas att någon från AMD var väldigt exalterad över Zen 5 långt tillbaks innan typ zen 2 eller 3 lanserades?

EDIT: "in an older AnandTech interview with AMD Zen architect Mike Clarke, he was so excited about Zen 5 that he wanted to be put to sleep so he could wake up when it launches. Zen 4 isn't even out yet"

Redan 2018 Jobbade han tydligen på Zen 5, rätt crazy

Permalänk
Medlem

Ser fram emot en 9800X3D.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Låter lite för bra för att vara sant, men har gärna fel. Dock är det först Zen 6/Zen 7 som uppgradering blir aktuell för mig.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Multitrådad ökning månntro? För single att öka 40% hade varit galet kul (men inget jag tror kommer ske).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Säkert någon specifik workload och inte alla test. Men hade varit riktigt gott.

Permalänk
Medlem

Nåväl, spännande tider om man redan sitter på AM5, tyvärr sägs X3D komma ett halvår senare men jag klarar mig nog på en 9950X ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jag kommer inte uppgradera avvaktar en eller två generationer men det låter ju riktigt bra.

Skrivet av talonmas:

Multitrådad ökning månntro? För single att öka 40% hade varit galet kul (men inget jag tror kommer ske).

Verkar vara per kärna. Om man kan tro på Kepler L2s påstående. (Kontot de baserar artikeln på)

”Core for core Zen5 is >40% faster than Zen4 in SPEC.”

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tveksamt om jag kommer villhöva uppgradera från 7800X3D eftersom jag mest spelar i 4K, men det ska ändå bli spännande att se vad de lyckas med.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Spännande! Jag vill minnas att någon från AMD var väldigt exalterad över Zen 5 långt tillbaks innan typ zen 2 eller 3 lanserades?

EDIT: "in an older AnandTech interview with AMD Zen architect Mike Clarke, he was so excited about Zen 5 that he wanted to be put to sleep so he could wake up when it launches. Zen 4 isn't even out yet"

Redan 2018 Jobbade han tydligen på Zen 5, rätt crazy

Låter bekant för mig med. Och om jag inte missminner mig så är det för att Zen 4 egentligen mest varit en optimering av Zen 3 och Zen 2 osv, medan Zen 5 innehåller fler ändringar från grunden som de helt enkelt inte skulle hunnit få in i en produktionsfärdig produkt förrän nu. Jag tar siffror som 40% med en stor nypa salt, men det ska bli spännande att se vad de kokat ihop

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Som alla säger, tar siffrorna med en skopa salt samtidigt som jag hoppas att uppgifterna stämmer.

Permalänk
Medlem

Detta rykte är ju gammalt, idag snackar ryktena mer om 20-25% uppsida på Zen5.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Ser fram emot en 9800X3D.

Samma här! Blir nog en uppgradering från min 5900X. Än så länge känns den inte som ett hinder, men 3d cache och högre IPC kan nog komma väl till pass framöver (och lite bättre strömeffektivitet skulle inte skada).

Permalänk
Medlem

40% finns ju redan, titta på apple och senaste ARM-chippen. Så på en rent teoretisk nivå kanske det kan gå?

I praktiken är det nog snarare specifika tester, någon speciell algoritm med fokus på någon speciell krets som förbättrats, kanske NPU?

Skulle vara kul om det blir något, kanske något för SD2? Zen5 & RDNA5, varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

40% finns ju redan, titta på apple och senaste ARM-chippen. Så på en rent teoretisk nivå kanske det kan gå?

I praktiken är det nog snarare specifika tester, någon speciell algoritm med fokus på någon speciell krets som förbättrats, kanske NPU?

Skulle vara kul om det blir något, kanske något för SD2? Zen5 & RDNA5, varför inte?

Första Zen hade 52% högre IPC än tidigare arkitektur, så saker händer ibland, dcok tror jag mer på 20-25% i snitt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Får de upp klocken till 6 så har man väl typ redan 20% sen lite ipc på det så kanske man kan träffa 40%?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Samma här! Blir nog en uppgradering från min 5900X. Än så länge känns den inte som ett hinder, men 3d cache och högre IPC kan nog komma väl till pass framöver (och lite bättre strömeffektivitet skulle inte skada).

Sitter också på en 5900X vilket är en trevlig CPU för diverse workloads, jag har pillat en del med arbete som drar nytta av många cores, men sista halvåret har det blivit en del spelande och därför kommer jag vid nästa uppgradering satsa på den snabbaste CPU'n för spel. För den duger troligen till andra workloads också.

Det spelar mig ingen roll om märket är AMD eller Intel, bara man får vettig prestanda för pengarna. Med andra ord skulle jag inte betala 50% mer för det ena märket om den inte skiljer mycket i prestanda.

Hoppas på 9800X3D förhoppningsvis blir nått vettigt att satsa på

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Sitter också på en 5900X vilket är en trevlig CPU för diverse workloads, jag har pillat en del med arbete som drar nytta av många cores, men sista halvåret har det blivit en del spelande och därför kommer jag vid nästa uppgradering satsa på den snabbaste CPU'n för spel. För den duger troligen till andra workloads också.

Det spelar mig ingen roll om märket är AMD eller Intel, bara man får vettig prestanda för pengarna. Med andra ord skulle jag inte betala 50% mer för det ena märket om den inte skiljer mycket i prestanda.

Hoppas på 9800X3D förhoppningsvis blir nått vettigt att satsa på

Ja, du har en bra poäng där. Intel kan ju överraska och komma med något riktigt bra så det är dumt att låsa sig vid AMD. Har ryktats om att de ska komma med svar på 3d cache i alla fall.

Historiskt har jag haft varannat "lag" på CPU vid uppgradering så egentligen är det Intels "tur". Men personligen så vill jag inte satsa på Intel igen så länge de drar 200w+ på high end. Blir spännande att se tester i höst/nästa vår på nya generationen i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Spännande! Jag vill minnas att någon från AMD var väldigt exalterad över Zen 5 långt tillbaks innan typ zen 2 eller 3 lanserades?

EDIT: "in an older AnandTech interview with AMD Zen architect Mike Clarke, he was so excited about Zen 5 that he wanted to be put to sleep so he could wake up when it launches. Zen 4 isn't even out yet"

Redan 2018 Jobbade han tydligen på Zen 5, rätt crazy

Förvånar mig inte. Jobbar själv med chip-utveckling, men med betydligt mindre sådanna. Vi behöver specen satt ungefär 4år innan den släpps i produkter. Övergripande plannering börjar nog närmare 10 år innan de finns i produkter.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar att man använder en bild på en PGA när AM5 är LGA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

40% finns ju redan, titta på apple och senaste ARM-chippen. Så på en rent teoretisk nivå kanske det kan gå?

I praktiken är det nog snarare specifika tester, någon speciell algoritm med fokus på någon speciell krets som förbättrats, kanske NPU?

Skulle vara kul om det blir något, kanske något för SD2? Zen5 & RDNA5, varför inte?

Rent teoretiskt kan väl ändå ingen x86 cpu nå samma prestanda som motsvarande avancerad arm-cpu? Så att det går för apple ser jag inte som en garanti för att det går för amd/intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Rent teoretiskt kan väl ändå ingen x86 cpu nå samma prestanda som motsvarande avancerad arm-cpu? Så att det går för apple ser jag inte som en garanti för att det går för amd/intel.

De kan knappast nå samma energieffektivitet, men motsvarande prestanda har de redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Detta rykte är ju gammalt, idag snackar ryktena mer om 20-25% uppsida på Zen5.

Det är inte gammalt, det är från förra veckan.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om någon hade tid över att gå igenom äldra artiklar bakåt i tiden med spådomar och påståenden om hårdvarusläpp och se hur många som var sanna eller falska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Får de upp klocken till 6 så har man väl typ redan 20% sen lite ipc på det så kanske man kan träffa 40%?

AMD 7950X har 5,7 boost på enskild kärna, upp till 6 är bara drygt 5% ökning. De skulle behöva cirka 6,8 för +20% clock.

Permalänk
Medlem

Det tror jag först när jag ser det

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

9800X3D, kom till papi

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Låter lite för bra för att vara sant, men har gärna fel. Dock är det först Zen 6/Zen 7 som uppgradering blir aktuell för mig.

Samma här angående uppgradering. Inväntar Zen 6 3D.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Hedersmedlem

Ouff! Kul om det blir så mycket (vi får se framöver såklart).

Men jaha. Jag tänkte uppa frånryzen r5 2600 till en r7 5700x3d senare i år. Fortfarande ok prestanda, utvecklingen saktar in and all that så en sådan uppgradering håller väl ett gäng år. Tänkte jag...

Men nu känns den planen lite akterseglad 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ouff! Kul om det blir så mycket (vi får se framöver såklart).

Men jaha. Jag tänkte uppa frånryzen r5 2600 till en r7 5700x3d senare i år. Fortfarande ok prestanda, utvecklingen saktar in and all that så en sådan uppgradering håller väl ett gäng år. Tänkte jag...

Men nu känns den planen lite akterseglad 😁

Gjorde exakt det hoppet för några veckor sen. (hade en 2600 innan till och med)

Planerar att behålla denna burk ett bra tag till så det var väldigt värt uppgraderingen

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT