Permalänk
Medlem

Nya Datorn "stutter laggar" vid spelande

Hej, ny här! För några veckor sedan köpte jag en ny burk som jag hade tänkt att spela på. När jag spelar Rust så får jag hela tiden "stutters" och frysningar när det tex är skott som avlossas i närheten. Känns sådär när man lagt 20k på en ny dator o knappt kan spela.

Min fråga till er kunniga är vad de kan bero på, jag är skitdålig på datorer och optimering etc och vet inte riktigt vart jag ska vända mig för hjälp.

Operativsystem:Windows 11 Home
Skärm:1440p 240hz 27´ ASUS Skärm
Processor:AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz 38MB
Processorkylare:Arctic Liquid Freezer III 240 - Black - CPU Vatten
Moderkort:Gigabyte B650M D3HP AX
Minne:Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengean
Grafikkort:Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Windforce OC
SSD/Hårddisk:Crucial P5 Plus M.2 NVMe SSD 2000GB
Nätaggregat: GIGABYTE UD750GM Strömförsörjning - 750 Watt - 120
Chassi:DUTZO C420 TG
Övriga komponenter:

VIDEO PÅ HUR DET SER UT: https://www.veed.io/view/3304ad0b-5b17-43c6-8ea1-6aeedc0e93ac...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En privat video kan vi inte se dessvärre. Börja med att kolla temps, uppdatera Windows och drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Hej.
Håller med tidigare talare, börja med att kolla tempen på cpu.
Har du byggt den själv?
Du kör med aio på cpu så börja med att kolla att pumpen är ansluten rätt på moderkortet och kolla i manualen hur du ställer in den i bios om inte den gör det själv.
Har du monterat blocket på cpu rätt och tagit bort skydds plasten om det satt någon där?
Var de pasta på blocket eller har du satt på det själv?

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla så du inte råkat sätta skärmkabeln i moderkortet istället för grafikkortet.

Permalänk
Medlem

När TS monterade CPU-kylaren (Liquid freezer 3) satte du de där två plåtskenorna på rätt sida?

Ena har ett R på sig och ska vara höger om CPU socketen, och andra har L ska vara till vänster.
Vänder du dem åt fel håll så kommer du få sämre kylning! Det borde väl inte vara tillräckligt för att få de symptom du har men man vet aldrig...
Du borde kunna se de där R och L på skenorna även med kylaren monterad, så dubbelkolla dem

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hej.
Håller med tidigare talare, börja med att kolla tempen på cpu.
Har du byggt den själv?
Du kör med aio på cpu så börja med att kolla att pumpen är ansluten rätt på moderkortet och kolla i manualen hur du ställer in den i bios om inte den gör det själv.
Har du monterat blocket på cpu rätt och tagit bort skydds plasten om det satt någon där?
Var de pasta på blocket eller har du satt på det själv?

Mvh Thomas

Hej Thomas, tack för svar! Vilket grymt forum jag hittat

Yes jag har byggt den! Efter många youtube videos haha... Ja de minns jag att jag la märke till när jag installerade den, det jag funderar på att de möjligtvis kan vara är hur slangen går. Får ej plats med radiatorn i taket på chassit så var tvungen att sätta den fram, vilket gör att slangen kanske går lite konstigt. Pastan lade jag på själv o plasten är borta. Jag satte en ärta i mitten, nu i efterhand kanske jag egentligen skulle spridit ut den innan jag satte på kylaren.
Se bild: https://gyazo.com/62bc07a00d24f0c36a3243ce93e4d69a (ursäkta kabeldragningen)

Dethär med bios är jag inte så vass på så får forska lite i de.

Mina temps är mellan 45-60 vid spelande så temperaturen ska nog inte vara några konstigheter. Kan det möjligtvis vara RAM-minnet som spökar? Står att 92% av RAMEN används när jag spelar (28,6gb/31,1). Borde de inte stå 32gb?
Normalt att bara hälften av CPU & GPU används vid spelande?
Se bild: https://gyazo.com/344560715346274be0565830bb9febde

Nu blev de mycket frågor. Ni får läsa de ni orkar trevlig kväll och tack på förhand!

Mvh

Permalänk
Medlem

Hej.
Ja då är det inte temperatur det är fel på.
Finns många som kan svara bättre än mig på hur det hänger ihop med ram användningen,
Men ser ut som du har slut på ram minne och då börjar den använda hårddisken vilket skulle förklara varför det börjar lagga.
Vad mer har du igång samtidigt? Prova att sänka inställningen lite eller stäng av alla andra program så du hamnar på max typ 24gb ram användningen och se om de blir bättre.
Mvh Thomas

Fort men fel
Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Hmm man kan ju undra vad som käkar upp allt det där RAM:et?
Har du testat köra andra spel? Flyter dem?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm man kan ju undra vad som käkar upp allt det där RAM:et?
Har du testat köra andra spel? Flyter dem?

Ja, de jag testat flyter på bra, ibland kan jag känna av de i andra spel men inte alls lika mycket som Rust. Kör inte så krävande spel så Rust är nog mest krävande, och vad jag hört är det mycket CPU krävande spel

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Har inte spelat Rust själv men sitter på liknande dator som dig, lite starkare gpu och cpu men tycker allt flyter på sjukt bra på min burk, min dator ligger runt 40-50% användning av ram i spel så man undrar vad som använder så mycket ram i din dator.
Kolla vad som använder allt ram när du spelar.
Kollar man vad steam rekomenderar för hårdvara till rust så ska det inte vara ett problem för dig.
Min dator
Ryzen 7600x rtx 4070Ti och 32gb ddr5 med en nvme disk.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk

Har du kollat vad vsync står på i nvidia kontrollpanel?
Sonen hade problem med stutters i spelet battle field v (någonting) mm slog av vsync(som var på) och stutters försvann..
Mch Peter

Permalänk
Medlem

Spelet Rust käkar RAM, googlar man Rust game memory så är du inte ensam om problem med det spelet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan.
Har inte spelat Rust själv men sitter på liknande dator som dig, lite starkare gpu och cpu men tycker allt flyter på sjukt bra på min burk, min dator ligger runt 40-50% användning av ram i spel så man undrar vad som använder så mycket ram i din dator.
Kolla vad som använder allt ram när du spelar.
Kollar man vad steam rekomenderar för hårdvara till rust så ska det inte vara ett problem för dig.
Min dator
Ryzen 7600x rtx 4070Ti och 32gb ddr5 med en nvme disk.

Såhär ser användningen ut ungefär. https://gyazo.com/7082a4d3ea6c838072a58911e1f82169

Vad är det som tar 0.9gb ram från mina 32? Står att jag har 31.1gb totalt

Permalänk
Medlem

Hej,
Det är de samma för mig, står 31,1 och läser man under minne så är de 873MB maskinvarureserverat.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Bios uppdatering hjälpte. Tack alla för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av botstrom:

Bios uppdatering hjälpte. Tack alla för hjälp!

Hej. Vad hjälpte med en bios uppdatering? Lagg i spel eller att du nu har 32gb ram istället för 31.1? Nyfiken fråga bara 😀

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Skrivet av botstrom:

Såhär ser användningen ut ungefär. https://gyazo.com/7082a4d3ea6c838072a58911e1f82169

Vad är det som tar 0.9gb ram från mina 32? Står att jag har 31.1gb totalt

Skrivet av Tobbe_Man:

Hej,
Det är de samma för mig, står 31,1 och läser man under minne så är de 873MB maskinvarureserverat.<Uppladdad bildlänk>

Windows räknar 1Gbyte som 1000Mbyte inte som 1024Mbyte

(32Gbyte / 1024Mbyte) * 1000Mbyte = 31,25Gbyte

Kallas för Mibibyte eller nå liknande har jag för mig.

Samma anledning att windows inte visar t.ex. 1TByte på en 1Tb disk utan typ ~940GB

I övrigt stäng av steam overlay känt problem i många titlar att orsaka div olika bekymmer om man har det aktivt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hej. Vad hjälpte med en bios uppdatering? Lagg i spel eller att du nu har 32gb ram istället för 31.1? Nyfiken fråga bara 😀

BIOS uppdatering hjälpte med lagget i spelet! Nu flyter det på betydligt mycket bättre