Permalänk
Medlem

Att dricksa eller inte

Nu har jag ätit ute och sett hur restaurangernas betalterminaler försöker få en att dricksa. För länge sedan gick det inte dricksa med betalkort, sedan fick man ange totalbelopp medan nu finns det några knappar för olika procentsatser. Alternativet "Ingen dricks" finns inte men man kan klicka på "Fortsätt" istället.

Jag är emot dricksandet av två anledningar. Dels för att restaurangerna borde vara ansvariga att betala lön till servitörerna, och dels för att jag vill behandla alla lika och det känns orimligt att börja ge dricks till alla yrkesgrupper, speciellt nu när vi inte längre använder kontanter. Att terminalerna inte har alternativet "Ingen dricks" tycker jag är fult och gör mig extra tveksam att stödja systemet.

Men jag känner mig obekväm att inte ge dricks när servitören eller ens vänner vid bordet tittar på. Så obekväm att jag inte lockas av att gå ut och äta på samma sätt som förut, faktiskt.

Vad tycker ni om detta? Brukar ni dricksa? Vill vi gå åt samma hålla och skapa en drickskultur som i USA?

Permalänk
Medlem

Om jag känner att nån gjort saker utöver det vanliga så dricksar jag. Har de bara sagt välkomna och slängt fram maten så dricksar jag inte.
Och självklart aldrig när de bara tappar upp en öl.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Dricksar om servicen varit fantastisk.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag dricksar bara om det har varit exceptionell service, men, om de kommer med en sån där terminal som har en massa dricks-förslag så dricksar jag inte av principsak. Däremot så ska ju det sättet att lägga upp betalningen gett +78% fler kunder som dricksar, vilket i sin tur gör att de lär inte sakna min dricks.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Dricksar aldrig, känner samma som dig, att det är inget jag vill stödja.
Tänker att varför dricksar man inte om man ringer till en support och får hjälp?
Ringer du din internetleverantör så kan du sitta med personen i 30min och sen lägga på, ingen som kommer be om dricks där inte.
Går man till en bar/rest. och beställer valfri dricka, varför ska man då dricksa för en "interaktion" på 2min där personen i frågan verkligen bara gör sitt jobb?
Vill folk dricksa så kör hårt, men släng inte det i ansiktet på resten. Dricksen ska inte vara den motiverande faktorn till att du sköter ditt jobb.

Permalänk

Jag är inte så förtjust i att dricksa, men jag gör det ibland. Beroende på service och vilket humör jag är på. Ibland krävs det mkt bra service, ibland gör jag det bara ”för att”.
Då min fru har jobbat mkt inom restaurang tidigare, på många olika ställen, och vänner som gör det idag, så vet jag hur otroligt jäkla dåligt betalt dom har, och hur otroligt stor skillnad dricksen kan göra för personalen. På riktigt fina ställen går dom ju hem med tusenlappar extra på en kvälls jobb.(man kan tycka vad man vill om det).

Det är lite av ett systemfel tycker jag, då restaurang facket har misslyckats kapitalt med att driva upp lönerna. Handels tex, som jobbar för vanlig butikspersonal, har väl lyckats väldigt mkt bättre med tex övertid osv.
Sen kan ju såklart inte restaurangpersonal ha samma övertid som butik, då de jobbar helt andra tider på dygnet, och andra dygn, men ändå….

Permalänk
Medlem

Normalläget är att jag aldrig dricksar. Tycker inte att personalens löner ska bero på gästernas välvilja. Det har dock hänt att jag varit överrumplad av den service jag fått att jag gjort det ändå. Det är dock inte många gånger det hänt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Problemet med dricks med kort är ju att man inte vet VEM som får dricksen. Jag brukar ha lite kontanter med mig som jag lägger på bordet innan jag går eller i "fodralet" med kvitto och kort eftersom det ofta är servitören eller servitrisen man vill ska få dricksen och inte VDn till sin nya pool.

Så nej inte med kort men kontant.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Dricksar när jag är i Amerika eftersom jag vet att deras lön oftast består av bara några få dollars + dricksen.

Men i Sverige? Skulle aldrig hända. Här har vi vettiga löner, och förväntas att folk gör det arbete vi har betalt för, att äta ute idag är faktisk rätt så dyrt.

Varför skulle jag betala 20% ovan på en lunch till 150 sek? Den serveras, jag äter, ofta så städar vi själv undan i Sverige (vet inte riktig hur vi fick en kultur som inbär att man själv slänger papper, skräp, bringar tallrikar etc. på en bricka och ställer dom i ett ställ själva, men så är det vart jag bor i.af.

Det skulle jag ALDRIG betala tips för.

Permalänk
Medlem

Dricksar aldrig i Sverige då personalen har en lön de kan leva på. Utomlands beror det på dricks-kulturen.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

I andra turist länder kan jag dricksa om jag anser att personalen har servat mig under kvällen. Dvs dom kommer fram när dom ser att drickat börjar ta slut och frågar om man vill ha påfyllning eller något annat typ snacks och är allmänt trevliga.

I sverige anser jag att personalen gör det absolut minsta möjliga i 9/10 fall. Ibland undrar man ens varför folk jobbar i service yrken när dom inte ens verkar gilla det.

Permalänk

Det är inget fel med tankesättet att kunna dricksa. Det är mer implementationen av hur man gör det i sverige som jag stör mig på.
Jag tänker den bild jag har fått filmer i usa, där man kan lägga småpengar i en skål och där servitrisen och kanske någon annan personal får. Det finns såklart ibland ägare som missbrukar och ta hela.

Men hur fungerar det i sverige? Är det precis som mer pengar in till företaget precis som vilken intäkt som helst? Det blir då en j-vla massa personer som ska vara med och dela på den dricks som man lämnar. Servicetisen får en väldigt liten del.

Sedan är jag lite emot overheadpersonal. Jag vill beställa maten från min mobil eller en beställningsterminal. När maten är klar så går jag själv och hämtar den. Servicetisen arbetsuppgift är då att transportera maten från köket till där jag kan hämta den.
Såklart denna arbetsuppgift går utföra olika bra. Men det är inte denna arbetsuppgift jag brukar ha positiv eller negativ kritik emot, det är mer de i köket och sedan de som köper råvaror.

Permalänk
Medlem

Dricksar rent tekniskt nästan alltid, men oftast rör det sig om att runda upp någon enstaka procent (om det kostar 482kr betalar jag 500kr). Är mer benägen att dricksa om restaurangen är relativt billig då jag tänker att lönerna troligtvis inte är så höga där.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Brukar dricksa till närmsta tiotal bara för att. 😅

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för det här på ett enda ställe, nyöppnat av folk utifrån, och dit går jag aldrig mer. Dålig service, inkompetent personal och begärde dricks, de fick ingen. Jag är nog inte ensam om upplevelsen, för företaget är nu under rekonstruktion och det är nästan alltid helt tomt där numera. Jag tror företaget är borta innan sommaren.

Två andra har sådana betalterminaler, seriösa ställen där de bryr sig. Där trycker de själva på knappen för att hoppa över dricks-grejset innan de vänder fram dosan, så man bara behöver kolla beloppet och bippa/slå koden.
Det här är ju i norra landsänden, alla känner alla, det är nog i allmänhet mindre fiffel&fusk mot en person man känner och har känt sedan småskolan. Företagen har så mycket mer att förlora här än i en stad när en missnöjd kund aldrig kommer åter, här finns bara några hundra pers och alla pratar med varandra, det tar fort slut på kunder hos oseriösa företag. I en stad kan de hålla på och fula sig i flera år innan kundunderlaget är borta.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som sjuksköterska med hemsjukvård och får inte bra betalt. Där jag vänder ut och in på mig själv för att göra kunden nöjd. Har jag tur får jag ett tack! Dricksar jag servitören som ställer fram min tallrik, om jag nu har råd att äta ute nån gång? Nope!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Jag jobbar som sjuksköterska med hemsjukvård och får inte bra betalt. Där jag vänder ut och in på mig själv för att göra kunden nöjd. Har jag tur får jag ett tack! Dricksar jag servitören som ställer fram min tallrik, om jag nu har råd att äta ute nån gång? Nope!

Jag förstår absolut hur du tänker.
Vill man ge något extra så är det frivilligt och det bör inte vara begränsat till ett fåtal yrken. Jag gissar nu men jag antar att ni i erat yrke inte ens få ta emot gåvor/dricks? Om du gör ett jäkla bra jobb och en patient kommer tillbaka med ett kuvert med lite slantar, skulle det vara ok?

Då det blir ju väldigt skevt när vissa yrken propsar på att få extrabetalt för sin tjänst med andra förbjuds att få det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag gissar nu men jag antar att ni i erat yrke inte ens få ta emot gåvor/dricks?

Så är det! Precis som det bör vara! Men det präglar mig dock till ännu större ovilja att dricksa för servicen på resturang. Det ska vara nått riktigt extraordinärt om jag dricksar!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

I USA dricksar man för att dricksen bokstavligen är deras lön. I Sverige betalar arbetsgivaren deras lön, inte jag direkt. Så 0 dricks.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Problemet med dricks med kort är ju att man inte vet VEM som får dricksen. Jag brukar ha lite kontanter med mig som jag lägger på bordet innan jag går eller i "fodralet" med kvitto och kort eftersom det ofta är servitören eller servitrisen man vill ska få dricksen och inte VDn till sin nya pool.

Så nej inte med kort men kontant.

De allra flesta delar dricksen jämt på alla som jobbade det skiftet, inklusive kockarna o.s.v. så det är inte bara den som serverar som får dina dricks, inte ens om det är kontanter.

Permalänk
Medlem

I Sverige Nej - Har dock råkat göra det när jag har varit berusad.
Det är också ett ofog att man själv ska slå in beloppet!!!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Betala dricks i Sverige skulle jag aldrig göra, de har lön. Bra medarbetare som är omtyckta av kunderna bör också se det på sin lön.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Dricksen från mig är att, om de har bra pris och är trevliga, så kommer jag dit igen, annars inte.
Är de inte trevliga som man bör vara när man erbjuder en tjänst, så har dom i min mening inte skött sitt arbete.
Många yngre beter sig inte som folk, varken i kassor eller de som handlar, eller beställer någon annan tjänst.

Man handlar inte på ICA pratandes i telefon, med hörlurar eller mopedhjälm på. Man ska säga hej och tack.
Bete er som folk förfan skulle jag säga, och det gäller alla. Om någon skall få dricks så är det grannen som på en söndag hjälp mig med något brådskande, något bildäck eller en vattenläcka.

Man ska inte få dricks på det man jobbar med.
Folk med andra yrken får ju inte dricks.

Permalänk
Medlem

Fick faktiskt lust att dricksa senaste gången man åt på Buddies, för bruden i kassan erbjöd sig att sno min telefon och hjälpa till att ta group-photot, det slog mig inte förs i efterhand att man faktiskt kan dricksa i sverige xD

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Man handlar inte på ICA pratandes i telefon, med hörlurar eller mopedhjälm på. Man ska säga hej och tack.

Öh, va?
Menar du just när man står i kassan eller? Är jag själv(handlar oftast inte själv) på Ica så har jag alltid musik i öronen eller pratandes i telefon. Behöver jag tilltala någon, som när jag står i kassan tex, så tar jag dock ur lurarna, men kör oftast självscanning.
Är det dåligt beteende enligt dig eller?

Permalänk
Medlem

JAG är BITTER så jag ger aldrig dricks, Jobbar själv inom vård och omsorg. ett jobb som har låg lön och är otroligt serviceinriktad inte bara att man alltid ska vara glad och trevlig till alla man hjälper, Även till anhöriga.. Skulle också vilja ha dricks för att jag gör ett EXTRA bra arbete..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Dricksar aldrig i Sverige då personalen har en lön de kan leva på. Utomlands beror det på dricks-kulturen.

Håller med helt och hållet att så bör det vara. Gäller dock de stora kedjorna som McDonald m.fl. Vanlig lön på "burger n beer" är på 20-23k,ä för service personal, därför många lämnar branschen (helt rätt!). Sen finns det säkert nobel middag och "le-food" på någon östermalm som drar upp snittet rejält.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Man handlar inte på ICA pratandes i telefon, med hörlurar eller mopedhjälm på. Man ska säga hej och tack.
Bete er som folk förfan skulle jag säga, och det gäller alla. Om någon skall få dricks så är det grannen som på en söndag hjälp mig med något brådskande, något bildäck eller en vattenläcka.

Det där är något jag aldrig förstått och något jag bara sett i Sverige, att man tackar för att man betalat för det man köpt. Var kommer det från egentligen? Hälsa på personen i kassan absolut, men det är ju den som ska tacka för att jag handlat där och inte tvärtom.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Öh, va?
Menar du just när man står i kassan eller? Är jag själv(handlar oftast inte själv) på Ica så har jag alltid musik i öronen eller pratandes i telefon. Behöver jag tilltala någon, som när jag står i kassan tex, så tar jag dock ur lurarna, men kör oftast självscanning.
Är det dåligt beteende enligt dig eller?

Självskanningen behöver du inte prata med, om du nu inte känner att du behöver!
Någon form av tjänst som berör minst två personer så bör man visa hyfs, anser jag.

Man beter sig/uppför sig som man själv skulle vilja bli bemött. Säljer du (ja just du) saft eller finska grisar ute vid vägkanten vid villan så lär du förvänta dig något sorts bemötande. Någon som kommer dit och beter sig otrevligt eller ignorant har inget där att göra, anser jag.

Jag tror också att folk blir gladare och får mer motivation i längden, en win win.

Så om du pratar i telefon, har lurar och svarta solglasögon på när du ska betala vid en kassa med en kassör(ska), så skulle jag tycka att du är otrevlig / ignorant, och förmodligen är jag inte ensam om det. Det samma gäller när man går på en buss fram, och det gäller både chaufför och de som påstiger bussen.

Kanske är det en åldersgrej?

(så dricks i min mening mestadels onödigt, man bör sköta sitt jobb utan att behöva dricks)

Permalänk
Medlem

Jag dricksar aldrig, men jag går heller aldrig på riktigt "fina restauranger". Skulle nog inte dricksa där heller. Om lönerna inte räcker så får dom höja priserna på maten istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det där är något jag aldrig förstått och något jag bara sett i Sverige, att man tackar för att man betalat för det man köpt. Var kommer det från egentligen? Hälsa på personen i kassan absolut, men det är ju den som ska tacka för att jag handlat där och inte tvärtom.

Du måste väll inte tacka om du inte vill, men om du får ett kvitto i handen så kanske du bör tacka?
På många ställen jag vart på så är kassörskorna trevliga tillbaks, ibland får man kassen packad, och ibland hej eller hejdå när man passerar personalen, eller när man själv glömt och man hör det från dom på vägen ut.

Beter sig man väl i ex en Pizzeria så kan man också få vissa "förmåner" efter ett tag.

Nog för att man är introvert som bara den, men om man erbjuder eller beställer en tjänst av en medmänniska, så försöker man bete sig.