MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Någon här som sålt sin mc till Bike Trollhättan, fick ni rimligt betalt?

Ska sälja min och avveckla hobbyn, orkar inte med att sälja privat pga det är lite för dyr hoj för det med provkörning,stöldrisk osv.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Någon här som sålt sin mc till Bike Trollhättan, fick ni rimligt betalt?

Ska sälja min och avveckla hobbyn, orkar inte med att sälja privat pga det är lite för dyr hoj för det med provkörning,stöldrisk osv.

Aldrig sålt till dom men kan tipsa om en annan. Dock vill jag inte skriva ut eller reklamera här öppet så om intresse finns skriv PM

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS GTX 1070 DUAL OC 8GB - Gigabyte AX370 Gaming k3 - Ryzen 7 2700X, Crucial Ballistix Tactical DDR4 3000MHz 2x8GB - Samsung 960 Evo M.2 250 GB - Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Någon här som sålt sin mc till Bike Trollhättan, fick ni rimligt betalt?

Ska sälja min och avveckla hobbyn, orkar inte med att sälja privat pga det är lite för dyr hoj för det med provkörning,stöldrisk osv.

Skrivet av adis99:

Aldrig sålt till dom men kan tipsa om en annan. Dock vill jag inte skriva ut eller reklamera här öppet så om intresse finns skriv PM

Kontakta flera bolag innan försäljning. Kan skilja många tusenlappar eller ännu mer mellan offerterna.

Vissa MC-butiker säljer även åt dig. Dvs de tar hand om all försäljning och när den är såld får du pengarna - en liten provision. Det kan ofta ge mer pengar i handen än att sälja direkt. Beroende på avtal. Trist men lycka till!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Någon här som sålt sin mc till Bike Trollhättan, fick ni rimligt betalt?

Ska sälja min och avveckla hobbyn, orkar inte med att sälja privat pga det är lite för dyr hoj för det med provkörning,stöldrisk osv.

Det är enkelt att få en värdering av dem online, de har ett formulär och kom tillbaka på mail efter ett par dagar. Ger en fingervisning i alla fall. Kan säga att de bjöd 35' nyservad och 30' utan service. Just nu finns 3 på blocket från samma år, alla har dock gått längre, 3000-3700 mil när min har gått 2000+

Mc 1 privat 65'
Mc 2 handlare 65'
Mc 3 handlare 68'

Så ja, inte jättebra. Tror jag skulle kunna sälja min på nolltid för 55' privat.

Men de betalar nog förhållandevis mer för nyare hojar, min är en 2014.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kontakta flera bolag innan försäljning. Kan skilja många tusenlappar eller ännu mer mellan offerterna.

Vissa MC-butiker säljer även åt dig. Dvs de tar hand om all försäljning och när den är såld får du pengarna - en liten provision. Det kan ofta ge mer pengar i handen än att sälja direkt. Beroende på avtal. Trist men lycka till!

Mjo vet de finns flera var bara nyfiken, vet många har förmedling med olika typer av avgifter. Vissa tar fastpris vissa % osv.

Skrivet av glemmy:

Det är enkelt att få en värdering av dem online, de har ett formulär och kom tillbaka på mail efter ett par dagar. Ger en fingervisning i alla fall. Kan säga att de bjöd 35' nyservad och 30' utan service. Just nu finns 3 på blocket från samma år, alla har dock gått längre, 3000-3700 mil när min har gått 2000+

Mc 1 privat 65'
Mc 2 handlare 65'
Mc 3 handlare 68'

Så ja, inte jättebra. Tror jag skulle kunna sälja min på nolltid för 55' privat.

Men de betalar nog förhållandevis mer för nyare hojar, min är en 2014.

Jag skicakde till dem för några dagar sedan men var ändå nyfiken på vad andra har fått för värdering.
Tack, min ligger hos handlare mellan 150-165 000 för ungefär samma mil och utrustning. Så känner att 120 borde man få iallfall.

Men avvaktar och ser.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Nya prylar till Aprilian! Rejsigt värre.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Ett måste såklart 😎

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till att motocross hjälmar är så olikt utformade vanliga integral hjälmar? Mycket större utskjutande del framför hakan, och sen är det väl liknande skidglasögon som sitter på det.

Om man vill börja motionsåka enduro och införskaffa lämpliga skydd, vilken typ av hjälm och övriga skydd ska man satsa på, och varför? Skor som går upp över halva vaden för att ge stabilitet och skydda fotlederna är väl ganska givet? På det en ryggplatta? Någonting annat att tänka på? Handskar, ryggskydd, skor, en bra hjälm, men vilken typ? Det känns som en början, är det någonting jag missar?

Tanken är att åka enduro liknande enbart för nöje/motion. Finns några klubbar och spår här omkring som är av intresse. Hoj finns 250cc 4t luftkyld halv-retro cross att åka på. Inget hoppande, inget banåka, det blir enduro spår, skogsspår, grusväg, eller någon öppet fält av grus bara för övning.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Vad är anledningen till att motocross hjälmar är så olikt utformade vanliga integral hjälmar? Mycket större utskjutande del framför hakan, och sen är det väl liknande skidglasögon som sitter på det.

Om man vill börja motionsåka enduro och införskaffa lämpliga skydd, vilken typ av hjälm och övriga skydd ska man satsa på, och varför? Skor som går upp över halva vaden för att ge stabilitet och skydda fotlederna är väl ganska givet? På det en ryggplatta? Någonting annat att tänka på? Handskar, ryggskydd, skor, en bra hjälm, men vilken typ? Det känns som en början, är det någonting jag missar?

Tanken är att åka enduro liknande enbart för nöje/motion. Finns några klubbar och spår här omkring som är av intresse. Hoj finns 250cc 4t luftkyld halv-retro cross att åka på. Inget hoppande, inget banåka, det blir enduro spår, skogsspår, grusväg, eller någon öppet fält av grus bara för övning.

Köp en hjälm som sitter bra på huvudet!
Köp rejäla crosstövlar - fötter är ömtåliga.
Istället för ryggskydd så föreslår jag att du köper en väst med både ryggskydd, armbågsskydd och bröstskydd i ett.
Är inte dumt heller att satsa på ett par vettiga knäskydd.

Gällande både hjälm, stövlar och skydd i allmänhet är att du testar dem o ser att de sitter BRA på dig och att du trivs i dem annars kommer de inte användas. Det tycker jag är den viktigaste parametern före att du köper märke X eller produkter från tillverkare Y...

Mina $0.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Köp en hjälm som sitter bra på huvudet!
Köp rejäla crosstövlar - fötter är ömtåliga.
Istället för ryggskydd så föreslår jag att du köper en väst med både ryggskydd, armbågsskydd och bröstskydd i ett.
Är inte dumt heller att satsa på ett par vettiga knäskydd.

Gällande både hjälm, stövlar och skydd i allmänhet är att du testar dem o ser att de sitter BRA på dig och att du trivs i dem annars kommer de inte användas. Det tycker jag är den viktigaste parametern före att du köper märke X eller produkter från tillverkare Y...

Mina $0.2

Mer eller mindre alla godkända hjälmar som säljs i sverige (i seriösa butiker) håller måttet. Så passformen är 100% det viktigaste.
Tänk även på att vissa hjälmar har 1 skal, 2 skal eller 3 skal. Säg att det har 1 skal och är i storleken M. Alla som har större eller mindre huvud än så passar inte riktigt bra. Jag försöker alltid hitta en som har rätt skalstorlek men viktigaste är passformen.
Helst skall man isåfall tänka på att har man L så bör man inte köpa ett med skal som är XXL och massa vaddering nedåt utan bör köpa en som har M-L i skalstorlek istället.

Det finns grymt bra hjälmar för 1500kr och det finns de för 10k som är minst lika bra. Oftast är det märket och småfinesser som spelar roll. Såsom vikt etc.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Mer eller mindre alla godkända hjälmar som säljs i sverige (i seriösa butiker) håller måttet. Så passformen är 100% det viktigaste.
Tänk även på att vissa hjälmar har 1 skal, 2 skal eller 3 skal. Säg att det har 1 skal och är i storleken M. Alla som har större eller mindre huvud än så passar inte riktigt bra. Jag försöker alltid hitta en som har rätt skalstorlek men viktigaste är passformen.
Helst skall man isåfall tänka på att har man L så bör man inte köpa ett med skal som är XXL och massa vaddering nedåt utan bör köpa en som har M-L i skalstorlek istället.

Det finns grymt bra hjälmar för 1500kr och det finns de för 10k som är minst lika bra. Oftast är det märket och småfinesser som spelar roll. Såsom vikt etc.

Var det inte det jag skrev...?
*confused*

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Var det inte det jag skrev...?
*confused*

Jodå, jag bara lade tlll lite extra om just hjälmen och skal samt att man inte behöver betala många tusen för en bra hjälm utan att man kan hitta i de flesta prisklasser. Vi är på samma sida.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Vad är anledningen till att motocross hjälmar är så olikt utformade vanliga integral hjälmar? Mycket större utskjutande del framför hakan, och sen är det väl liknande skidglasögon som sitter på det.

Motocrosshjälmar är anpassade till motocrossåkning - lägre vikt, solskärm, mer öppen konstruktion runt mun och näsa för inte imma igen, skydd framför som bättre styr undan sprutande grus och stenar, sen glasögonen kan ha olika lösningar för att ta bort lera.

För motionsåkning funkar båda typer, men en vanlig hjälm med visiret nere tenderar att imma igen när man har lite flås och hastigheten är låg.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det blev en svart MT 07 2019 för min del. Trevlig hoj, men har inte så mycket att jämföra med. Motorbromsen(?) är jäkligt vass när man släpper gasen. Det gillar jag inte just nu, men är antagligen en vanesak.

För övrigt så har jag alla mina försäkringar hos Länsförsäkringar. I och med att man har detta har man även 20% rabatt på försäkringar då man är guldkund. Min MC försäkring (hel) hamnade på 7250kr per år. Efter lite googlande så insåg jag att detta var ett enormt misstag, då Svedea erbjöd likadan försäkring samt uttökad "XL", för 2150kr per år. Länsförsäkringar hade ingen chans att matcha detta, enligt utsago av kundtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Det blev en svart MT 07 2019 för min del. Trevlig hoj, men har inte så mycket att jämföra med. Motorbromsen(?) är jäkligt vass när man släpper gasen. Det gillar jag inte just nu, men är antagligen en vanesak.

För övrigt så har jag alla mina försäkringar hos Länsförsäkringar. I och med att man har detta har man även 20% rabatt på försäkringar då man är guldkund. Min MC försäkring (hel) hamnade på 7250kr per år. Efter lite googlande så insåg jag att detta var ett enormt misstag, då Svedea erbjöd likadan försäkring samt uttökad "XL", för 2150kr per år. Länsförsäkringar hade ingen chans att matcha detta, enligt utsago av kundtjänst.

Svedea och Bilsport MC är billigast. Ungefär samma sak så välj den billigaste du får. Jag hade bilsport innan och nu Svedea.

Det du menar med motorbroms är att när du släpper gasen så drar motorn av helt på gaspådraget. EU/Utsläppsregler som gör att hojtillverkarna måste göra så. Det är något du får leva med alternativt flasha ECU. Dock försvinner lite garantier då du modifierar mjukvara som styr motor etc om de checkar det vid eventuella problem. Finns att göra hos ett par men den jag hör mest är swedenfastbikez i malmö.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det du menar med motorbroms är att när du släpper gasen så drar motorn av helt på gaspådraget. EU/Utsläppsregler som gör att hojtillverkarna måste göra så. Det är något du får leva med alternativt flasha ECU. Dock försvinner lite garantier då du modifierar mjukvara som styr motor etc om de checkar det vid eventuella problem. Finns att göra hos ett par men den jag hör mest är swedenfastbikez i malmö.

Nja, Det finns fortfarande många hojar med ställbar/variabel motorbroms. Dock teknik som ligger ett par nivåer upp från en MT07, men liktväl så finns tekniken tillgänglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Nja, Det finns fortfarande många hojar med ställbar/variabel motorbroms. Dock teknik som ligger ett par nivåer upp från en MT07, men liktväl så finns tekniken tillgänglig.

Jo men många av de som säljs har fortfarande inte det utan att gå in och flasha tänker jag. Rekommenderar jag det? Troligtvis inte under garantiperiod men man ska ju vara nöjd också.

Ville iaf ge alternativ. Men sen vet jag att du har bra mycket mer koll än jag på det där så jag säger inte emot.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo men många av de som säljs har fortfarande inte det utan att gå in och flasha tänker jag. Rekommenderar jag det? Troligtvis inte under garantiperiod men man ska ju vara nöjd också.

Ville iaf ge alternativ. Men sen vet jag att du har bra mycket mer koll än jag på det där så jag säger inte emot.

Min poäng var egentligen bara att just hur motorbromsen känns hos MT07 inte har med några EU-regler/utsläppsregler att göra, utan av konstruktionen av motor + växellåda som Yamaha har valt.

Och detta blir alltid en kompromiss då smaken är lite som baken gällande hur skarp/kraftig en motorbroms ska vara,
och detta går då som sagt att lösa med hjälp av variabel motorbroms som många tillverkare idag erbjuder i finare hojar,
Yamaha, Honda, Ducati för att nämna några, egentligen tror jag nästa alla har detta till olika grad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Det blev en svart MT 07 2019 för min del. Trevlig hoj, men har inte så mycket att jämföra med. Motorbromsen(?) är jäkligt vass när man släpper gasen. Det gillar jag inte just nu, men är antagligen en vanesak.

Vanesak. Jag har en Tenere 700 som har samma CP2-motor som MT-07 och jag upplever inte motorbromsen som speciellt aggressiv eller ovanligt kraftig alls. Visst, det kan vara skillnader i ECU-er och andra saker men jämfört med gamla italienska supersport som ritar lakrits om inte slirkopplingen går in när man downshiftar lite för aggresivt så är Tenerens motorbroms mjuk som en bomullstuss.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Min poäng var egentligen bara att just hur motorbromsen känns hos MT07 inte har med några EU-regler/utsläppsregler att göra, utan av konstruktionen av motor + växellåda som Yamaha har valt.

Och detta blir alltid en kompromiss då smaken är lite som baken gällande hur skarp/kraftig en motorbroms ska vara,
och detta går då som sagt att lösa med hjälp av variabel motorbroms som många tillverkare idag erbjuder i finare hojar,
Yamaha, Honda, Ducati för att nämna några, egentligen tror jag nästa alla har detta till olika grad.

Fast variabel motorbroms styrs väl helt av mjukvara idag? Genom att variera hur insprutning/spjällhus uppför sig vid gasavslag.
Så länge motorcykeln har elektronisk insprutning/spjällhus. Men möjligheten att justera av användaren är en finess på mer påkostade/racingbetonade motorcyklar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Fast variabel motorbroms styrs väl helt av mjukvara idag? Genom att variera hur insprutning/spjällhus uppför sig vid gasavslag.
Så länge motorcykeln har elektronisk insprutning/spjällhus. Men möjligheten att justera av användaren är en finess på mer påkostade/racingbetonade motorcyklar.

Jo, men likväl så är det designval av Yamaha i detta fall som avgör hur kraftig motorbromsen är, och inte någon begränsning pga utsläppskrav i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Min poäng var egentligen bara att just hur motorbromsen känns hos MT07 inte har med några EU-regler/utsläppsregler att göra, utan av konstruktionen av motor + växellåda som Yamaha har valt.

Om vi inte pratar det fåtal hojar med ställbar motorbroms, så gäller följande:

När du väljer en motor med få och stora cylindrar, så väljer du också mer motorbroms. Vill du ha mindre motorbroms är triple, V4 eller radfyra att föredra.

En sak som påverkar känslan, är om motorcykeln har en slipper clutch, det har inte MT07. En slipper clutch tillåter kopplingen att slira vid kraftig motorbroms och hindrar på så sätt att bakhjulet låser vid snabb nedväxling.

Hur menar du att motorn och växellådans konstruktion skulle påverka? Variabel motorbroms sköts genom hur ECUn styr spjällhuset. Tänker vi fordon som inte manipulerar motorbromsen skulle förvåna mig om det är någon större skillnad mellan MT07 och andra ~690cc parallelltwins med motsvarande kompression och effekt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Vill ni ha variabel motorbroms kan ni skaffa elhoj (:

Permalänk
Medlem

Jag tänker att det är bra, då får man öva lite gas och kopplingskontroll.
Varför ska du rulla av gasen helt och hållet, gasrullen är ett reglage inte en av och på knapp.

Ställbar slirkoppling är ju dock helt klart gött att ha på lite kraftfullare hojar om man kör hårt och med höga varvtal, okontrollerat bakhjulssläpp är ingen höjdare 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

När du väljer en motor med få och stora cylindrar, så väljer du också mer motorbroms. Vill du ha mindre motorbroms är triple, V4 eller radfyra att föredra.

Hur menar du att motorn och växellådans konstruktion skulle påverka?

Nu säger ju du precis samma sak. Så vilken del är det du inte begriper?

Konstruktion av motorn påverkar hur kraftig motorbroms man får, tillsammans med växellådans utväxling.

Permalänk
Medlem

Första hojen! Uppkörning 19/6.

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base:

Första hojen! Uppkörning 19/6.

<Uppladdad bildlänk>

Välkommen in i värmen, vi håller tummarna för dig!

Luftkylt är fortfarande coolt!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base:

Första hojen! Uppkörning 19/6.

<Uppladdad bildlänk>

Lycka till och ta det lugnt o sansat så löser det sig. Ses på vägarna sen!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base:

Första hojen! Uppkörning 19/6.

<Uppladdad bildlänk>

Åh minnena, hade en sådan som första hoj. Blev många mil på en sådan, gick som en klocka.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Vad är anledningen till att motocross hjälmar är så olikt utformade vanliga integral hjälmar? Mycket större utskjutande del framför hakan, och sen är det väl liknande skidglasögon som sitter på det.

Om man vill börja motionsåka enduro och införskaffa lämpliga skydd, vilken typ av hjälm och övriga skydd ska man satsa på, och varför? Skor som går upp över halva vaden för att ge stabilitet och skydda fotlederna är väl ganska givet? På det en ryggplatta? Någonting annat att tänka på? Handskar, ryggskydd, skor, en bra hjälm, men vilken typ? Det känns som en början, är det någonting jag missar?

Tanken är att åka enduro liknande enbart för nöje/motion. Finns några klubbar och spår här omkring som är av intresse. Hoj finns 250cc 4t luftkyld halv-retro cross att åka på. Inget hoppande, inget banåka, det blir enduro spår, skogsspår, grusväg, eller någon öppet fält av grus bara för övning.

Skydd som sitter bra och itne är för varma är ett hett tips från mig som varit motionsåkare i många år.
Snåla inte på skorna, du kommer sparka in i stenar rötter etc och även läga hojen över benet. Jag körde med sidi crossfire som jag älskade. Dom tål mycket stryk också kan jag lova (jag har testat dom mot varenda sten längs endurospåren i norr).

Jag gjorde misstaget att köpa en billig hjälm först men det resulterade i att min hjärna kokade under sommarmåanderna. Ett byte till en läskigt dyr Airoh gjorde otrolig skillnad.

Har du en tight budget så lägg mest på hjälm och skor enligt mig.

Kroppsskydd så funkar det mesta som är godkänt men dyrare är ofta bättre. Jag gillar min leatt 3D airfit (kropps, axel och armbågsskydd i ett).

Lycka till i skogen!

Visa signatur

cpu: Intel Pentium 4 CPU 3.20GHz ::Intel rock lake 865PERL ::mem: 767MB :: gfx: NVIDIA GeForce FX 5900