Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du gör vinst 😊

Juste, ja det gör jag 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Juste, ja det gör jag 🙂

Du kan alltid vara kreativ med vad som är avdragsgillt.
Många glömmer bort att bara för att du gör X sak som tillverkas med Y+Z så skall du också lägga till andra saker som el, inköp av dyra verktyg etc etc

Låter konstigt att du har så hög vinst om du precis börjat.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan alltid vara kreativ med vad som är avdragsgillt.
Många glömmer bort att bara för att du gör X sak som tillverkas med Y+Z så skall du också lägga till andra saker som el, inköp av dyra verktyg etc etc

Låter konstigt att du har så hög vinst om du precis börjat.

Jo absolut

Permalänk
Medlem

Så nu har jag fått mina. Så kolla om ni har fått.

Permalänk
Medlem

Samma här

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

ca 26K med reseavdrag blev det, men lär ju dröja ett tag innan dom kommer.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Fick 26k men har sålt massa onoterade aktier som jag måste lista ut hur jag skall deklarera, aldrig gjort det förut så det blir spännande. Får väl vänta till midsommar eller nått på stålarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Damp ner 10500kr på kontot idag

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Även jag fick pengarna på kontot idag

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Kommit in på kontot här med, direkt in på skatteåterbäringskontot som sen portioneras ut över året med viss del som ska vara kvar även efter, så lagom med lite extra sådär.

Permalänk

Det har trillat in

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Dröjer la ett par månader till, eftersom man hade reseavdrag. Men hör att det trillar in i släkten också 🤪

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Nu ska vi leva loppan bois!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk

Varför verkar alla få skattepengar tillbaka? Även i media står det att rekordmånga får pengarna tillbaka men inte jag jag måste tillbaka. Jag vet anledningen förvisso och jag följer lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför verkar alla få skattepengar tillbaka? Även i media står det att rekordmånga får pengarna tillbaka men inte jag jag måste tillbaka.

stort ränteavdrag på grund av de högre räntorna?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

stort ränteavdrag på grund av de högre räntorna?

Är det verkligen det? Det måste kosta staten hundratals miljarder per år det kan väl ändå inte vara hållbart i längden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det verkligen det? Det måste kosta staten hundratals miljarder per år det kan väl ändå inte vara hållbart i längden?

kostar och kostar, de ger ju egentligen bara tillbaka pengar du inte skulle ha betalat från första början.
Det var i alla fall den stora skillnaden för mig

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det verkligen det? Det måste kosta staten hundratals miljarder per år det kan väl ändå inte vara hållbart i längden?

56 miljarder enligt denna länken:
https://www.borskollen.se/nyheter/27/hushallens-ranteavdrag-r...

Permalänk
Medlem

Nej, jag är inte fattig. Fick betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

ser på skattekontot att utbetalning gjord 6/6 och att det tar ca 3 dagar, så man kan räkna +- någon dag.
Och att dom sagt att senast den 12 ska det vara klart för dom flesta iaf.

Har swedbank, efternamn V , inte en pesetas på kontot.

jag har swedbank fick dem idag på mitt konto kolla igen kommer stå SKXXXXX-XXXX.

Permalänk
Medlem

Wohoo! Kontot fylldes på idag 👍😎

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag betalade in det jag är skyldig förra veckan. Väntar nu på uppdatering.
Alltid skönt att slippa återbäring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

jag har swedbank fick dem idag på mitt konto kolla igen kommer stå SKXXXXX-XXXX.

hehe, bra att du citerade ett meddelande från 2015

jag har inte fått mina ännu dock. Men får dom nog inte förrän midsommar.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

kostar och kostar, de ger ju egentligen bara tillbaka pengar du inte skulle ha betalat från första början.
Det var i alla fall den stora skillnaden för mig

Skrivet av joakim99:

Det är inte rättvist! Varför får man göra avdrag sådär på räntorna? Varför ska man få 30% rabatt på räntorna?

Permalänk

oj, var inget.

skrev fel
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Där dök de in!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Fick 26k men har sålt massa onoterade aktier som jag måste lista ut hur jag skall deklarera, aldrig gjort det förut så det blir spännande. Får väl vänta till midsommar eller nått på stålarna.

K4 eller K10? Hade fåmansföretag (litet konsultbolag) under ett antal år. Nu är det ett tag sedan, men jag minns det som att det var tvunget att nötas in - när jag traglat med papperen tillräckligt länge började jag känna igen mig på nåt sätt, och förstod hur man skulle tänka.

Så.. Stirra på blanketterna en stund. Ta reda på en siffra. Fyll i i Excel. Ta en paus. Stirra en stund till.
.. eller så har du anlag för att bli revisor och bara seglar igenom det hela.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är inte rättvist! Varför får man göra avdrag sådär på räntorna? Varför ska man få 30% rabatt på räntorna?

Varför skall man behöva betala 30% skatt på sina kapitalvinster?

Permalänk
Snusfri

Inte fått mina dinarer ännu, endel kommer gå till en resa med familjen, resterande in på sparkonto.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Varför skall man behöva betala 30% skatt på sina kapitalvinster?

Nu var det bostadsräntorna vi pratade om.