Hur ansluter man en HDMI monitor till Samsng TAB A8?

Permalänk

Hur ansluter man en HDMI monitor till Samsng TAB A8?

Jag vill kunna använda en större monitor för att visa video, SVTPlay och liknande från min TAB A8 platta.
Så jag har köpt en USB-C till HDMI adapter för detta ändamål.
Den skall klara upp till 4K UHD upplösning...

Tyvärr kom det väldigt lite instruktioner med adaptern ang användningen annat än att "connect USB-C to device and HDMI to monitor"...

Nu har jag försökt detta med två olika 64" monitorer och absolut ingenting händer när jag kopplar ihop dem....
Skärmen reagerar inte alls och bilden visas bara på plattan.

Är det någon här som har försökt och lyckats med detta?

Jag hittar inga inställningar i plattans "Settings"-app som kan vara relevanta för att skicka ut bilden via HDMI.

Trodde först att det var "Smart View" jag skulle använda men det var fel för då skickades bilden via WiFi och kraschade dessutom efter några 10-tal sekunder. Dessutom fungerade det inte alls ifall man satte på VPN på plattan för att komma åt blockerat material hos SVTplay utan bilden försvann helt.
(Jag är hos min dotter i USA när detta skrivs så VPN hem till vår Sverigebostad krävs för vissa program.)

Tacksam för råd om hur man skall göra...

Permalänk

Stödjer den bild ut på usb-c porten öht?

Edit:
Efter ca 5sek googlande så är slutsatsen att den inte stödjer bild ut via usb-c porten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Stödjer den bild ut på usb-c porten öht?

Edit:
Efter ca 5sek googlande så är slutsatsen att den inte stödjer bild ut via usb-c porten.

Jag hittade denna video på youtube innan jag skaffade adaptern.
Här visas hur man ansluter en "dockningsenhet" med HDMI mm till en Samsung tablet via USB-C.
Allt funkade plug-and-play i videon, så det var därför jag skaffade en adapter med HDMI eftersom jag bara ville koppla in monitorn.

I videon sas ingenting om att det inte skulle fungera på en Samsung TAB A8 utan man fick uppfattningen att Samsung tablet var OK.
Så jag letade upp den här på Amazon:
USB C to HDMI Adapter, USB Type C Adapter Multiport AV Converter with 4K HDMI Output
och det är den jag provat med.

En bit in i videon snackas det om något som kallas Dex och används när man kopplar in tangentbordet, men det har jag ju Bluetooth till redan...
Hur som helst så försökte jag få stopp på videon där de visade exakt var man hittade Dex och efter ett par försök och förstoring av bilden hittade jag det men den ikonen saknas på min platta....

Innan jag postade här har jag letat omkring rätt mycket utan att hitta det du säger tar 5s att hitta, du har händelsevis inte någon länk till var man kunde se det?

Permalänk
Skrivet av Bosse_470:

Jag hittade denna video på youtube innan jag skaffade adaptern.
Här visas hur man ansluter en "dockningsenhet" med HDMI mm till en Samsung tablet via USB-C.
Allt funkade plug-and-play i videon, så det var därför jag skaffade en adapter med HDMI eftersom jag bara ville koppla in monitorn.

I videon sas ingenting om att det inte skulle fungera på en Samsung TAB A8 utan man fick uppfattningen att Samsung tablet var OK.
Så jag letade upp den här på Amazon:
USB C to HDMI Adapter, USB Type C Adapter Multiport AV Converter with 4K HDMI Output
och det är den jag provat med.

En bit in i videon snackas det om något som kallas Dex och används när man kopplar in tangentbordet, men det har jag ju Bluetooth till redan...
Hur som helst så försökte jag få stopp på videon där de visade exakt var man hittade Dex och efter ett par försök och förstoring av bilden hittade jag det men den ikonen saknas på min platta....

Innan jag postade här har jag letat omkring rätt mycket utan att hitta det du säger tar 5s att hitta, du har händelsevis inte någon länk till var man kunde se det?

Vad jag förstod så är det modellberoende om stöd finns eller inte där de billagre segmenten saknar funktionen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Så jag letade upp den här på Amazon:
USB C to HDMI Adapter, USB Type C Adapter Multiport AV Converter with 4K HDMI Output
och det är den jag provat med.

I listan över kompatibla enheter så skriver de ju dock att Samsungs A-serie inte stöds. Enheten lär behöva stöd för DisplayPort via USB-C, det är så de flesta USB-C->DP/HDMI-adaptrar fungerar, vilket är något A-serien inte verkar ha.

Eventuellt skulle det kunna fungera med en adapter/hub som använder DisplayLink istället, t.ex. denna, Android har i alla fall DisplayLink-drivrutiner vad jag vet. Men det är mer en nödlösning när man inte har något annat val eftersom det är en mjukvarulösning som skickar en komprimerad bild via vanlig USB.

Men börjar man komma upp i de priserna så kanske det är vettigare att bara kolla efter någon begagnad surfplatta som har stöd för det istället, t.ex. en S6/S7.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bosse_470:

Jag vill kunna använda en större monitor för att visa video, SVTPlay och liknande från min TAB A8 platta.
Så jag har köpt en USB-C till HDMI adapter för detta ändamål.
Den skall klara upp till 4K UHD upplösning...

Tyvärr kom det väldigt lite instruktioner med adaptern ang användningen annat än att "connect USB-C to device and HDMI to monitor"...

Nu har jag försökt detta med två olika 64" monitorer och absolut ingenting händer när jag kopplar ihop dem....
Skärmen reagerar inte alls och bilden visas bara på plattan.

Är det någon här som har försökt och lyckats med detta?

Jag hittar inga inställningar i plattans "Settings"-app som kan vara relevanta för att skicka ut bilden via HDMI.

Trodde först att det var "Smart View" jag skulle använda men det var fel för då skickades bilden via WiFi och kraschade dessutom efter några 10-tal sekunder. Dessutom fungerade det inte alls ifall man satte på VPN på plattan för att komma åt blockerat material hos SVTplay utan bilden försvann helt.
(Jag är hos min dotter i USA när detta skrivs så VPN hem till vår Sverigebostad krävs för vissa program.)

Tacksam för råd om hur man skall göra...

Det är det eviga "USB-C är inte samma sak som USB-C".

USB-C är en fysisk port som kan innehålla många signaler. Däremot är det inte alla enheter som har signal mux:ar, dvs, stödjer alla signaler. Detta är nästan aldrig specificerat på produkter av någon anledning vilket är riktigt dåligt för oss som konsumenter.

Kort och gott är det nog som så att enheten inte stödjer USB-Alt mode HDMI utan endast är en grundläggande USB-port med power och USB-data. Stödjer plattan inte 5 Gbps-hastigheter så är det nästan uteslutet att alt-mode skulle fungera.

Möjligen att du kan installera drivrutiner för DisplayLink-protokollet i plattan och köra en DisplayLink-hub.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

OK,
hela grejen var att förenkla tittandet på SVTPlay hos min dotter genom att inte behöva bära ner kontorsdatorn till TV-rummet varje gång. Enklare med en surfplatta om det hade fungerat...
Det som fungerade lite grann var att använda "Smart View", men det bröt samman så snart man kopplade in VPN på plattan för att se tex sport i Sverige. Syns bra på själva plattan men inte alls med Samsung Smart View inkopplat.
Det skall ju gå via WiFi och plattan är ju kvar på lokalnätet fastän VPN är inkopplat hem till Sverige, ändå bryter Smart View samman så snart man slår på VPN...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kort och gott är det nog som så att enheten inte stödjer USB-Alt mode HDMI utan endast är en grundläggande USB-port med power och USB-data. Stödjer plattan inte 5 Gbps-hastigheter så är det nästan uteslutet att alt-mode skulle fungera.

HDMI Alternate Mode används inte i praktiken och lades ner, så det är egentligen DP Alternate Mode som gäller även för HDMI via USB-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

OK,
hela grejen var att förenkla tittandet på SVTPlay hos min dotter genom att inte behöva bära ner kontorsdatorn till TV-rummet varje gång. Enklare med en surfplatta om det hade fungerat...
Det som fungerade lite grann var att använda "Smart View", men det bröt samman så snart man kopplade in VPN på plattan för att se tex sport i Sverige. Syns bra på själva plattan men inte alls med Samsung Smart View inkopplat.
Det skall ju gå via WiFi och plattan är ju kvar på lokalnätet fastän VPN är inkopplat hem till Sverige, ändå bryter Smart View samman så snart man slår på VPN...

Vill du ha enkelt, köp en chromecast till tv:n.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Vill du ha enkelt, köp en chromecast till tv:n.

Nja, det funkar inget vidare för geolåst material, då måste man köra VPN....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Nja, det funkar inget vidare för geolåst material, då måste man köra VPN....

Går att köra vpn i router, eller så skaffar du en av de nyare "chromecast tv" med appar så kan du installera vpn app genom play store.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34