Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

jag har swedbank fick dem idag på mitt konto kolla igen kommer stå SKXXXXX-XXXX.

hmm du citerar 9 år gammalt inlägg

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Sorgligt, synd att ingen hjälpte henne att tänka efter innan.

tro mig folk försökte, men resan och tiktok/snapchat likes var viktigare.

@joakim99 ja hon studerade och hade redan boende. CSN lånet var onödigt.

Permalänk
Medlem

jag har inte ens fått skatteblanketterna ännu

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

tro mig folk försökte, men resan och tiktok/snapchat likes var viktigare.

"Play stupid games, win stupid prizes."

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Förra året fick jag en fin liten slant men i år fick jag fyra riksdaler...

Permalänk
Medlem

Måste man göra något manuellt för att få avdrag på räntorna? Trodde att skatteverket räknade fram det automatiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

pengarna jag fick tillbaka åkte in på mitt resekonto, får nog bli en resa till varmare länder i vinter

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

hmm du citerar 9 år gammalt inlägg

jo såg det efteråt hehehehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Måste man göra något manuellt för att få avdrag på räntorna? Trodde att skatteverket räknade fram det automatiskt.

Det är automatiskt, banker rapporterar till skatteverket hur mycket ränta du betalar, det enda du behöver göra manuellt är att signera deklarationen och skicka in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbe60:

har inte haft en skuld sen 1991.. jag får högt blodtryck bara av att titta på Lyxfällan..sicka jävla galningar..många av dom är inte värda någon hjälp!!

Good for you... Men det är inte alla som har konsumptionsskulder som majoriteten av lyxfällan

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Din fru säger du, är man gift delar man väl lika?
Men ni kanske gifte er av andra skäl än kärlek?

Jag ska ju betala räntan i år också så. Jag betalde 160 000kr i ränta när hon betalade 0...

Skrivet av DanTheManSwe:

Sparande i ISK kanske?
Själv får jag sällan tillbaka något på skatten...

Vi sparar båda ISK.

Skrivet av Leestander:

Det framgår på deklarationen.

Under vad? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Under vad? 🤔

Du borde ha en sida i deklarationen som heter "Kontroll- och inkomstuppgifter". Titta under rubriken "Kapital" så ser du vilka kapitalinkomster och vilka ränteutgifter du har haft.

Att ni inte får samma avdrag beror nog på att ert sparande på ISK är olika samt att ni förmodligen har olika ränteinkomster.

Skattereduktionen som beror på huslånet bör vara 30% av räntan ni har betalt.

Permalänk

Fick mina igår. Kanske ska lyxa till det med Gevaliakaffe nu istället för Eldorado

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det är automatiskt, banker rapporterar till skatteverket hur mycket ränta du betalar, det enda du behöver göra manuellt är att signera deklarationen och skicka in den.

Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Själv får man vänta till midsommar. K4 och K10 men 44K tillbaka.... Ja jag har haft höga räntekostnader.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Fick betala tillbaka 113kr.

Permalänk
Snusfri

Tydligen så får jag vänta till början på Juni pga av en K4 som det ser ut

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag fattar inte riktigt. Jag och frugan står 50/50 på bolånet.
Jag har betalat 80 021 i ränta och fått underskott av kapital på 19 702kr. Jag fick tillbaka 14 000kr.

Frun har betalat 80 139kr i ränta men fick 24 041 i ränteavdrag
Hon får tillbaka 20 700kr.

Eftersom jag betalar hela bolånet själv ska hon nu skicka över ränteavdraget till mig men vi fattar inte riktigt hur mycket det är. 🤔

Först måste du räkna ut hur mycket ni betalat i ränta på bolånet under året (totala summan i slutgiltiga beskattningen spelar ej så stor roll då där ingår annat och samma gäller beloppet ni får tillbaka iom det bara är hur mycket ni betalat in på skattekontot under året minus vad ni egentligen skulle ha betalat i skatt) och sedan tar ni den summan ggr 0.3 (30% ränteavdrag per person upp till 100k) och delar med 2.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Hela 12 lax
Ska till F1 biljetter

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Först måste du räkna ut hur mycket ni betalat i ränta på bolånet under året (totala summan i slutgiltiga beskattningen spelar ej så stor roll då där ingår annat och samma gäller beloppet ni får tillbaka iom det bara är hur mycket ni betalat in på skattekontot under året minus vad ni egentligen skulle ha betalat i skatt) och sedan tar ni den summan ggr 0.3 (30% ränteavdrag per person upp till 100k) och delar med 2.

Total ränta är 160 000 kr/2 är 80 000kr.

80 000kr*0.3= är 24 000kr. Men det är ju inte vad vi fick tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Total ränta är 160 000 kr/2 är 80 000kr.

80 000kr*0.3= är 24 000kr. Men det är ju inte vad vi fick tillbaka.

Du måste ta hänsyn till alla kapitalinkomster, räntor och förluster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Total ränta är 160 000 kr/2 är 80 000kr.

80 000kr*0.3= är 24 000kr. Men det är ju inte vad vi fick tillbaka.

Hur mycket man får tillbaka har att göra med hur mycket preliminärskatt som är inbetald jämfört med vad den slutgiltiga skatten är givet alla aspekter. Ska ni föra över pengarna som någon fått i ränteavdrag och en denna har betalat 80k i ränta är det 24k som ska föras över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Total ränta är 160 000 kr/2 är 80 000kr.

80 000kr*0.3= är 24 000kr. Men det är ju inte vad vi fick tillbaka.

Du får inte avdrag på räntan, utan på underskott av kapital. Ränta kvittas mot bl.a. schablonintäkter från ISK och andra kapitalinkomster som inte kommer ifrån tjänst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Folk tar CSN lån till allt möjligt utom studier, en i min närhet tog 200K CSN lån att bränna på en enstaka resa utomlands. Poff, pengar borta. Ingen hjälper henne nu, och kronofogden är efter henne.

Vafan väntar hon sig, det där var det mest korkade jag hört.

Med det sagt förändrar det inte min ståndpunkt. Studier är en av få saker det är rimligt att belåna sig för, och att jämföra personer som har skulder hos CSN med typen av människor som hamnar i Lyxfällan är trångsynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Total ränta är 160 000 kr/2 är 80 000kr.

80 000kr*0.3= är 24 000kr. Men det är ju inte vad vi fick tillbaka.

24 000 dras av på din skattebaserade inkomst på året. Tjänade du 400 000:- på året blir det som att du tjänade 376 000:- efter avdraget, förhoppningsvis har personen betalat rätt skatt från början, och då blir det återbäring eftersom personen betalat för mycket skatt.

Det finns massor med skit jag har noll koll på med, men underskott av kapital tror jag dras så.

Det är varför det kallas avdrag, avdrag på inkomsterna du ska ha skattat på året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

24 000 dras av på din skattebaserade inkomst på året. Tjänade du 400 000:- på året blir det som att du tjänade 376 000:- efter avdraget,

Det är väl inte så det fungerar? Det är skatten som sänks med 24 000, inte inkomsten. Har du inkomst av kapital så korrigeras det med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Folk tar CSN lån till allt möjligt utom studier, en i min närhet tog 200K CSN lån att bränna på en enstaka resa utomlands. Poff, pengar borta. Ingen hjälper henne nu, och kronofogden är efter henne.

Jag tror inte på den här historian. CSN ger dig inget lån på 200k, det är inte så det fungerar. Det krävs över 2 års studier för att få så mycket studielån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är väl inte så det fungerar? Det är skatten som sänks med 24 000, inte inkomsten. Har du inkomst av kapital så korrigeras det med den.

Ja beräkningen på hur mycket skatt som ska betalas beräknas på ett lägre belopp med avdragen väl? Hur tänker du dig att beräkningen av hur mycket skatt som ska vara betald beräknas? Den baseras på inkomster som ska beskattas, med avdrag beräknas den på ett lägre belopp.

Funkar väl annorlunda för folk utan inkomst som bara lever på investeringar.

@pine-orange lyckligtvis är din tro inte relevant, eller olyckligtvis för henne snarare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ja beräkningen på hur mycket skatt som ska betalas beräknas på ett lägre belopp med avdragen väl? Hur tänker du dig att beräkningen av hur mycket skatt som ska vara betald beräknas? Den baseras på inkomster som ska beskattas, med avdrag beräknas den på ett lägre belopp.

Funkar väl annorlunda för folk utan inkomst som bara lever på investeringar.

I första hand kvittar man ränteutgifter mot kapitalintäkter (ränte, aktievinster, schabloninktäkter på ISK etc). Om det sedan fortfarande är ett underskatt av kapital så minskas skatten du skall betala med 30% av underskottet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag tror inte på den här historian. CSN ger dig inget lån på 200k, det är inte så det fungerar. Det krävs över 2 års studier för att få så mycket studielån.

Jag var under samma intryck som dig, men jag googlade först, var på väg att skriva i princip ordagrant det du sa.

CSN kan bevilja lån för terminsavgifter vid utlandsstudier, upp till ~400k. Galet. Det personen förmodligen gjort är sökt lån för detta, men istället för att betala terminsavgiften så brände hon det på nöjen. Vet inte riktigt om hon trodde lånen bara skulle försvinna efteråt, kan inte vara världens klipskaste människa.

Frågan är om det inte borde klassas som bedrägeri också, men det är en annan femma.