När tillgängliggörs utgångna domäner igen?

Permalänk

När tillgängliggörs utgångna domäner igen?

Tjo!

Jag lät ett .se-domän hos Loopia.se förfalla i februari 2024 så jag slapp betala den igen för jag tänkte att jag kunde köpa samma .se-domän hos Inleed (annan sajt som också agerar som registrator) istället. Men icke sa nicke.

När jag söker på detta .se-domän både hos Loopia och Inleed så tar det ett tag och sedan påstår den att .se-domänet är "Upptaget" trots att det har förfallit sedan 29 februari 2024 och jag har även tagit bort det från mitt Loopia-konto.

Hur fungerar det egentligen med domäner som löper ut utan att förnyas? Måste man kontakta registratorn som man först hade det hos för att "tillgängliggöra" det igen? Möjligen är det jag som trodde att jag gjorde en "big brain move" men Loopia spelade 4D-schack mot mig så jag blev ägd!

Jag lovar att .se-domänet har ett så "udda" namn att det faller på sin högsta orimlighet att någon annan skulle precis ha köpt upp det efter att det löpte ut i slutet på februari i år.

Tillsvidare har jag .nu-domänet med samma "udda" namn, inköpt hos Inleed istället då Loopia är alldeles för dyrt och det är skönt att ha webbhotell och registrator hos samma leverantör.

Tack för svar på förhand!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem

Frågade Loopia denna fråga för bara ett par veckor sedan och då sa de att domänen blir tillgänglig igen efter 65 dagar efter att det förfallit.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Det är bättre att flytta över domännamnet till din nya registrar istället.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Varför transfera du inte den?
Om du inte tom kan de fortfarande?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Det är ju inte särskilt "big brain" med att låta den löpa ut istället för att bara flytta den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är bättre att flytta över domännamnet till din nya registrar istället.

Det är det ju men lite sent nu

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Frågade Loopia denna fråga för bara ett par veckor sedan och då sa de att domänen blir tillgänglig igen efter 65 dagar efter att det förfallit.

Aha, jag antar att det står någonstans i användaravtalen. Hade föredragit att det framgick i UI:n när ett domän var på väg att löpa ut. Hursomhelst så får jag härda ut då.

.nu-domänet hos Inleed fungerar alldeles utmärkt så länge.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är bättre att flytta över domännamnet till din nya registrar istället.

Skrivet av basn:

Varför transfera du inte den?
Om du inte tom kan de fortfarande?

Skrivet av dlq84:

Det är ju inte särskilt "big brain" med att låta den löpa ut istället för att bara flytta den...

Skrivet av LeonHart:

Det är det ju men lite sent nu

Mjo, det är lite sent, men poängen här är väl mer att det är värt att ha i åtanke till nästa gång att just den här "lösningen" inte bara gick lite tokigt just den här gången utan att det besvärliga utfallet här nog är det minsta problemet man får förvänta sig om man gör så.

Så om du tänker fortsätta att använda ett domännamn, förnya det, flytta det, vad som nu passar, men släpp det inte ur händerna frivilligt för då kommer det gå åt pipan på ett eller annat vis. Antingen då bara att du inte kan använda namnet under en period (låter som att TS situation är begränsad till det problemet, än så länge iaf?) eller så sitter där plötsligt någon opportunist som ny ägare, typiskt då för att försöka få bra betalt av dig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det är det ju men lite sent nu

Inte nödvändigtvis. Har själv kunnat ångra en avbruten förnyelse när jag insåg att jag trots allt ville ha kvar domänen. Det finns en grace period av en anledning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Inte nödvändigtvis. Har själv kunnat ångra en avbruten förnyelse när jag insåg att jag trots allt ville ha kvar domänen. Det finns en grace period av en anledning.

Ja, det kan inte uteslutas att gamla ägaren kan återaktivera domänen under den här tiden (förhoppningsvis inte till hutlöst överpris) åtminstone genom den befintliga registraren.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det kan inte uteslutas att gamla ägaren kan återaktivera domänen under den här tiden (förhoppningsvis inte till hutlöst överpris) åtminstone genom den befintliga registraren.

Det var till normalt pris när jag gjorde det. Kan vara värt ett försök.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Tack för hjälpen! Jag ser nu att domänet blir tillgängligt någon gång nästa månad. Då gäller det att slå till precis vid tolvslaget!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Tack för hjälpen! Jag ser nu att domänet blir tillgängligt någon gång nästa månad. Då gäller det att slå till precis vid tolvslaget!

Mvh,
WKL.

"Om domännamnen blir tillgängliga för registrering sker det när frisläppningsdatumet infaller, tidigast klockan 04.00 UTC (svensk tid klockan 05.00 vintertid, klockan 06.00 sommartid). Frisläppningsdatum för respektive domännamn är angivet i listan."

Så slipper du i timmar sitta och trycka på F5. 😁

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Det ska väl fortfarande gå att förnya domänen av tidigare ägare. Den låses väl först någon vecka innan den släpps på nytt.

Inleed har också en tjänst som de kallar Snapback för 199:-.
Då försöker de registrera domänen åt en i samma tidpunkt som den går ut. (Man behöver bara betala ifall registreringen lyckas.)

Domäner som släpps fria på nytt publiceras ju publikt, så risken finns ju att den blir uppköpt. Finns flera sidor på nätet med affärsidé att köpa upp utgångna domäner och sälja tillbaka dem dyrt.
Eller gör det för att få tillgång till mail som skickas till domänen alternativt för att lura de som besöker den.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk

Nu kan jag gladeligen meddela att jag äger .se-domänen igen!

Nu gick den på 123,75 SEK jämfört om jag hade köpt den hos Loopia för dryga 200+ SEK något.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"