Jag drar en skiljelinje mellan Mac OS X (10.0-10.6.x) och dagens macOS. Det förstnämnda är fortfarande mitt favoritsystem ihop med PathFinder, det sistnämnda har jag dock mycket svårt med. Hade det åtminstone funnits en temamotor så man kunnat växla över till Mac OS X-läge och att GUI inte dummats ned (Feature Thief i MacNN har beskrivit det bra) samtidigt som det fortfarande funnits flexibla Macar (uppgraderbart RAM, disk etc) hade jag fortfarande kört Mac.
När det gäller Windows är 11an i princip något man kan leka med på en sekundärenhet samt i en VM men daily driver? Nej. Den dagen MS försöker påtvinga användarna 11an genom att drivrutiner och annat är "inkompatibla" är dagen det blir Linux direkt på hårdvaran och så Windows 10 i en VM, i nödfall 11an om det nu verkligen finns programvara som kräver denna version och samtidigt är bra rent tekniskt.
Linux är redan att föredra över 11an så nästa maskin kommer få det installerat då jag inte ser något som helst skäl att köra 11an - inte ens uppdateringar (jag köper inte den här propagandan att ett operativsystems duglighet avgörs av huruvida det får uppdateringar eller ej).
Windows 7 är den hittills "trevligaste" versionen av Windows när det gäller GUI och hantering rent generellt. Windows 10 är helt OK efter att man "rekonstruerat 7an", 8an är en solklar nedgradering och 11an är även den en nedgradering såvida man inte har en 2-in-1 eller handhållen enhet då gränsnittet optimerats för detta.
Sådana här saker som uppdateringar som skapar problem, Show more options i kontextmenyer (ja, det går att avaktivera men ändå), reklam (som denna artikel handlar om), tabletanpassat GUI som man ändå förväntas använda på en desktop (Windows 11 Settings är ju helt barockt att använda på en 32-tummare) och all denna propaganda (lära-sig-något-nytt, senaste versionen är alltid den bästa, uppdateringar är allt ad nauseam) skapar en stor motvilja.
Tur att KDE finns, det bara fungerar. Man kan börja använda det direkt, inte sitta och "reversera" alla MS-nedgraderingar för att i slutänden närma sig Windows 7.
Edit: Jag har en slogan för Windows 11. Den lyder: "Det bästa med Windows 11 är Snapshotfunktionaliteten hos den virtuella maskinen man kör det i."
En annan är: "Den bästa Windows 11-maskinen är den virtuella."
Jag håller med dig och förstår. För mig är 7an absolut bättre än W11. Förstår inte heller varför folk gillar w11 mera än att det är nytt, för saken är den att förutom att det är säkrare (för att det är nyare) så förstår jag inte, eller så är det som att alla dessa nördar som använt windows tidigare glömde hur mycket bättre det är att INTE behöva ha ett till val i kontextmenyn för att komma åt saker, men detta är bara en liten del. Varför kan man t ex inte söka på skrivbordet med f3 längre?
Satt med xp väldigt länge, tills jag blev tvingad att byta mer eller mindre, men när jag gick till 7an från just xp så var det ändå en helt ok upplevelse efter att man bytte temat till classic.
Jag baserar inte heller mina upplevelser på gamla minnen, utan jag använder w7 dagligen och även w11.
gotta go fast