Permalänk
Medlem

Windows 10 ökar

Alla vet att Microsoft har det motigt med att få folk att börja använda Windows 11.
Med lite tur har någon procent av användarna gått över från 10 till 11 varje månad, men nu har vi äntligen ett trendbrott: Windows 10 ökar!

Det är en sak att folk är ovilliga att uppgradera och jag känner många som testat 11:an för att sedan gå tillbaka till 10:an.
Men att så många är villiga att avinstallera 11:an, för att sedan ominstallera 10:an att det syns i statistiken - det trodde jag inte: Windows 10 användarna har ökat med 2,5 % de senaste två månaderna.

Källa:
https://gs.statcounter.com/windows-version-market-share/deskt...

Permalänk
Medlem

Nu jobbar jag förvisso inte med det själv, men IT-avdelningen på jobbet har låtit påskina att det är rätt mycket tråkigt strul med W11 under skalet. De verkar inte alls nöjda. Kan tänka mig att man även professionellt går tillbaka och kör W10 så länge man kan.

Hemma kör jag W10 LTSC och har absolut inga planer på att "uppgradera" förrän jag är så illa tvungen, typ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Akschually, win 10 har ökat med 3,76%. Du menar procentenheter

Man kan dock förklara en del av ökningen med att Win 8.1 har tappat, så det kan lika gärna vara så att 8.1-användare har bytt till win 10, så din förklaring täcker inte hela bilden.

Permalänk
Hedersmedlem

Siffrorna bevisar visserligen inte att någon avinstallerar Windows 11 alls. Procentandelen 11 sjunker ju automatiskt om många installerar något annat OS, även om antalet användare av 11 ligger stilla eller ökar långsammare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Akschually, win 10 har ökat med 3,76%. Du menar procentenheter

Man kan dock förklara en del av ökningen med att Win 8.1 har tappat, så det kan lika gärna vara så att 8.1-användare har bytt till win 10, så din förklaring täcker inte hela bilden.

Så vi är överens om att win10 ökat med 2,5 procentenheter.
Och ja, det kan förklaras med att 8,1-användare uppgraderat till 10.
Men det skulle betyda att lika många 8.1 användare minskat som 10-användare ökat, samt att andelen 11-användare skulle vara oförändrad.
Så är inte fallet.
Win10 har ökat c:a 2,5 procentenheter samtidigt som win8.1 minskat med 0,65 procentenheter och win11 minskat med 1,5 procentenheter.

Permalänk
Medlem

Det kan bero på variation i urvalet av mätvärden eller bara slumpen, men det är absolut en större skillnad än normalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Siffrorna bevisar visserligen inte att någon avinstallerar Windows 11 alls. Procentandelen 11 sjunker ju automatiskt om många installerar något annat OS, även om antalet användare av 11 ligger stilla eller ökar långsammare.

Vilket annat OS?
Statcounter har en annan kul graf som visar att Linux tagit sig över 4 % och att macOS samtidigt förlorat någon procent.
Men det var inte den grafen jag länkade till.
Jag länkade till grafen som bara visar windowsanvändare.
Summerar man win11 + win10 + win8.1 +win8 + win7 + winXP i grafen blir de tillsammans 100 %.
Grafen tar inte hänsyn till något annat OS än olika windowsversioner.
I grafen är det win11 som minskat och win 10 som ökat.
Ja, det skulle kunna vara så att ingen alls installerat win11 den senaste månaden och alla nya datorer har installerats med win10.

P.S.
Innan någon påpekar det: Statcounter mäter besökare på hemsidor.
Det kan alltså vara så att de som har win11 installerat inte surfat lika mycket som vanligt senaste månaden, medan de som har win10 surfat desto mer.

Stavfel