Permalänk

Högt klickande i dator - hjälp!

Hejsan, är inte vidare kunnig på datorer men min dator har börjat att göra ett märkligt klickande ljud som jag inte hört innan från någon av mina gamla datorer. Detta klickande hörde jag en gång i julas men det åtgärdades med en omstart. Nu ikväll försvann det tyvärr inte.

Jag har noterat att fläktarna längst fram har börjat snurra långsammare ibland, särskilt vid start av datorn.
Jag har en video på ljudet men vet inte hur man lägger upp det här. Någon får gärna förklara hur man gör med det också om det är möjligt att ordna.

Någon som vet vad jag kan prova/göra åt detta? Tacksam för alla svar!
Facebook inlägg med video på ljudet

Vill tillägga att jag inte märkt någon skillnad på performance

Permalänk
Medlem

Kommer inte åt klippet/ljudet, har inte fb, dock så döende hårddisk? Innan mina fåtal som dött genom åren var det ett jäkla klickande och "scratch" när läshuvud söker? Typ som någon knäpper knappar i plast, eller hur man kan beskriva...

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Mekanisk hårddisk eller fläkt.
Bäst är väl koppla ur mekaniska hårddisk(arna) och starta datorn och se vad som händer.
Klickar det fortfarande så är det en fläkt, om inte, så är hårddisken på väg att dö.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

Mekanisk hårddisk eller fläkt.
Bäst är väl koppla ur mekaniska hårddisk(arna) och starta datorn och se vad som händer.
Klickar det fortfarande så är det en fläkt, om inte, så är hårddisken på väg att dö.

Är mekanisk hårddisk typ hdd och ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermustaschen:

Är mekanisk hårddisk typ hdd och ssd?

Hdd är mekanisk och ger ifrån sig klickande ljud när de börjar att ge upp.
Ssd är flashminne och är ljudlös.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w