Permalänk

Köpråd Router och mesh

Tja,

Jag har Telenor och beställde deras router men några bekantar säger att det är inte så bra.
Jag behöver en router med kompatibel mesh så att jag behöver inte byta wifi så router ska vara på entré plan, en mesh på övre plan och en till i källaren, huset är 194kdm bo area.
Hörde om PTLink har bra pris och bra lösningar utan att jag behöver byta wifi beroende på var jag är i huset som tex.
Router och Mesh

Förslag med priset som inte drar iväg?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem

Den andra länken visar en Repeater, en repeater är INTE en Mesh-enhet.

Enklast är att du köper ett mesh-paket. Typ Asus ZenWifi, TP Link Deco, Google Wifi. O.s.v.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Den andra länken visar en Repeater, en repeater är INTE en Mesh-enhet.

Enklast är att du köper ett mesh-paket. Typ Asus ZenWifi, TP Link Deco, Google Wifi. O.s.v.

Just det, jag var hos min polare och sa ju det men på konfiguration visas som mesh enhet, tycker att det var konstigt.

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk

En annan sak, jag har i gamla bostaden en Asus RT- AC68U.
Ursäkta om det är en dum fråga, som man ser jag är 8nte så kunnig inom det men......
Hur skaffar jag en kompatibel mesh tull min RT- AC68U så att det blir samma nätverk?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

En annan sak, jag har i gamla bostaden en Asus RT- AC68U.
Ursäkta om det är en dum fråga, som man ser jag är 8nte så kunnig inom det men......
Hur skaffar jag en kompatibel mesh tull min RT- AC68U så att det blir samma nätverk?

Kolla Asus hemsida, dom listar kompatibla enheter.
Varför inte köra den routern du redan har till Telenor och se om den räcker?

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Kolla Asus hemsida, dom listar kompatibla enheter.
Varför inte köra den routern du redan har till Telenor och se om den räcker?

Jag hade inte tänkt på det, jag ska kolla i deras hemsidan.

Angående min router, den är gammal och ibland wifi försvinner och då måste man starta om den för att wifi ska komma igång igen, då tänkte allting kör med telenor som många säger att det är inte så bra på ett hus med några våningar eller köper jag något annat, jag är lite begränsade ekonomisk och måste skaffa ngt som inte kostar för mycket men fungerar bra också.

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Den andra länken visar en Repeater, en repeater är INTE en Mesh-enhet.

Enklast är att du köper ett mesh-paket. Typ Asus ZenWifi, TP Link Deco, Google Wifi. O.s.v.

Jo den stöder mesh, men med en 11AX-router vill du nog ha en meshnod med AX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Den andra länken visar en Repeater, en repeater är INTE en Mesh-enhet.

Enklast är att du köper ett mesh-paket. Typ Asus ZenWifi, TP Link Deco, Google Wifi. O.s.v.

Enligt tp-link så skall den kunna:
Creates a Mesh network by connecting to a TP-Link OneMesh™ router for seamless whole-home coverage.
https://www.tp-link.com/se/home-networking/range-extender/re3...

Sedan skulle jag inte rekommendera nåt från Google, en hel del begräsningar och mycket osäker framtid.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Uppdatering...

Jag tror att jag kör så här, jag köper en RT-AX53U, kostar bara 700:- på WH som huvud router och sätter min befintlig RT-AC68U som mesh på övervåning och det löser sig billigt.

Enligt Asus support båda är kompatibla och ska fungera bra som det ska även att inte visas på hemsidan, jag frågade varför och han sa det att hemsidan är lite slarvigt så bästa är att ta kontakt med Asus.

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!