Erfarenheter kring Swappie?

Permalänk
Medlem

Erfarenheter kring Swappie?

Tänkte köpa en iPhone från Swappie och har bara hört positiva upplevelser från köpare. Finns det några här med egna köpupplevelser från Swappie? Är ni också nöjda? Har ni valt nytt batteri eller ej?

rubrik
Permalänk
Medlem

Har hjälpt både mor och far med att köpa begagnade iPhones.
Ena köptes från Swappie och den andra från Phonehero.
Båda fungerade smärtfritt utan problem. Däremot lovar Phonehero minst 85% batterihälsa istället för Swappies 80%. Så det kan vara värt att ha i åtanke.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 MK: Aorus Z390 Elite CPU: i9 9900K kylning: Noctua NH-D15 GPU: MSI RX 6800 Gaming Z Trio RAM: Corsair 32GB 3200Mhz CL16 SSD: Corsair Force MP510 960GB, 2X Samsung 850 EVO 500GB PSU: Seasonic FOCUS Plus 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jbbiiiii:

Har hjälpt både mor och far med att köpa begagnade iPhones.
Ena köptes från Swappie och den andra från Phonehero.
Båda fungerade smärtfritt utan problem. Däremot lovar Phonehero minst 85% batterihälsa istället för Swappies 80%. Så det kan vara värt att ha i åtanke.

Tack för tipset om Phonehero. Inte hört talas om tidigare.

Permalänk
Medlem

De verkar vara helt ok, har dock inte köpt något men telefonerna kan vara renoverade med tredjeparts delar men oftast med rätt bra kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

De verkar vara helt ok, har dock inte köpt något men telefonerna kan vara renoverade med tredjeparts delar men oftast med rätt bra kvalitet.

Jag jobbar som mobilreparatör och ser en hel del Swappie mobiler trilla in, det är på sin höjd nya batterierna och skärmen som inte är fullt original. Däremot verkar skärmarna vara refurbisherade originalskärmar, alltså spruckna skärmar man enbart bytt glaset på och sedan återanvänt. så förmodligen bästa möjliga dom kan få tag på ifall det ska vara värt att reparera och sälja vidare. Finns att köpa fullt original som är tagna ifrån en helt ny mobil men dom är väldigt dyra i jämförelse. Skulle tro att om du väljer en mobil i väldigt bra skick ifrån Swappie utan nytt batteri är det störst chans att allting är original. Inte för att det är något fel med tredjepartstillverkade batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontacos:

Jag jobbar som mobilreparatör och ser en hel del Swappie mobiler trilla in, det är på sin höjd nya batterierna och skärmen som inte är fullt original. Däremot verkar skärmarna vara refurbisherade originalskärmar, alltså spruckna skärmar man enbart bytt glaset på och sedan återanvänt. så förmodligen bästa möjliga dom kan få tag på ifall det ska vara värt att reparera och sälja vidare. Finns att köpa fullt original som är tagna ifrån en helt ny mobil men dom är väldigt dyra i jämförelse. Skulle tro att om du väljer en mobil i väldigt bra skick ifrån Swappie utan nytt batteri är det störst chans att allting är original. Inte för att det är något fel med tredjepartstillverkade batterier.

Det är som du säger att det oftast är refurbished delar och swappie är nog utan tvekan de som renoverar med bäst kvalitet på delar dock har jag stött på en del telefoner från swappie där tex IMEI avser en helt annan färg än vad telefonen är vilket kan skapa lite konstigheter om man tex behöver använda sin hemförsäkring om olyckan är framme och försäkringsbolaget använder en Apple auktoriserad servicepartner dock inget som inte går att lösa smidigt tillsammans med försäkringsbolaget.

Även jag jobbar med reparation av mobiltelefoner 😝

Permalänk
Medlem

Funderar på om det är bättre eller sämre att välja ett batteri med minst 80-85% batterikapacitet eller att välja ett nytt. Om nytt batteri blir det inte originalbatteri då men har det någon betydelse? Jag antar att även om skärmen skulle vara bytt eller något annat att alla sensorer och sånt fungerar ändå? Finns det egentligen någon nackdel förutom vetskapen att det kan vara bytt?

Är det värt 400 kr mer att garanteras minst 85% istället för 80% batteri? Swappie billigare pga. olika priser beroende på hur populär en färg är. Nytt batteri kostar 980 kr mer jämfört med billigare färg med standardbatteri eller 760 kr mer om jag väljer nytt batteri hos Phonehero istället.

Swappie påstår för övrigt att snittet på standardbatteri ligger på 89% så man kan ju få både bättre och sämre.

Permalänk

Syrran köpte iPhone med deras högsta kvalitetsmärke (Toppskick) eller vad det nu heter i skalan och visst, den var i fint skick men det visade sig att skärm, touchknapp & batteri bytts ut mot eftermarknadsalternativ så Touch-ID fungerade inte och batteriet laddades ur betydligt snabbare än vad den skall. Även om den visade närmare 100% i batterihälsa.
Tror det är som att köpa av en privatperson via blocket, det kan bli hit or miss. Bara hålla tummarna

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Syrran köpte iPhone med deras högsta kvalitetsmärke (Toppskick) eller vad det nu heter i skalan och visst, den var i fint skick men det visade sig att skärm, touchknapp & batteri bytts ut mot eftermarknadsalternativ så Touch-ID fungerade inte och batteriet laddades ur betydligt snabbare än vad den skall. Även om den visade närmare 100% i batterihälsa.
Tror det är som att köpa av en privatperson via blocket, det kan bli hit or miss. Bara hålla tummarna

Lät ju inte alls bra. Det står ju att allt ska fungera som nytt. Skulle inte FaceID funka skickar jag tillbaka. Hur kan du se vad som är bytt och ej? Förutom att nått uppenbarligen inte fungerar då.

Skippar nog nytt batteri. Har för mig jag har hört nått negativt om nytt batteri tidigare.

Angående jämförelsen att köpa på Blocket. Hos Swappie får jag i varje fall undersöka och ångra mig inom 14 dagar samt 12 månaders garanti. Ej billigare på Blocket så ser det som mer riskfyllt.