Youtube attackerar appar med reklamfritt Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av olja:

Och hur gör ni då detta?

Innan kunde man bara ändra sitt land till typ Indien så blev det automatiskt 90% billigare när man tecknade premium (går att fortsätta använda utan vpn sen så endast när man skaffar själva prenumerationen) men vad jag hört så ska Google ha patchat det och man numera måste ha ett kreditkort som är utfärdat i det landet man försöker köpa ifrån med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Om jag får göra en analys av mina egna beteenden så tror jag det mycket handlar om att slå tillbaka mot något för att jag känner mig relativt maktlös inför mycket. En känsla jag till stor del tillskriver informationsöverflödet i dagens samhälle. Visst kan jag koppla mig fri från det, men då hamnar jag istället utanför, tappar min plats i samhället och i det sociala. Visst kan jag välja ut delar att spara och delar att kapa, men det kräver en medvetenhet och ett fokus, att göra aktiva val konstant, vilket är utmattande för mig.

Jag väljer mina strider, ett exempel är Amazon som jag vägrar, ett annat Reddit som jag kapat ut. Ena handlar om konsumtion där min egentliga övertygelse är att vi konsumerar för mycket, men samtidigt inte klarar av att ta tag helt i mitt eget. Men vägrar iaf att stötta ett företag som riskerar konsolidera för stor del av konsumtionen, likt dom har i USA, vilket för med sig stora konsekvenser. För Reddit handlar det om hur algoritmen hijackar mina tankar via vad jag ser och interagerar med. Där jag fortfarande har ett problematiskt behov av content för att ge mig kickar men helt enkelt valt att trappa ner genom att gå till Lemmy, så jag har kontroll över mitt flöde till 100%. Det tar också slut på Lemmy så mitt användande minskar och dopamin resistensen avtar sakta. Men egentligen borde jag skära ut det helt. Precis som det jag gör precis just nu borde bort. Totalt sett ger detta inlägg mig ingenting annat än temporär mental flykt och en känsla av tillfredsställelse att få sprida min tankevärld till andra människor. Men hade jag haft bättre disciplin hade jag gjort färdigt mina måsten för att sen kunna ägna mig åt det jag egentligen vill få tid till men inte kan unna mig för att jag inte är klar med mina måsten.

Det var faktisk ett riktig bra svar, jag tror dig. Argumenten med att reklam är lite beroendeskapande och ibland fördummande (som jag läser din text på mitt sätt och förstånd), kan jag delvis köpa argumenten, tack för att du delar med dig av dina tankar.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag tror det handlar om att det har varit gratis. Min bror hatade sin tiguan då den bara kostade pengar och gick inte att laga många fel själv utan koder och rätt program. Efter ett data fel som krävde återställning hos VW som kostade 7000kr, Det enda dom gjorde var att koppla in datorn och sa att det blir så ibland. Han sålde den snabbt och sedan letade vi gamla 740-940 volvos. Dom har blivit rätt dyra och han minns tiden när en sådan besiktigad och klar kostade 5000 kr på blocket, så är det inte idag så även om han visste värdet idag och varför så var det svårt att släppa hur billiga dom en gång var.
Vi hittade en som knappt var inkörd för 15 tusen, hade gått 50 000 mil så den har väll halva livstiden kvar

Jag tror du är inne på nåt väsentlig, vi har blivit vana vid det.
Kommer ihåg när tidningar kostade rejäla slantar och var fyllda med reklam, men dom var också fylld med riktig bra journalism. Sen kom gratis-tidningarna, även tryckta och man fick sitt närhetsbehov täckt helt gratis, bara att snappa upp en tidning från en låda för alla - bredvid stationen och liknande, sen kom online versionen, och då var det därnästil helt omöjligt för gammalmedia att sälja sitt "gammalmedia".

Det är denna typ av debatt jag gärna vill se, det är värken troll eller personlig, bara genuin nyfikenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Innan kunde man bara ändra sitt land till typ Indien så blev det automatiskt 90% billigare när man tecknade premium (går att fortsätta använda utan vpn sen så endast när man skaffar själva prenumerationen) men vad jag hört så ska Google ha patchat det och man numera måste ha ett kreditkort som är utfärdat i det landet man försöker köpa ifrån med.

Jag och brorsan kör via Ukraina och en polare gjorde det nyligen via Bangladesh, ca 25kr/månaden.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Om man betalar för att ta bort reklamen tar det även bort när de pratar om sponsorer i klippen? Ska man betala för att bli av med reklamen ska man bli av med all reklam inte bara 50%.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Det är lagligt att blockera reklam. Det är lagligt för Google ett försöka blockera de som blockerar reklam också. Oavsett vad så är det inget brott som har begåtts, och då blir det ytterst en fråga om personlig moralisk kompass, vilket vi har all rätt att ha olika.

Så det här snicksnacket om ett "göra rätt för sig" är bara löst baserat på vissa personers moral, även om de försöker manipulera folk till att tro att man gör objektivt fel om man blockerar reklam.

Sen kan man hålla med eller inte hålla med, men man bör ha klart för sig hur verkligheten ser ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Om man betalar för att ta bort reklamen tar det även bort när de pratar om sponsorer i klippen? Ska man betala för att bli av med reklamen ska man bli av med all reklam inte bara 50%.

Jag håller med.
Det går bra att spola förbi reklamen dock, det gör jag. Men helt klart jobbigt.
Nåt som har gjord det lite mindre jobbigt är att Youtube har börjat med att använda nån slags form för A.I. att auto-kategorisera innehållet, du vet - när du pekar med musen över tidslinjen så kan kreatörerna normalt dela upp videos i innehålls sektioner med en kort text om vad som finns på tidslinjen.

Men jag har även upptäckt att vissa videos automatisk får dessa (den gjorde det på några av mina videos), praktisk. Då kan man skippa sponsorer för det står "Nord VPN" t.ex. på ett segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Om man betalar för att ta bort reklamen tar det även bort när de pratar om sponsorer i klippen?

Nej.

(Personligen tycker jag att den typen av sponsorsnack är mer relevant än Youtubes reklam, och den går ju att spola förbi, men smaken är som baken osv.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Med VPN kan du få Premium (+YY Music) för 24kr i månaden.
Din tid bör vara mer värd än så men det väljer man såklart själv

Fast att köra VPN för att betala så lite som möjligt istället för det du ska: då kan du ju lika gärna använda en adblocker.

OnT:

Citat:

YouTube says. "When we find an app that violates these terms, we will take appropriate action to protect our platform, creators, and viewers."

HAHAHA, protect our viewers from missing out on seeing ads. GTFO.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast att köra VPN för att betala så lite som möjligt istället för det du ska: då kan du ju lika gärna använda en adblocker.

VPN används bara när man signar upp.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Nej tack.

Slutar hellre använda youtube eller i mindre utsträckning än att kolla på massa reklam/betalar en slant varje månad.

Märker att jag ibland får reklam men brukar räcka att refresha sidan.

Vill de ha reklam får det istället vara sweclockers style med banners vid sidan.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Jag håller med.
Det går bra att spola förbi reklamen dock, det gör jag. Men helt klart jobbigt.
Nåt som har gjord det lite mindre jobbigt är att Youtube har börjat med att använda nån slags form för A.I. att auto-kategorisera innehållet, du vet - när du pekar med musen över tidslinjen så kan kreatörerna normalt dela upp videos i innehålls sektioner med en kort text om vad som finns på tidslinjen.

Men jag har även upptäckt att vissa videos automatisk får dessa (den gjorde det på några av mina videos), praktisk. Då kan man skippa sponsorer för det står "Nord VPN" t.ex. på ett segment.

Skrivet av mpat:

Nej.

(Personligen tycker jag att den typen av sponsorsnack är mer relevant än Youtubes reklam, och den går ju att spola förbi, men smaken är som baken osv.)

Jag misstänkte att det var så och visst det är väldigt enkelt att klicka förbi det. Men det är en principsak för mig, vill dem att jag betalar för att ta bort något ska det ta bort allt inte bara 50%.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

VPN används bara när man signar upp.

Jag tror personen menade det som ett moraliskt argument att köra adblocker eller vpn för lågt pris är essentiellt samma sak med att du försöker komma undan att "betala för dig" för youtube

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

NewPipe fungerar fortfarande på telefon och inte haft några problem med adblock på datorn heller nu på bra länge. Kör Adguard på Chrome.
Dagen sådant slutar fungera så slutar jag använda Youtube helt enkelt, precis som man slutade titta på vanlig tv. Reklam orkar man inte med.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Jag och brorsan kör via Ukraina och en polare gjorde det nyligen via Bangladesh, ca 25kr/månaden.

<Uppladdad bildlänk>

Både Ukraina och Bangladesh säger $13.99⁠/⁠month för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Om man betalar för att ta bort reklamen tar det även bort när de pratar om sponsorer i klippen? Ska man betala för att bli av med reklamen ska man bli av med all reklam inte bara 50%.

Jag gör YT! Har faktiskt föreslagit en möjlighet att markera vart ens sponsorspot är så att det kan hoppas över för Premium-användare. ”Tack för din feedback”, gissar att det aldrig kommer hända..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

119:- är väl värd investering för att slippa reklam eller rackla med adblocker. Tiden jag sparar kan jag göra något mer produktivt, antingen för mig själv eller några minuter övertid för att täcka kostnaden.

Kör bara Brave så är problemet borta, inte nått jobb direkt.

Permalänk
Skrivet av THB:

Bra.
Antingen betalar man för sig och slipper reklam, struntar i att betala och får se reklam eller så slutar man använda tjänsten.

Jag betalar inte och slipper reklam. Det tycker jag är bra.

Jag har flera TV apparater i mitt hem med SmartTube. Dessutom har både jag och min sambo rootade androider med Revanced 👍

Jag kan inte minnas jag såg reklam på YT senast.

Permalänk
Skrivet av milky81:

När dom tog bort YT Premium Lite så slutade jag prenumerera. Annars hade dom haft kvar mig. Tror att dom tappar många prenumeranter på att inte ha olika prenumerationer. Alla är inte intresserade av YT Music.

Precis, hade det kostat 20-40kr/månaden hade jag nog lätt betalar.. 150kr.. aldrig.

Permalänk

Tv:
Använder appen smarttube på tv via chromecast
Funkar galant
Youtube utan reklam sitter fint.

Telefon:
Kiwi browser med ublock.

Skönt o slippa shorts videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Det var faktisk ett riktig bra svar, jag tror dig. Argumenten med att reklam är lite beroendeskapande och ibland fördummande (som jag läser din text på mitt sätt och förstånd), kan jag delvis köpa argumenten, tack för att du delar med dig av dina tankar.

Jag tror du är inne på nåt väsentlig, vi har blivit vana vid det.
Kommer ihåg när tidningar kostade rejäla slantar och var fyllda med reklam, men dom var också fylld med riktig bra journalism. Sen kom gratis-tidningarna, även tryckta och man fick sitt närhetsbehov täckt helt gratis, bara att snappa upp en tidning från en låda för alla - bredvid stationen och liknande, sen kom online versionen, och då var det därnästil helt omöjligt för gammalmedia att sälja sitt "gammalmedia".

Det är denna typ av debatt jag gärna vill se, det är värken troll eller personlig, bara genuin nyfikenhet.

Kolla på vanlig tv, ingen gillar reklamen där men accepterar den på ett annat sätt eftersom den alltid funnits.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

NewPipe och Firefox+uBlock fungerar för mig, får se hur länge till. Kommer nog inte bli tal om något abonnemang för min del.

Kan inte säga att jag upplevt någon försämring i kvalitet vid användande av uBlock.

Visa signatur

MB Gigabyte Z690 UD DDR4 CPU Intel i5 12600K @ 4.90GHz GPU RTX 3060 RAM Corsair 16 GB DDR4 3200Mhz SSD WD_BLACK SN770 1TB / Samsung 860 QVO 1TB PSU Seasonic 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

VPN används bara när man signar upp.

I vilket syfte? Betala mindre än man hade gjort i Sverige.
Lönt? Lika bra att leecha skiten.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bra.
Antingen betalar man för sig och slipper reklam, struntar i att betala och får se reklam eller så slutar man använda tjänsten.

Eller så använder man en annonsblockerare för att slippa deras förevigt giriga reklamtryckande.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis rör de ej SmartTube på TVm. Den är både utan reklam och överlägsen app än vad youtube har att erbjuda vilket är skrattretande.

Permalänk
Medlem

Så horribel timing med detta eftersom de tog bort Lite som var den enda premium-tjänsten jag kunnat tänka mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

119:- är väl värd investering för att slippa reklam eller rackla med adblocker. Tiden jag sparar kan jag göra något mer produktivt, antingen för mig själv eller några minuter övertid för att täcka kostnaden.

Du slipper inte alls reklam. Om det är inbäddat i klippet så kommer du exempelvis fortfarande se reklamen.

Permalänk
Medlem

Hoppas det fortfarande kommer gå att använda program för nedladdning av videos.
Oftast ser jag Youtube videor direkt på Youtube.
Men ibland kan nedladdning vara bra.

Hur är det om man betalar för Youtube abonnemang, ingår då nerladdning av filer?
Eller måste man fortfarande förlita sig på tredjepartsprogram ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hoppas det fortfarande kommer gå att använda program för nedladdning av videos.
Oftast ser jag Youtube videor direkt på Youtube.
Men ibland kan nedladdning vara bra.

Hur är det om man betalar för Youtube abonnemang, ingår då nerladdning av filer?
Eller måste man fortfarande förlita sig på tredjepartsprogram ?

Jag har för mig att du kan göra det i YouTube apparna till Android / iOS

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast att köra VPN för att betala så lite som möjligt istället för det du ska: då kan du ju lika gärna använda en adblocker.

Hur installerar jag det på min Android TV och i youtube appen på mobilen hade du tänkt?

Man använder bara vpn när man startar prenumerationen efter det behövs den inte längre.

Och ja, det är lönt. 25kr/m är ingenting och jag får tillgång till high bitrate 1080p och andra premium funktioner. Har vpn för andra syften också, så det är ingen merkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Men en grej som jag ofta tänker på när jag läser argumenten om t.ex. detta med att kringgå regler för att få nåt gratis, så tänker jag lite på hur man har tid att titta på så mycket youtube eller teve om det gör en såpas stor skillnad med dessa pengarna att man vill använda tid på det, alltså att hela tiden jaga lösningar för att kringgå problemet, om du fattar?

Dels är det väl så att gratis är gott. Men tror många datoranvändare som var med i slutet av nittiotalet och tidigt 2000-tal och som växte upp med piratkopiering för att alternativa tjänster helt saknades har svårt att släppa det tidigare beteende helt och hållet. Det handlar nog mindre om de där tiorna varje månad och mer om principen att digitalt material är något som man betalar för för att man vill betala för det, inte för att man måste. Vi har ju sett det genom flertalet undersökningar som visar att pirater även konsumerar mer legal media än övriga användare.