AMD stoppar Windows 10-stöd i Ryzen 8050/9000

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Aktivitetshanteraren är avsevärt långsammare på min jobbdator...9 sekunder att öppna...
Nej, det är inte datorn det är fel på

Lika lång tid om jag öppnar den igen och igen och igen...

Aktivitetshanteraren är faktiskt den enda app eller vad man nu ska säga som faktiskt är seg hos mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Aktivitetshanteraren är avsevärt långsammare på min jobbdator...9 sekunder att öppna...
Nej, det är inte datorn det är fel på

Lika lång tid om jag öppnar den igen och igen och igen...

Något är det fel på åtminstone. Jag testade att ta tid så gott jag kunde från ctrl+shift+esc tills att den öppnats och fick 0.77 sek, 0.4 sek, 0.4 sek.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Något är det fel på åtminstone. Jag testade att ta tid så gott jag kunde från ctrl+shift+esc tills att den öppnats och fick 0.77 sek, 0.4 sek, 0.4 sek.

På min stationära bruk så startar den hyfsat snabbt. Men på mina andra enheter så är den rätt mycket segare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Något är det fel på åtminstone. Jag testade att ta tid så gott jag kunde från ctrl+shift+esc tills att den öppnats och fick 0.77 sek, 0.4 sek, 0.4 sek.

Jo, felet ligger i windows 11...var och varannan gång öppnar den med svart överallt istället för läsbart GUI...

Enda jag gjort är att uppdatera till windows 11, så uppenbarligen har något blivit snett vid uppgraderingen. Men det är en jobbdator så bryr mig inte

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Aktivitetshanteraren är avsevärt långsammare på min jobbdator...9 sekunder att öppna...
Nej, det är inte datorn det är fel på

Lika lång tid om jag öppnar den igen och igen och igen...

Okej trycker jag crtl + skift + esc öppnas den inom en sekund efter att jag tryckt. Så det är nog inget normalt jag skulle installera om Windows.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej trycker jag crtl + skift + esc öppnas den inom en sekund efter att jag tryckt. Så det är nog inget normalt jag skulle installera om Windows.

Jobbdator...så ingen ominstallation här inte.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jobbdator...så ingen ominstallation här inte.

Jobbdatorer kan ju ha allt möjligt bloat som övervakar vad man gör etc. Är ju inte Windows 11 som är problemet utan kanske din dator.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Task-manager tar 0.1-0.3 sekund att öppna här, alltså upplevt omedelbart, med Intel Core i9.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jobbdator...så ingen ominstallation här inte.

Haha okej. Själv fick jag nyligen en "ny" dator på jobbet. En Core i5 ivy bridge 8gb ram och HDD. Gissar att den är lika rapp som din verkar vara.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Haha okej. Själv fick jag nyligen en "ny" dator på jobbet. En Core i5 ivy bridge 8gb ram och HDD. Gissar att den är lika rapp som din verkar vara.

i7-10850H, 32 gig ram samt SSD (tvivlar på att det är nvme). fick en "utvecklardator" för att jag bad snällt

EDIT: pc711 nvme sk hynix tydligen

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Då blir det Intel i nästa dator igen, har svårt att tro att själva kärnan skulle ha ändrat så mycket att den inte skulle funka på Windows 10.

Har inget minne av att MS dödade Vista på den tiden och vända sig till alla utvecklare för att blockera.
Har köpt en helt ny dator från AMD synd att öppet köp är slut hade nog valt att lämna tillbaka om jag visste detta innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag gissar på att detta snarare handlar om ekonomi, inte teknik. Och då kanske det främst inte handlar om AMDs ekonomi utan kanske att Microsoft utövat påtryckningar.

Jag håller med. Jag gissar nog på att MS lagt in pengar på att det inte får finnas stöd för Win10. Detsamma kommer nog gälla Intel.

Windows 10 kommer säkert fungera lika bra ändå men man kommer att få leva med att det kommer fram meddelande om att processorn inte stöds, uppgradera till Windows 11 för alla säkerhetsfuntioner och bättre prestanda.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

OnT: varför anser de att windows 10 är dött? LTSC har ju stöd till 2027-01-12.
Påtryckningar från M$?

En orsak kan vara för att det är kvar på en äldre WDDM?
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Display_Driver_Model

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Kör både Windows 10 och 11 på några system och ogillar båda ungefär lika mycket... Någon större prestandaskillnad har jag inte heller märkt så länge man ser till att använda lokalt konto, slår ifrån så mycket MS skit som möjligt och inte slår på Bitlocker osv.

Eller jo, en sak går långsammare i 11; när man öppnar Utforskaren första gången så tar det längre tid innan alla nätverksdiskar dyker upp.

Största problemet för mig är att alla designers numera tycks ha tappat förmågan att designa till desktop. Allt skall se ut och funka som på en mobil eller konsol. Var Windows 7 sista MS OS som faktiskt var designat för desktop?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Joppis:

När 5090 släpps är det väl drygt ett halvår kvar innan Windows 10 går EOL. Rätt svårt för oss vanliga dödliga att få tag i Windows 10 IoT Enterprise LTSC menar jag.

Inte svårt o få tag i LTSC och kostar 18 dollar för o registrera.
Och den fungerar lika bra utan registrering.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Medlem

Får en känsla att Linux är min enda räddning för framtiden, speciellt eftersom Microsoft valt att slopa stöd för Windows Mixed Reality i Windows 11 24H2. Idag kan jag få igång min Reverb G2 i Linux med hjälp av Monado OpenXR. (själva headsetet, inte kontrollerna dessvärre). förhoppningsvis fortsätter open-source communityn att arbeta på det så att headsetet får lov att fortsätta ha ett långt liv framöver.

Problemet för mig är att Microsoft har överlag varit på tok för opålitliga, inte för att nämna aggressiva när det kommer till modern bigtech-utsugarfasoner (så som inbakad reklam, onlinekonto-krav, aggressiva uppgraderingskrav osv.) Nä det får vara nock känner jag. Idag kör jag bara Windows 10 för WMR resten kör jag Manjaro Linux.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Äntligen lite mer tid över att svara!

Skrivet av Yatagarasu:

Känns dock som en udda kombination av hård- och mjukvara.. AM5 8000/9000 Desktop-series och Windows 10 (där operativet i fråga lär ha under året av officiellt stöd kvar vid laget att hårdvaran från AMD är på marknaden).

Inte om man räknar med LTSC och liknande lösningar som har en senare EOL. Plus att man ju ska kunna få utökad support även på vanliga windows om man är beredd att punga för det.
Men min grundpoäng är nog rätt enkel: när dessa CPU:er släpps så kommer Windows 10 fortfarande vara i sin aktiva period. Då kan jag tycka en så stor och fundamental aktör som AMD fortfarande bör stödja den!

Och jag tror som vissa även nämnt att de skjuter sig lite i foten med tanke på hur dåligt genomslag Windows 11 har än så länge.
Jag tror de kommer tappa företagskunder pga detta på medelkort sikt, då ganska många företag håller sig väldigt länge innan OS-byte pga kostnads/säkerhets/stabilitets/kompatibititets-skäl. (vårt jobb med ~400-500 anställda är kvar på Win 10 tex och det har än inte nämnts något om uppgradering)

Skrivet av Yatagarasu:

Lite som att planera ett köp av kommande "Galaxy S25", och sedan välja att installera Android 5.0 Lollipop

En rätt orättvis jämförelse vilket du antagligen är fullt medveten om
Lollipopp är ju till och med äldre än Windows 10 och blev EOL redan 2018 - och det gäller en helt annan plattform med sjukt mycket fler OS-revisioner över tid, och där bakåtkompatibilitet inte är lika viktig som på PC-sidan.

Skrivet av koSmiQ:

Oavsett så tänker jag att det är ett strategiskt val som har med tid och pengar att göra såklart. Det är inte värt att lägga tid på drivrutiner till något som är i princip dött och få en mer komplicerat tech stack att underhålla, istället för att lägga samma tid på att utveckla nya saker och arbeta aktivt med buggfixar eller vad tiden nu kan användas till.

Jepp, visst kan det vara ett rent krasst ekonomiskt beslut (kanske till och med uppmuntrat av MS som nämnts?) men jag tror som sagt de även kan tappar försäljning pga detta. (plus lite badwill)
Inte helt glasklart att det är så lönsamt som de tror. (om det här nu inte är rykten alltihop)

Skrivet av Eismannen:

De flesta som är kvar på win10 har inte am5 sockel så det löser sig självt när de inte bara kan droppa i en ny processor utan ändå måste bygga nytt system och installera windows på nytt (dvs behöver ny licens) alternativt köpa komplett burk och då är ju 11 förinstallerat. De som 1) bygger egen pc och 2) vägrar windows 11, de är nog ett väldigt litet antal människor.

Captain Obvious antagligen, men för att förtydliga: om licensen inte är en OEM licens låst till en specifik märkesburk så kan du ju ta med den även om du byter både Moderkort och CPU

Skrivet av the squonk:

Folk har nog redan klagat färdigt om Intel i den här frågan eftersom Windows 11 är mer eller mindre ett krav sen Alder Lake för att P/E-cores skall fungera korrekt. AMD gör bara likadant, typ.

Nja det här är inte "typ lika": Intel funkar prestandamässigt inte optimalt i Windows 10. Enligt de här ryktena så funkar AMD inte alls. Rätt stor skillnad!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Äntligen lite mer tid över att svara!
Inte om man räknar med LTSC och liknande lösningar som har en senare EOL. Plus att man ju ska kunna få utökad support även på vanliga windows om man är beredd att punga för det.
Men min grundpoäng är nog rätt enkel: när dessa CPU:er släpps så kommer Windows 10 fortfarande vara i sin aktiva period. Då kan jag tycka en så stor och fundamental aktör som AMD fortfarande bör stödja den!

Och jag tror som vissa även nämnt att de skjuter sig lite i foten med tanke på hur dåligt genomslag Windows 11 har än så länge.
Jag tror de kommer tappa företagskunder pga detta på medelkort sikt, då ganska många företag håller sig väldigt länge innan OS-byte pga kostnads/säkerhets/stabilitets/kompatibititets-skäl. (vårt jobb med ~400-500 anställda är kvar på Win 10 tex och det har än inte nämnts något om uppgradering)

En rätt orättvis jämförelse vilket du antagligen är fullt medveten om
Lollipopp är ju till och med äldre än Windows 10 och blev EOL redan 2018 - och det gäller en helt annan plattform med sjukt mycket fler OS-revisioner över tid, och där bakåtkompatibilitet inte är lika viktig som på PC-sidan.

Jepp, visst kan det vara ett rent krasst ekonomiskt beslut (kanske till och med uppmuntrat av MS som nämnts?) men jag tror som sagt de även kan tappar försäljning pga detta. (plus lite badwill)
Inte helt glasklart att det är så lönsamt som de tror. (om det här nu inte är rykten alltihop)

Captain Obvious antagligen, men för att förtydliga: om licensen inte är en OEM licens låst till en specifik märkesburk så kan du ju ta med den även om du byter både Moderkort och CPU

Nja det här är inte "typ lika": Intel funkar prestandamässigt inte optimalt i Windows 10. Enligt de här ryktena så funkar AMD inte alls. Rätt stor skillnad!

Jag tänker ändå att den stora massan användare är just Enterprise. Och där kommer vi se en stor övergång till Windows 11 i år och nästa år just på grund av EoL. Vissa har absolut LTSC, men när de leasar nya datorer kommer de komma med Windows 11 (några kommer såklart nedgradera till Windows 10 för att de inte hunnit certifiera all mjukvara).

Om din IT-avdelning inte börjat preppa för Windows 11 så är det onekligen dags. Vi kommer rulla ut det på tusentals datorer i flera länder under året och nästa år. Och vi är själva definitionen av ett stort, tungrott bolag med massor av regelverk, långsamma processer, noggrann certifiering av kompatibilitet med mjukvara i alla dess former och hårda legala krav på många sätt.

Men jag tycker absolut inte att LTSC/betala-för-förlängd-support är att jämföra med ”aktiv period”. Aktiv period är för mig när ett OS är allmänt tillgängligt för alla. Windows 10 är väldigt mycket i en förvaltande fas och om ett år på konstgjord andning för de som absolut måste vänta. Knappast ett OS där drivrutiner för Ryzen 9000 på desktop kommer spela någon som helst roll för AMDs finansiella resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Oavsett så tänker jag att det är ett strategiskt val som har med tid och pengar att göra såklart. Det är inte värt att lägga tid på drivrutiner till något som är i princip dött och få en mer komplicerat tech stack att underhålla, istället för att lägga samma tid på att utveckla nya saker och arbeta aktivt med buggfixar eller vad tiden nu kan användas till.

Exakt. När du är stor nog kan du göra strategiska val istället för att vara styrd av dina kunder. Sitter du i den positionen så är det lätt att inse att de intäkter du får från den minoritet som vill köra Windows 10 på en ny AMD CPU aldrig kommer att uppväga kostnaden för att underhålla drivrutiner för Windows 10. Dessutom styr du in dina kunder på en bättre väg.

De få användare som vill leva kvar med Windows 10 får fixa drivrutinerna själva, det är inte så konstigt. Det är ju något de borde ha insett när de gjort sitt val att inte uppgradera.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

[...]Men jag tycker absolut inte att LTSC/betala-för-förlängd-support är att jämföra med ”aktiv period”. Aktiv period är för mig när ett OS är allmänt tillgängligt för alla. Windows 10 är väldigt mycket i en förvaltande fas och om ett år på konstgjord andning för de som absolut måste vänta. Knappast ett OS där drivrutiner för Ryzen 9000 på desktop kommer spela någon som helst roll för AMDs finansiella resultat.

Om du idag inte kan gå upp från Windows 10 till Windows 11, professionellt sett, så sitter du verkligen med skägget i brevlådan. De flesta har nog lärt sig sin läxa vid det här laget och lärt sig hantera detta problem.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Captain Obvious antagligen, men för att förtydliga: om licensen inte är en OEM licens låst till en specifik märkesburk så kan du ju ta med den även om du byter både Moderkort och CPU

Trodde det bara var pro? Home har jag för mig är låst till en burk, like oem..

Oavsett, de allra flesta köper ju bara en färdig dator och då kommer den ju med win 11 förinstallerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har du gjort clean installation eller uppgradering från 10:an?

Hej, uppgradering. Är en jobbdator då jag har exakt noll attt säga till om tyvärr.

Permalänk

Tänk vilket inflytande Intel och Amd skulle kunna ha och vad glada alla skulle bli om de hotade med inget stöd till W12 om de inte bygger och utvecklar OS som gamers och användare vill ha😆😆😶😶 Jag har betalat för 10 an och (högkontrast) vilket skitnamn för valfrihet och dark mode! har aldrig fixats inte så mycket som valfria färger på mapparna har Microsoft mödat sig till.

stavar som en kråka
Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Jag tänker ändå att den stora massan användare är just Enterprise. Och där kommer vi se en stor övergång till Windows 11 i år och nästa år just på grund av EoL. Vissa har absolut LTSC, men när de leasar nya datorer kommer de komma med Windows 11 (några kommer såklart nedgradera till Windows 10 för att de inte hunnit certifiera all mjukvara).

Om din IT-avdelning inte börjat preppa för Windows 11 så är det onekligen dags. Vi kommer rulla ut det på tusentals datorer i flera länder under året och nästa år. Och vi är själva definitionen av ett stort, tungrott bolag med massor av regelverk, långsamma processer, noggrann certifiering av kompatibilitet med mjukvara i alla dess former och hårda legala krav på många sätt.

Sant, kommer att hända oss också - lär vara en tidsfråga

Skrivet av koSmiQ:

Men jag tycker absolut inte att LTSC/betala-för-förlängd-support är att jämföra med ”aktiv period”. Aktiv period är för mig när ett OS är allmänt tillgängligt för alla. Windows 10 är väldigt mycket i en förvaltande fas och om ett år på konstgjord andning för de som absolut måste vänta.

Fast vi är inte i LTSC läge än. Om inte något går helt snett i alla planer så kommer fortfarande Win 10 vara aktivt och supportat när CPU:n släpps.
Och för mig med min enkla strikta världsbild så räcker det
En så stor aktör som AMD tycker jag ska supporta de största OS:en som fortfarande är i aktiv status vid tidpunkten för släppet!

Skrivet av koSmiQ:

Knappast ett OS där drivrutiner för Ryzen 9000 på desktop kommer spela någon som helst roll för AMDs finansiella resultat.

Kanske, kanske inte med tanke på hur många som är kvar på Windows 10.
Men troligen har du rätt i att AMD kan komma undan med detta rent ekonomiskt och jag kan förstå ett sånt beslut om de nu tagit det... Men jag tycker inte de rent strikt gör rätt för sig!
Nu har jag nog tjatat sönder min ståndpunkt så ska försöka varva ner lite...

Skrivet av Eismannen:

Trodde det bara var pro? Home har jag för mig är låst till en burk, like oem..

Näe, så länge det inte är OEM så ska den gå att få med sig om du reaktiverar den. (kan finnas begränsningar utöver detta men i det stora hela så kan du flytta med dig en licens över flera maskiner om du avaktiverar på en maskin och aktiverar om på ny maskin osv)

Skrivet av Eismannen:

Oavsett, de allra flesta köper ju bara en färdig dator och då kommer den ju med win 11 förinstallerat.

Jepp sant.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

Då blir det Intel i nästa dator igen, har svårt att tro att själva kärnan skulle ha ändrat så mycket att den inte skulle funka på Windows 10.

Har inget minne av att MS dödade Vista på den tiden och vända sig till alla utvecklare för att blockera.
Har köpt en helt ny dator från AMD synd att öppet köp är slut hade nog valt att lämna tillbaka om jag visste detta innan.

Så länge du inte köper en av de nya processorna från Intel, då behövs Windows 11 för att kärnorna skall schemaläggas rätt. (Om det inte kom till w10 också, till slut)

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Tänk om "the Year of the Linux desktop" faktiskt någonsin inträffade. W11 är den första versionen som jag börjar känna ett överväldigande motstånd till av helt andra skäl än att det var buggigt/dåligt/instabilt.

Vista och Millenium kunde man bara skippa och så kom det något bättre senare, men trenden med "övervakning", onlinekonton, etc, verkar vara här för att stanna. Och det får mig att vilja lämna plattformen helt. Har alltid trott på att ha full kontroll över alla aspekter av hårdvaran och mjukvara som jag köpt och installerat. Den är min.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

LTSC är inte supporterad till -27. Den är supporterad till -2032 för IoT och det är samma kodbas.
Dessutom är LTSC 2019 supporterad till ca 2029

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Så länge du inte köper en av de nya processorna från Intel, då behövs Windows 11 för att kärnorna skall schemaläggas rätt. (Om det inte kom till w10 också, till slut)

Fast dom måste ju ge support till hela Windows 10 livslängd tänkt på att Windows 10 ltsc har till 2027, känns som det är något som skulle kunna gå till EU domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

Fast dom måste ju ge support till hela Windows 10 livslängd tänkt på att Windows 10 ltsc har till 2027, känns som det är något som skulle kunna gå till EU domstol.

Tillverkare behöver inte ge support till Windows.
De som sköter Windows är Microsoft och de sköter supporten för windows 10. Vill inte Intel/amd så behöver dem inte, det är ju upptill dem om de vill förlora inkomst mot att sätta in mer folk och skriva drivers

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tillverkare behöver inte ge support till Windows.
De som sköter Windows är Microsoft och de sköter supporten för windows 10. Vill inte Intel/amd så behöver dem inte, det är ju upptill dem om de vill förlora inkomst mot att sätta in mer folk och skriva drivers

Precis. Marknaden kommer sköta/styra det där. Man tillgängliggör de drivrutiner man tror sig gå plus på att tillgängliggöra.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!