Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
håller inte med riktigt - när inloppet flyttades i sidled hamnade det inte ovanför kärnan som det var tänkt (antar jag) så jag tror att antingen ska locket göras om (och inloppet centreras) eller så får man återgå till den "raka" versionen

Av vad jag har läst de andra skriva om, så är det att värmen sprids över hela kopparblocket, dvs inte får en väldigt varm punkt i mitten, och resten svalt, utan att allt är mer eller mindre samma temperatur.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Hur bra värmen sprids i blocket beror helt på hur tjock botten du har, om du siktar på att använda 7.5mm tjock koppar så antar jag att bottnen hammnar någonstans runt 2.5mm?
Stoppa hellre inloppet över mitten och utloppen längs diagonalen. Alternativt kan du kapa bort gäng-delen och löda dit nipplarna, så sparar du utrymme. Det väger mindre och ser snyggare ut också.

Sen kommer du att få problem att kapa bort pinnarna som du inte vill ha, kan vara en plan att ha kvar alla pinnarna, och bara kapa mellanväggarna mellan hålen, och, som jag sagt tidigare, borra hål i locket, och kapa mellanväggarna där också.

Koppar är inte så dyrt som man kan tro, jag köpte fyra bitar 80*50*10 för 200kr

edit:

Jag håller med om att det inte är svårt att göra en vattenkylning som duger, vatten är otroligt överlägset luftkylning. Samtidigt är det lite roligt att försöka pressa temperaturerna så mycket man bara kan.

Permalänk
Medlem

"Locket" som jag ska använad och fästa nipplarna i ska vara av Lexan, dvs jag kan inte löda dit nipplarna, men som saggt, jag kan inte ha inlopped exakt i mitten pga att nipplarna är för stora.

En fråga till dig Kwissus, var köpte du sådanna bitar? och jag ska använda 10mm koppar bit nu med, då 7.5mm var i minsta laget.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
http://user.tninet.se/~eqg357j/vattenblock5.GIF

Det där ser bäst ut enligt mig...

Det är viktigast att kyla kring coren... Om man kollar på WW som Cathar har byggt så säger han att 2mm i sidled från coren spelar kylningen ingen roll längre...

Jag skulle nog försöka skapa fins istället för pinnar... Det ger mer kylyta... fast iof blir det ju mer retriktivt... Det är en balansgång...

Om du har svårt att få plats med niplarna kan du ju kanske bredda blocket lite... Men det beror ju på hur ditt mobo ser ut...

EDIT: Kolla på www.procooling.com , Där finns mycket info om hur ett block bör se ut och i vilka banor man bör tänka när man skall konstruera ett nytt.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

EFter som det är AMD cpu du har så "går" inte det att göra som jag vill.

Men är det någon som har provat att ha hål i blocket imot kärnan?
För med en P4 som man har slipat + ett block som är platt så borde den
hålla tätt tycker jag. Det enda problemet jag ser är den lilla mängd
kylpasta som kommer kunna komma in i vatten systemet.

Jag har inte varken tid/ork/verktyg att bygga mitt egna block men skulle
vara villig att testa det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X | ASUS ROG STRIX B450-F | 2x8Gb | GTX 1070 | 2x2209WA, 1xVG258QR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanielJ
EFter som det är AMD cpu du har så "går" inte det att göra som jag vill.

Men är det någon som har provat att ha hål i blocket imot kärnan?
För med en P4 som man har slipat + ett block som är platt så borde den
hålla tätt tycker jag. Det enda problemet jag ser är den lilla mängd
kylpasta som kommer kunna komma in i vatten systemet.

Jag har inte varken tid/ork/verktyg att bygga mitt egna block men skulle
vara villig att testa det.

Det där börjar ju likna Direct Die -kylning... Men jag skulle nog inte lita på att det skulle hålla tätt bara genom att ha lite kylpasta emellan... Dom flesta använder silikon, epoxy eller någon form av gummipackning typ neopren. Det finns massor av försök till DD att läsa om. Speciellt på www.procooling.com men också här... Sök bara på "DD" eller "Direct Die"...

Det funkar på AMD men också på P4... Fast om man vill ha riktig DD på P4 så måste man pilla loss shimmen... Alltså aluminiumhöjlet som sitter kring den egentliga coren.

Jag var inne på att bygga DD ett tag men ångrade mig, Jag kände att det inte var någon bra långtidslösning... Här är en enkel liten summering...

+ Stor kylpotential om man hittar rätt design, tryck och flöde

+ Enkellt att bygga block... Behövs ingen koppar... Bara lite plexiglas som är betydligt enklare att jobba med.

- Större risk för läckage.

- Svårare att montera.

- Vissa CPU:s tål vatten bättre än andra...

Har som sagt aldrig provat... Men läst en hel del om det...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Hur blir det igentligen om man använder ett WW block på en Athlon och sen vill byta CPU, t.ex. till en ny Opteron eller liknande? Vad jag har sett så kommer de nya AMD CPU:na ha större core. Räcker det verkligen med en WW inspirerad design (som alltså har inloppet i mitten)?

Är det inte mer effektiv med ett swiftech block då (Som alltså använder hela blockets botten) eller en kanal lösning?

Jag tror iaf att WW och liknande kan mycket väl vara det bästa för en Athlon XP men den kanske inte alls presterar lika bra på nån annan typ an CPU.

Visa signatur

Per molestias eruditio oderint dum metuant

Permalänk
Medlem

Ufo: Jag köpte mina bitar på en metallåtervinningsfirma, Arvamet, dom finns lite var stanns i Sverige, men jag vet inte hur tillgången på koppar är på andra ställen iofs.

Du kan köpa tre till nipplar, med mindre gänga, kapa alla nipplarna, borra upp gängdelen på de mindre, och löda dit nippeldelen från de större?

Angående bottnen så är 7.5mm inte nödvändigtvis i minsta laget, tjockare botten sprider värmen mer, men om du siktar på att bara kyla mitten av blocket så är det bättre med tunnare botten.

Om du fortfarande funderar på andra lösningar så kan du kolla det här blocket:

http://forums.procooling.com/vbb/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk
Medlem

Jag har nu lyckats skapa en 3D bild av min ritning, så att man kan se mer exakt hur blocket kommer att se ut när det är klart, det mörkröda är en 0.5mm tjock packning som jag kommer att täta med.

/Ufos85

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Du kan lätt skippa de tre första och tre sista kolumnerna med pinnar... De kommer säkerligen inte göra nån skillnad för kylningen utan bara medföra att blocket blir mer restriktivt... Annars ser det bra ut...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av svoctor
Hur blir det igentligen om man använder ett WW block på en Athlon och sen vill byta CPU, t.ex. till en ny Opteron eller liknande? Vad jag har sett så kommer de nya AMD CPU:na ha större core. Räcker det verkligen med en WW inspirerad design (som alltså har inloppet i mitten)?

Är det inte mer effektiv med ett swiftech block då (Som alltså använder hela blockets botten) eller en kanal lösning?

Jag tror iaf att WW och liknande kan mycket väl vara det bästa för en Athlon XP men den kanske inte alls presterar lika bra på nån annan typ an CPU.

WW funkar fint med P4 och det är ju en ganska stor yta... Visserligen är ju inte coren så stor men man får ju anta att aluminiumshimmen fördelar corens värme ganska jämnt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kwissus
Angående bottnen så är 7.5mm inte nödvändigtvis i minsta laget, tjockare botten sprider värmen mer, men om du siktar på att bara kyla mitten av blocket så är det bättre med tunnare botten.

WW:s botten är tunnare än en millimeter... Men så tunnt skulle jag nog inte riktigt göra det här blocket... Det skulle nog inte palla trycket utan kollapsa... WW:s flänsar förstärker konstruktionen ganska bra... Det är därför det går bra...

EDIT: Borra fem rader över hela och inte tre i kanterna som du har ritat... Det är ju bara onödigt att inte ge vattnet fritt flöde till utloppen...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
EDIT: Borra fem rader över hela och inte tre i kanterna som du har ritat... Det är ju bara onödigt att inte ge vattnet fritt flöde till utloppen...

Jo, men eftersom jag har två stycken utlopp, så behöver de ju endast helften så mycket flöde som inloppet, och de får ju tom mer än det. Sen blir det problem med att få dit packningen om jag gör så, då den kommer att ligga emot hålen där man fäster blocket i moderkortet.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Ok... Det är klart... Men om du har plats kan du ju åtminstone runda av kanterna... Det blir bara onödig turbulens...

Turbulens är bra över kärnan för kylningn blir bättre... Men annars är det bara flödesrestriktivt...

Men det börjar se bra ut... Tror att det är ganska svårt att göra ett mycket bättre block med så enkla medel...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk

Intressant post asså =0) ska bli ql att se resultatet.

Ql att så många kommer med tips/synpunkter/fakta/know-how

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem

Jo, jag håller med dig [X]BartoN, roligt att folk delar med sig, och antagligen är de endel som kommer lära sig något av denna tråden likaså.

Pelle76.
Var menar du att jag ska runda av kanterna?, förstår inte riktigt, kan iofs vara pga att jag har hög feber, och är allmänt yr, men en mer exakt förklaring skulle inte skada

Har gjort en bild hur jag ska sätta ihop vattenblocket, postar den mestadels för att min projektledare ska se den, men för er som inte vet hur man bygger ett vattenblock, eller kanske aldrig ens har sett ett innan, så kanske det kan vara nyttigt.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Så här menade jag...

EDIT: Fast det kan ju förståss bli lite klurigt med bara en pelarborr... Men man kanske kan trixa till det lite...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Jo, de kanterna borde jag kunna runda av, men de piggarna blir nog lite svårt med pelarborr tyvärr, men jag kanske kan fixa det, beror ju på vad de har för andra saker jag kan hålla på med.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk

Vad är det för program som du använder för att göra ritningarna, och renderingarna?

Permalänk
Medlem

det är väl autocad eller nåt sånt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?