Permalänk
Medlem

Eget Vattenblock, råd sökes

Hejsan.

Nu har 3:e ringen startat och vi har blivit informerade ang. ett projektarbete på 100p, jag hade tänkt att syssla med kylning av datorer, snarare vattenkylning, vad jag kommer göra är inte helt bestämt, men jag ska iaf tillverka ett vattenblock till CPU:n.

Materialet som jag kommer att använda är en botten och koppar, och en top av antingen plexi eller lexan (om jag får tag på det).

Tyvärr har vi inte tillgång till en fräs för metall på vår skola, så jag får hålla på med det som verkar vara näst populärast när det kommer till vattenblock, pelarborr.

Jag har varit inne i ett antal olika forum och sökt efter lite ideer, jag hittade en som en kille vid nicket #Rotor hade gjort och han använde sig av koppar och borrade hål i den med pelarborr. Jag har gått efter samma ide, men har försökt skapa ett litet kanalsystem istället för enbart att få "piggar" över hela blocket, frågan är nu om ni tror detta kommer funka bra.

Ritningen som den är förnuvarande.

/Ufos85

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Du bör absolut ha mer öppen design då ytan där borrhålen går ihopp är liten och kommer strypa flödet räjelt. Flöde, yta, turbolens är de viktigaste i den ordningen.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag suttit och arbetat med förbättringar på blocket och kom fram till att använda min demel för att kapa nästan alla av de "piggar" som sticker upp, så att flödet förbättras betydligt.
Jag har även valt att ha kvar en bit ovanför processorn för att sprida värmen bättre till vattnet, men jag är inte säker på att denna ideen är den bästa, skulle vara bra med lite kritik på ritningen.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Är det inte så att vattnet alltid tar det kortaste vägen? Så den designen kanske kyler det centrala ytan och inte kyler de yttersta ytorna bra?

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

det är väl de centrala ytorna som ska kylas?

jag skulle gissa att det blir bättre om du har lite smalare mittpassage. det beror såklart på hur djupt du borrar men jag tror att nyckeln är att lika mycket vatten ska ut som kommer in. alltså det ska vara lika flöde överallt. då kommer det flyta på bäst.

om du gör designen lite mer lik en 4-klöver skulle det nog vara bättre. så att vattnet styrs lite mer. det kommer att styras mot mitten.

vad tror ni andra?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag har nu snackar med en på irc som trodde att ett kanalsystem skulle funka bättre, där vattnet bara kan ta en väg.
Jag har ritat om blocket och har nu denna designen, tror ni den kommer funka bättre?

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk

Exakt det är absolut bäst med kanal system där vattnet bara kan flöda en väg och det ska vara mycket kontakyta så att vattnet kan ta upp så mycket värme som möjligt lycka till

Visa signatur

CPU: Athlon XP 2200+ @1892MHzRAM: 512 DDR3200 HDD: 1xWDC 200gb 2xWDC80gb AUDIO: SB Audigy 2 MB: MSI KT4 ULTRA(MS-6590)

Permalänk
Medlem

det är mest optimalt att ha inloppet precis ovanför kärnan.

Permalänk

undra hur det skulle bli on du gjorde såhär:
inloppett mitt ovandör kärnan och sedan 1 kanal eller 2 parralella kanaler som löper från mitten i cirklar ut till ja så långt ut som möjligt till utgången

Visa signatur

CPU: Athlon XP 2200+ @1892MHzRAM: 512 DDR3200 HDD: 1xWDC 200gb 2xWDC80gb AUDIO: SB Audigy 2 MB: MSI KT4 ULTRA(MS-6590)

Permalänk
Medlem

Eftersom du håller på med ett 100 poängsprojekt tycker jag att du borde kunna göra några olika vattenblock och utvärdera vilken utformning som är bäst, då har du ju några fina slutsatser att skriva i din rapport också!

Samt att folk kanske har nytta av dina resultat

/Johan

Permalänk
Medlem

Du behöver "piggar" över coren.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Ujjj.. inga bra tips...

Om du ser vad #Rotor har gjort, eller t.ex Volenti eller Cathar, så ser man väldigt tydligt att de alla har gjort väldigt restriktiva block, med mycket turbulens. Kanalblock som Maze t.ex är inte i närheten om du skall kyla en liten yta.

Den första bilden är den bästa, fast med ändringen att inloppet i blocket skall sitta mitt över kärnan, och utlopp på sidorna. Det enklaste om du bara har en borr att tillgå är att låta hålen gå i varandra. Visst, det hindrar flödet, men du får enorm turbulens, och därigenom inget laminärt flöde, alltså, du får flyttat mer värme från godset. Läs på mer om #Rotors prylar, han har en grymt enkel design, men den funkar skitbra.. Låt dig inte luras att gå tillbaks i utvecklingen till kanalblock.

Visst, flöde är viktigt, men Turbulens, flöde, yta i den ordningen stämmer bättre. Leta också upp Cathar's WhiteWater för bra tips.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk

Om du använder koppar till blocket har det inte så stor betydelse vilken del du kyler, eftersom värmen transporteras snabbt till det stället som är svalast. blocket kommer alltså att vara relativt jämnvarmt.
Men som sagt innan, så lite turbulens som möjligt och så mycket rakt flöde som möjligt.
Det hela handlar väl om att kunna transportera så mycket vatten förbi så stor yta som möjligt i blocket, utan att få turbolens.

du ska nog ha nått vid inflödet som gör att vattnet går rätt väg direkt... och inte bara kommer ner i ett rum. en svagt lutande kant eller nått...
knepigt... men en kul idé. synd att jag inte kunde komma på nått sånt när jag skulle göra mitt projekt.

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Göransson
Om du använder koppar till blocket har det inte så stor betydelse vilken del du kyler, eftersom värmen transporteras snabbt till det stället som är svalast. blocket kommer alltså att vara relativt jämnvarmt.
Men som sagt innan, så lite turbulens som möjligt och så mycket rakt flöde som möjligt.
Det hela handlar väl om att kunna transportera så mycket vatten förbi så stor yta som möjligt i blocket, utan att få turbolens.

du ska nog ha nått vid inflödet som gör att vattnet går rätt väg direkt... och inte bara kommer ner i ett rum. en svagt lutande kant eller nått...
knepigt... men en kul idé. synd att jag inte kunde komma på nått sånt när jag skulle göra mitt projekt.

Ingenting av det där stämmer Göransson.

Hastigheten på vattnet är en viktig faktor. t.ex whitewater och cascade har strypningar som gör att vattnet har väldigt hög hastighet när det träffar mitten av blocket(inlopp över mitten) om botten sen är tunn, (ca 1mm) så kommer kärnan att kylas på ett effektivare sätt än om man t.ex har en kanal, och 4mm botten.

Turbulens är _BRA_, inte dåligt.

[edit]#rotor borrar samma mönster i locket som han har i bottnen, så det "klassiska" #rotor blocket är inte så restriktivt som man kan tro till en början. Sen har han olika djup på hålen på olika ställen i mönstret, men det är lite överkurs.[/edit]

Permalänk
Medlem

hear ye.. hear ye..

hastighet som Kwissus sade, och inga mjuka böjar som bara leder runt vattnet, kaos i flödet är bra så att allt vatten kommer i kontakt med gods.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Sen har du ju redan ett kanalblock, så det är väl ingen idé att göra ett till?

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått det här rätt, så är altså ett block där det är piggar över hela, som hindrar vattnet lite och skapar mycket turbulens det bästa? Dvs ungefär som min första ide, fast utan kanalerna.

Sen så vet jag inte hur många olika block jag kan testa att göra, eftersom materialet kommer kosta endel, ett 80x50x7.5mm kopparblock är inte billigt precis :/

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

kanalerna är ingen helt dum ide.. det beror lite på vad för pump du har och så.. Flera som byggt #Rotor block har ju kapat upp små kanaler mellan hålen, så det är inte fel

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Swiftech blocken...stor öppen yta med turbollenskapande botten. Med en rejäl pump är det svårt att klå det blocken. De blocken är ett bra exempel på att du kan ha mycket turbolens utan strypa flödet så mycket. Ge mig det gamla swiftech blocket i silver med piggar som sticker upp 0.5cm mellan "urgröpningarna" och två uttlopp så skulle jag bli mycket glad. Många pupar som vi använder för vattenkylning klarar tyvärr inte så högt tryck och därför ger det inte så mycket att sakffa en "större" pump till restrektiva block som whitwater m.m. Det är också bra att ha fler uttlopp en inlopp då det sänker trycket i själva blocket (ökar värmeupptagningen och gör det lättare för turbolensen), om än lite.

Du skulle kunna prova att ha din andra design fast du tar bort "ön" i mitten och sätter dit ett inlopp. Sedan har du kavar fördjupningarana efter borrspätsen för de ger dödsskön turbolens ;P (alternativt gör dem djupare...0.5-1 mm är bra för hemmabygge).

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Nu när jag tittat närmare på #rotor blocket (harr varigt lite avskuren det senaste halvåret eller så) påminner det mig kraftigt om det gamla swiftech. Han har bara bytt expansionsrummet över hålen till kanler mellan dem och gjort dem lite djupare (hålen). Det med att göra dem djupare har jag föreslagigt om swiftechdesignen innan någonstans.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Hej!
Kul att du bygger eget. Jag och en kompis byggde vattenkylningssytem för ett år sedan och de snurrar fortfarande med rätt bra saker och det har aldrig varit problem med själva kylningen av radiatorn. När du gör din vattenkylning så är det absolut viktigaste att du har en bra radiator för det är trots allt där du kyler vattnet i systemet. Jag lägger in en bild här så fort jag vet hur man gör!

Efter att ha läst vad folk har skrivit i denna tråd så undrar jag hur många av er som har byggt ett vattenblock eller som egentligen vet vad som krävs. Tänk på att det faktiskt inte krävs så mycket för att kunna kyla en standard CPU. Alla vattenblocka som man köper färdiga har någon form av "kan inte leva utan ideé" eftersom det är deras (företagens) överlevnad det handlar om! Visst har de många bra ideér men nästan inga av de krävs för att kyla CPU´n. Ta inte illa upp ni som känner er träffade utan det jag vill ha sagt är att det inte e svårt att fixa en egen vattenkylning som duger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ahh, sant, men här var det väl snarare frågan om hur han skulle bygga ett på bästa sätt.. Han har till och med ett flertal alternativ, och visst, är man bara ute efter ett block som duger så kan han göra vilket som, men varför göra ett som bara är hyfsat när man kan göra ett grymt bra utan speciellt mycket mer jobb?

#Rotor, Volenti och Cathar (till exempel) är inte företagsfolk, utan hobbysnickrare vars ideer sedan tas upp av företag. De går klart vetenskapligare till väga än de flesta andra och bereder dessutom väg för en mängd andra hemmapulare eftersom de släpper designerna fria.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Har köpt 3st nipplar idag för att ha som en sa, 2 utlopp och ett inlopp till blocket, jag har då tagit bort det mesta av mittenbiten för att få inloppet där, säg hur ni tror detta kommer prestera, bättre eller sämre.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk

har du sett white water-blocket?...

på den sista designen så skulle fler piggar i mitten bidra till bättre kylning, dock behöver de inte vara "fullhöga" - hälften räcker...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Har fått exaktare mått på nipplarna nu, väldigt stora gängor dock, menmen.
Frostyfog, jag tror jag förstår hur du menar nu, här kommer en bild.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Om du låter pinnarna vara fullhöjd där istället så du tvingar ner vattnet mellan pinnarna så vore det ännu bättre (så inte massa vatten smiter förbi ovanför pinnarna), men annars ser det ut som ett helt ok block.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Jag har nu gjort så att pinnarna räcker ända upp till "locket" så att där inte ska kunna smita förbi något.
Eftersom nipplarna var så enormt breda där man sätter fast dom var jag dock tvungen att ändra designen lite, undrar om ni tror detta funkar lika bra:

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

tror faktiskt det blir ännu bättre än din tidigare bild

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Ok, låter bra. Jag ska försöka rita blocket i ett 3D program så att jag kan rendera den, vilket borde ge en bättre bild av hur det hela kommer att se ut.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axly
tror faktiskt det blir ännu bättre än din tidigare bild

håller inte med riktigt - när inloppet flyttades i sidled hamnade det inte ovanför kärnan som det var tänkt (antar jag) så jag tror att antingen ska locket göras om (och inloppet centreras) eller så får man återgå till den "raka" versionen

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life