Permalänk

slut med surfandet

Jaha då har man köpt hus ute på landet och tro inte att det finns något ADSL, combort, bredband eller något annat nyttigt.

Nä nu får man köpa en telefonsladd och koppla in i V90 modemet igen. Fy fan va tråkigt! JAg som är van att ladda hem kakrecept på Mirc och semesterbilder på dc++ rätt mycket.

Hur ska jag klara omställningen ? Men iofs. får jag en massa annat att tänka på, gräsklippning, målning av hus osv..

Undrar när jag kommer få möjlighet till bredband i min fina kåk på landet, vid en äng, nära havet, mitt ute i ingenstans...

Visa signatur

MSI H55M-ED55, i5 quad core 760, 12 gb Corsair xms3 1600 mhz ram, Nvidia GTX 560 TI 1gb, Corsair TX V2 650W, Win 7 home premium x64.

Permalänk
Medlem

aldrig =/

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Hedersmedlem

Bredband kan du få, Satellit minsann. Det är ganska kostsamt, dåliga pingtider men klart bättre hastighet än modem. www.tiscali.se

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk

startavgift 16 000 kr. månadsavgift 799, javisst för den som har råd

Visa signatur

MSI H55M-ED55, i5 quad core 760, 12 gb Corsair xms3 1600 mhz ram, Nvidia GTX 560 TI 1gb, Corsair TX V2 650W, Win 7 home premium x64.

Permalänk
Medlem

Välkommen till klanen!

Upplevelsen av att inte ta hem patcher, demos eller undvika spelandet över nätet för det går så segt och hänger sig! Plus att man kan ha 56-modem som svepskäl för att slippa det förskräckliga "Star Wars: Galaxies" som ändå inte är sugen på att spela!;)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Va e det för någon slags prioritering? Hus på landet före bredband, nåt måste ha slått slint i skallen på dig, hehehehe Ett liv med 56k är inte ett liv överhuvudtaget!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olit
Bredband kan du få, Satellit minsann. Det är ganska kostsamt, dåliga pingtider men klart bättre hastighet än modem. www.tiscali.se

200-400kB/s ner och 40-150kB/s samt pingtider som omöjliggör all sorts kommunikation utom mail, webbsurfning och KANSKE IRC är väl knappast värt 800kr/mån?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drakstryparen
Jaha då har man köpt hus ute på landet och tro inte att det finns något ADSL, combort, bredband eller något annat nyttigt.

Nä nu får man köpa en telefonsladd och koppla in i V90 modemet igen. Fy fan va tråkigt! JAg som är van att ladda hem kakrecept på Mirc och semesterbilder på dc++ rätt mycket.

Hur ska jag klara omställningen ? Men iofs. får jag en massa annat att tänka på, gräsklippning, målning av hus osv..

Undrar när jag kommer få möjlighet till bredband i min fina kåk på landet, vid en äng, nära havet, mitt ute i ingenstans...

Vart skall du flytta? Det finns en hel del s.k "IT-Prioriterade Zoner" som inom något år kommer ha hyggliga uppkopplingar...

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var kört också, bor långt ute i en håla. Men vår kommun kom en dag o erbjöd 2mbit radiolan... Fan va najs det är.. kanske vär o kolla upp då det går 5km bort från masten.

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

Alltså, "slut med surfandet" ?

Det går att surfa med 56k. Tycker det är helt okej. Det jobbiga är ju när det ska hålla på och koppla ner och grejja...

Sen får man ju undvika vissa saker, som trådar på swec med bilder, då kan man bli sittandes en timme och ladda den (det har jag gjort en gång)

Men det är sant, det är roligare med bredband.

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk

Beklagar sorgen

Permalänk
Medlem

ush.. hemsk tanke att va utan sitt bredband

hade nog blivit sjuk

Permalänk
Medlem

Det är aldrig roligt att behöva gå tillbaka till ett 56 modem, eller vad det nu är frågan om. Men ni har tex inte möjligheten till att få Kabelvisions Kabel Tv´s utbud ? För har du tur och ni ligger i Tele2´s Kabelvsions gräns så har du ju möjlighet att kunna skaffa en 512kb/s uppkopplig via Kabel modem [ 249 kr / mån ].

Hör efter.

// Lycka till.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liv&helvete
Det är aldrig roligt att behöva gå tillbaka till ett 56 modem, eller vad det nu är frågan om. Men ni har tex inte möjligheten till att få Kabelvisions Kabel Tv´s utbud ? För har du tur och ni ligger i Tele2´s Kabelvsions gräns så har du ju möjlighet att kunna skaffa en 512kb/s uppkopplig via Kabel modem [ 249 kr / mån ].

Hör efter.

// Lycka till.

Kabel-TV på landet?

Permalänk
Medlem

hehe... Mmm... Så långt ute på landet prioriterar man bredVÄG framför bredBAND...

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk

flyttar till en liten ort i Norduppland 8 mil norr om Uppsala 5 mil söder om Gävle.

Det som är irriternade är att tre kilometer därifrån sitter en radiomast på ett vattentorn för trådlöst bredband med hastigheten 10 mb/s eller vad det heter. Men för att det ska funka överhuvudtaget säger bolaget att man måste ha fri sikt från vattentornet och till sin fastighet, vilket jag naturligtvis inte har... Surt sa räven...surt.....surt......

Satellit är inte att tänka på då jag har ett huslån som lite pengar måste gå till också...

Visa signatur

MSI H55M-ED55, i5 quad core 760, 12 gb Corsair xms3 1600 mhz ram, Nvidia GTX 560 TI 1gb, Corsair TX V2 650W, Win 7 home premium x64.

Permalänk
Medlem

sattelit är väl otrolight dyrt också eller?

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drakstryparen
flyttar till en liten ort i Norduppland 8 mil norr om Uppsala 5 mil söder om Gävle.

Det som är irriternade är att tre kilometer därifrån sitter en radiomast på ett vattentorn för trådlöst bredband med hastigheten 10 mb/s eller vad det heter. Men för att det ska funka överhuvudtaget säger bolaget att man måste ha fri sikt från vattentornet och till sin fastighet, vilket jag naturligtvis inte har... Surt sa räven...surt.....surt......

Satellit är inte att tänka på då jag har ett huslån som lite pengar måste gå till också...

Bygg en hög mast så du får fri sikt då.
Sätt en antenen uppe i högsta granen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theboogieman
Bygg en hög mast så du får fri sikt då.
Sätt en antenen uppe i högsta granen.

vad ska man bygga masten av? har fetingtallar utanför... så masten måste vara typ LÅNG :/

Visa signatur

/Glenn

Permalänk
Medlem

jag gick från 10mbit BBB till 56k i december..
efter två veckor upp till vrålsnabba 0.5 felia.. "Yay"

Man får ju krupp på hur segt det är

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad ni söker på för att få tag på alla semsterbilder på DC? Det verkar ju vara ganska poppis bland folk här på forumet, kanske nåt man skulle ta och ladda ner

Permalänk
Medlem

Jag vet hur det känns.

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drakstryparen
flyttar till en liten ort i Norduppland 8 mil norr om Uppsala 5 mil söder om Gävle.

Det som är irriternade är att tre kilometer därifrån sitter en radiomast på ett vattentorn för trådlöst bredband med hastigheten 10 mb/s eller vad det heter. Men för att det ska funka överhuvudtaget säger bolaget att man måste ha fri sikt från vattentornet och till sin fastighet, vilket jag naturligtvis inte har... Surt sa räven...surt.....surt......

Satellit är inte att tänka på då jag har ett huslån som lite pengar måste gå till också...

Bygg en mast...spring upp med antennen på ett berg och dra sedan nätverkskabel dit...sätt antennen i flaggstången....bygg ett eget vattentorn...hyr en helikopter eller luftballong som kan hålla uppe antennen

dvs gör VAD SOM HELST FÖR ATT SLIPPA MODEM

Permalänk
Medlem

6 meters ställningsrör (Burton) och ett par fästen hos clas ohlsson och lite vajer för stabilitet kommer du högt upp med för en billig peng om du monterar det på gaveln på kåken så högt upp mot nocken som du kan,
Det blir en alldeles ypperlig mast och kanske räcker för att få fri sikt?

EDIT: men för helsicke såg precis hur gammal tråden var sorry!

Permalänk
Medlem

Om jag ska klara mig utan bredband MÅSTE jag vara sysselsatt av något helatiden. Är jag inte det så börjar jag klättra på väggarna. Usch.. Jag ryser av tanken att ha 56k modem.... UUUUUUUUUUSCCH!

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Bara köra med riktade antenner och speta på med effekt som in i h*lvete. Gärna så det krävs ett mindre kärnkraftverk för att driva den

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem

lr så skaffar du ett liv utan dator! = ett jävligt bra liv!

Visa signatur
Permalänk

Nu kan du börja ta hand om din eventulla tant (flickvän/fru)

Se det från den ljusa sidan!