Permalänk
Medlem

Tyst hårddisk i <5,25"

Hej!
Jag vill få tyst på min hårddisk men inte ha den i en 5,25" plats. Jag vill alltså ha kvar den i 3,?" platsen. Detta för att ventilationen är mycket bättre där
Just nu surrar den alldeles för mycket.
Några idéer

Visa signatur

Workstation: XP2800+ 1GB RAM 120GB HD
Server: XP2000+ 512MB RAM 80GB HD
Bärbat: HP nc6220

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det nog lättare sagt än gjort (om det ska vara snyggt och proffsigt) eftersom vibrationer är en stor källa till oljud. Däremot går det ju att montera skumgummi ovanför och under disken förutsatt att man behåller 1-2 cm på båda sidor för luftcirkulation, men erfarenhetsmässigt så hjälper inte det så mycket.

Permalänk
Hedersmedlem

Disken på högkant och sen vibrationsdämpad/inkapslad.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

jag satte en bit cykel slang runt det blev lite svårare att få in. men det gick. + att jag satte en bit slang på 1x1cm vid varge skruv på utsidan. det tog bort dom mesta vibbarna

Visa signatur

3400+ AMD Athlon 64 Bit
200 GB, 7200 rpm 1024 MB DDR RAM, 400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av francisco
jag satte en bit cykel slang runt det blev lite svårare att få in. men det gick. + att jag satte en bit slang på 1x1cm vid varge skruv på utsidan. det tog bort dom mesta vibbarna

Det är bla det som är problemet. Man skulle ju kunna klämma in något mellan disken och buren, men då buktar sidorna på buren ut och ser fula ut eftersom den inte är konstruerad för att hålla saker större än 3.5".

Permalänk
Medlem

Är det ingen som har någon bild på när dom använt cyckel slang?

Visa signatur

// Pengar är till för att göras åt.

Permalänk
Medlem

går det inte att dämpa mellan buren och chassit? borde finnas mer plast för sånt, eller så kanske man kan ha buren hängandes någonstans

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk
Medlem

Kan man inte köra med någon form av gummaskruvar?

Visa signatur

Workstation: XP2800+ 1GB RAM 120GB HD
Server: XP2000+ 512MB RAM 80GB HD
Bärbat: HP nc6220

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil
Kan man inte köra med någon form av gummaskruvar?

Disken har ju fortfarande kontakt med burens sidor.

Permalänk
Medlem

Skulle ju gå att göra en dämpenhet att stoppa i 3,5" plats och ha en 2,5" hdd inuti. Nackdelarna med det är naturligtvis att dom diskarna är rejält dyrare och har sämre prestanda (inte så mkt sämre numera, finns 7200rpms diskar).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av megol
Skulle ju gå att göra en dämpenhet att stoppa i 3,5" plats och ha en 2,5" hdd inuti. Nackdelarna med det är naturligtvis att dom diskarna är rejält dyrare och har sämre prestanda (inte så mkt sämre numera, finns 7200rpms diskar).

Det är inte aktuellt för mig. Jag har en 120GB disk som jag vill använda...
Men gummislang: det är nog rätt svårt att trycka in =(

Visa signatur

Workstation: XP2800+ 1GB RAM 120GB HD
Server: XP2000+ 512MB RAM 80GB HD
Bärbat: HP nc6220

Permalänk
Hedersmedlem

Dremla lite då eller nåt. Jag har min disk i en NoVibes som sitter i en svårt misshandlad 3½"-plats.

Syns inte så bra på bilden, men plåtbiten på andra sidan som disken egentligen ska vara fastskruvad i är böjd 90° och sen är NoVibesen fastsatt med buntband.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil
Kan man inte köra med någon form av gummaskruvar?

Antar att han menar sånna där gummigrejer som man fäster fläktar med istället för skruv, borde ju funka men tror inte att det finns sånna på marknaden

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BellAtoR
Är det ingen som har någon bild på när dom använt cyckel slang?

Använder fjädrar istället för cyckelslang och det funkar mycket bra. Har tom varit på LAN och lagt lådan på sidan flera gånger utan att det hände nåt. Fjädrarna sitter inte fast med skruvar i chassit... Man måste dock tänka på att fjädrarna ska vara starka. Är de för svaga då gungar disken för mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Använder fjädrar istället för cyckelslang och det funkar mycket bra. Har tom varit på LAN och lagt lådan på sidan flera gånger utan att det hände nåt. Fjädrarna sitter inte fast med skruvar i chassit... Man måste dock tänka på att fjädrarna ska vara starka. Är de för svaga då gungar disken för mycket.

http://w1.421.telia.com/~u42134204/h%e5rddisk4.JPG

Så du fäster fjädrar i skruvhålen och hänger hela hhd:n i en 5.25-plats!?
Det är inte så svårt att göra va? Vart fick du tag på bra fjädrar? Bode inte hårddiskarna skaka väldigt mycket när de hänger så?

Permalänk
Medlem

Köpte en hel box med fjädrar på Biltema. Nej, diskarna skakar inte då det är hårda fjädrar men de gungar lite om man stötter till lådan...

Permalänk
Medlem

Jag klippte till två fina gummiband av cykelslang... Satte ihop dom till lagom stora ringar mha buntband. Sen trädde jag dom runt disken och satte fast bandens ändar med strips i sidorna på 5.25 platsen... Nu hänger disken där utan att överföra några som helst vibrationer...

som artman har gjort är ju också smart... En bra grejj är att hans fjädrar jordar HDD:n... Det gör inte gummibanden...

Det är bara att testa sig fram...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Du skulle juh kunna vibrationsdämpa hela 3.5" racket? och därmed allt i den.

Montera gummiringar vid skruvarna.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Medlem

Jag har ett chieftech chassi... 3,5" plats-hållarna har inga skruvar... de glider på skenor och hakas fast

Visa signatur

Workstation: XP2800+ 1GB RAM 120GB HD
Server: XP2000+ 512MB RAM 80GB HD
Bärbat: HP nc6220