Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Hedersmedlem

Gäller detta även 9800SE ? (omoddat)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Hur ska en drivrutin kunna öka värmeutvecklingen så mycket? Det enda sätt som jag kan se vore att 9800-cores har möjlighet att variera inspänningen dynamiskt, men då borde väl rimligen ATI begränsat hårdvaran för att inte kunna generera farligt hög spänning...

Permalänk
Medlem

Jag visste det var något fel på dom, har ett helt nytt 9800 pro fick VPU recover hela tiden när jag installerade 3,8 har kört 3,7 nu rätt länge inga problem alls

Visa signatur

RIP: IBM 46.1Gb, Geforce 2 PRO, Proview 17" CRT, ATi 9800pro 128mb

Permalänk
Medlem

Jag kör ett radeon8500 och något mycket skumt hände när jag körde igång C&C Generals, jag fick artefakter som bara "#¤%")% !! Liknande dom som dyker upp när man överklockat åt skogen alldeles för mycket, inget hände med kortet dock och nu är jag en lycklig användare med tidigare drivrutiner

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Jag kör ett radeon8500 och något mycket skumt hände när jag körde igång C&C Generals, jag fick artefakter som bara "#¤%")% !! Liknande dom som dyker upp när man överklockat åt skogen alldeles för mycket, inget hände med kortet dock och nu är jag en lycklig användare med tidigare drivrutiner

Det är en vanlig bugg i drivrutinen och är bekräftat av ATI. Ska vara fixat i nästa drivare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreaTioN
Men snälla?

Har du ett RADEON 9800 XT, RADEON 9800 PRO eller RADEON 9800?
Av din sign att döma så har du inte det, alltså skall du inte påverkas av att du kör 3.8

Ja, jag har två radeon 9800, jag har 4 st datorer, dvs 3st utöver den du ser i sign, och 2 stycken till som inte används med gf4200 kort, om du nu vill veta det. Dessa uppgifter ser du inte heller i min sign. Men likaväl så är det så, nöjd nu?

Permalänk

Jag vet med mig att det stog XT istället för pro men jag tänkte bara att det var coolt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreaTioN
Vissa är ju bara för roliga...

Ni som lyckats misstolka texten på något sätt:
- Du bör byta till en tidigare catalystversion om du kör med catalyst 3.8 nu och ditt kort identifieras av datorn som antingen
RADEON 9800 XT, RADEON 9800 PRO eller RADEON 9800.

- Identifieras inte ditt grafikkort som någon av de ovanstående så är det alltså heller ingen risk att du förstör ditt kort.

Ok tnx .. men nu när Mums säger hans skärm gick sönder byter jag tillbaka för säkerhets skull har inte råd med en ny skärm nu.
Jag har förresten haft lite skumma streck i windows efter jag installerade 3.8 för 2 dagar sedan när jag använder tvkortet.
http://m1.314.telia.com/~u31415258/temp/graffefel.jpg

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

fan.....när kan de släppa en ny utgåva då ? någon aning någon ? 3.9 ? eller ny verion av 3.8....

är seg och därmed kanske korkad. men ett oklockat 9800pro lugnt med 3.8 eller inte ?

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte att 3.8 var så jäkla bra
inga fps-drops i spel längre m.m..
och så får man reda på att kortet kan
brinna upp.. inte kul detta.

Har ett Hercules 9800Pro.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

ATI Drivers Put to the Test: Temperatures Exposed

Omegas driver did raise the temp (the one based on dells leak), the ATI 3.8s were actually slightly cooler than the 3.7s.

Omegas dell drivers = Cat 3.8.5

Visa signatur

"We, the High Ruling Council of Spathiwa have just passed a new law. Your continued existence is now a crime! With the authority of justice, we attack!" - The Spathi High Council (Star Control 2)

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! byter tillbaka till 3.7 direkt även fast jag inte haft några stora problem direkt, enda jag märkt är att mitt wallpaper i windows blir ibland konstiga ränder på och på ICQ att en "telefonikon" blev konstiga färger på.

Permalänk

Att det blir varmare verkar bara vara isolerat till 9800.

MEN att skärmen pajar händer på alla Ati kort, alltså inget som är isolerat till 9800-serien.

Visa signatur

Q(^_^Q)

Permalänk
Medlem

Det stod att att det endast gällde kort som har modifierats till 9800/9800 pro, men om man har köpt 9800 pro och ej klockat det. Finns det ändå en risk för mig att kortet bränns?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Måste man avinstallera 3.8 lr är det bara att installera 3.7 över?

Och om man ska avinstallera ska man bara göra d i "lägg till/ta bort prog" ?

Jag vill bara vet så att man inte bara tror att man är safe å cn brinner lägenheten när man kommer hem från jobbet.

tacksam för alla svar.

MVH//Me

Permalänk
Avstängd

Hur är det med omegadrivisen som baseras på catalyst 3.8?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fy f*n inte konstigt att de hängt sig så ofta på senaste tiden

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT

Permalänk
Medlem

jeppeh: det är flera som har testat det där med tempen genom att använda en värmesensor på kärnan på Radeon 9800 PRO... ATi Catalyst 3.8 är inte varmare, en av dem som testa fick till och med svalare resultat med 3.8 än med 3.7... För att göra det hela så klart som möjligt, omoddade kort med Cat3.8 blir inte varma, omoddade omega drivers blir inte heller varma. Moddade kort med Cat3.8 blir möjligen varmare, samma gäller om man väljer att modda med Omega drivs.... Monitors som dör pga drivers... BAH, klåpare som har startat nå snack på Rage3d forumet, där det till störst del håller till 13-åriga gossar utan kunskap (grundat på regelbundna rage3d besökares uttalanden).

For the record, jag har ett Hercules 9700 PRO moddat till 9800 PRO med Omega Drivers baserade på Cat3.8... ingen skillnad i temp, har aldrig hängt sig eller mått dåligt sen jag installerade dem

Visa signatur

"We, the High Ruling Council of Spathiwa have just passed a new law. Your continued existence is now a crime! With the authority of justice, we attack!" - The Spathi High Council (Star Control 2)

Permalänk
Medlem

jag har ett r9800pro och datorn identifierar det som ett sådant också.. den kan inte helt plötsligt få för sig att det är ett xt ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
"Detta gäller alla Radeon-baserade kort som mjukvarumodifierats till Radeon 9800, från 9500-serien till 9700 Pro. Det är inte rekomenderat att köra Catalyst 3.8 med dessa grafikkort, speciellt om man har överklockat grafikkortet."

jag kör 9700pro och har omega, risk för mig? vad menas med mjukvarumodiferat egentligen?

asså dom menar att det blir så bara för dom som har omvänt sitt 9800se till ett pro mjukvaroväg. Det blir inte så om du har ett riktigt pro..så förstod jag det i alla fall.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kan man kolla tempen på sitt Radeon 9800SE någonstans?

Permalänk
Medlem

Slängde in 3.7 och ala låsningar i call of duty-demot är som bortblåsta

Permalänk
Medlem

Jag fick också problem när jag installerade Catalyst 3.8. Datorn hängde sig så fort jag startade benchmarktest eller spel. Det konstiga är att jag har ett Hercules 9700 PRO som inte skulle drabbas av denna drivrutinens "brister". Direkt efter att jag på nytt hade installerade 3.7 så funkade allt fint igen.

Men jag har hört vissa rykten om att drivern antagligen har läckt ut till några obehöriga som har fifflat lite med den och delat ut sin egen version av drivern som ska vara farlig att använda. Men jag har ingen aning om det verkligen stämmer.

Om man har installerat en sådan driver så bör man verkligen ladda ner ett program som heter "Detonator Destroyer", det ska ta bort allt skräp som annars lämnas kvar efter att man avinstallerat drivern. Sen kan man installera om en riktig Catalyst 3.8 och se om det funkar bättre då.

ATi påstår att det inte är något fel på drivern som de har på sin hemsida. De har testat och analyserat den utan att hitta något fel på den. Jag ska kolla om det funkar bättre med den drivern från deras hemsida.

Visa signatur

| Core i7 965 EE (Batch: 3841A498) | EVGA X58 Classified E759 | 3x2GB OCZ Blade PC16000 CL7 | XFX GeForce GTX285 | Samsung 1TB HDD | Corsair TX750W |

Permalänk

Nu kan alla lugna ner sig, det är ingen fara alls...
http://www.theinquirer.net/?article=12239

Visa signatur

... Now what we have here Little Yellow Sister, is a magnificent specimen
of pure Alabama Blacksnake, but ain't too goddamn beaucoup. ...
Project Blacksnake | 7274 3D-mark03

Permalänk
Medlem

ATI Responds:

RESPONSE TO ALLEGED MONITOR FAILURE ISSUE

We have spent a great deal of time trying to reproduce this problem and analyzing our driver code. There is nothing in our driver code that has changed since CAT 3.7 to CAT 3.8 that could possibly cause this behaviour. We believe that our drivers are not causing these alleged problems.

We do not currently believe these stories are valid. We have already confirmed that of the nearly 100 OEM customer programs have asked for and received this driver, we have received no reports on any such problem from the OEMs. We have also run comprehensive QA tests on the driver before releasing it and have had no cases of failed monitors.

Since we announced CATALYST 3.8 on October 8th, we have recorded hundreds of thousands of downloads, and thus far there have been absolutely no reports whatsoever to ATI's Customer Support department to report monitors failing.

RESPONSE TO ALLEGED HARDWARE OVERHEATING ISSUE

We have spent a great deal of time analyzing the temperatures due to the CATALYST 3.8 drivers. We do not under any circumstance see anything near a 10 degree Celsius increase in temperature (but we don't overclock our test cards either). We do see a slight increase in temperature in certain cases (3Dmark2003 Nature Scene for example). However any temperature increase is well within our safety range. Investigation continues and we are trying to determine why this change in temperature exits. At this point we are reproducing individual driver packages with code being checked in and measuring the temperature. However nothing shows the alleged increase in temperature. One independent website even tried to reproduce this issue, and found no measurable difference in temperature between CATALYST 3.7 and 3.8.

TECHNICAL REBUTTAL OF MONITOR FAILURE ALLEGATIONS

There have been many posts in the forums discussing this issue, it seems it is a common theory, picked up from one place and keep being circulated. One such theory suggests the following:

"Instead of reading the refresh rates from the PRIMARY display INF files, it is reading the SECONDARY display INF refresh rates."

In XP and 2K, we don't have access to monitor INF information in our driver component that manages display capability. We have never used this monitor information for any purpose. We rely on EDID data or user override information to determine monitor capability. Even though the OS may use the monitor information to expose high refresh rate based on monitor INF content, the driver always restricts the actual refresh rate going to the monitor based on EDID or the user override. In essence, the user may be able to select from OS controlled monitor page (in advanced property pages) a high refresh rate but internally driver will restrict the refresh rate going to the monitor based on EDID information or user override information. If user set the override information incorrectly then incompatible signals would be sent to the monitor.

In 9x, we can access monitor INF information but due to issues with how OS maps the INF to a monitor, we had disabled reading the monitor INF via registry. Unless someone deliberately changes the registry setting for this in 9x, they would not run into any monitor INF related issues.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vision
jag orkar fan inte byta tillbaka till 3.7 eftersom jag inte haft några problem, förutom i battlefield 1942:swoww2..

om man går ut i menyerna medans man lirar så fuckas allt upp, men om man connectar om till någon server fixas det, det antar jag inte e graffekortet eller drivarnas fel? :>

humm har exakt samma problem så det värkar nog som att det är drivrutinerna.....vad hade du för kort??...jag har ett 9700 pro ,men vad jag fattar det som så ska inte catalyst 3.8 störra ut mitt kort på nåt sätt lr??

Visa signatur

TUBEN THE ONE AND ONLY

Permalänk
Medlem

Tur att man liiirar vatten då.

Visa signatur

För kass dator för rig in sig, m8.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI-TUBEN
humm har exakt samma problem så det värkar nog som att det är drivrutinerna.....vad hade du för kort??...jag har ett 9700 pro ,men vad jag fattar det som så ska inte catalyst 3.8 störra ut mitt kort på nåt sätt lr??

Får det oxå, inte bara i Secret Weapon, även andra samt det vanliga BF1942.
Har ATi Radeon 9600 Pro och kör catalyst 3.8.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

Hmmm Fick mitt 9800Pro i dag ska jag trycka in 3.8 eller hålla mig till 3.7?

Visa signatur

Mycket ström är det!

Permalänk
Medlem

köpte ett 9800 pro som paja efter 2 dar med 3.8. kör 3.7 nu ist men trisst bara att det blir grafikbuggar med det i call of duty =(