Guide till att softmodda 9500 och 9800se

Permalänk
Medlem

japp... speciellt SE om de går att softmodda.. dock går de inte alltid det.. men hitills är det bara en på forumet som har misslyckats med ett hercules(sörjer med dig.. )

Permalänk
Medlem

2st tyvärr, mitt hercules gick inte heller att softmodda

Permalänk
Medlem

jag sörjer med dig include.. jag vet hur de känns mitt lyckades inte..

Permalänk
Medlem

Är det nån med ett 9800se som har lyckats med att softmodda sitt?

Permalänk
Medlem

mer mer info om folk som har gjort det Jag menar 2000 kr är endå ganska så mycket pengar så man skulle ju vilja veta hur det går för folket innan man provar. Med andra ord om ni tar smällen så kmr jag efteråt och glider med

Permalänk
Medlem

Powercolor

Jag köpte ett Powercolor 9800SE på JME. Det går inte att modda. Får fler artifarkter än vad en P4 kan räkna till.
'

Permalänk
Medlem

quebab... synd fast det var ett bra skämt.. :P..

dock skulle jag ha satsat på 9700 pro men då låg det högt i pris men n uhar det sjunkit till samma pris som 9800se

Permalänk
Medlem

Fattar inte softmodden med rivatuner, finns ju ingen Xp-fil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mutat0
Fattar inte softmodden med rivatuner, finns ju ingen Xp-fil

det finns ingen sk xp fil... fast 2k är till för xp också... 2k och XP stödjer samma drivrutiner oftast...

Permalänk
Medlem

okej tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Funderar på ett sånt Hercules Prophet 9800SE AIW som några ovan har provat på... hur är kortet prestandamässigt även om modden inte lyckas då? är det bättre än t.ex. 9600(pro) i alla fall?

förresten, lite offtopic och lite noobfråga men iaf.. hur kan man köra både 3Dmark01 och 03? måste ju installera DX9 för att köra med 03:an men kan inte köra med DX9 i 01... tacksam för svar på den!

Visa signatur

Servicetekniker och säljare i branschen :: More well known as muZze

Permalänk
Medlem

man kör Dx 9 i 01 det funkar bra.. man kan säga så här... 9600 pro 4 pipelines 400/400 dock 128bitars memory interface 9800 se 4 pipelines 380/680 och 256 bitars memory interface-...

vilket borde ge bättre prestanda för 9800se renderar snabbare pga 256bitars memory interface..

Permalänk
Medlem

går det att softmodda tex ett radeon 9200 till nåt annat???

Permalänk
Medlem

larssa:

nej, inte vad jag vet.. tror inte det annars skulle det vara mer prat om nått sånt här..

Permalänk
Medlem

ok!! det var bara min nyfikenhet som drev mig att fråga då jag själv har ett av dessa slöa kort tur att det finns överklockningsprogram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larssa
ok!! det var bara min nyfikenhet som drev mig att fråga då jag själv har ett av dessa slöa kort tur att det finns överklockningsprogram

jomenvisst... .. tur att sånt finns.. men du har ju säkert en gammal cpufläns så du har lite bättre kylning på det så man kan klocka mycket..!

Permalänk
Medlem

nej jag har inte orkat fixat nåt sånt än köpte en koppar kylare som fungerar hyfsat kan köra coren på 300-320mhz stabilt men minnena behöver nog smaka kylfläns är jag rädd för vet inte hur mycket man kan clocka ett 9200kort men något mer borde väl gå?? vad vet jag? är bara en glad amatör ju

Permalänk
Avstängd

om man har ett 9500pro går de o softmodda tillett 9700pro då eller om man har ett 9800se kan de bli 9800pro då??

Visa signatur

ABIT AN7 v.1.0|xp2400+mobile@241x11,5|L12modd|Corsair XMS BH-5 PC3500 2x256@dualddr|SapphireX800XTPE Extra Teresterial Edition@637/627|2xhdd80+120g|LEVICOMVBL500W|1xvattekylningcpu/nb/syd|1xvattengpu|3d05:6895|3d03:13986 |3d01:24390|super pi 35 sec| MAX OC 3082 mhz dry-ice

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chefnr1
om man har ett 9500pro går de o softmodda tillett 9700pro då eller om man har ett 9800se kan de bli 9800pro då??

9500 pro kan inte bli något annat.
9800se kan bli ett 9800 np och sedan kan man om man har tur, klocka upp det i pro-hastigheter. Den här tråden behöver en rensning.

Permalänk

joo, den här tråden behöver allt en rensning...

Undrar om 9800se tar skada av att köras med 8 pipelines även om det inte funkar helt? Låste upp mina och det var inga som helst problem, enda schackrutor jag sett är i battlefield med mer än 2x kantutjämning. Kör med catalyst 3.9, den lilla flänsen som är på (original) blir ju faktiskt skit varm. Antar att kortet blir mycket varmare med alla pipelines aktiverade. Iaf så har jag legat på som lägst på 90 fps i battlefield tills nu då jag var nere på 45... Kan detta vara av den extra värmen? eller har jag skadat de avaktiverade pipelinesen lite mer? Presterar kortet sämre med högre värme eller ballar det ur direkt? Fundera på om det var något sånt som Intel P4 kör med att klocka ner sig när det blir för varmt.

Kör med 4 pipelines nu och det är funkar precis lika dant som när jag köpte det, alltså inga problem. Ska nog iaf köpa en dubbelmacka innan jag sätter på de andra pipelinesen igen.

Visa signatur

MSI GT663-486eu

Permalänk
Medlem

Nej nej nej! 9800se -> 9800PRO 9500nonpro -> 9700nonpro eller 9500PRO
Måste ta kål på alla vansinniga idéer

Permalänk
Medlem

men borde det inte att gå att köra in ett R98np eller R97p bios i ett R96p kort, om man har rätt kylning?, eller vad är det som gör att detta bara kan genomföras på bara ett fåtal kort?...

Permalänk
Medlem

men en sak till dig som hade ett hett 9800se kort.. KÖR INTE MED catalyst 3,9!!! det gör att kortet går mycket varmare:!

Permalänk

joo, det är skitvarmt... ska nog använda de som földe med från början. Behöver ju inte den kraften som finns i pro läge nu ändå.

EDIT: någon som vet vilken version som följer med på skivan? så att man kan ladda hem en sån liten fin fil som tvingar 8 Pipelines

Visa signatur

MSI GT663-486eu

Permalänk
Medlem

men det finns en sån fil till 3,7 i sweclockers filarkiv om jag inte minns fel,...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3r0c
men en sak till dig som hade ett hett 9800se kort.. KÖR INTE MED catalyst 3,9!!! det gör att kortet går mycket varmare:!

har du någon källa förresten eller har du märkt av det själv, för jag har inte märkt någon skilnad. Har iof inte testat så mycket men det lilla jag provat har jag inte märkt någon skilnad...

Visa signatur

MSI GT663-486eu

Permalänk
Medlem

Vet inte om nån frågat detta innan, men går det göra ett 9800SE till Pro, sen modda om sitt Pro kort till XT?...

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bertil_starfight
har du någon källa förresten eller har du märkt av det själv, för jag har inte märkt någon skilnad. Har iof inte testat så mycket men det lilla jag provat har jag inte märkt någon skilnad...

mitt blev varmare.. min fläns som brukar vara så där ljummen blev riktigt varm.. sen var det mycket snack om att värmen i kortet höjdes när de släpptes och en del kort brann... har co k ingen länk just nu..

Permalänk
Avstängd

Re: Guide: att softmodda 9500 och 9800se

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3r0c
Det här är en guide till hur man softmoddar ett 9800se till PRO pga att det är ganska många som frågar om hur man softmoddar och jag hoppas verkligen att den blir klistrad..
Jag ska försöka vara så pedagogisk som möjligt.

Det finns 2 olika sätt att softmodda ditt 9800se.

1. ladda hem omegas drivrutiner på www.omegacorner.com som är hackade och så när man lägger in deras drivrutiner kan man välja om man vill ha standard omegadrivers eller om man vill ha softmoddade drivrutiner. Det finns 3 olika val där

1:1 Vanliga drivrutiner som inte är hackade
1:2 Drivrutiner där 9500 blir 9700
1:3 och sist men inte minst där 9800se blir 9800 pro

där väljer man vad man vill lägga in och trycker på ok... då har man softmoddat sitt kort..

Det andra sättet..
2. Man laddar hem rivatuner på sweclockers ftp på länken här :
ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Optimering%20och%20överklocknin...

Man tar och startar rivatuner efter installation och går in i menyn power user. Där finns en knapp som det står patch scripts på nät man håller över den.. Då man trycker där kommer en ruta upp där man ska välja vilket skript man vill använda.. då går du in i mappen patchscripts i rivatunermappen ------> ATI -------> sen där finns SoftR9x00 in där och sen väljer du den filen som passar till ditt operativsystem tex. windows 2000 = SoftR9x00 w2k.rts.

sen väljer du den och i listen som finns där tar du och väljer: force 9800 capabilities om du ska softmodda 9800se till pro och så continue... sen är det bara att starta om datorn och se om det funkar genom att starta rivatuner igen.. så fort du startar det står det om du har 8*1 pipelines eller 4*1 som är orginal..

Det var hur man gjorde..

Hej dum fråga kanske men jag har ett club3d radeon9800 128 samsung minne!! går de att göra till ett pro eller???
FAQ:

Q: Jag får en massa rutor på skärmen när jag har softmoddat?
A: Då funkade inte din softmodd speciellt bra.. då är troligtvis någon av de resterande 4 pipelines nog trasiga och när du låste upp den fick du buggar.

Q: jag får inte min softmodda att funka?
A: då har du kanske gjort något fel eller så har du inte märkt att du har 8 pipelines nu.. annars kan det bero på en massa olika skäl.

Q:Mitt kort funkar softmoddat måste man lägga in hacket varje gång man formaterar..?
A: Nej du kan fixa det permanent om du flashar bios med tex omegas hackade bios!... men du ska vara säker att ditt kort funkar ordentligt med med softmodd före..

Q: Min softmodd har misslyckats hur gör jag för att ta bort den?
A: Man tar bara bort de drivrutiner du har hackat i läg till ta bort menyn sen lägger du in orginaldrivrutinerna då är det inte softmoddat längre utan orginal

Nu var det slut.. och jag reserverar mig för eventuella fel.-.. Och detta är ingen garanterad guide till att det ska funka det kan vara en massa saker som gör att det inte funkar för just dig..

JAG VILL GÄRNA HA KOMMENTARER OM RECENSIONEN..

Visa signatur

ABIT AN7 v.1.0|xp2400+mobile@241x11,5|L12modd|Corsair XMS BH-5 PC3500 2x256@dualddr|SapphireX800XTPE Extra Teresterial Edition@637/627|2xhdd80+120g|LEVICOMVBL500W|1xvattekylningcpu/nb/syd|1xvattengpu|3d05:6895|3d03:13986 |3d01:24390|super pi 35 sec| MAX OC 3082 mhz dry-ice

Permalänk
Hedersmedlem

Chefnr, vart är ditt inlägg? Jag ser bara en enda lång quote...