Guide till att softmodda 9500 och 9800se

Permalänk
Medlem

Guide till att softmodda 9500 och 9800se

Det här är en guide till hur man softmoddar ett 9800se till PRO pga att det är ganska många som frågar om hur man softmoddar och jag hoppas verkligen att den blir klistrad..
Jag ska försöka vara så pedagogisk som möjligt.

Det finns 2 olika sätt att softmodda ditt 9800se.

1. ladda hem omegas drivrutiner på www.omegacorner.com som är hackade och så när man lägger in deras drivrutiner kan man välja om man vill ha standard omegadrivers eller om man vill ha softmoddade drivrutiner. Det finns 3 olika val där

1:1 Vanliga drivrutiner som inte är hackade
1:2 Drivrutiner där 9500 blir 9700
1:3 och sist men inte minst där 9800se blir 9800 pro

där väljer man vad man vill lägga in och trycker på ok... då har man softmoddat sitt kort..

Det andra sättet..
2. Man laddar hem rivatuner på sweclockers ftp på länken här :
ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Optimering%20och%20%F6verklockn...
* Länk uppdaterad av Aphex *

Man tar och startar rivatuner efter installation och går in i menyn power user. Där finns en knapp som det står patch scripts på nät man håller över den.. Då man trycker där kommer en ruta upp där man ska välja vilket skript man vill använda.. då går du in i mappen patchscripts i rivatunermappen ------> ATI -------> sen där finns SoftR9x00 in där och sen väljer du den filen som passar till ditt operativsystem tex. windows 2000 = SoftR9x00 w2k.rts.

sen väljer du den och i listen som finns där tar du och väljer: force 9800 capabilities om du ska softmodda 9800se till pro och så continue... sen är det bara att starta om datorn och se om det funkar genom att starta rivatuner igen.. så fort du startar det står det om du har 8*1 pipelines eller 4*1 som är orginal..

Det var hur man gjorde..

FAQ:

Q: Jag får en massa rutor på skärmen när jag har softmoddat?
A: Då funkade inte din softmodd speciellt bra.. då är troligtvis någon av de resterande 4 pipelines nog trasiga och när du låste upp den fick du buggar.

Q: jag får inte min softmodda att funka?
A: då har du kanske gjort något fel eller så har du inte märkt att du har 8 pipelines nu.. annars kan det bero på en massa olika skäl.

Q:Mitt kort funkar softmoddat måste man lägga in hacket varje gång man formaterar..?
A: Nej du kan fixa det permanent om du flashar bios med tex omegas hackade bios!... men du ska vara säker att ditt kort funkar ordentligt med med softmodd före..

Q: Min softmodd har misslyckats hur gör jag för att ta bort den?
A: Man tar bara bort de drivrutiner du har hackat i läg till ta bort menyn sen lägger du in orginaldrivrutinerna då är det inte softmoddat längre utan orginal

Nu var det slut.. och jag reserverar mig för eventuella fel.-.. Och detta är ingen garanterad guide till att det ska funka det kan vara en massa saker som gör att det inte funkar för just dig..

JAG VILL GÄRNA HA KOMMENTARER OM RECENSIONEN..

Permalänk
Medlem

Om man nu vill ha datorn att tro att kortet är ett PRO och inte tycker att OMEGA:s drivrutiner funkar bra så finns det ett sätt till, som jag använder.

Ladda hem de vanliga drivrutinerna från ATI:s hemsida och sedan laddar du hem matchande fil (patched ati2mtag.sys) för din version av drivrutinen här :

http://www.techpowerup.com/softmod/downloads.php

Placera sedan ati2mtag.sys i mappen där du lagt drivrutinerna (mappen heter B_11252 på min drivrutinsversion) innan du installerar dem och ta bort den gamla (ati2mtag system file) så skall allt funka.
Du får när du kör installationen information om att en fil inte har blivit Microsoft certifierad eller något sådant men det är inget att bry sig om.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem

Q: om inte soft modden funkar är det bara att byta tillbaka till orginal drivisar då eller e kortet pajjat ? (sorry n00b )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-Man
Q: om inte soft modden funkar är det bara att byta tillbaka till orginal drivisar då eller e kortet pajjat ? (sorry n00b )

japp... det är bara att ta bort de hackade drivrutinerna i lägg till ta bort menyn och lägga in orginal igen

Permalänk
Hedersmedlem

Tänkte bara tillägga att Omegas drivrutiner finns även i vårat filarkiv.
Skulle det vara gamla drivrutiner så tveka då inte att skicka ett mail
och säga till!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

japp de flesta drivrutiner och andra saker som är bra att ha tex prime, motherboard monitor finns i Sweclockers extremt bra filarkiv

Permalänk
Medlem

Diggar ATI asså

Heh, nu till frågan. Funderar nämligen på att skaffa Sapphire Radeon 9800SE 128mb på komplett.se för 2000:-.

Någon som har köpt kortet och vet om det funkar att Softmodda??
Kanske värt pengarna iaf även om det inte skulle funka men det är alltid kul o få bättre grejer för billigare peng.

Mvh fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Re: Guide: att softmodda 9500 och 9800se

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3r0c

Q:Mitt kort funkar softmoddat måste man lägga in hacket varje gång man formaterar..?
A: Nej du kan fixa det permanent om du flashar bios med tex omegas hackade drivisar... men du ska vara säker att ditt kort funkar ordentligt med softmodd före..

Nä för att kortet ska vara permanent moddat måste man löda på gpu:n, en biosflash funkar inte.

Permalänk
Medlem

Q. Finns det nått liknande till 8500le så det blir ett vanligt 8500? Eller måste mab byta bios?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Q. Finns det nått liknande till 8500le så det blir ett vanligt 8500? Eller måste mab byta bios?

Du måste byta bios. men det är inte svårt.

Permalänk
Medlem

va ledsen jag blir. funkar inte att softmodda mitt 9500np =((((

Visa signatur

Gigabyte Ds4 Intel E8200 @ 4ghz ,500mhz FSB
Geforce 8800gts @720/1100mhz
2xRaptor @Raid 0

Permalänk
Medlem

Re: Re: Guide: att softmodda 9500 och 9800se

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FarsanFjutt
Nä för att kortet ska vara permanent moddat måste man löda på gpu:n, en biosflash funkar inte.

man måste INTE löda på gpu , man lägger bara in ett hackat bios från tex www.omegacorner.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3r0c
hmm.. jag tror inte det går på 9500 np... går bara på 9500 pro om jag inte minns helt fel..

där har du helt fel. Det är Non-Pro kortet som går att göra om till ett 9700 om två av minnesmodulerna sitter ovanför VPU:n och två sitter på sidan. Sitter dom i en rad går det inte att göra om till 9700 utan endast 9500Pro.

Till CDROM.. Jo det funkar med alla kort. Du har gjort fel bara. Jag brukar först göra så att jag extraktar drivrutinsfilen, kör patchen på ati2mtag.dl_ filen och sen så väljer du att manuellt uppdatera drivrutinerna i Enhetshanteraren. Det du ska tänka på är att du väljer 9500Pro/9700 bland drivrutinerna sen när du väljer kort!! Det är det som är trixxet

GL

Mvh fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

vad bra att du rättade mig fog

Permalänk
Medlem

Np.
Föresten, har Du nån koll på om det funkar o softmodda Sapphires 9800SE??

Mvh fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Np.
Föresten, har Du nån koll på om det funkar o softmodda Sapphires 9800SE??

Mvh fog

jag har som ingen aniong om sapphires 9800 se funkar att softmodda... vet att det är en del som vill veta om det funkar..

ps: hur mycket kostar ett sapphire 9800se?

Permalänk
Medlem

OK. Lust o höra av dej om du får in nån uppgift på om det funkar eller inte?

Komplett.se ska ha 2000:- för Sapphires.

Mvh fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

jag kan göra det om jag hittar någon som pratar om deras 9800se.. om jag nu kommer ihåg det

Permalänk
Medlem

Oki. .. Funkar ditt Connect 3d 9800SE bra o modda lr?? Stor prestandaökning lr?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Re: Re: Re: Guide: att softmodda 9500 och 9800se

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3r0c
man måste INTE löda på gpu , man lägger bara in ett hackat bios från tex www.omegacorner.com

Inte för att jag inte tror dig eller så, men jag hittar ingen info om det på omegacorner eller nåt annat ställe. Kan du länka eller citera något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Oki. .. Funkar ditt Connect 3d 9800SE bra o modda lr?? Stor prestandaökning lr?

njae... inte riktigt så bra.. får kanska mycket grafikbuggar, men jag körde 3dmark ändå..

fick 16500 med oklockad processor i 3dmark 01
fick då också 5820p i 3dmark o3 utan klockat processor igen..

sen tog jag bort softmoddningen, är lite jobbigt att ha en massa gröna prickar på skärmen.
sen har jag testat att köra bara processorklock med orginal SE då fick jag 15450p i 01 med processorn i 3200+ dock ska jag testa sen i min benchstabila mhz på 2530mhz

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Guide: att softmodda 9500 och 9800se

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FarsanFjutt
Inte för att jag inte tror dig eller så, men jag hittar ingen info om det på omegacorner eller nåt annat ställe. Kan du länka eller citera något?

vad menar du?

att det funkar att softmodda med omegas drivrutiner?
det funkar för det har jag gjort själv..
här får du en länk till nyaste hackade drivrutinerna från omega
http://www.driverheaven.net/downloads/index4.htm

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Guide: att softmodda 9500 och 9800se

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3r0c
vad menar du?

att det funkar att softmodda med omegas drivrutiner?
det funkar för det har jag gjort själv..
här får du en länk till nyaste hackade drivrutinerna från omega
http://www.driverheaven.net/downloads/index4.htm

Nej, jag menar bios för att softmodda kort. Inte drivrutiner. Jag använder själv drivrutiner för att softmodda mitt 9500 och har alltid gjort det. Men för att modda kortet PERMANENT måste man så vitt jag vet löda om en resistor på kortet. Åtminstone på 9500 vad jag vet. Jag ville att du skulle länka till nån info om bios som moddar kortet från 9500>9700 eller 9800se>9800.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guide: att softmodda 9500 och 9800se

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FarsanFjutt
Nej, jag menar bios för att softmodda kort. Inte drivrutiner. Jag använder själv drivrutiner för att softmodda mitt 9500 och har alltid gjort det. Men för att modda kortet PERMANENT måste man så vitt jag vet löda om en resistor på kortet. Åtminstone på 9500 vad jag vet. Jag ville att du skulle länka till nån info om bios som moddar kortet från 9500>9700 eller 9800se>9800.

hmm.. jag hittade några bios under ati --->bios---> dock vet jag inte om de ska funka..
du kan läsa själv här!

men jag har inte testat själv.. dock finns det folk här på swec som har flashat bios, jag tror michel har gjort det..

" HAVE MADE SURE ALL OF THESE BIOS IMAGES WORK BEFORE ADDING THEM HERE, BUT I DON'T KNOW IF THEY WILL WORK FOR YOUR CARD, ONLY WAY TO KNOW IS TO TEST THEM AT YOU OWN RISK. ALL FILES INCLUDE BOTH NTSC AND PAL IMAGES (UNLESS SPECIFIED) AND ALL OF THEM HAVE THE DEFAULT SPEED FROM THE MANUFACTURER, NONE WILL OVERCLOCK YOUR CARD UNLESS YOU MODIFY THEM. THE SIZE BELOW EACH BIOS SET IS THE SIZE OF THE BIOS ITSELF, NOT THE ARCHIVE SIZE. REMEMBER TO UNINSTALL YOUR VIDEO DRIVERS IN WINDOWS BEFORE FLASHING. ALSO, ALONG WITH THE ATIFLASH UTILITY, I HAVE INCLUDED TWO BATCH FILES, ONE TO BACKUP YOUR CURRENT BIOS BEFORE FLASHING AND ANOTHER ONE TO FLASH A NEW BIOS, JUST EDIT THE BATCH FILE AND CHANGE THE NAME OF THE BIOS FILE DEPENDING ON YOUR NEEDS."

Permalänk

Nae jag tror du fått det här om bakfoten faktiskt. Med byte av bios kan du endast ändra klockfrekvenser permanent. Ett 9500 identifieras inte som ett 9700 av windows även om jag kör med 9700-bios.

Fast frågan är hur det är med 9800se. Jag har ju inte läst på särskilt mycket där eftersom jag inte äger ett.

Permalänk
Medlem

Lyckades ej :(

Hejsan, tänkte bara dra mitt strå till statestiken och säga att jag MISSLYCKADES med att softmodda mitt 9800se (får artifakter), köpte det på komplett.se (mkt bra affär annars )
det var ett:

Hercules Prophet 9800SE AIW

Lycka till ni som försöker!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3r0c
det är iaf så ifall man flashar sitt 9800 se med ett pro bios då har man låst det som ett 9800 pro... (har kollat upp det) vet nu inte hur man gör med 9500--->9700 ..

det stämmer inte, exakt samma ska med 9800se till 9800 som med 9500 till 9700, för att få det permanent skall du kortslutta två "prickar" på kärnan OCH uppdatera bios. så det är exakt samma modifikation man gör för att få ett 9800se till 9800pro som man gör för att göra om sitt 9500 till 9700.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nizenco
det stämmer inte, exakt samma ska med 9800se till 9800 som med 9500 till 9700, för att få det permanent skall du kortslutta två "prickar" på kärnan OCH uppdatera bios. så det är exakt samma modifikation man gör för att få ett 9800se till 9800pro som man gör för att göra om sitt 9500 till 9700.

okej..

Permalänk

Kan man göra nån softmodd på Radeon 9600 kort?

Permalänk
Medlem

hoho 9800 är ett fin kort

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte