Permalänk

Seg innan bios bootup..

Vet inte om jag la denna i rätt ämne, men jag kör på ändå.

När jag trycker på POWER ON knappen så tar det ungefär 10-15 sekunder innan boot screenen?, den svarta bilden som visar komponenterna i datorn mm kommer upp :P. (den som visas innan windows startas upp.)

Så har det aldrig varit med någon av mina burkar tidigare, när man typ snuddade POWER knappen så gick datorn på direkt.

Kan det vara någon enkel inställning i BIOS kanske ?

Förtydligande: Varför tar det 10-15 sek innan ens datorn börjat starta...

Permalänk
Medlem

tar det alltså 10-15 sec innan du ser nånting på skärmen eller tar det 10-15 sec för datorn att genomföra "power on self testet"?

jag antar att det är fall 2... kolla i bios så att du inte har ställt in att du har några enheter som du inte har, stäng alltså av alla IDE platser som du inte använder, eventuellt kanske den står och söker efter HDDs som inte finns men jag tycker att den borde tima(stavning?) ut snabbare...

sen borde du kunna stänga av detaljerad power-on-self-test i bios, det ger eventuellt ytterligare lite snabbbare uppstart...

hoppas nått av detta kan lösa det

Visa signatur

Confused by earlier errors. Bailing out...
pluggakuten.se - Din läxhjälp på internet

Permalänk
Medlem

Amibios är snabbare än Award.
Award är klart vanligast nuförtiden. Kanske dina tidigare datorer haft Amibios?

Grafikkort har också ett bios, som behöver någon/några sekunder innan skärmen går igång. Kanske ett grafikkort som tar lite längre tid på sig än tidigare kort du haft?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara