Permalänk
Medlem

Brandrisk

Jag vet att ni säger att brandrisken inte ökar markant om man har en trächassi! Detta tror inte min kära moder på dock oah jag undrar om ni kna hänvisa till någon bra sida eller så som jag kan visa för henne. Ska jag skicka ett mail till brandkoren och fråga och låta henne läsa svaret eller?

Permalänk

Det beror ju såklart på hur träet är behandlat... MDF t.ex. är ju mer brandfarligt p.g.a. sin smuliga densitet. Vanligt trä dock som är hyvlat kan man hålla en tändare emot rätt länge innan det börjar brinna, och varför skulle en dator bli så varm att någonting antänds? Men visst blir lådan mer brandfarlig i sig, men jag antar att datorn står bredvid eller till och med i ett skrivbord av trä? Eller hur...

Permalänk
Medlem

hennes argument är typ "gnistor" och att komponenterna kan bli så varma...

Men skulle en dator börja gnistra kan jag tänka mig att den skulle börja brinna öven om chassit inte är av trä + att branden skulle sprida sig ändå.

Permalänk
Medlem

Argument behöver hon inte!? Du bor under hennes tak och betalar troligen ingen hyra? Enkel ekvation:-) Är du minderårig därutöver är det dubbelekvation med fördel MAMMAN!

Du får leka med ditt liv inte andras!

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

ta en träbit, en tändare, sen så försöker du tända på träbiten, inte i hörnet utan mitt på nånstan och bevisa hur svårt det är att få en träbit att tända!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Det enda som skulle kunna orsaka en brand i datorn är väl möjligtvis nätagget. Men risken att det skall börja brinna är ju nästintill lika med noll. Se till att hålla det relativt damfritt bara.

Man kan ju alltid bygga i trä som är behandlat för att inte brinna så lätt.

LightWave: MDF är bra mycket svårare att få eld på än vanligt hyvlat trä, det kan jag lova!

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk

Wave: försök få mdf att brinna....

det som rent teoretiskt kan hända som kan starta en brand är en kortslutning.
Dock rycker säkringarna direkt.....

öppna ditt chassi och ta på lämpliga komponenter när den är igång när hon tittar...

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

föräldrar breukar va så om sånt dom inte kan... aja men säg att hon ska försöka fjutta eld på en planka (ej behandlad me bensin lr nåt) med nån gnista... lyckas hon e hon fan min idol menar har hon någonsin försökt tända på en brasa utan tändvätska,bark eller liknande vet hon nog att de går.. men då måste du hålla på jäääääävligt länge

Visa signatur

Cooler Master Centurion 5 | MSI K8N NEO4-F | AMD Athlon 64 x2 4400+ 2mb | 2048 mb Corsair Value s | Radeon X1800XT 512MB | Hiper Type-R 580W Blue | Creative X-Fi XtremeMusic | Samsung Spin Point 250gig SATA 2 | Samsung 19" Syncmaster 913V |

Permalänk
Medlem

Märkligt vad ni anstränger er att övertyga mamman:-) Jag undrar om någon av er är föräldrar och har ansvaret för ett hushåll? Skulle ni i så fall acceptera en tonåring som monterar en dator i trälåda?

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

inga problem...

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Hedersmedlem

Bit i den sura bananen och vänta med trächassit tills du flyttar hemifrån.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

MEN!!!

Va är det för gläfsande som en del kommer med, ni vet vem ni är... En träplanka är inte lätt att få eld på det har många här sagt, om hon är så orolig kan du väl behandla insidan med nån typ av brandskydd, det finns sådant på burk att inhandla på närmsta byggvaruhus/målarfirma. Det är inte direkt billigt men kan kanske övertala en övernojjig mamma... Eller hänvisa henne till en massa träbyggen i galleriet... Igen, trä brinner inte lätt om det inte finns tillräckligt med syre i träet och en gnista lär inte starta en brand i träet, det kan alla som försökt tända en brasa intyga... Vilket tjat för ingenting

Ps.
Om du bygger lådan bör du nog inte knöla ner en massa näver eller sågspån, det däremot är lättare att få fyr på.

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

Finns en anledning till att folk inte bygger sina hus i plåt nuförtiden... Trä är snyggt, starkt och praktiskt... Som sagt så krävs det en del för att få trä att börja brinna... Om du nu bygger det, sätt in någon temperatur-mätare med en display på framsidan, och sedan en brandvarnare där inne.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Sätt fast aluminiumfolie utanpå när hon besiktigar bygget och säg att du byggt allt i metall...

Lite mer seriöst: klä insidan med nån sorts brandsäker duk (hör efter på byggvaruhus).

EDIT: stavfel

Visa signatur

Intel P4E (Socket775) 3.2@3.6Ghz | Abit AS8 i865PE | A-Data 1Gb PC4000 | Zalman CNPS7700-Cu
Chieftec BX MidiTower 360W | Samsung 3,5" ATA100 120Gb 7200RPM HDD | NEC ND-3520A DVD±R DL
Creative GeForce4 Ti4800SE@Ti4800 AGP8x | Creative SoundBlaster Audigy 2 | Samsung 17" 720T TFT

Permalänk
Medlem

Att brandrisken ökar markant måste väl ändå vara sant? Bara det att den fortfarande är mycket liten.

Permalänk
Avstängd

Jag lägger min röst på att du monterar en brandvarnare i burken om du nu måste vidta någon specialåtgärd för att din mamma tror att datorn ska fatta eld.

Permalänk
Medlem

Bygg lådan och tänd fyr på den och visa din mamma att det dels tar lång tid att den börjar brinna och dels att du får en varm och mysig brasa

Permalänk

Kryten -

i övrigt:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Att brandrisken ökar markant måste väl ändå vara sant? Bara det att den fortfarande är mycket liten.

_mycket_ liten - en dammig plåtlåda har ju mer lättantändligt material i sig än en städad trälåda!

samt förklara för morsan att det inte kommer _några_ gnistor ur datordelarna

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Men dammet i en plåtlåda brinner upp sen ere klart.. Luktar lite(mycket!) illa bara. Va ett nätagg som börja brinna i dammet för en jag känner

Permalänk
Medlem

större chans att det börjar brinna i väggen där elen är dragen för at en mus/råtta gnager av sladden

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Roligt att ni bedömer sannolikheter? varför ta risken överhuvudtaget? Jag undrar vem betalar notan om branden slog på den lilla, lilla chansen? Hemförsäkring täcker väl knappast det om inget tillägg är tecknad!

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Roligt att ni bedömer sannolikheter? varför ta risken överhuvudtaget? Jag undrar vem betalar notan om branden slog på den lilla, lilla chansen? Hemförsäkring täcker väl knappast det om inget tillägg är tecknad!

Drulle täcker det mesta

Men jag skulle säga såhär angående brandrisken: ska man inte ha på datorn 24/7 året runt så är det praktiskt taget omöjligt att datorn tar eld.

Permalänk
Medlem

Har man en brandvarnare ovanför och målar/klär lådan med brandskydd så borde det inte vara något tjafs. Håller med om att morsan bestämmer men det är så fjantigt. Jag har samma problem, får inte ha på min vanliga burk på natten för att den kan " ta eld".

Permalänk

Neoplasm - FÄRGEN på din låda kommer börja brinna före en träplanka, sen kommer dina sladdar (av plast!) smälta, och börja släppa ifrån sig brännbar gas...
(för att inte påminna dig om allt annat som kommer brinna mycket mer explosivt än trät)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Skaffa en sån här:
www.pyrocom.se

Bygg sedan ett automatiskt eldsläckningssystem av den och montera i chassit...

Men seriöst, en sån släckspray borde alla ha hemma. Bra mycket smidigare än att börja blaska med vatten från kökskranen om det börjar brinna i adventsljusstaken t.ex.

Kolla effektiviteten här!

"Julgransbrand"
http://www.pyrocool.se/video/julbrand.avi

Brännare direkt på handen
http://www.pyrocool.se/video/video_1.avi

Visa signatur

Har Du läst hela tråden innan du postar?
"You can't cheat an honest man. Find someone that wants someting for nothing. Then give him nothing for something."
| Stoppa "storebror" | www.againsttcpa.org |www.protectprivacy.org |

Permalänk
Medlem

Jag har aluminium låda och om plast/gummi brinner så är den inkapslad! Lyckat till att få en trälåda CE-märkt? Jag vet att gamla Tv apparater som installerades i träbox, var ett dödsfälla vid flertalets incidenser.

Om trä var ämnat att kapsla elekronik, borde vi väl ha sådana apparater i Ek pga lyxkänslan:-) jag skulle vara den första som införskaffar sånt.

Jag är faktiskt rädd för sånt pga utveckling av giftig gas. Inte alls nödvändigt att du dör av eld, snarare bara av gaser. Har en brandvarnare i varje rum just därför.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk

du har parkett på golvet, papper (aka tapeter) på väggarna, du sover i samma rum som ett dussin meter ledningar, kortslutning i vilka skulle passera obemärkt tills du har tillräcklig rökbildning (med tillhörande lågor) för att ha igång brandlarmet... och du oroar dig för eldbildning i en datorlåda????
det finns praktiskt taget bara lågspänning i en dator (enda högspänningen finns i nätagget) och lågspänning kommer knappt ge en gnista - för att inte tala om den värmen som krävs för att tända trä...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
...
för att inte tala om den värmen som krävs för att tända trä...

Speciellt MDF om man planerat att bygga i det.

Permalänk
Medlem

Allt det du pratar om är optimerad för minimal risk via beprövad erfarenhet. Vad i lägger du en trädator som beprövad erfarenhet?

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

montera in ett sprinklers system å se vad hon säger...

Visa signatur

Karlsson