Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dain
Nej, det är inte "amperen" som dödar, det är strömen. Inte heller finns det något som heter "volten" utan det heter spänning.

Å andra sidan, får du den genom hjärtat så kanske du inte bryr dig om vad det heter så mycket...

EDIT: Jag hade också ätit korven, man kan ju inte slösa på mat sådär.

Man mäter STRÖM i amper.......
du kan få 1278389173890137937818937Volt i dig och 2 mA du dör inte för det. Det kitlar lite bara. Strömen mäts i Ampere. Och spänning i Volt.Effekt i Watt. Resistans i Ohm något mer?

Visa signatur

DHW02 rad 10 plats 24
DHW03 rad 24 plats 113

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman

Ambidextriös heter det med ett finare ord.
Så vet ni det, Swecers...

Hmmm som jag fattat det så är det skillnad på att vara dubbelhänt och att vara ambidextriös..
Är man dubbelhänt så kan man använda båda händerna lika bra... men är man däremot ambidextriös så kan man använda båda händerna oberoende av varandra.. tex skriva två (olika) brev

EDIT: men det var ju inte direkt topic;)

Visa signatur

"Berzerker don´t die, they wuss out ;)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Ambidextriös heter det med ett finare ord.
Så vet ni det, Swecers...

Nej dubbelhänt och ambidextriös är 2 ganska olika saker...

Ambidextriös = att man kan göra 2 olika saker med händerna samtidigt... t.ex. skriva med vänstern och käka korv med högern...

Dubbelhänt = att man kan använda vilken hand som man känner för till att t.ex. skriva... men inte 2 olika saker samtidigt...

Visa signatur

// Oscar aka raXXo

Permalänk
Medlem

hoho.. här kommer min finfina beskrivning av tumregel i el läran .. ursäkta passagen.. hittade inte mitt PASS till telia servern

http://hem.passagen.se/lynox/tumregel.JPG

Edit: SAER PASSAGEN: denna funkar: http://hem.passagen.se/lynox/nobe.html

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
hoho.. här kommer min finfina beskrivning av tumregel i el läran .. ursäkta passagen.. hittade inte mitt PASS till telia servern

http://hem.passagen.se/lynox/tumregel.JPG

http://hem.passagen.se/lynox/tumregel.JPG

Edit: SAER PASSAGEN: denna funkar: http://hem.passagen.se/lynox/nobe.html

intressant.. speciellt med tanke på att illustrationen använder sig av VÄNSTER hand....

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geron
intressant.. speciellt med tanke på att illustrationen använder sig av VÄNSTER hand....

gah.. ;p.. en liten blunder här på nattetid.. får helt enkelt fixa det ;O ska fixa det nu

Edit: fixat nu.. haha.. bra att du såg det.. trött man är ;p kan inte skilja på höger och vänster.. .. aja fixat nu.. gonatt alla!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

nä man ska nog inte sweca mitt i nätterna för man hittar bara såna här dumma trådar :D.........

men som nån sa : man dör av stöt pga hög spänning + hög ström....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMP_rules

Hehe.. det du precis skrev fick mig att minnas rollspels tiden då man fick slå sin T12:a för att välja om man var högerhänt, vänsterhänt eller "ambidextriös"..

Hehe .-)

OffTopic: Hahaha, samma här. Drakar och Demoner

OnTopic: Den där med strömmensriktning kallas väl för blabla-tumregel har jag för mig.
Observera att blabla ska bytas ut mot ordet som jag inte kommer ihåg

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bolero

Man mäter STRÖM i amper.......
du kan få 1278389173890137937818937Volt i dig och 2 mA du dör inte för det. Det kitlar lite bara. Strömen mäts i Ampere. Och spänning i Volt.Effekt i Watt. Resistans i Ohm något mer?

Ja, det var ju det jag sa? Man kan inte dö av "Amperen" då det inte finns något som heter så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bolero
Man mäter STRÖM i amper.......
du kan få 1278389173890137937818937Volt i dig och 2 mA du dör inte för det. Det kitlar lite bara.

Kanske gör lite mer än bara kittlar, då det utvecklar 2500 000 000 TW. Fast om din kropp har 6.4 * 10 ^26 Ohm i motstånd så tål den kanske det med.

Permalänk
Medlem

Tror kroppen har ungefär 300 Ohms motstånd Har läst det någonstans.

Permalänk
Medlem

För att inte slå en spik i kistan:

Strömmen vållar vävnadskada genom värmeutveckling, ström i motstånd alstar värme. Samma princip som finns i köksspis:-) Hjärtat och blod kokar dvs!

Spänning vållar överretning i hjärtats elektriska rytmbana (styrd via sinusknutan och AV-knutan). Därför ger arrytmi dvs rytmstörning (tex flimmer, fladder eller takycardi). Hjärtat går i otakt och cirkulation störs. Följden blir syre brist i själva hjärtat och hjärna. Död!

Båda två kan döda dig. Båda två i kombination har större chans att döda dig:-)

Ni som förespråkar att si och så terra volt med liten ström inte skdar, menar väl statisk elekricitet inte växlande?

Det är verkligen roligt att se er tekniskt intresserade enbart tänkande i 2D:-) En vektor mot medicin skadar inte eller?

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Ambidextriös heter det med ett finare ord.
Så vet ni det, Swecers...

Enligt min världsuppfattning så är dubbelhänt och ambidextriös två olika saker och det jag menade med att jag är dubbelhänt är att jag använder vänsterhanden till att skriva och att ha kniven i medans jag t.ex. klipper med högerhanden (nu för tiden iallafall).

Edit: Citerade fel i början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
För att inte slå en spik i kistan:

Strömmen vållar vävnadskada genom värmeutveckling, ström i motstånd alstar värme. Samma princip som finns i köksspis:-) Hjärtat och blod kokar dvs!

Spänning vållar överretning i hjärtats elektriska rytmbana (styrd via sinusknutan och AV-knutan). Därför ger arrytmi dvs rytmstörning (tex flimmer, fladder eller takycardi). Hjärtat går i otakt och cirkulation störs. Följden blir syre brist i själva hjärtat och hjärna. Död!

Båda två kan döda dig. Båda två i kombination har större chans att döda dig:-)

Ni som förespråkar att si och så terra volt med liten ström inte skdar, menar väl statisk elekricitet inte växlande?

Det är verkligen roligt att se er tekniskt intresserade enbart tänkande i 2D:-) En vektor mot medicin skadar inte eller?

du säger att båda två kan döda??... hur kommer sig det då att du inte får stöt av ett 12 volts batteri, t.ex ett bilbatteri med en kortslutnings ström på ~ 2000 A???? jo för att det krävs en viss spänning fören det börjar kortsluta... vid en 50 Volt ( t.ex tv antenn) redan bröjar det kortsluta, men spänningen e för låg så därför dör man inte...... man klarar även 230 en pytteliten stund men där börjar nog gränsen gå....

Permalänk
Medlem

Olika kroppar varierar i sitt motståndkraft. Jag undrar vad skulle hända en mus i angivet ström:-)
Även om du upplever det som harmlös, betyder det inte att ingen skada har inträffat. Mycket väl kan skadan ha inträffat men din kropp tacklat av det genom sin läkningförmåga.
Och hjärtat rytmstörning är allvarligt, den regleras via signaler med späning på ca 0.05 mV. Våra nerver har hög konduktans och vi är utsatta om elekronerna lyckas penetrera vårt motstånd. Du lyser som en lampa med all späning som överstiger motståndet.

Det har inte ett skit med dina praktiska erfarenheter att du har lyckats bemästra 200A, opps, ursäkta 2000A.

Jo, tar man ett urinprov på dig efter en stöt upptäcker man rester av söndertrassade blodkroppar (hemolys) till följd av traumat. Du ser ju sällan sånt med blotta ögat men det betyder inte att stöten inte skadade dig.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
För att inte slå en spik i kistan:

Strömmen vållar vävnadskada genom värmeutveckling, ström i motstånd alstar värme. Samma princip som finns i köksspis:-) Hjärtat och blod kokar dvs!

Spänning vållar överretning i hjärtats elektriska rytmbana (styrd via sinusknutan och AV-knutan). Därför ger arrytmi dvs rytmstörning (tex flimmer, fladder eller takycardi). Hjärtat går i otakt och cirkulation störs. Följden blir syre brist i själva hjärtat och hjärna. Död!

Båda två kan döda dig. Båda två i kombination har större chans att döda dig:-)

Ni som förespråkar att si och så terra volt med liten ström inte skdar, menar väl statisk elekricitet inte växlande?

Det är verkligen roligt att se er tekniskt intresserade enbart tänkande i 2D:-) En vektor mot medicin skadar inte eller?

tja.. alla har väl fått en stöt av ett mopedtändstift? .. det är väl mellan 10-20kV .. och ingen har då dött av det ;O

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Jo, tar man ett urinprov på dig efter en stöt upptäcker man rester av söndertrassade blodkroppar (hemolys) till följd av traumat. Du ser ju sällan sånt med blotta ögat men det betyder inte att stöten inte skadade dig.

jo, efter som jag studerar till elektriker så vet jag att trasiga blodkroppar utsöndras (en i skolan lyckades ju ganska perfekt med att få stöt), men som jag sa, man klarar 230 en pytteliten stund, för han måsta ju fara ta prover för att se om han fått hemolys i blodet men icke, så det stämmer inte att man behöver få det varje gång.............

Olika kroppar varierar i sitt motståndkraft. Jag undrar vad skulle hända en mus i angivet ström:-)

trodde vi snacka om människor..

Även om du upplever det som harmlös, betyder det inte att ingen skada har inträffat. Mycket väl kan skadan ha inträffat men din kropp tacklat av det genom sin läkningförmåga.
Och hjärtat rytmstörning är allvarligt, den regleras via signaler med späning på ca 0.05 mV. Våra nerver har hög konduktans och vi är utsatta om elekronerna lyckas penetrera vårt motstånd. Du lyser som en lampa med all späning som överstiger motståndet.

Det har inte ett skit med dina praktiska erfarenheter att du har lyckats bemästra 200A, opps, ursäkta 2000A.

å som jag försökte förklara i första inlägget så behövs det en hög spänning för att någon ström skall flyta genom vår kropp, inte som du sa att hög spänning/ström dödar var för sig.....

å vadå lyckats bemästra?? det e väl inget att skryta över ,det vara bara ett exempel på att hög ström och låg spänning inte gör nån åverkan..............

Permalänk
Medlem

Jag tror inte vi är kopplade på våglängd!

Bortsett från motståndet: Ström mellan två punkter kräver späning. Späning mellan två punkter kräver ström? Rätt eller fel? Jag är inte elektriker men man behöver inte vara en sådan för att begripa ekvationen.

Ok!
Jag tar ditt argument nu om 2000A med 12V. Jag vill stoppa detta genom två elekroder end ena kopplad till vitan i vänster ögat och det andra i vitan höger ögat. Vad tror du att utgången är? Vi snackar nu om människokropp:-)

Det måste vara hårt att vara elektriker och inte besitta saklig argumentation för sina elektriska grundtankar:-)

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Jag tror inte vi är kopplade på våglängd!

Bortsett från motståndet: Ström mellan två punkter kräver späning. Späning mellan två punkter kräver ström? Rätt eller fel? Jag är inte elektriker men man behöver inte vara en sådan för att begripa ekvationen.

Ok!
Jag tar ditt argument nu om 2000A med 12V. Jag vill stoppa detta genom två elekroder end ena kopplad till vitan i vänster ögat och det andra i vitan höger ögat. Vad tror du att utgången är? Vi snackar nu om människokropp:-)

Det måste vara hårt att vara elektriker och inte besitta saklig argumentation för sina elektriska grundtankar:-)

Spänning mellan 2 punkter betyder ström.. men du måste ju ha nån sorts resistans där imellan.. som dom andra är inne och pratar om så kan ju en människa bli det motståndet.. om kroppen har 300ohms Resistans.. och Spänningen är 230V I=U/R .. 0,76A om det verkligen stämmer att kroppen har 300ohms resistans undrar jag.. då man kan dö av 20mA korta stunder..

angående det andra så blir ju resistansen mindre när du sätter den på ögat som är blött.. så det kommer säkert leda.. men om du tex tar med en hand på + och en på - .. så händer det inget.. ;O t.ex om du råkar lägga en skruvmejsel på + polen.. och råkar lägga den på Chassit.. så blixtrar det och har sig.. men då har en skruvmejsel nästan ingen resistans jämfört med kroppen..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
Men då får du tänka på att om du är vänsterhänt så är röd jord och svart spänning.

Onödigt vetande.

inom den stöm som vi har i vägg uttagena (starkström) är Svart spänning och långt tillbaka så var faktiskt jord röd.

Inom likspänningen så brukar + vara röd och - jord, dock så går spänningen från - till + och inte tvärtom.

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
det andra så blir ju resistansen mindre när du sätter den på ögat som är blött

precis, å då e det vätskan på ögongloben som leder, precis samma som om du stoppar tungan på ett 9 Volts batteri, så leder saliven.....

på tal om kroppens "tåligheter" så kom jag på att ca 500 mA klarar den av.........

det enda jag haka upp mig på Neoplasm,
var att du antog att ström utan spänning dödar.....

Permalänk
Medlem

Här kallar vi det "ena handen i brallan" reglen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Man kan klara många A och många V men inte tillsammans.

Så man kan inte säga att något specielt av dem är farliga, det är blandningen.

Som bla. Elipsion uttrycker det bra: "Man måste med andra ord få sig ett rejält (både högt och brett) vattenfall i skallen om man ska dö..."

Där har du allt fått av bakfoten. Det är A som är det farliga. För ta tex i en bil, 12 volt men ca 40amper. Och det dödar.

Visa signatur

DHW02 rad 10 plats 24
DHW03 rad 24 plats 113

Permalänk
Medlem

Jag tror detta var grundtanken bakom mitt första inlägg. Motstånd! Du gick en cirkelargument för att dra den slutsats som jag angav redan då:-) Tack!

Du ska väl inkludera att blött svettig hand har mindra motstånd än torr hand. Hand med sår har sämre motstånd. Handrygg har sämre motstånd än handflattan.....osv. Du kan väl inte planera accidentalt vilka punkter elekricitet ska stötta dig i.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

var det där till mig???
isf: nä man kan inte planera var man kan få en stöt men % sett så tror jag inte så många stötar har kommit i varkan munnen eller i ögonen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bolero
Där har du allt fått av bakfoten. Det är A som är det farliga. För ta tex i en bil, 12 volt men ca 40amper. Och det dödar.

Nej.

Men 12 volt och 40 Amper dödar.

Men inte 12v och 0,0000001A

Och inte 40A och 0,0000001v.

Effekt.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

men nu är det inte handling om ström och ampere.

eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Nej.

Men 12 volt och 40 Amper dödar.

Men inte 12v och 0,0000001A

Och inte 40A och 0,0000001v.

Effekt.

HUR ska 12v kunna döda en människa? eftersom kroppen har hög resistans så kommer du aldrig upp i nå 40 ampere med ynka 12v

Att sen ett bilbatteri kan vara livsfarligt vid en direkt kortslutning(inget motstånd alls skiftnyckel mella polerna) är en annan sak

Bara för att en strömkälla klarar av att ge 40A så blir det inte 40A på allt du kopplar in utan det är belastningens (människoproppet i det här fallet) motstånd som tillsammans med spänningen (volt) som avgör hur mycket ström det blir

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majesty
HUR ska 12v kunna döda en människa? eftersom kroppen har hög resistans så kommer du aldrig upp i nå 40 ampere med ynka 12v

Att sen ett bilbatteri kan vara livsfarligt vid en direkt kortslutning(inget motstånd alls skiftnyckel mella polerna) är en annan sak

Bara för att en strömkälla klarar av att ge 40A så blir det inte 40A på allt du kopplar in utan det är belastningens (människoproppet i det här fallet) motstånd som tillsammans med spänningen (volt) som avgör hur mycket ström det blir

Men om du får 40A genom kroppen och 12v så dödar det.

Kankse skre lite konstigt, mend et var så jag mennade.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

*ger tråden ett slag i bakhuvet*

Låt oss säga att får man för mycket ström i sig så dör man.

Visa signatur

Militant VIM-användare.