Börjar ha svårt att se vad som är så roligt & bra med Linux!

Permalänk
Medlem

Det är ett ganska enkelt val. Fick du XP med datorn finns det ingen direkt anledning att köra Linux för "normal" datoranvändning. Jag upplever inte Linux på skrivbordet bättre på något sätt jämfört med XP. Ok, säkrare default då isf.

Ska du köra server hemma så är det Linux, FreeBSD what ever som gäller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Därför att det var så många som rekomenderade Gentoo, sen så finns det visst demos av Linux - det vet till och med jag *ler* Suse har Live demos som man kör direkt från cd-romen bla.

Min erfarenhet är att Gentoo har en väldigt hög kom-igång-tröskel, samt att fördelarna med att kompilera sin dist från grunden är minimala. Det som ska vara så bra med Gentoo är deras portage-system för att installera mjukvara. Portage bygger på samma princip som ports-systemet i FreeBSD, (som i mitt högst personliga tycke är bättre).

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Därför att det var så många som rekomenderade Gentoo, sen så finns det visst demos av Linux - det vet till och med jag *ler* Suse har Live demos som man kör direkt från cd-romen bla.

Med din definition är Gentoo ett demo, det bootar man från CD:n och kan i princip köra det som vanligt (det kan dock vara krångligare), dock så installerar bara de flesta med live-CD:n.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Min erfarenhet är att Gentoo har en väldigt hög kom-igång-tröskel, samt att fördelarna med att kompilera sin dist från grunden är minimala. Det som ska vara så bra med Gentoo är deras portage-system för att installera mjukvara. Portage bygger på samma princip som ports-systemet i FreeBSD, (som i mitt högst personliga tycke är bättre).

hoho, helt sjukt vad jag håller med..
FreeBSD har bara det där lilla extra

så Meganeoman, prova FreeBSD;
installationen är lätt
tar lite plats
lätt å installera program med ports

gentoo och debian har ju ports liknande system, men dom är enligt mig inte lika roliga att ha å göra med (gissa om jag får skit nu)..

fotnot: FreeBSD bygger inte på linux kärnan utan bygger på, just det, FreeBSD kärnan.

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Köp en bok, exempelvis "Running Linux". Bra sätt att börja..

Jag har skickat Windows åt H-E och använder den bara för spel.
Linux är inte mer problem att installera än Windows, snarare tvärtom. Med linux får jag systemet som jag vill på en gång utan tjafs. I mitt arbete skulle jag inte klara mig utan Linux pga alla dom verktyg/applikationer som finns lätt åtkomliga, visst kan man få dom i Windows men med ett jäkla bök.

Det finns en tendens i linux kretsar á la sandlåda "min distro är så mycket svårare och ballare än din etc" Suse, Mandrake Libranet *BSD Windows? Använd det som känns bäst för dig och som passar det du skall göra med datorn. http://www.distrowatch.com/ är också en bra start för att hitta en "din" distro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Tackar för dessa seriösa svar! Man blir ju lite sugen på att prova igen, men man kanske helt enkelt inte är nog haxxor för att klara av Linux

måste inte alls vara en "haxxor" för att köra linux.. jag har ingen erfarenhet om varken programmering eller script-programmering, hade aldrig tidigare kört i en konsol innan sommaren..

sen drog jag inte gentoo, kunde inte ens de enklaste kommandona som mv, cp eller cd!
fattade typ ingenting den första veckan.. efter 2 eller 3 veckor började man lära sig nya kommandon och program och nu 3-4 månader senare så sitter man här och har vant sig ganska mycket vid linux.

Tror det bästa knepet om man vill lära sig linux är att ta bort windows helt från datorn så att man som någon tidigare sa "tvungen" att lära sig linux för att använda datorn.. det är mitt råd i alla fall

Permalänk

Såg att Mandrake disten låg 1:a, var populärast på http://www.distrowatch.com/ hur kan det komma sig? Är inte den ganska "bloatad" med en massa saker som man inte behöver?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Några konkreta och praktiska anledningar varför jag använder Linux istället för Windows, lyder som följer:

1) Linux är stabilt i den bemärkelsen att systemet aldrig går ner - nedladdningarna avbryts inte om du är försiktig. Som någon påpekade är det ofta X som kraschar, och då är det bara att döda processen med hjälp av SSH. Du behöver inte starta om datorn och riskera att din 100 sidor långa uppsats försvinner.

2) Linux har goda programmeringsmöjligheter eftersom det (oftast) bygger på en C-kompilator samt innehåller skal med bra scriptstöd. Du kan utan yttre omständligheter automatisera nedladdningar av nya OC-Remixar, bli varnad när Simpsons börjar på TV, synkronisera din lokala hemsidekatalog med den på webbhotellet, automatisera uppbackning till en annan dator - allt detta utan att systemet blir slöare än en sådan här:

3) Linux är underbart smidigt att jobba i, vare sig jobbet innebär seriöst råslitande eller - som oftast i mitt fall - ordinärt toklök. Både ute i "DOS" (om man nu är så insnöad att man uteslutande håller till där) och i X finns stöd för virtuella skrivbord, vilket innebär att du istället för att behöva trängas med webbläsaren, ICQ, DC och mailprogrammet i ett (1024*768) kvadratpixlar stort fält, kan breda ut dina applikationer över, säg, sex lika stora fält. Det är vad jag kallar smid.

4) Linux är fett grymt. Jöh.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Såg att Mandrake disten låg 1:a, var populärast på http://www.distrowatch.com/ hur kan det komma sig?

Marknadsföring.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Min erfarenhet är att Gentoo har en väldigt hög kom-igång-tröskel, samt att fördelarna med att kompilera sin dist från grunden är minimala. Det som ska vara så bra med Gentoo är deras portage-system för att installera mjukvara. Portage bygger på samma princip som ports-systemet i FreeBSD, (som i mitt högst personliga tycke är bättre).

Men tänk så mycket tid jag tjänar på att X startar en tiondels sekund fortare!

Nej, men helt seriöst upplever jag X att klara sig mycket längre utan att behöva omstart pga memory leaks och liknande än vad X gjorde under debian. Det måste väl dock inte vara anknutet till att ZOMG optimisation.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk

En liten notis, gentoo strippar dina flaggor på Xfree

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decamber
Några konkreta och praktiska anledningar varför jag använder Linux istället för Windows, lyder som följer:

1) Linux är stabilt i den bemärkelsen att systemet aldrig går ner - nedladdningarna avbryts inte om du är försiktig. Som någon påpekade är det ofta X som kraschar, och då är det bara att döda processen med hjälp av SSH. Du behöver inte starta om datorn och riskera att din 100 sidor långa uppsats försvinner.

Jag har svårt att förstå hur du kan tycka att det är stabilt om X går ner ofta och enda sättet att fixa det är via en annan dator.

Permalänk
Medlem

Linux är stabilt skriver han faktiskt. Linux är INTE X utan kärnan och det är fruktansvärt sällan det sker en crasch som är relaterad till kärnan man kör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davib
Jag har svårt att förstå hur du kan tycka att det är stabilt om X går ner ofta och enda sättet att fixa det är via en annan dator.

Han menade inta att X krashar ofta utan att när det väl krashar så är det X.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zajko
Linux är stabilt skriver han faktiskt. Linux är INTE X utan kärnan och det är fruktansvärt sällan det sker en crasch som är relaterad till kärnan man kör.

Och att Linux inte inkluderar X spelar hur stor roll om man använder X? Det går inte att köra en skrivbordsdator på bara kärnan.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Microsoft Windows är krångligt, svårt att hitta hjälp i, dåligt hårdvarustöd och allmän brist på program och tillämpningar. Brukar med jämna mellanrum sabba windowsinstallationerna där Linux bara rycker på axlarna och gör sitt jobb och inte klagar.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hornqvist
Han menade inta att X krashar ofta utan att när det väl krashar så är det X.

Japp, precis så menade jag. Det händer inte så ofta att X kraschar heller för min del, iallafall inte med de program jag använder för tillfället. Men när det väl inträffar en riktig krasch är det skönt att kunna fixa till det utan en systemomstart. Jag vill dock poängtera att det händer kanske hälften så många gånger som i Windows 2000 Professional, vilket enligt mina erfarenheter är oerhört stabilt.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zajko
Linux är stabilt skriver han faktiskt. Linux är INTE X utan kärnan och det är fruktansvärt sällan det sker en crasch som är relaterad till kärnan man kör.

och då det händer är det ofta felande hårdvara... typ minnesproblem

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så börjar jag bli lite sur på sånna här trådar.
Är det bara jag som skiter ifall du ogillar linux.
Dom här trådarna ger inget, med andra ord vad vinner du på att skriva det här?
OGILLAR DU DET SÅ KÖR DET INTE!
nuff said.

Visa signatur

--

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Min erfarenhet är att Gentoo har en väldigt hög kom-igång-tröskel, samt att fördelarna med att kompilera sin dist från grunden är minimala. Det som ska vara så bra med Gentoo är deras portage-system för att installera mjukvara. Portage bygger på samma princip som ports-systemet i FreeBSD, (som i mitt högst personliga tycke är bättre).

Testade FreeBSD en gång med gick övergav det då jag inte riktigt fick igång musen i X.
Men finns det ett portage-liknande paketsystem som drar ner alla beroenden och installerar det automatiskt?

Permalänk
Medlem

japp, alla beroenden dras ner.. iaf vad jag har för mig.. jag är helt frälst i FreeBSDs packetsystem... så underbart!! kan inte speciellt mycket om linux/bsd, men jag är fan kär!

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas_H
Ärligt talat så börjar jag bli lite sur på sånna här trådar.
Är det bara jag som skiter ifall du ogillar linux.
Dom här trådarna ger inget, med andra ord vad vinner du på att skriva det här?
OGILLAR DU DET SÅ KÖR DET INTE!
nuff said.

Mjo, men nu är det ju inte riktigt det tråden handlar om. Trådskaparen vill veta vad Linuxanvändarna ser i Linux, iallafall tolkar jag (och uppenbarligen de flesta som svarat i tråden) hans första post iallafall.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Armfeldt
Testade FreeBSD en gång med gick övergav det då jag inte riktigt fick igång musen i X.
Men finns det ett portage-liknande paketsystem som drar ner alla beroenden och installerar det automatiskt?

Det skulle man kunna säga, men det är nog mer korrekt att säga att i Gentoo finns det ett ports-liknande system.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
japp, alla beroenden dras ner.. iaf vad jag har för mig.. jag är helt frälst i FreeBSDs packetsystem... så underbart!! kan inte speciellt mycket om linux/bsd, men jag är fan kär!

Ungefär så skulle jag också beskriva det, efter några minuter är man intresserad, efter några timmar fascinerad, efter några dagar fullkomligt upp över öronen förälskad i sin FreeBSD..
Det har fan gett mig en total nytändning för *nix. Var så trött på alla linuxdistar med sina kompabilitetsproblem, alla olika paketsystem hit och dit, fulhacks-känslan för att få igång en del saker. BSD.. it just works!

W

Permalänk
Medlem

Tycker du ska ta och läsa något vettigt
Linux i praktiken är en bra bok som tar upp nästan allt. Den finns i pdf-format och går att ladda ner från www.canit.se/~kan/lpr.pdf
Läs den och lycka till

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ville bara tillägga att jag tycker det är kul o confa!

I windows får jag inte ändra på mycket, i linux kan jag ändra på allt! Tyvärr slutar det oftast med att jag pillat för mycket, men kul är det...

fler som är conf-sugna? se här: http://kahakai.sourceforge.net/

Visa signatur

Alltid Mitt i Lejban!
http://aeger.homelinux.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det skulle man kunna säga, men det är nog mer korrekt att säga att i Gentoo finns det ett ports-liknande system.

Vilket kommando används för att dra ner paket? Säg att man ska ladda ner och installera KDE.
Vad skriver man då?

Permalänk
Medlem

make

cd /usr/ports/x11/kde3 && make install

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk

Ports fungerar så länge man håller ports-trädet uppdaterat. Många gör misstaget att strunta i att uppdatera kontinuerligt, och då ber man praktiskt taget om trubbel.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Måste säga tvärtemot trådskapararen, när jag försöker köra Windows så brukar jag ge upp efter ett tag, det är bara massa meckel med att få saker och funka och när man väl fått en sak att fungera så slutar något annat att fungera dessutom är det hopplöst att veta vad som blir fel eftersom felmeddellanden är totalt oläsliga om man får några alls.
Dessutom är utbudet av fria programvaror till Windows väldigt begränsat, oftast är det gamla Linux/Unix-varianter som portats och sen glömts bort känns det som, övriga håller dålig kvalitet.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Måste säga tvärtemot trådskapararen, när jag försöker köra Windows så brukar jag ge upp efter ett tag, det är bara massa meckel med att få saker och funka och när man väl fått en sak att fungera så slutar något annat att fungera dessutom är det hopplöst att veta vad som blir fel eftersom felmeddellanden är totalt oläsliga om man får några alls.
Dessutom är utbudet av fria programvaror till Windows väldigt begränsat, oftast är det gamla Linux/Unix-varianter som portats och sen glömts bort känns det som, övriga håller dålig kvalitet.

Jag måste hålla med!

Jag har helt tappat förtroendet för Microsoft/Windows!

-96 började jag pilla lite med Suse, sedan har det blivit mer och mer.
På den tiden var ju Windows rätt överlägset, det fanns ju inte så mycket till andra operativ.
Men på senare år har det ju kommit bättre stöd för hårdvara och en hel massa helt oumbärliga program till Linux och BSD, och nu är inte Windows så underbart längre...

På jobbet kör vi Windows 2000 Enterprise Server på ett gäng terminalservrar och de hänger sig ofta och utan att tala om varför och de servrar som vi har till annat beter sig inte så mycket bättre och alla måste uppdateras flera gånger i veckan för att inte bli attackerade och sabbade...
De kan fungera bra i tre dagar och sedan tvärdö den fjärde dagen, eller vara helt OK i flera veckor, man vet aldrig...

Sedan har vi två Linux-servrar som det nästan aldrig är problem med, en backupserver och en annan som har hand om det mesta (DHCP, web, mail, NFS-filsystem till nästan 100 tunna klienter och lite databaser).
De startar om när det blir strömavbrott eller nåt annat yttre fel.

Hemma har jag satt upp en mailserver, med snart 200 användare (Linux) och en webserver (Windows 2003) i vårat trådlösa bredbandsnät och mailservern har nu en uptime på 98 dagar och webservern 13 dagar.

Windowsservern har startats om flera gånger efter uppdateringar och programinstallationer och det känns ju ruttet när man vet att man inte hade behövt det om man hade kört Linux och Apache på den istället, men Windows 2003 verkar i alla fall vara mycket bättre och stabilare än W2k.
Linuxservern har varit igång sedan den blev klar och det har inte varit ett enda problem med den sedan dess.

Allt man kan göra i Windows kan man göra bättre och snabbare i Linux, utom köra spel och möjligvis så är Photoshop bättre än Gimp (men det är inte Microsofts förtjänst).

Jag har inte kört Windows på någon burk hemma mer än i ett par dagar i sträck sedan i april.
Varje gång jag har installerat XP eller 2000 så har jag tröttnat efter ett par timmar och sedan bytt disken som jag kör Linux på.

Om man ska hålla på med att koda om och kolla på filmer m.m så tycker jag att det är helt värdelöst med Windows.
Kör man Linux så finns det hur många verktyg som helst för sånt och alla är gratis.

Jag hoppas verkligen att alla speltillverkare och t.ex Adobe börjar släppa grejer till Linux och BSD, istället för bara Windows och i vissa fall Mac.

Och MacOSX är jag inte heller helt imponerad av.
Det verkar skitbra för en som min morsa t.ex, men om man vill göra mer än vad systemet är gjort för så är det omständigare än i Linux, vad man än ska göra...

Det kommer nog dröja innan jag kör nåt annat operativsystem...

Ska man köra spel så är det ju tyvärr Windows som gäller, ännu så länge...

Oj, vad mycket jag tyckte....