Permalänk
Medlem

lacka radiatorn?

har idag fått tag på en 240 värmepakets radiator yeeah nu ska det byggas

Men en fråga kan man lacka den utan att kylförmågan försämras ?

goder juler .

Permalänk
Avstängd

lite lär den nog försämras men du kan ju lacka bara de delar som syns.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

jag funderade på det . tackar

Permalänk
Medlem

du kan nog lacka den utan att behöva oroa dig för dess värmelednings förmåga, då ett lager lack har ett K-värde som motsvarar ungefär "0"...

Visa signatur

Kompressor/Phasechange kylning, kommentarer ider och tankar är vällkomna via mail zejtan@techsweden.org http://www.techsweden.org/viewforum.php?f=29
ZejtaN Goes Direct Dye !
http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=49483

Permalänk
Avstängd

vad är K värde?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

K-värde är ett ämnes/materials förmåga att "hålla" värme, eller isolera mot kyla. tex, bygger du ett hus så har isoleringen i huset ett visst K-värde, tex, 25 cm roxull har ett k värde motsvarande "x" per cm, finns fomler för att räkna fram detta, men dom har jag i bilen och det snöar ute så jag orkar inte hämnta dom, men 1 lagger färg är så tyyyynt,,, så k-värdet på den 1/2mm med färg är så obetydligt så det e nog bara till att måla på...

Visa signatur

Kompressor/Phasechange kylning, kommentarer ider och tankar är vällkomna via mail zejtan@techsweden.org http://www.techsweden.org/viewforum.php?f=29
ZejtaN Goes Direct Dye !
http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=49483

Permalänk
Avstängd

ahh okej tackar

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Sen är det väl en fördel att ta svart eller en annan mörk färg då dom strålar ut mer värmeenergi.. som jag förstått det hela i alla fall..

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredde
Sen är det väl en fördel att ta svart eller en annan mörk färg då dom strålar ut mer värmeenergi.. som jag förstått det hela i alla fall..

Det ska vara tvärtom, svart absorberar värme bäst, men det gör inte någon märkvärd skillnad.

Visa signatur

War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people.
RoedeOrm: SAuna>>Du är en sån härligt speciell kille, vet lite mer än de flesta om det mesta. Toppklass!

Permalänk
Medlem

tänkte lacka den vit . det passar bäst till min burk

Nån som har tips på vart radiatorn kan sitta i en midiburk?

Permalänk
Medlem

Jag skulle skita i att lacka den, oavsätt om erat "k-värde" är nästan 0.

Ska radiatorn vara i datron så är det skit samma vilken färg den har.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Finns det inte värmeledande färg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAuna
Det ska vara tvärtom, svart absorberar värme bäst, men det gör inte någon märkvärd skillnad.

Svart avger också bäst, och eftersom du inte har datorn i solen och så tjänar du på att ha en svart kylfläns t.ex..

Men jag har en 240-radiator och har bara lackat sidorna, ser helt ok ut. De andra delarna är ju ändå täckta av fläktar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Jag skulle skita i att lacka den, oavsätt om erat "k-värde" är nästan 0.

Ska radiatorn vara i datron så är det skit samma vilken färg den har.

har man fönster och vill va lite flashig kan ju det va skönt

Visa signatur

xp 2500+ @ 3200+ (200*11)| nf7-s| twinmos pc 3200 256 mb| radeon 9700 pro (400/325)| cpu, nb, gpu sind waterchilled =)|

Permalänk
Medlem

Lacka med någon färg som liknar metalic. Då blir det ju snyggast.

Visa signatur

MSI K8N Neo2AMD AMD64 S939 3500+@2277MHz (207*11)NewCastle 512MB Ram 360GB HDD Radeon X700 256MB Plextor CDRW 40/12/40 WinXP Pro Swe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAuna
Det ska vara tvärtom, svart absorberar värme bäst, men det gör inte någon märkvärd skillnad.

Svart både absorberar värme bäst samt ger ifrån sig värme bäst.. Det hänger som ihop...

Alltså är vit en dålig färg att välja.. Sen hur mycke det spelar in vet jag inte...
Troligast är det nästan försumbart...

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xCr
Finns det inte värmeledande färg?

japp

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metanol
tänkte lacka den vit . det passar bäst till min burk

Nån som har tips på vart radiatorn kan sitta i en midiburk?

jag har satt min på sidan...

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Tror inte att du ska lacka mellan "bladen" eftersom det blir tätare än vad det är menat att vara och då får fläktarna större problem att flytta ut värmen i luften. God jul

Visa signatur

Intel Pentium 4 2,4c @ 3206mhz
512mb Twinmos Winbond BH-5 @ 2.5-3-2-6 ABIT IS7-E

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaze
Tror inte att du ska lacka mellan "bladen" eftersom det blir tätare än vad det är menat att vara och då får fläktarna större problem att flytta ut värmen i luften. God jul

Det låter väldigt vettigt, det problem jag hade med min radiator var att det blev ett riktigt jobbigt brusljud. Så det ska du nog undvika.