Permalänk
Medlem

Strålning från datorer??

Sänder datorn ut strålning som är skadlig på något sätt?
Om ja, är det värre då om man har ett sidofönster istället för vanlig plåt så att man drabbas värre på något sätt?

Visa signatur

"Tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter"

Permalänk

Strålningen som kommer från datorn är ej skadlig för dig på något sätt. Där emot så kan den störa ut annan elektronisk utrustning.
Ja, strålningen ökar med ett sidofönster då du tar bort en del av den plåt som annars skärmar av.

Permalänk
Medlem

men vad för typ av strålning är det, alfa eller?
för den strålningen är ju väldigt svag + att den inte knappt kan gå igenom nånting...?

Visa signatur

"Tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter"

Permalänk
Medlem

Nej, det är elektromagnetisk strålning isf...

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alig
men vad för typ av strålning är det, alfa eller?
för den strålningen är ju väldigt svag + att den inte knappt kan gå igenom nånting...?

Så din dator är radioaktiv?

Det är elektromagnetisk strålning som din dator pruttar ut mot rymden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

och jag som har min dator öppne brevid min säng =/.

Visa signatur

XP-M 2400+@ 2.52GHz|Abit AN7|2X512 MB ddr400| Club3d Radeon 9600 pro| 1X80 GB hdd|

Permalänk

Ajdå. Då kanske väckarklockan störs. Eller vad menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4eye
och jag som har min dator öppne brevid min säng =/.

..så blir du nog mer besvärad av ljudet än av den elektromagnetiska strålningen

Permalänk
Medlem

min väckarklocka störs ja. sen så ljud nej den har inte varit på på länge.
sen så vet man inte la inte om elektromagnetisk strålning är farlig. (har för mig det är varnings text på datorn om något sånt där)

Visa signatur

XP-M 2400+@ 2.52GHz|Abit AN7|2X512 MB ddr400| Club3d Radeon 9600 pro| 1X80 GB hdd|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4eye
min väckarklocka störs ja. sen så ljud nej den har inte varit på på länge.
sen så vet man inte la inte om elektromagnetisk strålning är farlig. (har för mig det är varnings text på datorn om något sånt där)

I så fall borde jag vara riktigt skadad i dagsläget då jag kört med min burk öppen i 1½ år

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Dock är det så att sågott som alla datorer med fönster och alla datorer utan sidplåtar är olagliga att använda och man skall vara helt noga.. Men vem bryr sig

Permalänk

kan inte sitta vid datorn och snacka i telefon. Telefonen börjar brumma utav helvete. Angående elektromagnetiska strålningens farlighet så vet man väll inte?
Att säga "så fall borde jag vara riktigt skadad i dagsläget då jag kört med min burk öppen i 1½ år " är ju samma sak som att säga " jag har varit rökare i 1½ år, om det är farligt att röka borde jag vara rätt skadad nu"
Om den elektromagnetiska stråliningen är farlig så visas nog inte effekterna fören LÅÅÅNG tid och då är det väldigt svårt att bevisa att det var just den elektromagnetiska strålningen.

Finns det inte personer som får migrän osv. av strålningen?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

Angående strålning... är det nån risk med att ha brandvarnare i rummet där man både sover och lever nästan 24/7?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wentor-
Angående strålning... är det nån risk med att ha brandvarnare i rummet där man både sover och lever nästan 24/7?

Nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
Finns det inte personer som får migrän osv. av strålningen?

Det där tror jag inte riktigt på. Mycket av de åkommor de får har nog psykisk orsak, de är så övertygade att elektromagnetisk strålning är farlig att de blir sjuka. Psykosomatiska reaktioner alltså. Om vi riggar upp ett försök där personerna inte vet när de utsätts för strålning så skulle de flesta inte kunna avgöra det.

Permalänk
Medlem

Ghost---> håller fullständigt med.

Vart står det att det är olagligt att ha en öppen burk eller med sidofönster?

Visa signatur

"Tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Dock är det så att sågott som alla datorer med fönster och alla datorer utan sidplåtar är olagliga att använda och man skall vara helt noga.. Men vem bryr sig

Det är ej olagligt att använda en dator som står öppen eller har fönster.
Där emot är det olagligt att sälja datorer som ej är korrekt avskärmade.

Permalänk

JA de är bevisat att sån strålning inverkar på Människor å maskiner.

Ja de har utfört tester och efter de testerna har de erkänt de som är el allergiker bidrag att el sanera å bygga om datorer ( som inte har fönster )

+ så el allergi en erkänd åkomma av de flesta länder bla Sverige.

Just nu finns de special byar å kvarter som är special byggda för folk som har besvär utav sån strålning.

Jag vill inte se kommentarer tagna ur luften utan fakta bakom.

edit "språkbruk"

Permalänk

Det är inte olagligt att ha öppen burk. Det är bara det att sådana burkar inte kan säljas som CE-godkända burkar, eftersom EMI-skärmningen blir undermålig enligt CE-normer. Och vad jag vet får man inte sälja saker som inte är CE-godkända?

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fd_hacker
JA de är bevisat att sån strålning inverkar på Människor å maskiner.

Ja de har utfört tester och efter de testerna har de erkänt de som är el allergiker bidrag att el sanera å bygga om datorer ( som inte har fönster )

+ så el allergi en erkänd åkomma av de flesta länder bla Sverige.

Just nu finns de special byar å kvarter som är special byggda för folk som har besvär utav sån strålning.

Jag vill inte se idiotiska kommentarer.

Precis!

Annars kunde ju forskare runt om i världen surfa in här på swec så skulle dom slippa forska... För många här verkar ju veta en hel del mer än dom om elektromagnetisk strålning... NOT!!!

Försök vara lite kritiskt tänkande va! Lite andra dummheter genom tiderna:

När bilen kom trodde man att avgaser var nyttiga... Man lät bla. sjuka barn andas in avgaserna i hopp om att dom skulle bli friska.

Samma sak med radioaktivitet. Det använde man mot både tandverk och magont...

...Och var det inte Marie Curie som kanske dog av cancer efter att hon hade uppfunnit röntgenapparaten?

+hela det där tjafset om gud och himmelriket osv.. Folk tror ju fortfarande på det dravlet...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Har läst någonstans att det är olagligt att modda datorn så att man förstör skyddet mot strålingen. Man kan få böta några tusen och man blir av med datorn...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fd_hacker
JA de är bevisat att sån strålning inverkar på Människor å maskiner.

Ja de har utfört tester och efter de testerna har de erkänt de som är el allergiker bidrag att el sanera å bygga om datorer ( som inte har fönster )

+ så el allergi en erkänd åkomma av de flesta länder bla Sverige.

Just nu finns de special byar å kvarter som är special byggda för folk som har besvär utav sån strålning.

Jag vill inte se idiotiska kommentarer.

Alla seriösa vetenskapliga undersökningar jag hört om har kommit fram till att elöverkänslighet inte existerar utan bara beror på psyket.

Visst så kan elektromagnetiska fält inverka på kroppens joner, men då måste de vara mycket starkare än de som alstras i datorer, t ex högspänningsledningar.

Det vore kul om du kunde nämna en seriös undersökning som visar på motsatsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slas
Det vore kul om du kunde nämna en seriös undersökning som visar på motsatsen.

Motsatsen till alla seriösa undersökningar som du INTE har nämnt, eller?

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Har läst någonstans att det är olagligt att modda datorn så att man förstör skyddet mot strålingen. Man kan få böta några tusen och man blir av med datorn...

Det måste antingen vara en icke existerande lag eller en mycket ineffektiv lag eftersom så vitt jag vet har ingen någonsin blivit dömd för något sådant larv.

Visa signatur

AMD XP2500+ @2.54ghz (11.5x220), Abit NF7-S Rev 2.0, Geil Dragon Series 2x256mb Dual PC3500 (synkat 2-3-3-8), Hercules Radeon 9800pro 405/361mhz, Seagate Baracuda 120gb, Antec TruePower 430w, Alpha PAL8045T med Delta 80mm 10.8w, Antec PlusView 1000AMG.

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt många inlägg i denna tråden börjar med "jag har hört", "jag har läst", eller dyl. Har ni ingen källkritik människor? Ta reda på fakta!

Visa signatur

War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people.
RoedeOrm: SAuna>>Du är en sån härligt speciell kille, vet lite mer än de flesta om det mesta. Toppklass!

Permalänk
Avstängd

Ett måste för att påstå fakta är att verkligen ta reda på vad som är sant och falskt... Håller med dig SAuna, blir så trött på folk som inte kan ta reda på saker och ting...

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk

Däremot kan ja inte kommentera att de skulle vara olagligt att
att öppna en dator och sätta in ett fönster istället.

- de får andra ta reda på.

ps de skulle va tråkigt för oss moddare då..