HJÄLP! Fel som nyss uppkommit helskumt!

Permalänk

HJÄLP! Fel som nyss uppkommit helskumt!

Nu har jag fått ett litet problem. Det är nämnligen så att det typ "laggar" (hackar till) då jag spelar grafikkrävande spel. Efter några minuter så laggar det till, men jag använder inte ens min uppkoppling! Sedan går att tillbaka till normalt och det flyter fin fint för att "lagga" till efter ett tag igen.

Detta problem uppkom nyligen och jag har ingen aning om vad det kan vara.

Det är verkligen inte så att jag inte har någon koll på vad jag snackar om. Jag har nyss formaterat om, kollat värmen, testat alla drivrutinerna som man kan prata om osv.
Jag har en: P4 2.0ghz, 512DDR PC2100, GeForce3 ti200 med 53.03 för tillfället, SB live! 5.1.

Nu behöver jag er hjälp, vad kan det vara som jag inte har tänkt på? Felet uppstår i alla grafikkrävande spel. Helskumt.

Permalänk
Medlem

Kan det vara något annat program i bakgrunden? t.ex MSM Messenger?

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk

Men nej, så dum är jag inte! Det är något annat mcyket skumt på gång.

Permalänk

Låter ju helt klart som om något bakgrundsprogram försöker komma åt internet och skicka data. Har du kollat med anti-virus och Ad-Aware?

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk

Citerar mig själv "Jag har nyss formaterat om". Sedan det antivirus programmet som jag använder, Norton Antivirus pro. 2004 har alltid funkat fram till någon vecka sedan. Så det problemet är det inte, sedan så är dessa fel inte kopplade till uppkopplingen då det även sker offline.

Så hjälp snälla någon som har haft liknande problem.

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Citerar mig själv igen: "testat alla drivrutiner som man kan prata om", kan iof kanske hitta någon gömd någonstans som jag inte redan provat. Men kom med någon som jag inte tänkt på istället komigen ni kan väll bättre

Permalänk
Medlem

Det kanske är din disk som börjar knasa vem vet den kanske går o lägger sig när som helst :DD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyHandsome
Citerar mig själv "Jag har nyss formaterat om". Sedan det antivirus programmet som jag använder, Norton Antivirus pro. 2004 har alltid funkat fram till någon vecka sedan. Så det problemet är det inte, sedan så är dessa fel inte kopplade till uppkopplingen då det även sker offline.

Så hjälp snälla någon som har haft liknande problem.

Okej, jag förstod det som att problemet hade något med "lagg" dvs hög pingtoppar att göra. Iallafall, jag skulle rekomendera att testa din hårddisk, du skrev ju inte vilken tillverkare du har ifrån men de flesta har program för att testa HD:n.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk

Jag testade min Wester Digital hårddisk igår med deras Diagnostic program. Gjorde dock bara en quick test och inte extended test som skulle ta jätte lång tid.

Den hittade dock inga fel under det testet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte-san
problemet hade något med "lagg" dvs hög pingtoppar att göra.

Sedan igen citera mig själv: "men jag använder inte ens min uppkoppling"

Permalänk
Medlem

du e säker att d inte bara hakar? du har ju inte sååå bra dator

isf får du väl bara upgradera..

Permalänk
Medlem

Vad är det för "grafikkrävande" spel du spelar när det händer?

Permalänk

Alla spel som kräver grafik, har testa WC3, BF, HL och CoD. Det hackar verkligen inte då jag kan ställa ner allt på lägsta och det inte är någon skillnad, min fps ligger högt tills det kommer.

Och jag har så bra dator, asså jag vet vad jag snackar om här ge mig ett vettigt råd istället för konstiga frågor.

Permalänk

PC2100-minnen och Ti200 är ju perfekt för en speldator. Förstår inte vad felet kan bero på.

Permalänk
Medlem

Det finns ett par alternativ:

  • Drivrutinsfel

  • Inställningsfel

  • Hårdvarufel

Du avfärdar själv det första, och har säkert koll på det andra också, eller?
Då finns det inte så mycket kvar att välja på.
Minnen eller hårddisk lär vara mest troligt, om det nu inte beror på du-vet-vad.

För övrigt tror jag nog att de flesta modernare spelen kräver grafik...

Permalänk
Medlem

jag har ungefär samma hårdvara som JohnnyHandsome och jag har inga problem med de spelen, så det är nåt som skummar.

Om det finns nåt diagnostikprogram som håller koll på hur mycket cpu osv ett program använder så kan du ju använda ett sånt och kolla ifall det skulle vara något som stör.

Själv så upplever jag problem med nyare drivrutiner från nvidia och trivs bäst med 44.03, men det var ju inga fel på dina drivrutiner så........

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem

men aså du säger att d laggar och inte hakar men ändå säger du att du får fps drops?

jag kanske e dum men jag fatar inte vad du menar..håler med ExE lr så får du upgradera datorn..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
[*]Hårdvarufel

Som sagt kan det vara helt enkelt så att din dator är trasig.

edit: när jag säger trasig menar jag självklart nån komponent som inte riktigt funkar

edit2: du säger att du har nån koll på vad du snackar om, ändå refererar du till ordet laggar när det ska stå hackar

edit3:
edit4:
edit5: osv

Visa signatur

DFI Lanparty Ultra-D :: x2 4400+ :: x1800XT 512MB :: Corsair TWINX2048-3200C2 ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyHandsome
Sedan igen citera mig själv: "men jag använder inte ens min uppkoppling"

Det vorde trevligare om du använde en mindre högtravande ton. Det kan lika gärna tolkas som om att inget program bortsett från det som laggar använder internet. Nåväl, lyd mitt råd att hämta hem disktillverkaren egna analysprogram.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk

Tack för alla svar och om någon känner sig kränkt av min attetyd ber jag om ursäkt. Jag blir bara lite irriterad då jag blir tvungen att säga om samma saker flera gånger, läs klart frågan innan ni svarar.

Det känns som om jag kanske måste fördydliga mig lite till.

Problem: Datorn "låser sig" efter ca 60 sekunder då man använder applikationer som kräver avancerad 3Dgrafik (dvs alla spel utom ex. MSRöj). Dessa "låsningar" varar i 3-6 sekunder och upphör sedan för att ytterliggare komma tillbaka efter ytterligare ca 60 sekunder.

"Låsningarna" beter sig på UNGEFÄR samma sätt som om man spelar upp en ljudfil och datorn inte hinner med att buffra. Det blir tyst ett tag och datorn jobbar, sedan kommer ljudet tillbaka. För att åter bli tyst ett litet tag senare då datorn måste buffra igen.

Testade lösningar:
Grafikkort = GF3 ti200: Drivrutinera 43.45, 44.03, 45.23, 52.16 samt 53.03.

Hårddisk = WD 80GB 7200RPM ultraDMA med WinXP Pro. swe alla uppdateringar och SP:s har testat: formatering, Diagnostics quick test.

Ljudkort = SB Live! 5.1: Drivrutiner LiveDrvPack +patch, SBLive51XPdvrupdate.

Värmen är utmärkt, har dock inte kollat med prog utan hållit handen på alla kort samt hårddiskar och det är kallt och bra. Man känner liksom om det är 60+ eller gör man inte det?

Angående prestanda så är det helt utmärkt för de spel som jag räknat upp, framförallt då jag har allt på lägsta inställningar
--------------------------------------------------------
Slutsats allt är helt skitskumt troligen har dock någon komponent gått sönder då jag flyttat datorn eller liknande och det visar sig först nu.

Permalänk
Medlem

du kan ju testa prime95 jag e inte 100% men jag tror den ska kuna kolla om man har nåt hårdvaru fel..+ har du testat minena och cpun?

Permalänk
Medlem

Jag ganska precis samma system, och upplever samma problem. Men i mitt fall tror jag det beror på att det är över ett år sedan man fomatterade om, och burken är proppfylld med skräp..

Visa signatur

(ü) Ironi borde vara ett skolämne. (ü)

Permalänk
Medlem

Min första misstanke är typ checkar mot CD'n ... ta ett koll om maskinen försöker greja med dem eller ryck ut den/dem o se om maskinen beter sig likadant , man kan även få liknande fenomen mot diskettstationer som beter sig illa.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

mm wc3 kan du starta upp och ta ut skivan oh sen lira på som vanligt, så gör som harakiri säger.

Permalänk
Medlem

att du inte ens avnänder din uppkoppling kan vara en sak men om du fått virus eller någe spyware som försöker komma åt din uppkoppling så kan det vara problemet. eftersom den då måste kolla efter uppkopplingen o i sådana skeenden så är datorn ganska instabil.

Visa signatur
Permalänk

Virus eller spyware som ligger kvar efter formatering? Hmm har jag inte hört mycket om, nu snackar vi en helt ren disk.

Permalänk
Medlem

Det kan vara ditt anti-virus program som är inställt på auto update virus definitions. Det var orsaken till exakt samma problem för mig.

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad

Permalänk

Jobbigt bara att jag inte ens har något virusprogram installerat nu, och nej jag har inga virus nu heller bara därför. Som sagt nyss formaterat (igår natt).

Permalänk
Avstängd

Då får du väl köra över den med bilen så att du är säker på att inga virus har överlevt....

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

Du kan alltid testa att lågformatera, testa med andra minnen, osv...

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian