Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Brukar inte ha så fula ord i min mun men, KUKHUVUDEN!

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Permalänk

svin...

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom gör helt rätt.
Det dom har gjort det ska dom ha betalt för !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dogbert
Jag tycker dom gör helt rätt.
Det dom har gjort det ska dom ha betalt för !

Finns inte mycket som tyder på att det SCO säger är sannt. Linus själv har dementerat det mesta av deras påståenden

http://www.eweek.com/article2/0,3959,1227128,00.asp

Dessutom vägrar SCO visa vilken kod som är kopierad vilket också är ganska konstigt.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Ok , i så fall kan dom ju suga &#¤&#¤& !

Permalänk
Hedersmedlem

Det känns som ett sista skrik från SCO. De har ju ett antal stämningar från IBM på bordet nu, så de försöker väl skramla ihop pengar till advokater

Sen har det här förresten ingenting med patent att göra. Det är den gamla vanliga upphovsrättslagen som ställer till det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dogbert
Jag tycker dom gör helt rätt.
Det dom har gjort det ska dom ha betalt för !

Läs hela sagan om SCO på slashdot, sen kommer du tillbaka och säger om det där..

Men på ett sätt har du rätt, det SCO har gjort skall de ha betalt för - alltså skall de inte ha ett skit.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

I Torvalds egna ord...

Citat:

They are smoking crack

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Inaktiv

Verkar som fler och fler företag i USA helt bygger på att stämma folk. En lågstadie skola blev ju tex stämda på $10.000 för att ett barn hade använt en bild från en företags sida. Företagets ända idé var att ha många bilder på internet och sedan söka och stämma de som använde dessa bilder.
Som tur var lyckades de inte men de visade vägen för hur man kan göra. Nu har större företag sett chansen att höja chefs lönerna genom att jaga fattigt folk som inte längre har råd att slava under Microsoft.

Jag väntar på den digitala revolutionen nu då företag och folk vägrar att betala till de bolag som använder oshysta metoder. Detta betyder då att varken SCO, Microsoft eller IBM då måste tänka om och att regeringar måste skriva om lagar så de åter skyddar folket/konsumenten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Läs hela sagan om SCO på slashdot, sen kommer du tillbaka och säger om det där..

Men på ett sätt har du rätt, det SCO har gjort skall de ha betalt för - alltså skall de inte ha ett skit.

http://www.groklaw.net är väl nästan bättre än slashdot i fallet SCO

Visa signatur

Schemer: "Buddha is small, clean, and serious."
Lispnik: "Buddha is big, has hairy armpits, and laughs."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Verkar som fler och fler företag i USA helt bygger på att stämma folk. En lågstadie skola blev ju tex stämda på $10.000 för att ett barn hade använt en bild från en företags sida. Företagets ända idé var att ha många bilder på internet och sedan söka och stämma de som använde dessa bilder.
Som tur var lyckades de inte men de visade vägen för hur man kan göra. Nu har större företag sett chansen att höja chefs lönerna genom att jaga fattigt folk som inte längre har råd att slava under Microsoft.

Jag väntar på den digitala revolutionen nu då företag och folk vägrar att betala till de bolag som använder oshysta metoder. Detta betyder då att varken SCO, Microsoft eller IBM då måste tänka om och att regeringar måste skriva om lagar så de åter skyddar folket/konsumenten.

Om de inte lyckas tjäna pengar på open source så söker de andra lösningar. Jag håller inte riktigt med om att de jagar fattigt folk som inte har råd att slava under Microsoft, jag tycker mig inte alls se den bilden. Snarare är det konsumenter som hellre lägger 1000kr på extra hårdvara (till exempel så deras grafikkort kostar >4000kr) istället för ett operativsystem från MS. Jag tror heller inte att den "digitala revolutionen" kommer att bli en perfekt lösning; man får inte glömma att vi med MS haft en standardisering som vi nu mer och mer börjar tappa.

Däremot är det uppenbart att SCO kör med falskspel, om man tror det som sägs. Men sådana brukar inte hålla länge, det är bara att vänta och se.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Brukar inte ha så fula ord i min mun men, KUKHUVUDEN!

Kunde inte sagt det bättre själv.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
You can't spell "fiasco" without SCO

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det de påstår ska vara stulet?

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wenom
Vad exakt är det de påstår ska vara stulet?

det är bara SCO som vet det eftersom de inte visar sin kod.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wenom
Vad exakt är det de påstår ska vara stulet?

många tusentals rader kod, bl a stora delar rörande SMP i Linux, men när de angav radantalet (för SMP) som de "ägde" till att vara mer än antalet rader för SMP i kärnan så trampade de i klaveret... osv...

Nu för tiden så anklagar inte SCO IBM för att ha snott kod utan att ha brutit ett avtal...
http://www.idg.se/ArticlePages/200401/14/20040114082517_NOK/2...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
Om de inte lyckas tjäna pengar på open source så söker de andra lösningar. Jag håller inte riktigt med om att de jagar fattigt folk som inte har råd att slava under Microsoft, jag tycker mig inte alls se den bilden. Snarare är det konsumenter som hellre lägger 1000kr på extra hårdvara (till exempel så deras grafikkort kostar >4000kr) istället för ett operativsystem från MS. Jag tror heller inte att den "digitala revolutionen" kommer att bli en perfekt lösning; man får inte glömma att vi med MS haft en standardisering som vi nu mer och mer börjar tappa.

Däremot är det uppenbart att SCO kör med falskspel, om man tror det som sägs. Men sådana brukar inte hålla länge, det är bara att vänta och se.

Jo, jag överdrev lite för att framhäva mitt ogillande över dessa företag. För alla rättsliga spel kostar och det läggs sedan på konsumenter. Som ett test kan man gå över till linux och sedan dra på lan för att spela CS eller AAO. Troligen kommer en Windows instaleras och inte säljer MicroSoft en WinGameCore med bara det väsentliga för att spela. Nä man kräver att 14-åringar skall köpa ett fullt OS anpassat för ett mindre kontor.
Sedan kommer slaget i magen på alla ungdommar som försöker vara lagliga. Betala för Linux! Detta kommer knappast få Linux mer poppis eller få folk att våga gå över. De ända som gynnas av detta är MS som åter lyckas komma ut som segrare och man undrar om inte MS till och med har ett finger i ar**et på SCO.

[Ursäkta det grova språket]

Permalänk
Medlem

Last Updated: Friday, 16 January, 2004, 14:00 GMT

höll inte sco på med det där för väldigt länge sedan också?

Visa signatur

Jag svävar, jag flyger.

Permalänk
Medlem

Mjo, och MS har iaf förut stått bakom SCO, vet inte om de gör det längre... Förut var SCO sura på (läs stämde) IBM för att IBM skulle ha gett ut kod från någon del av SCO Unix (som för den delen suger) till Linuxutvecklare.

Visa signatur

"Gee Bender, how are you going to get past those bars?" "I don't now, I guess I just have to BEND them! Moron!" -Bender

Permalänk
Medlem

Är inte det senaste att IBM fått koden fast utskriven på x antal papper?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Jo, jag överdrev lite för att framhäva mitt ogillande över dessa företag. För alla rättsliga spel kostar och det läggs sedan på konsumenter. Som ett test kan man gå över till linux och sedan dra på lan för att spela CS eller AAO. Troligen kommer en Windows instaleras och inte säljer MicroSoft en WinGameCore med bara det väsentliga för att spela. Nä man kräver att 14-åringar skall köpa ett fullt OS anpassat för ett mindre kontor.
Sedan kommer slaget i magen på alla ungdommar som försöker vara lagliga. Betala för Linux! Detta kommer knappast få Linux mer poppis eller få folk att våga gå över. De ända som gynnas av detta är MS som åter lyckas komma ut som segrare och man undrar om inte MS till och med har ett finger i ar**et på SCO.

[Ursäkta det grova språket]

Det är väl inte riktigt så att MS kräver att man ska använda deras OS? Det är något jag ofta får höra från linuxsidan, som jag inte håller med om riktigt. Som jag ser det så är det företagen som väljer att skriva sina program och sina spel för OS från MS eftersom de är störst. Självklart kunde de porta sina spel till alla möjliga minoritets-OS, men det skulle resultera i att programmet/spelet kostade det mångdubbla. Och från MS sida kan man se det som så att de inte heller har möjlighet att utveckla OS som är speciellt framtagna för varje enskild grupp, så som musiker, gamers, osv. Deras filosofi är ju att skapa ett OS som ska passa vid alla tillfällen. Det går att se på film i det, det går att lyssna på musik, spela, sköta bokföring, m.m.

Som vanligt får jag säga att jag inte är den MS-förespråkare jag kan framstå som. Jag vill däremot att linuxförespråkare ska visa vad som är bra med linux - inte vad som är dåligt med MS. Som exempel kan man, som för övrigt jag ser det, säga att Windows är överlägset bäst vad gäller workstation, och att linux är bäst när det kommer till serververksamhet (en server ska så klart inte ha ljudkort, grafisk miljö, osv).

Men vi kommer nog lite för långt från ämnet ändå...

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror snarare att det är IBM som tjänar på det, de kommer gå segrande, och, med den goodwill det medfört att ha "försvarat den "svaga" linux-communitin".

Om det nu inte mot förmodan är SCO som vinner.

Och vad som är bäst på desktopen väl en smaksak, och inte det som diskuteras i denna tråd.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Och vad som är bäst på desktopen väl en smaksak, och inte det som diskuteras i denna tråd. [/B]

Jo, jag vet. Det var därför jag skrev att jag kom för långt från ämnet. Ber om ursäkt.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk

En del av det som IBM baserar delar av sina stämningar på är ju att dom ska ha fått tillstånd av AT&T som skapade Unix att använda koden hur dom vill och detta innan SCO ens existerade, att sen SCO "fick" Unix från AT&T på något sätt rör inte det tillstånd IBM har men det menar SCO att det gör och att IBM därför inte får använda någon kod som finns i Unix längre.

Det där med att SCO inte gått ut med vilken kod som ska vara "stulen" är lite "halvfel" enligt en artikel i någon tidning ska Linus ha fått se delar av den koden som SCO menar är stulen och direkt sagt att den koden inte är stulen och troligtvis också kunnat bevisa det angåenge just den koden.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jcarlsson
En del av det som IBM baserar delar av sina stämningar på är ju att dom ska ha fått tillstånd av AT&T som skapade Unix att använda koden hur dom vill och detta innan SCO ens existerade, att sen SCO "fick" Unix från AT&T på något sätt rör inte det tillstånd IBM har men det menar SCO att det gör och att IBM därför inte får använda någon kod som finns i Unix längre.

Det där med att SCO inte gått ut med vilken kod som ska vara "stulen" är lite "halvfel" enligt en artikel i någon tidning ska Linus ha fått se delar av den koden som SCO menar är stulen och direkt sagt att den koden inte är stulen och troligtvis också kunnat bevisa det angåenge just den koden.

Tror också att Linus sa att han varit med och skrivit koden själv...
...och att de på SCO var höga...