Permalänk
Medlem

vätska i vattenkylningssystem?

fråga ett:ja vad ska jag ha för vätska i mitt system?
(det är gjort av kopar plast och aluminium)
fråga två: hur stark ska pumpen vara räker det med 6,5L min ?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindberg88
fanta

gätte smart tror du inte det kommer att klibba igen?
seriösa svar tack

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Vatten?

Vad annars?

Mennar du annars tillsatser? då finns det end el att välja på, typ glykol eller WW.

Om du kollar runt lite ska du nog hitta lite om det.

Pumen ska nog gå bra, bara du inte ska megaklocka och ha 10 vattenblock.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

batterivatten...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Vatten?

Vad annars?

Mennar du annars tillsatser? då finns det end el att välja på, typ glykol eller WW.

Om du kollar runt lite ska du nog hitta lite om det.

Pumen ska nog gå bra, bara du inte ska megaklocka och ha 10 vattenblock.

ja jag tänkte för att "motvärka" alger och smuts med mera vad ska jag ha då?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

glykol motverkar väll alger..
annars finns det en del speciella vätskor kolla på gtek och liknande..

Permalänk
Medlem

jag är ute efter så billigt som möjligt

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Batterivatten/Destilerat vatten, det bildas inga alger i sådant vatten. Det kan du nog få från skolan, annars finns det att köpa på närmaste bensinmack. Jag kör även med lite glykol i för färgen och korrisionens skull.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nrj
Jag kör med Batterivatten/Destilerat vatten, det bildas inga alger i sådant vatten. Det kan du nog få från skolan, annars finns det att köpa på närmaste bensinmack. Jag kör även med lite glykol i för färgen och korrisionens skull.

vart köper man "färjat" glykol

Visa signatur

i7.

Permalänk
Avstängd

posta i rätt forum kanske jag säger det..

Visa signatur

Mja...

Permalänk
Medlem

Jag kör med vanligt destilerat vatten + 15% grönt glykol. Destilerat vatten Kan man köpa på t.ex. bensinmackar, råkar veta att dom kan få det som någon slags biprodukt på mejerier. Så om man bor nära nåt mejeri kan man få det gratis.

Pumpen borde räcka, men ju större desto bättre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
ja jag tänkte för att "motvärka" alger och smuts med mera vad ska jag ha då?

Jag säger itne att det är rätt, men jag ahr och om jag skulle köra igen, ha dest. vatten och glykol i mitt system, som man även akn se andra rekomendera.

Om du bara har dest. vatten komemr det bildas skit i vattnet iaf, det blir joniserat väldigt fort.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Destileratvatten + Redline Water Wetter

Har hört att glykol inte är att rekommendera käkar vist ganska mycket på slangar och o-ringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirt666
Destileratvatten + Redline Water Wetter

Har hört att glykol inte är att rekommendera käkar vist ganska mycket på slangar och o-ringar.

Äh, med bara några proccent är det inga problem.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Kolla dina slangar efter ett tag ska du se vad vita och fina dom blir

Permalänk
Medlem

kör vanligt vatten utan några tillsatser (inte att rekomendera) vilket inte är smart. Slangarna och blocken blir väldigt kalkade fort och de är inte fint.
Ska dock fixa de rätt snart har bara inte orkat

Körde destilerat vatten från ica förut de funkade jättebra.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem

Kör destvatten och 25% röd glykol R12, fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirt666
Kolla dina slangar efter ett tag ska du se vad vita och fina dom blir

Pratar du med mig? Snälla, snälla, kan inte alla börja citera mer?

Då måste du haft helt kassa slangar. Mina är lika finna som innan, hade igång systemet i några månader...

Se även a3t:s svar.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Kör destvatten och 25% röd glykol R12, fungerar klockrent.

vart köper man färgat glykol?
och försämrast kylmöjligehten om jag sprayar min radiator? (radiatorn kommer från en bil och är för j#vligt
stor)

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
vart köper man färgat glykol?
och försämrast kylmöjligehten om jag sprayar min radiator? (radiatorn kommer från en bil och är för j#vligt
stor)

Finns inte färgat glykol, endast röd eller blå, och de får INTE blandas med varandra.
Det är olika sorters sprit i dem båda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
vart köper man färgat glykol?
och försämrast kylmöjligehten om jag sprayar min radiator? (radiatorn kommer från en bil och är för j#vligt
stor)

Har sett andra här på forumet som sprayat sina radiatorer så det ska nog inte vara någe problem...

Visa signatur

Antec Case Performance One | Asus P5B | Intel Core 2 Duo E6600 2.4Ghz @ 3.0Ghz | 4GB Corsair 6400 | Asus Geforce 8800GT |

Permalänk
Medlem

ok

Visa signatur

i7.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Kör destvatten och 25% röd glykol R12, fungerar klockrent.

25% glykol! Jösses... Vattnets värmekapacitet är 4,18, och glykol har 2,4. Dvs. nästan hälften. Din kylvätskeblandning har därför en värmekapacitet på 3,735. Alltså 10,6% sämre än rent vatten. Du skulle få bättre temp med lägre andel glykol.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Jag kör bara dest. vatten. Har inte blivit nån skit på 3 månader i.a.f..
Finns väl ingen närig i dest. vatten?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mithril
Har sett andra här på forumet som sprayat sina radiatorer så det ska nog inte vara någe problem...

Humm. Färgen kommar att fungera som ett isolerande skickt. Hur mycket det påverkar kylprestandan är svårt att förutse. Troligen sitter flertalet med överdimensionerade radiatorer vilket gör effekten mindre. Men för bäst kylning skall det vara ren och snyggt...

/NN

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
25% glykol! Jösses... Vattnets värmekapacitet är 4,18, och glykol har 2,4. Dvs. nästan hälften. Din kylvätskeblandning har därför en värmekapacitet på 3,735. Alltså 10,6% sämre än rent vatten. Du skulle få bättre temp med lägre andel glykol.

Jag vet, men jag prioriterar driftsäkerhet och tystnad före kylning ..

Vidare har jag exakt samma temp nu som med mitt förra block i aluminium och rent destvatten som medium.