Permalänk
Medlem

200 hz?

Tjenare..
UNdrar om det i dagsläget finns nån skärm som klarar 200 hz?
Eller 150 hz i 1600x1200?

Den jag har nu tar iaf 170 hz i 800x600 och 100 hz i 1600x1200

Permalänk
Medlem

jag tror att "ögat" bara kan se 80 bilder per sek och det motsvarar 80 hz typ så det spelar ingen roll om du har 80 eller 200 hz rätta mig om jag har fel

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
jag tror att "ögat" bara kan se 80 bilder per sek och det motsvarar 80 hz typ så det spelar ingen roll om du har 80 eller 200 hz rätta mig om jag har fel

*rättar*

Dra bara inte upp en sån diskussion igen, det har redan varit aldeless för många
Det räcker med att säga att ögat inte ser i fps ändå, så det ska väääldigt många fps till innan man inte ser någon skillnad längre.

Permalänk
Medlem

inte nu igen..*suck*
men men, jo jag (och måånga fler) ser skillnad på 80 och 150 tex!
jag undrar bara om det finns nån som klarar 200 hz!

Permalänk
Medlem

ok jag trode det

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Finns säkert, vet inte om de bara

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk

Finns säkert som en sa ovan, men hyggligt värdelöst.
prz som en sa ova att ögat ínte uppfattar flimmer från ca 80Hz

Men det finns en marknad för dem som promt ska vara värst, Dyrast o bäst hehe

Dyrast e bäst

Permalänk
Medlem

i studier så har det visat sig att amerikanska strids piloter kan identifiera en bild som har visats i en 1/180 sek efter dom suttit i ett kolsvartrum.

Permalänk
Medlem

Suck... denna ständiga diskussion om hur många fps ögat kan se... En gång tidigare vad det någon medlem här som skrev en bra förklaring om detta. Jag sparade den i en textfil och passar på att skicka in den nu när ämnet verkar tas upp igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Någon medlem här på Swec"

Det är en vanlig missuppfattning att de mänskliga ögat bara klara av att se 30 FPS. Denna missuppfattning härstamar ifrån dom första filmerna som gjordes, Dom filmade olika djur för vetenskapliga försök och dessa filmer gick i en hastighet av 24 fps och detta bli en standard som vi har kvar än idag...

En bio film som går i 24 fps har en förklaring.
På en bio användes en projector som visar filmen på en stor skärm och varje frame (bild) visas då på skärmen i sitt fyllo. Då de mänskliga ögat är kaptabelt att se hela bilden som ritas upp på skärmen i så några frames (bilder), vilket resulterar i en livslik perceptuell bild...

Ända sen den första CRT TV kom, har televisionen gått i 30 fps. Dagens television använder standadern 60HZ (Hertz) uppdatering. Detta är blir 60/2 vilken blir lika med 30 fps.En TV funkar så att den ritar upp varje horisontal linje av upplösning bit för bit med en elektron psitol som reagerar med fosfor på TV skärmen. Och just därför fps är ½ av uppdateringen så går transitionen av fps mycket mjukare. Utan att gå in på detalj och gör detta en 30 sidors artikel på avancerad fysik, så hoppas jag ni förstår detta...

Om vi nu skulle hoppa till data spel och deras begär att änvända Fps.
De är lätt att förstå tekninken bakom TV och film. Men datorer är så mycket mer komplex. De mest komplexa är just den faktiska uppbyggnaden av de visuella systemet. Monitorer är mindre och är där med mycket dyrare jämnfört med en TV CRT (Cathode Ray Tube). De är därför att fosfor och dot pitchen är mycket mindre och mycket mycket nämre varandra och möjligör en mycket mer detaljrikedom och upplösning. En monitor uppdaterar snabbare.
Om du tittar på din monitor igenom ditt perifersende så kan du faktikst se linjerna bli ritade på din skärm, du kan även se detta om du tittar på en TV och har en skärm i bakgrunden...

En frame (bild) är först uppgjord av ditt video kort (grafik kort för dom mesta av oss) till en frame buffert. Framen/bilden är därefter skickad till RAMDAC (Random Acces Memory Digital-Analog-Converter) för den slutgiltiga framen/bilen på din monitor.
Efter att framen/bilden har blivit skickad till din monitor så är den perfekt renderad och visad. Men en sak saknas ju snabbare du gör detta, och ju mera fps du tänker skicka till din monitor ju bättre hårdvara behöver du. Spel tillverkare och data programerare kan inte återge den perceptuell bild som blir på en film även om de visas med 30 fps, men de gäller bara till vi får mer än 30 fps...

Men även om vi kunde göra en perceptuell bild i spel, skulle de vara onödigt. De mänskilga ögat perceivar information kontinuerligt, vi ser inte världen i fps. Man kan säga att vi perceivar den gripbara världen igenom en strömade flöde av bilder och förlorar den enbart när vi blinkar...

Om vi skulle använda oss av en perceptuell bild i spel skulle spelet uppföra sig oberäknelig ; programering skulle skulle inte vara lika exact. Ta till spelet Unreal Tornamnet tex, om vi skulle använda en perceptuell bild skulle de bli problem att räkna ut en exact position av ett object (en annan spelare tex), så de skulle vara väldigt svårt att träffa något med ditt vapen. Med perceptuell bild i spelet skulle objectet i fråga inte existera i något av dom ställen där de finns "perceptuell bild" är positionerad, Objectet skulle allså inte finnas exact på cordinaten XYZ. Men med exact fps och utan perceptuell bild, så är varje pixel, varje object där dom ska vara i rymd och tid...

Just där för är den överväldigande lösningen till mera realistik spelade varit att se till att de mänskilga ögat kan se mer än 30 fps. De mänskliga ögat kan se mer än 30 fps, kan se mer än 60 fps till och med mer än 120 fps fråga grafikkort tillverkarna eller en ögon doktor. Vi människor Kan och Ser mer än 60 fps...

Som jag nu skrivit så är de inte dom mänskliga ögona som sätter gränsen utan din TV,monitor för hur många fps vi kan se.
Dagens Tv och monitorer är idag non-interlaced (icke sammanflätad), vilket menar att hela framen är uppdaterad i Hertz. Så hela bilden är uppdaterad på en gång så därför kan Hertzen bli lika med fps men fps kan ALDRIG gå över hertzen bara för de är inte möjligt på monitorn. Bara för att din grafikkort visar 200 fps och din monitor är på 100Hz så uppdaterar den bara 100 gånger per sekund = 100 fps...

Detta är en av dom stora missuppfattningarna som vi har om dom mänskliga ögona bara kan se 30 fps eller 60 fps är enbart för att dagens monitorer bara kan visa detta, INTE för att våra ögon inte kan se mer. De är bevisat att ögat kan se 220 fps...

Till någon bevisar alla forskare, optometriker har fel, så finns de inte nån gräns för hur många fps de mänskliga ögat kan se.
En teoretisk gräns: ja, En bevisad gräns NEJ...

Till Topic: Jag tror inte det finns skärmar som är kapabla till 200 Hz ( iaf inte i 1024*768 eller mer) och jag undrar vad det skulle vara för vits med det. 100 Hz räcker nog gott åt de flesta..

Visa signatur

Onödigt att du läste detta när det inte alls stod något vettigt...

Permalänk
Medlem

jo de tycker jag med! tycker nästan 170 hz är lite läskigt men men..ville bara veta för en kul sak!

Sen tack för ditt inlägg om ögat..äntligen får man svar på tal!

Permalänk
Medlem

någon som vet vad dagens projektorer har för hz i olika upplösningar?

Permalänk

100Hz duger bra, varken mer eller mindre. Jag påstår mej också kunna se skillnad på 85 och 100Hz på min iiyama monitor. 60/75Hz är smärtsamt.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

På min Nokia 17" kan jag välja 200hz och den gör det då. Så om man kryssar i välj bara sånna som funkar så finns den fortfarande. Och då känns det bättre för mina ögon och musen rör sig snabbare och det blir skarpare säkert så är inte detta 200hz utan bara ploj. men aja

Visa signatur

---------------------------

Permalänk
Medlem

Glöm inte att fps i spel påverkar mer än ögat. En del säger att man inte behöver 100fps (t.ex i spelet cs), men faktum är att rekylen, snabbheten och exaktheten beror på fps också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eldego
Glöm inte att fps i spel påverkar mer än ögat. En del säger att man inte behöver 100fps (t.ex i spelet cs), men faktum är att rekylen, snabbheten och exaktheten beror på fps också.

Jag vill inte börja dra upp detta tugg igen, men så blir det ju skillnad hur man utnyttjar ex,vis 100Hz, med v-synk av eller på. Båda har ju sina för och nackdelar.

Många tror att en TV och en monitor funkar på samma sätt, vilket inte är sant, och skriver ut efter det.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eldego
Glöm inte att fps i spel påverkar mer än ögat. En del säger att man inte behöver 100fps (t.ex i spelet cs), men faktum är att rekylen, snabbheten och exaktheten beror på fps också.

Det beror nog mer på något skit i CS som gör att man får en del fördelar med 100fps.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt många svar väldigt inte många som håller sig till topic.

Min skärm FLATRON xxx+ klarar 160HZ i 640x480

Jag hittade inte någon skärm som klarade 200Hz i 800x600 eller 150HZ i 1600x1200.

Permalänk
Hedersmedlem

För att nå 200 Hz i 1600*1200 krävs en bandbredd på 400 MHz, något som ingen skärm jag känner till kan uppnå. Den bästa jag känner till ligger runt 350 MHz, alltså runt 175 MHz i sagda upplösning. Ett problem är dock att ingen skärm ger en speciellt snygg bild nära sin maximala videobandbredd, så jag kan nog lugnt påstå att det inte finns någon monitor som kan ge en snygg bild i 1600*1200@200, iaf inte som en konsument kan vara i närheten av att ha råd med.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Nej alltså inte i 1600x1200.
Jag menar i Vilken upplösning som helst..

Permalänk
Medlem

borde få den där förklaringen av fps/hz klistrad

Permalänk
Medlem

jaja jag är endå rätt nöjd med min Sony Trinitron 21" som tar 100hz ända upp till 1600x1200 och 170 i 800x600..

200, det var ju bara på skojj jag ville se om det ens fanns.