Ursprungligen inskrivet av "Någon medlem här på Swec"
Det är en vanlig missuppfattning att de mänskliga ögat bara klara av att se 30 FPS. Denna missuppfattning härstamar ifrån dom första filmerna som gjordes, Dom filmade olika djur för vetenskapliga försök och dessa filmer gick i en hastighet av 24 fps och detta bli en standard som vi har kvar än idag...
En bio film som går i 24 fps har en förklaring.
På en bio användes en projector som visar filmen på en stor skärm och varje frame (bild) visas då på skärmen i sitt fyllo. Då de mänskliga ögat är kaptabelt att se hela bilden som ritas upp på skärmen i så några frames (bilder), vilket resulterar i en livslik perceptuell bild...
Ända sen den första CRT TV kom, har televisionen gått i 30 fps. Dagens television använder standadern 60HZ (Hertz) uppdatering. Detta är blir 60/2 vilken blir lika med 30 fps.En TV funkar så att den ritar upp varje horisontal linje av upplösning bit för bit med en elektron psitol som reagerar med fosfor på TV skärmen. Och just därför fps är ½ av uppdateringen så går transitionen av fps mycket mjukare. Utan att gå in på detalj och gör detta en 30 sidors artikel på avancerad fysik, så hoppas jag ni förstår detta...
Om vi nu skulle hoppa till data spel och deras begär att änvända Fps.
De är lätt att förstå tekninken bakom TV och film. Men datorer är så mycket mer komplex. De mest komplexa är just den faktiska uppbyggnaden av de visuella systemet. Monitorer är mindre och är där med mycket dyrare jämnfört med en TV CRT (Cathode Ray Tube). De är därför att fosfor och dot pitchen är mycket mindre och mycket mycket nämre varandra och möjligör en mycket mer detaljrikedom och upplösning. En monitor uppdaterar snabbare.
Om du tittar på din monitor igenom ditt perifersende så kan du faktikst se linjerna bli ritade på din skärm, du kan även se detta om du tittar på en TV och har en skärm i bakgrunden...
En frame (bild) är först uppgjord av ditt video kort (grafik kort för dom mesta av oss) till en frame buffert. Framen/bilden är därefter skickad till RAMDAC (Random Acces Memory Digital-Analog-Converter) för den slutgiltiga framen/bilen på din monitor.
Efter att framen/bilden har blivit skickad till din monitor så är den perfekt renderad och visad. Men en sak saknas ju snabbare du gör detta, och ju mera fps du tänker skicka till din monitor ju bättre hårdvara behöver du. Spel tillverkare och data programerare kan inte återge den perceptuell bild som blir på en film även om de visas med 30 fps, men de gäller bara till vi får mer än 30 fps...
Men även om vi kunde göra en perceptuell bild i spel, skulle de vara onödigt. De mänskilga ögat perceivar information kontinuerligt, vi ser inte världen i fps. Man kan säga att vi perceivar den gripbara världen igenom en strömade flöde av bilder och förlorar den enbart när vi blinkar...
Om vi skulle använda oss av en perceptuell bild i spel skulle spelet uppföra sig oberäknelig ; programering skulle skulle inte vara lika exact. Ta till spelet Unreal Tornamnet tex, om vi skulle använda en perceptuell bild skulle de bli problem att räkna ut en exact position av ett object (en annan spelare tex), så de skulle vara väldigt svårt att träffa något med ditt vapen. Med perceptuell bild i spelet skulle objectet i fråga inte existera i något av dom ställen där de finns "perceptuell bild" är positionerad, Objectet skulle allså inte finnas exact på cordinaten XYZ. Men med exact fps och utan perceptuell bild, så är varje pixel, varje object där dom ska vara i rymd och tid...
Just där för är den överväldigande lösningen till mera realistik spelade varit att se till att de mänskilga ögat kan se mer än 30 fps. De mänskliga ögat kan se mer än 30 fps, kan se mer än 60 fps till och med mer än 120 fps fråga grafikkort tillverkarna eller en ögon doktor. Vi människor Kan och Ser mer än 60 fps...
Som jag nu skrivit så är de inte dom mänskliga ögona som sätter gränsen utan din TV,monitor för hur många fps vi kan se.
Dagens Tv och monitorer är idag non-interlaced (icke sammanflätad), vilket menar att hela framen är uppdaterad i Hertz. Så hela bilden är uppdaterad på en gång så därför kan Hertzen bli lika med fps men fps kan ALDRIG gå över hertzen bara för de är inte möjligt på monitorn. Bara för att din grafikkort visar 200 fps och din monitor är på 100Hz så uppdaterar den bara 100 gånger per sekund = 100 fps...
Detta är en av dom stora missuppfattningarna som vi har om dom mänskliga ögona bara kan se 30 fps eller 60 fps är enbart för att dagens monitorer bara kan visa detta, INTE för att våra ögon inte kan se mer. De är bevisat att ögat kan se 220 fps...
Till någon bevisar alla forskare, optometriker har fel, så finns de inte nån gräns för hur många fps de mänskliga ögat kan se.
En teoretisk gräns: ja, En bevisad gräns NEJ...