Permalänk
Medlem

Hur gör jag en gjutform?

Hur gör jag alltså en gjutform på enklast vis?

Jag ska göra en gjutform av ett baklyse till en bil. Funderade på gips till en början men har en känsla av att det kan bli lite knepigt att få det bra. Ytan i formen bör vara så blank som möjligt.
Formen ska sen fyllas med plast för er som undrar.

Mvh Marcus

Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.

Permalänk
Medlem

finns special silicon just för att tillverka gjutformar... borde finnas på byggvaruhus osv...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Hur blir det när det härdar? Blir det helt hårt eller är det "sladdrigt"?
Formen får gärna bli någorlunda hård. Behöver ju inte vara stenhård men så länge den inte är sladdrig så blir den nog bra.
Ska kolla upp det. Tack för tipset!

Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.

Permalänk
Medlem

formen blir ganska hård, ungefär som en studsboll (modellen som inte är "mjöig" alltså den där du sätter i nageln och kan dra bort bitar)... smidigaste sättet att göra ändringar är alltså med kniv...

EDIT: lite otydlig, den blir inte som studsbollen du kan dra bort bitar av genom att sätta i nageln

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Okej. Det låter perfekt. Ska nog åka och leta rätt på sånt imorgon då.
Återigen, tack för svaret!

Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.

Permalänk
Medlem

vaxa den med släppvax och måla på jelcote och klappa på polyester och glasfiber ... så får du en form du kan använda hur mö du vill...

Permalänk
Medlem

man får ju dela med sej av det lilla man vet

formen funkar utmärkt att hälla flytande bly i, det man gör för att det ska släppa då är att elda med en tändare så det blir sotigt, fast det är väl klart inte så upphetsande om du ska ha något i plast då är det nog bättre med nån form av släppmedel som milliway säger

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Annars så brukar ju folk använda fogskum som form när dom plastar med polyester eller glasfiber för att bygga bilfrontar, kjolpaket, vingar osv osv. Bara att skumma över ditt gamla baklyse och låta det härda så du kan plasta på det. Eller skumma till en kub å sätta dig med kniv å karva själv. Lätt att skära i

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

morsan e keramiker hon har någon geggasom stelnar efter typ 10min (inte säker)?
blandar upp pulvret med vatten och sedan har man i det i ngt.. typ plast balja slänger i skiten och sedan voilia ska ta reda på vad det e..

Visa signatur

GROVYGIZMO

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grovygizmo
morsan e keramiker hon har någon geggasom stelnar efter typ 10min (inte säker)?
blandar upp pulvret med vatten och sedan har man i det i ngt.. typ plast balja slänger i skiten och sedan voilia ska ta reda på vad det e..

Det är gips, eller låter som gips

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Det går även att göra gjutformar i väldigt fin sand... Men då blir det inte så superblankt... går att polera dock!

Permalänk
Medlem

Oj. Nu hade det blivit en hel del svar. :]
Tackar för alla dom!

Jag kollade idag på Beijers samt Färg och Tapet här i stan men ingen av dom hade den där silikonen som discharged pratade om tyvär.
Hur blir ytan på fogskummet? Blir den sådär "bubblig" med massa luftfickor eller blir den blank och fin?

Vad är jelcote?

Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.

Permalänk
Avstängd

Re: Hur gör jag en gjutform?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paco
Hur gör jag alltså en gjutform på enklast vis?

Jag ska göra en gjutform av ett baklyse till en bil. Funderade på gips till en början men har en känsla av att det kan bli lite knepigt att få det bra. Ytan i formen bör vara så blank som möjligt.
Formen ska sen fyllas med plast för er som undrar.

Mvh Marcus

vad kostar ett nytt glas till bilen?

Visa signatur

Mja...

Permalänk
Medlem

hade dom verkligen inte gjutforms silikon? det är alltså en tvåkomponents silikon, dom kallar det kanske inte för gjutforms silikon men du får sörja och härdare så blandar du sketen och får jättebra gjutformar...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paco
Oj. Nu hade det blivit en hel del svar. :]
Tackar för alla dom!

Vad är jelcote?

Han menar nog gelcote, oftast vitt och är det som är ytterst på segelbåtar. Men om du skall göra en riktig glasfiber plugg så skippa gelcoten.

-Börja med att göra ren ditt orginal. NOGA.
-Pensla på släppmedel. tex. divinyl-alcohol
-Pensla på ett lager epoxi eller polyester, låt det nästan härda.
-Lägga på ett tunt lager glasfiber (60-120 g/m^2), pensla med epoxi eller polyester.
-Lägg på några lager tjockare glasfiber (250-450 g/m^2), pensla med epoxi / eller polyester.
-låt härda.

Om du gjor detta nogrant far du en perfekt form att gjuta i.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur gör jag en gjutform?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fulltower
vad kostar ett nytt glas till bilen?

Jag har absolut ingen aning!

Ska fara på Wooody nån dag och kika om dom har nån form av gjutsilikon.

Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.

Permalänk

HAHA

Du tar en "flaska" (ingen vanlig alltså utan en sån man har till gjutning) och såsätter man den på ett brätt och häller i en sorts sand blandat med bentonit och lite annat medel, sen rammar du det med en ramm och strör över lite sand med en speciell sorts sikt. Sen lägger du på en "flaska" till och lägger i modellen i den sen strör du över ny "sand" och sedan häller du i mer sand och rammar den med. Sedan skrapar du av sande som är överflödig med en skrapa.
Och VOILA så kan du gjuta i järn om du nu vill det. (du får inte glömma den pipen smo man har som modell till hålet som man häller i smältan i.) Om du vill ha grundligare instruktioner så kan du ju maila mig. HEHE (Jobbar på gjuteriet i skövde på volvo vi gjuter lastbils motorblock och det kanske är lite overkill version)

Permalänk
Medlem

Elle så söker du bara upp en firma som arbetar med polyurethan, dom penslar lite släppmedel på lyset och gjuter av det då har du en färdig "blank" form på ca 3 sec som är härdnings tiden för polyurethan.

det finns olika former av polyurethan så ingen börgar klaga när jag skrev 3 sec finns sånna som varmhärdar på 1h.

vad e d du ska göra med "baklyset" som du får ut från formen??

Visa signatur

"In vino veritas" (Saknar ni åäö i min text så skyller jag på CS)