Permalänk
Medlem

Funderingar om framtiden...

Jag tänkte ta och köpa mig en ordentligt bra dator som kommer hålla ett tag så därför frågar jag er insatta vad som gissningsvis kommer att komma det här året?

Har bl.a hört rykten om Windows XP 64.
Kommer man kunna köra det på dagens system som är 32-bitars?
Vad är fördelen med att köra det med ett 64-bitars system?

Är det någon idé att köpa t.ex. en AMD64-processor idag och bygga ett system runt den eller kommer det som kommer vara dagens "förproduktions"-saker helt överlägset?
Vad jag har förstått så ska dom kommande 64-processorerna byta socket till 939 istället för socket A. Vad är fördelarna med det?

Har också hört att det ska komma DDR-RAM II tror jag det var.
Vad är fördelarna med det och kommer det att fungera med dagens moderkort eller måste man helt enkelt byta både moderkort, processor och minnen när dom sakerna når marknaden och sätter en ny standard?

Vad jag förstått så är i dagens läge AMD:s Athlon 64-processor helt överlägsen allt annat som finns på marknaden inkl. Intels Prescott (även den 64-bitars?)?

Frågan är då vad man bör köpa idag och om man över huvud taget bör köpa något för några större pengar idag när den här nya standarden är på väg?

Är inte i något jättebehov av någon riktigt bra dator just nu utan bara en som är en hyfsad surf, skriv, se på film och hantera digitalkamera bilder -dator men det vore ju samtidigt kul att ha en lite häftigare maskin också. Frågan jag ställer mig är då den om man ska köpa ett billigt system idag och sedan uppgradera det till den nya standarden senare och då lägga ut lite mer pengar. Eller om man redan idag ska lägga ut mycket pengar på t.ex ett AMD 64 -system?

Vad säger ni om saken?
Ge mig gärna förslag på vad ni tycker att jag bör sattsa på idag, alltså ihopplockade delar. Budget för hyfsad dator = 6000:- och för bra dator = 14000:-

Visa signatur

-----)
-¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
(¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett mer framtidssäkert system ska du vänta på Athlon64 till socket 939. Socket 754 = single channel, socket 939 = dual channel, socket 940 = dual channel fast man måste ha långsammare REG-minnen. Windows XP 64 kräver att processorn kör i 64 också. 64 bits största fördel är att mer minne kan användas. DDR II finns det både fördelar och nackdelare med. Största nackdelen är att de blir varma och att de har dåliga timings, fördelen är att de klarar högre frekvens.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Ok, tack så mycket för svaret! Det redde ut en hel del för mig, då kommer jag vänta ett tag med att lägga ut dom stora pengarna!

Har dock en fråga kvar..
Dagens minnen (som inte är DDR II) kommer dom att fungera tillsammans med kommande moderkort eller kräver dom DDR II minnen?

Sen måste jag ändå fråga...
Om jag lägger ut lite pengar och köper ett dyrare chassi idag (funderar på att köpa Lian Li PC60) kommer jag då om ett år kunna montera ett nytt mobo som stöder 64 tekniken i det eller tror ni att jag måste byta chassi då igen också?

Visa signatur

-----)
-¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
(¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

Permalänk
Medlem

DDR II kommer inte vara bakåtkompatibelt med dagens moderkort och du kan nog inte köra DDR-minnen i ett DDR II moderkort. 64 bitar innebär inte annorlunda formstorlekar på moderkort så Lian LI PC60 kan du nog köpa nu. Tror att BTX kommer vara hålkompatibel med ATX.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Prescott

Om man vill ha en billig dator är det perfekt att uppgradera om ca 1-2 månader. Men vill man ha en fra dator med "goda frammtidsutsikter" tycker jag definitivt man ska vänta på den "riktiga" Prescott (inte 478), dom nya chipseten som kommer, DDR2 och Pci Express. Mycket nyheter som kommer nu.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla bra svar Ykalon!

Men vad är BTX och vad kommer skillnaden vara mot ATX?

Kan man köpa sig ett lite dyrare AGP- grafikkort idag eller kommer det något nytt där också tro? Funderar iofs bara på ett ATi 9600xt men ändå.

Visa signatur

-----)
-¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
(¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden