Intel lanserar Prescott

Permalänk

Icy:
Man kan få det mesta att se bra ut på papper
Men som du säger, det är bara att vänta och se vad framtiden har att bjuda på.
Men kan inte släppa att intel släppa perscott i så låga frekvenser. Men som sagt dom har väll nån baktanke med de också.

Icy, Bra skrivet

Permalänk
Avstängd

Vad jag förstått så har Prescott bara 2-3 steg längre Pipeline.
Vilket verkar ganska troligt med prestanda minskningen.

NW hade 20 steg, Prescott har 30-31 säger ni. Men faktum är att man räknar olika, ska man räkna på samma sätt så har NW Faktiskt 28 steg.

Permalänk
Hedersmedlem

Prescott har 11 steg längre pipeline än Northwood hur man än räknar.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Denstore, jag orkar inte diskutera vidare MrTT är den enda fanboyen på forumet. Eftersom det inte är så och att AMD och ATI har 80% av marknaden på fanboys i sweclockers. Men är inte direkt interessant att diskutera.

Däremot vad som är interessant är att alla hackar på nvidia för att deras 5900 serie var en flopp. Det är väll sant om man bara kollar på prestandan, även fast deras 5950 verkligen ger ATI en bra match.

Fast om man kollar på vad Nvidias kort verkligen klarar av och vad ATI´s kort egentligen klarar, så ser man att ATI´s kort är stenålder. Det enda som gör att ATI slår Nvidias kort är att de var med i Dx9 uppbyggnaden från början, samt att Nvidia inte var det eftersom de pulade med sina egna extra funktioner (felsteg av stor magnitud må jag säga). men själva funktionerna som Nvidias grafikkort klarar av att göra är löjligt avancerade mot vad ATI kan göra, men eftersom ingen stöjder Nvidias extra funktioner så är det lika värdelöst som AMDs 64bits hantering just nu.

Prescott är precis samma sak. Den presterar dåligt i test, men den har mycket mer under huven.. och här kommer det viktiga... För att bygga för FRAMTIDEN!

Inte har aldrig sagt att Prescott skall vara den höftigaste grejjen som finns. Men de kommer att få fixat till allt som är nytt och övergått helt och håller till den nya tekniken så kommer deras processorer vara riktigt grymma. Så jag förstår inte varför alla klagar, ja det ser dåligt ut i benchmakrsen (som iofs inte betyder så jäkla mycket) men på pappret ser det MYCKET mer interessant ut.

Det stora frågetecknet är väll varför i h***e de valde att gå ut med så låg clock, men det är väll så att de vill få ut billigare processor i början och sedan gå uppåt i sin egen takt..... Inte vet jag, jag jobba ju inte på Intel....

Prescott är ganska ointeressant atm, jag förstår inte varför det hypats så mycket om den. Eftersom den bara är en uppgradering som har ny teknologi som inte direkts används än, utan bara bygger för framtiden.¨

Jag kan ju säga att jag är imponerad över att den inte e långsammare, med så grovt mycket längre pipelines. De var mycket duktigt gjort av dem. Om ni frågar mig så får nog AMD komma med något snart som bygger för framtiden. AMD 64+ är definitivt dagens processor, men den kommer inte ha en suck mot Intels senare processorer. Intel har nu ett smakprov på morgondagen, AMD måste få ut något snart så att de inte tappar mark. Jag vet iaf att jag gillar konkurans, för då blir min processor snabbare och billigare.

Vad skulle det vara i Prescott som gör den så oerhört mycket modernare än A64? Jag skulle väl vilja säga att 64-bitarsteknik nog är just framtiden, medan Prescott står och trampar i gårdagen. Oavsett om de använder en finare etsteknik, så hjälper det inte upp prestandan på Prescott i sitt nuvarande utförande. Även AMD har den möjligheten, och lär ju göra det i och med FX53 för den delen.
Det du säger om Nvidia kontra ATi och jämförelsen med AMD vs Intel är ju bara totalt skitsnack. Teknik som inte går att utnyttja p.g.a. att den inte följer befintlig standard är inget att ha. Du kan inte utnyttja Nvidias 16/32-teknik, men du kan utnyttja ATis 24-teknik. När väl DX10(?) dyker upp, som kanske drar nytta av detta, är i alla fall dagens kort så föråldrade att man kan strunta i vilket.
Skillnaden i detta mot jämförelsen med Intel och AMD är att det finns betor på WinXP 64, och om du vill är det bara att tanka hem Linux för 64-bitarshantering när du vill.
Men framför allt presterar A64 bättre än motsvarande Intelprocessor i 32-bitarsläge! Det är det som är det viktiga. Precis som att Nvidias kort av idag inte presterar bättre än ATi:s i dagens applikationer.
Om däremot NV40 spöar R420 så kommer jag att handla det, precis som att jag kommer att handla Prescott om den spöar A64 längre fram. Jag skiter nämligen högaktningsfullt i om det står AMD, ATi, Intel eller Nvidia på komponenten jag handlar. Den skall bara prestera så bra som möjligt! Jag har hitintills inte sagt att man inte skall handla vare sig det ena eller andra p.g.a. märket. Jag har sagt att man skall läsa testerna och då inser man att för stunden är såväl Intel som Nvidia frånkörda av AMD och ATi. Detta kommer garanterat att ändra sig, därvid hyser jag inga tvivel. Det är ju det som gör det så spännande.
Vad däremot MrTT gör, är att han propagerar för något som de flesta siter idag anser vara en sämre processor, och med argumentet att den skulle vara bättre p.g.a. att den just är tillverkad av Intel.
Även när man läser dina inlägg från de senaste månaderna så framstår du inte direkt som neutral, som du förespråkar oss andra att vara. Man skall inte kasta sten i glashus heter det visst......
Ingen av oss är neutrala i den här frågan, inte jag heller. Man håller kanske lite extra på de sakerna man har i burken. Men min poäng är att om man påstår något, får man vara beredd på att folk säger emot.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Vad skulle det vara i Prescott som gör den så oerhört mycket modernare än A64? Jag skulle väl vilja säga att 64-bitarsteknik nog är just framtiden, medan Prescott står och trampar i gårdagen. Oavsett om de använder en finare etsteknik, så hjälper det inte upp prestandan på Prescott i sitt nuvarande utförande. Även AMD har den möjligheten, och lär ju göra det i och med FX53 för den delen.
Det du säger om Nvidia kontra ATi och jämförelsen med AMD vs Intel är ju bara totalt skitsnack. Teknik som inte går att utnyttja p.g.a. att den inte följer befintlig standard är inget att ha. Du kan inte utnyttja Nvidias 16/32-teknik, men du kan utnyttja ATis 24-teknik. När väl DX10(?) dyker upp, som kanske drar nytta av detta, är i alla fall dagens kort så föråldrade att man kan strunta i vilket.
Skillnaden i detta mot jämförelsen med Intel och AMD är att det finns betor på WinXP 64, och om du vill är det bara att tanka hem Linux för 64-bitarshantering när du vill.
Men framför allt presterar A64 bättre än motsvarande Intelprocessor i 32-bitarsläge! Det är det som är det viktiga. Precis som att Nvidias kort av idag inte presterar bättre än ATi:s i dagens applikationer.
Om däremot NV40 spöar R420 så kommer jag att handla det, precis som att jag kommer att handla Prescott om den spöar A64 längre fram. Jag skiter nämligen högaktningsfullt i om det står AMD, ATi, Intel eller Nvidia på komponenten jag handlar. Den skall bara prestera så bra som möjligt! Jag har hitintills inte sagt att man inte skall handla vare sig det ena eller andra p.g.a. märket. Jag har sagt att man skall läsa testerna och då inser man att för stunden är såväl Intel som Nvidia frånkörda av AMD och ATi. Detta kommer garanterat att ändra sig, därvid hyser jag inga tvivel. Det är ju det som gör det så spännande.
Vad däremot MrTT gör, är att han propagerar för något som de flesta siter idag anser vara en sämre processor, och med argumentet att den skulle vara bättre p.g.a. att den just är tillverkad av Intel.
Även när man läser dina inlägg från de senaste månaderna så framstår du inte direkt som neutral, som du förespråkar oss andra att vara. Man skall inte kasta sten i glashus heter det visst......
Ingen av oss är neutrala i den här frågan, inte jag heller. Man håller kanske lite extra på de sakerna man har i burken. Men min poäng är att om man påstår något, får man vara beredd på att folk säger emot.

Med det sagt tycker jag den här tråden kan avslutats, chessmate.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gulgnu
Om såpass många gör det att det hindrar Intel från att få monopol kan det mycket väl vara så, eftersom Intel då åtminstone har konkurrens som hindrar dem från att pumpa upp priserna 50% på ett bräde, samtidigt som de parkerar klockfrekvensen på 4 GHZ i två år eller så...

/ gulgnu

Att stödja en klart sämre part för att en klart bättre part inte ska få monopol är ingen bra idé enligt mig, som jag sade...

Men om Intel skulle få helt monopol så kan det mycket väl bli tvingat att splittas i 2 delar...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Att stödja en klart sämre part för att en klart bättre part inte ska få monopol är ingen bra idé enligt mig, som jag sade...

Men om Intel skulle få helt monopol så kan det mycket väl bli tvingat att splittas i 2 delar...

men det gör man ju inte eftersom inte AMD är "sämre".

Icy:

A64 eller Fx har väl framtidsutsikter!? Att säga att prescott är för framtiden och 64 och fx inte är det är väl dumt? Alla säger ju att man bör vänta på xp64 och det är ju som bekant just i framtiden.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Tänkte bara göra ett glatt och roligt tillägg i den här debatten. Microsoft har släppt en officiell beta av Windows XP 64. Gratis i 360 dagar, och det är bara att ladda ner den här:
http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/downloads/upgrade.as...
Så, nu kan ni sluta gnälla om att det inte finns lämpligt operativ till A64:an.
Detta måste ju också komma som en total överaskning för MrTT, då han för inte så länge sedan upplyste oss om att Microsoft aldrig skulle göra ett operativ för A64-plattformen. Fasen vad det måste kännas bedrövligt att ha hela världen emot sig, eller vad säger du MrTT?:)

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
men det gör man ju inte eftersom inte AMD är "sämre".

Du läste uppenbarligen inte det jag hade skrivit högre upp?

Där skrev jag som så att med fallet AMD vs Intel så gör man inte det, men om så vore fallet vore det inte smart, som någon påstod...

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör prescotten till en framtidsprocessor?
Den kommer bli väldigt kortlivad som det ser ut nu.

Vet inte om jag tycker att nVidia och ATi kan jämföras direkt mot Intel och AMD.

Vad för nåt har prescott under huven som kommer bli så revolutionerande i framtiden?
Något sådant tror jag inte en sekund på.

Det enda Intel kan göra för att komma ikapp är att höjja frekvensen - vilket de självklart kommer göra. Den stora frågan är bara om de lyckas höjja den tillräckligt.

Sen är jag personligen ute efter tysta datorer. I dagens läge så har man inte behövt kompromissa prestandan på processorn för ljudnivån (om man satsar på det) men Intel verkar ha hoppat tre-steg över den gränsen.
Så om AMD inte följer intels fotspår så får intel allt övertyga med fet prestanda för att jag ska satsa på en Prescott.
Men den jämförelsen gör jag självklart när jag ska köpa en ny dator. Situationen kan vara omvänd då.

ICY, du säger kort å gott att bara för att Prescotten är ny så är den mycket bättre - men eftersom den visst inte var så bra så är den bäst för framtiden.
Om du tänker försvara dig själv - gör det med något annat än dina egna åsikter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är ju en följd av utvecklingen.......
Sen är ju datorer billigare än någonsin nu.
3 gHz processorer är ju bland de snabbaste.

Du kan och har kunnat få en 2500+ för under tusenlappen bra länge nu. Är inte det billigt nog?
Billigare än så gör knappt nån skillnad då övriga komponenterna kostar som de kostar.

Processorn elller en hel maskin,nu kommer ni till amd favorisering igen,som du skrev att det inte skulle bli tidigare??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Processorn elller en hel maskin,nu kommer ni till amd favorisering igen,som du skrev att det inte skulle bli tidigare??

Det är ju processorer vi pratar om nu, och när processorn är en av de billigaste delarna tycker jag att det är dumsnålt att spara in några hundralappar på det för det kommer ju knappt märkas i slutändan ekonomiskt.

AMD favorisering? Var ju bara ett exempel.

Ska man gå in mer så beror det ju på vad man ska göra med datorn för att göra AMD/Intel/VIA eller nåt annat till det bästa alternativet.
P4 2.4 gHz är ju även den väldigt prisvärd. Men i mina ögon så kan man gott satsa lite mer än så på processorn idag. För 1200 kr får man mycket prestanda.

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med prescott i sverige ?

Har letat runt lite på endel affärer.. men det verkar som den finns i mycket liten upplaga.
de få man hittar i butik är 2.8 GHz:are.. har inte sett än enda över 2.8 i lager.

Har Intel svårt att leverera processorerna än ?
Det lär ju inte vara någon större efterfrågan på den med tanke på hur sågad den blev vid lanseringen.

Någon som fått tag i en högpresterande prescott än ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Avstängd

Tyvärr verkar som att det dröjer till åtminstone 3 april innan det finns snabbare prescotts än 2,8Ghz hos datorbutiken.com...........................

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate