Problem med hemsida [Mozilla vs IE]

Permalänk
Medlem

Problem med hemsida [Mozilla vs IE]

Hej alla.
Håller sen igår på med att knepa med en hemsida.
Den är inte snygg eller något sånt då jag inte arbetat med designen ännu.
Vill bara ha en funktionell enkel sida i början. Dock har irriterande saker dykt upp.

Jag arbetar i Dreamweaver MX 2004 och använder själv Mozilla Firebird som browser.
Då ser den ut så här på min DVD del:

Här ser ni att ramen är som den ska vara. Det vill säga punker.
Får jag genom css.

<!-- .kantlinje { border: black; border-style: dotted; border-top-width: 1px; border-right-width: 1px; border-bottom-width: 1px; border-left-width: 1px} -->

Och ni ser bara en scrollbar (den till höger om IMDB länkarna). iframen fyller inte fullt ut ramen som ni ser längst ner , men det ska fixas.

Nu till det irriterande.
IE.

Här är ramerna inte längre punkter. Dom är mer som bindesstreck?
Och som ni ser så är det en mkt irriterande scrollbar längster ner under filmerna. Den är mkt irriterande. Är helt ok med den högra scrollbaren men den understa retar gallfeber på mig för den behövs inte vara där!

Så jag undrar om någon vet hur jag kan fixa dessa irriterande problem?
Dom irriterar mig mycket då dom flesta människor (tyvärr) fortfarande använder IE.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Det är för att IE inte fattar vad "dotted" betyder utan läser det som "dashed". Ändrar du borderstorleken till t.ex. 2px så blir den däremot dotted.

Hm, n/m, overflow: hidden; går ju inte.. färga scrollbaren till vit i IE? Händer ju ingenting i andra browsers. Litet fulhack, men ändå.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Jo , det löste problemet med dotted iaf.
Dock så tycker jag 1px dottsen är mkt finare
Men om det inte finns något sett för IE att fatta det så får jag väl köra 2px dotts.

Och overflow-x: hidden ?
Vart lägger jag in det?
I css skriptet?

Edit: vit sa du?
får väl ta och testa det. Dock tycker jag det borde finnas något annat sätt

Permalänk
Medlem

Jo, det finns säkert något fulhack för att fixa det.. verkar ju som IE tycker att din ruta är för stor.. flytta texten lite åt vänster och minska din width på rutan?

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

Här är ett fulhack för att ta bort blädringslister:

http://www.webdesignskolan.com/css-effekter/css-effekter.htm#...

EDIT: Under "Bläddringslister - dölj" hittar du det.

Permalänk
Medlem

Sedär, overflow-x: hidden; verkar ju funka, som jag sa från början. Funkar dock bara i IE, därför jag inte tog med det sen, men det är ju bara IE som är trasig så. Du kan dock inte validera din css, då overflow-x inte finns i standarden.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Har du något slags admin-system när du ska lägga till fler filmer i din dvd-samling?

Om du har det är jag mycket intresserad av att få se den
Skulle hemskt gärna vilja rippa hela sidan också, tycker det var ett smidigt sätt hela grejen. Självklart bara för personligt bruk

Permalänk
Medlem

Testat med overflow-x: hidden; men den verkar inte vilja ta bort scroll listen ändå.
kan det ha något med att jag kör en iframe där? kanske är iframen som cpar sig med mig?

Permalänk
Medlem

Kan det nog mycket väl vara. Såg att det fanns en javascriptfunktion för det oxo på sidan, testa den.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Blah , löste det genom att välja scrolling=no i iframen och dela upp dvdsidan i 3 delar

Nu ser det bättre ut enligt mig.
Får börja arbeta med designen snart

Permalänk
Medlem

Om du anger border-width: thin tillsammans med border-style: dotted kommer Mozilla att slänga upp en 1px border medan IE kommer visa en 2px border.

Det kan ju vara ett alternativ till att ange 2px.

Permalänk
Medlem

Ah tack så mycket , det löste mitt andra problem.
Nu är jag nöjd Snart dags att arbeta på designen dock *suckar*