Permalänk
Medlem

Bästa moderkort till AMD64 ??

Ja jag vill veta vilket AMD64 moderkort som är bäst, dom jag funderar mellan är: Albatron K8X800 Pro II, Shuttle AN50R, ABIT KV8-Max3 och ASUS K8V Deluxe....

Permalänk
Avstängd

Ja jag har ett Kv8-Max3 och det är ett jävla c* kort.
Tydligen flera som haft problem med att få igång datorn med detta kortet. Har hållt på nu i 5 timmar att försöka få igång min jävla dator. Funkar inte än.

Så jag rekomenderar inte detta kortet iaf.

Permalänk
Medlem

ASUS K8V Deluxe rekomenderar jag starkt.

Permalänk
Medlem

DuaK ser att du har Kingston minnen, men du vet inget annat minne som passar, kollat upp ASUS sidan för passande minnen... men ja vette fan.
Vet vad jag ska köpa, bara minnena som jah fastnat på.

Permalänk
Medlem

Re: Bästa moderkort till AMD64 ??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ankan_87
Ja jag vill veta vilket AMD64 moderkort som är bäst, dom jag funderar mellan är: Albatron K8X800 Pro II, Shuttle AN50R, ABIT KV8-Max3 och ASUS K8V Deluxe....

Kola på asus eller shuttle... kan inte själv direkt rekomendera abit iallafall

Om jag inte minns fel har väl Arne Anka shuttle??

Annars har jag ett Aopen AK86-L.. och det funkar iallafall.. säkert inte det bästa men det funkar..

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Medlem

Re: Re: Bästa moderkort till AMD64 ??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixaren
Kola på asus eller shuttle... kan inte själv direkt rekomendera abit iallafall

Om jag inte minns fel har väl Arne Anka shuttle??

Annars har jag ett Aopen AK86-L.. och det funkar iallafall.. säkert inte det bästa men det funkar..

Japp Arne Anka kör Shuttle.

Permalänk

Shuttle AN50R har blivit ett ganska populärt kort bland överklockare
Kolla toppen av dessa 3dmarkresultat där är det en hel del som kör just Shuttle
http://www.techsweden.org/viewtopic.php?t=6

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Dom bästa moderkorten finns inte för tillfället... vänta nån måndad så börjar det nog hända saker!

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk
Medlem

Beror på vad man ska göra vad som är bäst, ska man tokklocka är N-froce3 bäst. Kör man lite klockat så är VIA chpet bättre. Så beror lite på vad du tänkt göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ridex
Dom bästa moderkorten finns inte för tillfället... vänta nån måndad så börjar det nog hända saker!

Jag orkar inte vänta nån månad... du ska bara veta vad det är för datorn jag sitter med nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ankan_87
Jag orkar inte vänta nån månad... du ska bara veta vad det är för datorn jag sitter med nu

Jo men det är lite synd att kasta iväg pengar på ett moderkort idag när Nforce 250 lanseras när som helst...

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ankan_87
Jag orkar inte vänta nån månad... du ska bara veta vad det är för datorn jag sitter med nu

Tro mig, det är värt att vänta en månad eller tills nVidia släpper sitt nForce3 250 chipset. Denna kommer ha dubbelt så hög bandbredd uppströms på HT bryggan som dagens nForce3 150 chipset har. Även bägge Athlon 64 processorerna kommer att få samma sockel (939). Vänta lite till!

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Tro mig, det är värt att vänta en månad eller tills nVidia släpper sitt nForce3 250 chipset. Denna kommer ha dubbelt så hög bandbredd uppströms på HT bryggan som dagens nForce3 150 chipset har. Även bägge Athlon 64 processorerna kommer att få samma sockel (939). Vänta lite till!

Är det säkert att det är så bra... innan prescott släptes sa ju att man inte skulle köpa en p4, utan man skulle vänta på prescott för den skulle vara så mycket bättre... men så alla vet så köper man ju nu nästan heldre en vanlig p4 än en prescott...... om du förstår vad jag menar;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ankan_87
Är det säkert att det är så bra... innan prescott släptes sa ju att man inte skulle köpa en p4, utan man skulle vänta på prescott för den skulle vara så mycket bättre... men så alla vet så köper man ju nu nästan heldre en vanlig p4 än en prescott...... om du förstår vad jag menar;)

Jag tror oxå att det är lite "överreklamerat".. ungefär som att "amd64 är MYCKET bättre än din gammla barton.." som så många sa till mej.. men de tycker jag inte.. inte i 32 bit applikationer iallafall.. lite bättre kanske dom e men inte som alla slängde ur sej då iallafal.. *lite besviken*

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Medlem

Det klassiska vänta dyker upp igen.... Och när man väntat ett par månader så är det dags att vänta igen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixaren
Jag tror oxå att det är lite "överreklamerat".. ungefär som att "amd64 är MYCKET bättre än din gammla barton.." som så många sa till mej.. men de tycker jag inte.. inte i 32 bit applikationer iallafall.. lite bättre kanske dom e men inte som alla slängde ur sej då iallafal.. *lite besviken*

Jömför du då en klockad barton mot en oklockad A64? I så fall, då jämför du fel. Det är stor skillnad mellan dom. Se sen när det kommer till 64bit applikationer... Det den till stor del är framtagen till.

Tydligen så ska nVidia integrera Hypertransport 2.0 i sin kommande nForce3 250 krets. Man bör ju vänta tills dess då HT 2.0 ska vara brutal...

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Jömför du då en klockad barton mot en oklockad A64? I så fall, då jämför du fel. Det är stor skillnad mellan dom. Se sen när det kommer till 64bit applikationer... Det den till stor del är framtagen till.

Tydligen så ska nVidia integrera Hypertransport 2.0 i sin kommande nForce3 250 krets. Man bör ju vänta tills dess då HT 2.0 ska vara brutal...

Och när kommer det ett bra moderkort med det till en svensk butik till ett rimligt pris??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Jömför du då en klockad barton mot en oklockad A64? I så fall, då jämför du fel. Det är stor skillnad mellan dom. Se sen när det kommer till 64bit applikationer... Det den till stor del är framtagen till.

Tydligen så ska nVidia integrera Hypertransport 2.0 i sin kommande nForce3 250 krets. Man bör ju vänta tills dess då HT 2.0 ska vara brutal...

TRO MEJ.. jag har hafft både en barton 2500+ @ 3200+ och en "riktig" barton 3200+ och skillnaden är så liten i 32 bits applikationer att man ibland upplever den nya amd64 3400+ tillomed som lite sämmre.. jag har ju nu en 3400+ och jag är lite besviken faktiskt... hade räknat med betydligt MER... men o andra sidan är det ju som du säger.. att den är byggd för 64-bits applikationer

Man bör ju vänta tills dess då HT 2.0 ska vara brutal...

NJA.. man ska nog ta det där med en nypa salt.. BRUTAL är nog att ta i lite FÖR mycket..

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Medlem

Fixaren jag undrar om du har något fel då eftersom XP3200 blir krossad av alla AMD64 som finns idag, XP3200 får tom smisk av Intel P4C 2,6Ghz. Jag menar de är ju bara kolla alla tester så är den bättre på allt och i spel, som är viktigt för mig, så krossar AMD Intel(Alla utom Extrem edition iofs).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stal
Fixaren jag undrar om du har något fel då eftersom XP3200 blir krossad av alla AMD64 som finns idag, XP3200 får tom smisk av Intel P4C 2,6Ghz. Jag menar de är ju bara kolla alla tester så är den bättre på allt och i spel, som är viktigt för mig, så krossar AMD Intel(Alla utom Extrem edition iofs).

mm om jag har nått fel komenteras inte ens... jag talar av egen erfarenhet.... visst.. kolla testerna som finns du.. men i REAL LIFE som vanlig surfinig, musikspelning, filmredigering, foto och det jag håller på med ... så ÄR SKILLNADEN SÅÅÅ LITEN.. ok att skillnaden är lite mer när det gäller spel...och att den kommer vara stoooor när win xp 64 bit kommer .. men inte just NU, men när det gäller att öppna program i windows.. starta windows osv upplever jag min gammla 3200+ snabbare

MEN..... det kan bero på att jag satt med vapochill på min 3200+ och har nu luftkylning på min amd64 3400+, för som vi alla vet går datorn snabbare när den e riktigt kall, och blir slöare när den e varm

Fixaren jag undrar om du har något fel då eftersom XP3200 blir krossad av alla AMD64 som finns idag, XP3200 får tom smisk av Intel P4C 2,6Ghz.

Du får gärna visa mej ett test där barton 3200+ blir krossad av en p4 2,6.... vill gärna se vem som har gjort tesstet... och snälla... det gäller ALLA.. sluta använda sånna extrema ord som "krossar" "brutal" osv när det gäller hastigheter mm på CPU, HT, MINNEN, MM..

Sådana hastigheter finns inte än på ett par ÅR

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Medlem

Det kostar skjortan att ligga i fronten - vänta ett halvår så får du bättre kvalitet och mer för pengarna!

Har ännu inte hittat flaskhalsar i mitt system som motiverar uppgradering av prestandaskäl.

Permalänk
Medlem

Menade inte att P4C 2,6Ghz slog Barton stort i någon test utan bara att de ligger otroligt nära varandra i prestanda. XP3200 är ju inte direkt ens nära i prestanda om man jämför med en P4C 3,2Ghz.

Sen att starta en dator styrs inte av CPU utan av moderkort och bios. Öppna fönster i windows är ju direkt ingen bra prestanda mästare eftersom de ändå går snabbt på allt från PII och uppåt.

Film, musik och rendering är ju inte AMD bra på om man jämför med Intel P4 så där får AMD64 se sig slagen.

Spel nja där har du fel eftersom en AMD64 slår oftast Intel med högre frekvens än den har modellbetckning så den är mycket snabbare i spel. Barton kommer inte ens nära den.

Om skillnaden skulle vara så liten borde ju XP och AMD64 ligga ganska när varandra på tex 3D mark orben, är det så? Nej den kommer inte nära den där heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Shuttle AN50R har blivit ett ganska populärt kort bland överklockare
Kolla toppen av dessa 3dmarkresultat där är det en hel del som kör just Shuttle
http://www.techsweden.org/viewtopic.php?t=6

Hur är det med ljud utgångarna på Shuttle AN50R ?? verkar bara finnas dom vanliga och inte ut gång för center mm. som andra mobo.....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixaren
mm om jag har nått fel komenteras inte ens... jag talar av egen erfarenhet.... visst.. kolla testerna som finns du.. men i REAL LIFE som vanlig surfinig, musikspelning, filmredigering, foto och det jag håller på med ... så ÄR SKILLNADEN SÅÅÅ LITEN.. ok att skillnaden är lite mer när det gäller spel...och att den kommer vara stoooor när win xp 64 bit kommer .. men inte just NU, men när det gäller att öppna program i windows.. starta windows osv upplever jag min gammla 3200+ snabbare

MEN..... det kan bero på att jag satt med vapochill på min 3200+ och har nu luftkylning på min amd64 3400+, för som vi alla vet går datorn snabbare när den e riktigt kall, och blir slöare när den e varm

Fixaren jag undrar om du har något fel då eftersom XP3200 blir krossad av alla AMD64 som finns idag, XP3200 får tom smisk av Intel P4C 2,6Ghz.

Du får gärna visa mej ett test där barton 3200+ blir krossad av en p4 2,6.... vill gärna se vem som har gjort tesstet... och snälla... det gäller ALLA.. sluta använda sånna extrema ord som "krossar" "brutal" osv när det gäller hastigheter mm på CPU, HT, MINNEN, MM..

Sådana hastigheter finns inte än på ett par ÅR

Snälla du lägg ned. Det ÄR skilland på A64 och en Barton. Jämför en Barton 3200+ med en A64 3200+.

Att en datorn skulle gå segare föratt man hade kompressorkylning på är skitsnack. Att en processor är varmare gör den inte långsammare utan ökar endast risken för instabilitet.

Att använda ordet "brutal" gör jag så mycket jag vill. Det är ett perfekt ord att använda då man pratar om HT 2.0 som jag gjorde, för den är brutal.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

så när ja skaffar Amd64 i sommar ska ja skaffa Nforce 2 eller Nforce 3 vilket är bäst ?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
så när ja skaffar Amd64 i sommar ska ja skaffa Nforce 2 eller Nforce 3 vilket är bäst ?

nForce2=Ett chipset endast för K7 processorer, d.v.s. AthlonXP och Duron.

Idag finns nForce3 150 Chipset. Det är ett bra chipset, speciellt om man skall överklocka. Eftersom du skall köpa till sommaren så är det perfekt för då släpper nVidia nForce3 250 chippet som har högre frekvens på HT bryggan samt dubblet så bred databuss uppströms. nForce3 250 kommer att bli snabbt. Eventuellt så kommer nForce3 250 även stödja HT 2.0. När du skall köpa en AMD64 så se till att köp den med Sockel939, den finns inte nu men kommer till sommaren.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Hört talas om Albatron K8X800 pro II, vad tror ni om det då?

http://www.metku.net/index.html?sect=view&n=0&path=reviews/al... < review

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag tatt Abit kv8-max 3.
Smider ruggigt, tycker inte alls att fläktarna låter mycket fast jag har Zalman + mobbo fläktarna + 1 extra, just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
nForce2=Ett chipset endast för K7 processorer, d.v.s. AthlonXP och Duron.

Idag finns nForce3 150 Chipset. Det är ett bra chipset, speciellt om man skall överklocka. Eftersom du skall köpa till sommaren så är det perfekt för då släpper nVidia nForce3 250 chippet som har högre frekvens på HT bryggan samt dubblet så bred databuss uppströms. nForce3 250 kommer att bli snabbt. Eventuellt så kommer nForce3 250 även stödja HT 2.0. När du skall köpa en AMD64 så se till att köp den med Sockel939, den finns inte nu men kommer till sommaren.

Kommer det va ATX eller undrar bara så det passar i mitt chassi

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE