Permalänk

Temp, windows vs linux.

Hej,

Har en kompis som påstår att datorn är svalare när man kör linux. Han menar att datorn idlar mycket bättre än windows osv.
Åsikter?

Visa signatur

System1: Nf7-s 2.0 ¤ Barton 2500+ ¤ 2*256 T/W PC3200 ¤ 9700 pro ¤ 220 gb ¤ Chieftec Scorpio ¤ 3dmark01 18162
System2: A7v333 ¤ XP2200+ ¤ 2*256 PC2700 ¤ 8500le ¤ 80 gb ¤ Kitty Midi Tower
System3: P4 2,6 Gz ¤ 512 Mb ¤ 120 Gb HD ¤ 9800 pro ¤ Dell

Permalänk
Medlem

Han är en idiot

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

mest lol

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Han är en idiot

Permalänk
Avstängd

Idiot? Lite överdrivet kanske...

Det är "hugget som stucket" vilket OS man kör för temperaturen. Måhända är det skillnad på temperaturen "out-of-the-box" för de båda OS, men bra idle-hanterare finns för bådadera och jag har svårt att tänka mig någon signifikant skillnad.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Jo det var precis det jag sa..nu kan jag visa upp den här tråden också

Visa signatur

System1: Nf7-s 2.0 ¤ Barton 2500+ ¤ 2*256 T/W PC3200 ¤ 9700 pro ¤ 220 gb ¤ Chieftec Scorpio ¤ 3dmark01 18162
System2: A7v333 ¤ XP2200+ ¤ 2*256 PC2700 ¤ 8500le ¤ 80 gb ¤ Kitty Midi Tower
System3: P4 2,6 Gz ¤ 512 Mb ¤ 120 Gb HD ¤ 9800 pro ¤ Dell

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bosse1900
Jo det var precis det jag sa..nu kan jag visa upp den här tråden också

Jag antar han är AIKare också BRYNÄS!!!

Permalänk
Medlem

Det är inte omöjligt, Windows har inte inbyggt HLT-instruktioner utan det körs med t.ex. Waterfall eller CPUcool.
I Linux kan man kompilera in samma funktion i kärnan.

Utöver det är det väl allmänt känt att Linux utnyttjar mindre resurser överlag, t.ex. i laptopar håller batteriet längre om man kör Linux.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk

mjukvaran har inget med vad fläktar och processorn ger för temp?

det har inget med mjukvara o göra förutom belastning, men jag skulle nog påstå att det inte är någon tempskillnad i idle, kanske 1-2 grader max.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

hahaha

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
mjukvaran har inget med vad fläktar och processorn ger för temp?

det har inget med mjukvara o göra förutom belastning, men jag skulle nog påstå att det inte är någon tempskillnad i idle, kanske 1-2 grader max.

Då skulle altså windows ge en load på 10-20% hela tiden?
Linux gör inte datorn svalare.
HLT-instruktionerna som JanErik snackar om sänker idletempen men det går att fixa det på både BSD/Linux och Windows. Det lilla som som Linux drar mindre kommer inte märkas på någon temp.

Slutsats, han är en idiot.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Detta beror såklart på hur man konfigurerar systemet, men rätt konfat så kan jag komma på rätt många anledningar till att linux skulle belasta processorn mindre och mer sällan. Detta lär väl mest bero på att windows out-of-the-box kör mer program i bakgrunden och det är väl allmänt känt att windows belastar hårddiskarna mer. Dock kan jag inte hitta en enda anledning till att windows skulle leda till lägre temperaturer, ifall nån kommer på nån så rätta mig.

Permalänk

Som Schrebowitz säger så använder linux cpu:n mindre överlag så att tex i spel så kan d göra skillnad lr under belastning i huvudtaget så kan d bli skillnad men som sagt ingen större.

Visa signatur

| A64 3000+ | Gigabyte GA-K8NS Pro | 1024 mb DDR Corsair Value Select | Club 3D x800PRO | Compucase CI-6919 | 120 GB 160 GB 160 GB | 10028 @ 3DMark -03 Oklockat www.m0jjen.com