Permalänk
Medlem

Mkt slö hårddisk

Hej,

Det är så att jag hade en gammal hårddisk (WDC 120gb) i datorn som master på primary med windows o allting.

Sen nu igår så installerade jag en 200gb WDC (7200rpm, 8mb cache). Jag installerade den som primary slave.

När jag testar hårddiskarna i HDtach så går båda i 2-3 MB/S. Jag tycker det verkar riktigt segt med tanke på att en film på 1200mb tar 123minuter o tanka mellan dem.

Jag undrar om nån vet var problemet sitter? Mitt BIOS hittar båda håddiskarna med rätt storlek, det gör windows också. Men ska jag koppla dem som jag gjort, båda på primary? Kanske ska ha den nya som master? För den e ju snabbare. När jag kollar i enhetshanteraren kör dem i DMA om det är tillgängligt står det.

/MVH Calle

Permalänk
Medlem

Byt plats på IDE-kablarna tills det börjar gå snabbt igen :).

En hårddisk på vardera kontroller är att föredra då de inte sölar ner för varandra.

Permalänk
Medlem

hmmm.... det verkar som om håddiskarna bara kör i PIO läge istället för DMA och jag har försökt ändra detta i enhetshanteraren (som WDC föreslår), men det fungerar inte. Någon som vet hur man ändrar det?

Permalänk
Medlem

Du måste starta om datorn om du inte gjort det.

Permalänk
Medlem

Det ska gå runt 30MB/s mellan dina diskar.

Är problemet att den ändrar tillbaka till PIO läge fast du valt DMA och startat om?

Isåfall, ta bort disk kontrollern:

Ta bort både primary och secondary kanalen. Starta sedan om datorn, windows kommer automatiskt installera båda kontrollerna vid nästa boot, ibland hjälper det har jag märkt.

Permalänk
Medlem

jag fixade det. man var tvungen att ändra drivrutinen till controllern från det som står på bilden till Standard Ultra ATA Controller. då fungerade det.

Permalänk

Kan du ta om det där så n00bs som jag förstår
Har nämligen exakt samma probelm.

Mellan min 60Gb och 120Gb kan överföringen variera från 12mb till 0,5Mb/sec.

Jag tycker att det är lite väl slött när jag ska överföra stora filer.

Snälla kan någon ge mig lite hjälp

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk
Medlem

Kolla så det inte är något så simpelt som att ni har för sega kablar

Permalänk
Medlem

eller att disken är i extremt behov av en defrag iom att du ändå kommer upp i 12mb/s

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk

Hur kan jag kolla om kablarna är för sega ?

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk
Medlem

TACK SÅ HEMSKT MYCKET !
Har haft problem med min burk i 2 veckor nu utan att lyckas lista ut vad problemet var!
Och så sprang jag in i denna tråd av ren slump och NU ÄR DET SUPER !

HD Tach gick från 3.2MB/s till 67MB/s.
DET kallar jag skillnad.