Permalänk
Medlem

Kyla vattnet?

nån som har nåt bra förslag på o kyla vattnet ordentligt till vattenkylningen? undrar om det funkar bra o slänga i några isbitar i vattentanken varje gång man ska starta datorn

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Hedersmedlem

Inget man orkar hålla på med. Klocka ner lite så du kan ha varmare vatten i stället. Man orkar deffinitivt inte hämta mer is efter ett par timmar.

Är vattnet kallare än luften värms vattnet i radiatorn, dessutom får man kondens på alltihop.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

dra ut tanken/radiatorn utomhus....
Qaztaz, om du bara visste hur långt man behöver gå för att drabbas av kondens. Hade min tank utomhus när d va ca 22 minusgrader i vintras och inte blev d ngn kondens då inte. När man drar ledningar vid husbyggen brukar man säga mindre än fem grader på vattnet i vanlig rumstemp för att d ska bli kondens. Skulle gissa att det blir kondens vid ca -30 utomhus (om man som jag har en tank på 5 liter utomhus). Dock får man inte stänga av datorn vid så låga temps

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det är asmycke kondens i min vattentank... är det dåligt eller? skulle vilja ha vattnet kallare, kyler prollen, grafikkortet o nordbryggan.

xp2100+ i 2800+
ti4200 i 325/525

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Medlem

Isbitar funkar rätt ok faktiskt, men det blev lite tröttsamt tillslut

Ett alternativ är ju att kyla vattnet med peltiers, och kyla peltiern med en fetingstor fläns...

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Jag har en stor kylfläns om någon vill ha... (1.5kg)


Visa signatur

"It's not the size that's important, it's where you stick it."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av traktorn
det är asmycke kondens i min vattentank... är det dåligt eller? skulle vilja ha vattnet kallare, kyler prollen, grafikkortet o nordbryggan.

xp2100+ i 2800+
ti4200 i 325/525

Kondens får man väl för att vattnet är för varmt och vill avdunsta men kan inte....

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk

den kondens man ska akta sig för kommer av att mettalen är mycket kallare än luften runtomkring. traktorn hur kyler du vattnet nu

Visa signatur

In`salah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Outlaw84
Kondens får man väl för att vattnet är för varmt och vill avdunsta men kan inte....

Nja, det är väl snarare så att den kalla ytan kyler förångade vattenpartiklar som finns i den varmare kringluften. Hög luftfuktighet och stora temperaturskillnader = större chans för kondensbildning.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HisShadow
den kondens man ska akta sig för kommer av att mettalen är mycket kallare än luften runtomkring. traktorn hur kyler du vattnet nu

jag har en 80mm fläkt på baksidan av chassit som drar ur luft ur radiatorn och en 80mm fläkt som drar in luft i radiatorn inifrån lådan och en 80mm fläkt på sidan av chassit som drar in kall luft i burken. det var den bästa lösningen jag kommit på hittills men jag skulle vilja få bort kondensen i tanken.

processorn är runt 40 grader oftast. kör en xp2100+ i 2800+ i 1.85V

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av traktorn
jag har en 80mm fläkt på baksidan av chassit som drar ur luft ur radiatorn och en 80mm fläkt som drar in luft i radiatorn inifrån lådan och en 80mm fläkt på sidan av chassit som drar in kall luft i burken. det var den bästa lösningen jag kommit på hittills men jag skulle vilja få bort kondensen i tanken.

processorn är runt 40 grader oftast. kör en xp2100+ i 2800+ i 1.85V

Har du kondens inne i tanken har du ju inget att oroa dig för. Det är om du har kondens utanför, på komponenter som det blir jobbigt.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

traktorn, snackar du om vattnet som sitter på "väggarna" inne i tanken? Det är väl inget att bry sig om, vet inte heller om du kan bli av med det på ett enkelt sätt eftersom det blir så överallt där det finns vatten (finns såklart undantag tex dragiga miljöer).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jaha okej då var det ju ingenting att oroa sig för

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Medlem

räcker den luftfuktighet som är i ett vanligt rumför tt det ska bildas kondens?

Om man bygger en plexicub som man tätar så att den uft som är där inne inte blir fuktigare. oxå byggaer man vindtunnlar innuti som kyler radiatorn. och dessa tätarmanoxå så att luften i lådan ick bytes ut... bildas det ändå kondens då?

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk

det man kan göra e juh att lägga in en hink med vatten i frysen så att den fryser fast inte i mitten och sedan sticker man hål på isen och stoppar ner slangarna i det vatten som e i mitten de kyler nog grymt men det är juh inget man kan ha alltid utan bara när man extrem klockar..

Visa signatur

Xp2100+@2506 Mhz (AIUHB 0301MPMV)|Gf4 ti4200@370/666|Epox 8rda+|Codegen 400w|2x256mb twinmos pc3200 m/winbond|120gb IBM|Wxp|16507 3dmark2001se|ska bygga vatten kylning snart också.

Permalänk
Medlem

Finns det inte någon slags kompressorkylning eller liknande som används vid hembränning? Där måste man ju ha kallt vatten och inte alla tar det från kranen?

Annars är just vattenkranen ett ypperligt ställe att hämta kallt vatten från! En slang från kranen till vattenblocket och ner i diskhon igen.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Annars är just vattenkranen ett ypperligt ställe att hämta kallt vatten från! En slang från kranen till vattenblocket och ner i diskhon igen.

Låter billigt o miljö-vänligt!!

Visa signatur

Xp2100+@2506 Mhz (AIUHB 0301MPMV)|Gf4 ti4200@370/666|Epox 8rda+|Codegen 400w|2x256mb twinmos pc3200 m/winbond|120gb IBM|Wxp|16507 3dmark2001se|ska bygga vatten kylning snart också.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLEX
dra ut tanken/radiatorn utomhus....
Qaztaz, om du bara visste hur långt man behöver gå för att drabbas av kondens. Hade min tank utomhus när d va ca 22 minusgrader i vintras och inte blev d ngn kondens då inte. När man drar ledningar vid husbyggen brukar man säga mindre än fem grader på vattnet i vanlig rumstemp för att d ska bli kondens. Skulle gissa att det blir kondens vid ca -30 utomhus (om man som jag har en tank på 5 liter utomhus). Dock får man inte stänga av datorn vid så låga temps

Det är väldigt låg luftfuktighet när det är kallt (ute). Man kan kyla ner inomhusluften till samma temp som det är ute utan att vatten fälls ut (förutsatt att det är god ventilation), då luften inomhus inte innehåller så mycket mer vatten än den ute, och det är hur mycket vatten som luften innehåller samt temp som avgör när det blir kondens.

På sommaren (brukar vara värst i augusti) är luftfugtigheten hög, och därmed bildas kondens även vid relativt höga temperaturer.

Tänk bara på hur vått ett glas med kall dricka blir en varm sommardag.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

häll lite whiskey i skiten funkar fett fint

Permalänk
Medlem

Hur kyler whiskeyn ner vattnet?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

gräv ner radiator 2 meter i marken där är den 4+ året om det finss någon sida om vart det är så kalt med mer sök åp google.se

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

hmm, det är ju ganska smart ju. 0000 problemet för mig är bara att komma igenom den satans asfalten.

Visa signatur

Levicom 350W Dual Fan Abit KV7 Amd Athlon XP 2800+@3200+ Vatten Twinmos 512mb ddr pc3200 Sparkle Geforce FX5900 500/930 160 gb hd Logitech MX500

Permalänk

Grävmaskin...........

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av traktorn
det är asmycke kondens i min vattentank... är det dåligt eller? skulle vilja ha vattnet kallare, kyler prollen, grafikkortet o nordbryggan.

xp2100+ i 2800+
ti4200 i 325/525

spelar väll ingen roll att det är kondens i tanken.
grejen är den att om vattenblocket blir kallare än lufttemperaturen i din låda så kommer luften att kondenseras mot blocket och bilda vattendroppar.

jag är trött och hungrig så jag kan kanske ha förklarat lite konstigt, men det får ni stå ut med.

/[Krook] @ Tweekitten

Permalänk
Medlem

Ganska få som verkade veta vad kondens är Qaztaz förklarade det ganska fint

Om man ska hålla sig till ämnet som var om att kyla vatten skulle jag kunna rekomendera Kaliumnitrat istället för isbiter jag tror det var de iaf... lite osäker är jag dock... men hur som hälst var det en kemisk förening med kalium Det finns att köpa på den legala marknaden.
Men den tekniken har sina nackdelar, man måste byta vatten ibland, (jag vet iof inte om man inte gör det i alla vattenkylningar) Lösningen blir med tiden mättad när vattnet har fått för mycket Kaliumnitrat. Då kan man iof ta ut vattnet och låta det avdunsta, då skulle man få tillbaka kaliumnitratet igen

Visa signatur

K1

Permalänk
Medlem

När man löser urea i vatten blir det kallt som fan. Pinka i en hink varje morgon i ett år, rena fram urean ur urinet, lös upp det i tanken så får du en bra nedkylning. Helt gratis också!

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Medlem

Skulle det funka att dra in radiatorn i frysen??? eller bildas det kondens å annat shit då eller?... eller kanske bara en slang genom frysen då???

Eller kanske dra ut radiatorn på balkongen å lägga den i en hink med kallt vatten??

Visa signatur

[Intel P4 2.8 Prescott] [Abit IC7-MAX3] [2 x 512 Phoenix DDR400 CAS2.5 Dual Chanel, 2 x 512 Twinmos DDR400 Dual Chanel ] [GeX Cube Radeon 9800 Pro 128Mb] [WD Raptor 36Gb 10kRpm S-ATA] [Seagate Barracuda 7200Rpm 120Gb] [Hitachi Deskstar 7200Rpm 120Gb] [Seagate Barracuda 200Gb S-ATA] [Segate Barracuda 80Gb IDE] [Silicon Image Meadly PCI IDE Card][NEC 1300 DVD-RW Dual] [JVC Lite-On DVD-ROM 16x/48x] [Chieftec Dragon Full Tower] [AerogateII] [In-Win USB Card Reader] + Mycket mera

Permalänk
Medlem

Jag hade radiatorn utanför fönstret på vintern och det funkade bra.

Visa signatur

C2Q Q6600 @ 3500Mhz | Gigabit P35 DS4 | OCZ DDR2 PC8500 4096MB Reaper HPC | BFG 8800GT 512 PCX | 2xSamsung SpinPoint F1 750GB| Seagate Baracuda 120Gb 7200rpm 8Mb | Seagate Baracuda 200Gb 7200rpm 8Mb| Samsung SpinPoint T166 400GB| Samsung SpinPoint T166 500GB | Vattenkyld