Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad 17 är fel - powerlampan bara blinkar...

Permalänk
Medlem

Vad 17 är fel - powerlampan bara blinkar...

Hej!
Försöker hjälpa polaren att få igång sin struliga dator. Den vill inte ens starta - när jag trycker på powerknappen går processorfläkten igång och en LED tänds på moderkortet, men det är allt, inga diskar som spinner upp eller liknande. Powerlampan börjar blinka otroligt snabbt, typ 6 ggr i sekunden eller nåt och sen händer inget mer.

Moderkortet är ett K7VTA3, är det nån som har en aning om vad detta snabba blinkande betyder?

Permalänk
Medlem

är allt rätt kopplat då?

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Medlem

Javisst, den har ju funkat förut...

Det låter inget om PSU:n, kan det vara den som lagt ner på nåt vis? Men CPU-fläkten snurrar ju...

Hjälp?

Permalänk
Medlem

Ingen hjälp av manualen heller?

Visa signatur

If you fool around with a thing too much you will screw it up.

Permalänk
Medlem

Nej, där står inget om vad blinkande lampa betyder. Tydligen är det HDD-lampan som blinkar, inte powerlampan.

Har testat att byta PSU nu också, samma problem. Vad tusan är det som har hänt? Det är ingen som vet var man kan hitta info om vad blinkandet kan betyda? Kollade in ECS site men där fanns ingen hjälp att få...

Permalänk

Kontrollera att minnena är intryckta ordentligt och att kontakten från cpu-fläkten sitter på rätt plats

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Provat reset cmos?

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Jo, jag har resettat CMOS...

Har testat med att flytta på minnet, och även med en annan minnessticka. CPU-fläkten sitter ju där den alltid suttit, den sitter ordentligt och fläkten snurrar ju - om än lite långsammare än den borde (tror jag).

Nu har jag också testat med ett annat grafikkort, men det blev inte heller nån skillnad...

Det enda som inte är testat nu är moderkortet och processorn - och de är ju lite svårare att testa utan att köpa nytt...

Är det nån som har en aning om varför PSU-fläkten inte verkar börja snurra? Jag har ju testat med en annan PSU och det blev exakt samma resultat! Vad tyder det på - att moderkortet inte tar rätt ström av nån anledning?

Permalänk

Det första du kan börja med är och rycka loss allt som sitter fast förutom det nödvändigaste så som powerswitch kabeln, grafikkort, processor och minne.. ryck loss alla andra kontakter så som ledskablarna, reset, idekablar osv.. kolla att atx kontakten sitter i ordentligt och om detta inte skulle funka så är det säkert nått med moderkortet?

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar

Permalänk
Medlem

Jo, nu har jag bara grafikkortet och minnet i och det är allt. Har tagit bort alla IDE-kablar och sånt.

Jag tog bort CPU-fläkten och testade att starta datorn. Det känns inte som att processorn blir varm, men jag vet å andra sidan inte om det tyder på att processorn är paj eller att moderkortet inte ens matar ström till processorn?

Permalänk
Medlem

Ni säger inget om det är en ny dator eller en gammal som är strulig...

Det låter som ni kanske har kortslutigt moderkortet. Använt för många distanser eller inga alls, t.ex.

Permalänk
Medlem

Datorn är ung. ett år gammal och har funkat fram tills i förra veckan, när detta plötsligt hände. Det var inget som small eller liknande, utan plötsligt bara när polaren skulle sätta på datorn funkade den inte utan uppvisade dessa symptom...

Jag har nu uteslutit allt utom moderkort och processor - hur tar jag reda på vilken av dessa som är trasig?

Jag har låtit datorn vara på i 10 minuter, och processorns kylfläns blir inte varm överhuvudtaget, den är iskall. Men jag vet ju ändå inte om det är CPU eller moderkort som strular?

Ifall processorn är paj, borde inte diskar och CD och sånt varva upp ändå? Har fått för mig att moderkortet borde pipa då också?

Permalänk
Medlem

Nej det är inte säkert, det är inte alltid som det går att gå in i BIOS om processorn är sönder. Det funakr ibland men ibland inte...

Testa att plocka ur processorn och kör den i en annan dator.

Eller starta upp datorn utan processorn, det vet jag dock inte hur det går. Eller om man skall eller inte. Jag är rätt övertygad om att det itne är falrigt då. Men vänta med det och se ifall några andra har lösningar på ditt problem.

Permalänk

Testat med ett annat nätagg?

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Jag har ju redan testat med ett annat nätagg...

Ingen som vet ifall en PC spinner upp diskar och CD-ROMs även ifall processorn är trasig?

Permalänk
Medlem

Mina diskar spinner upp vilket fall. Även om dom inte är ikopplade i moderkortet äns. PRova med en voltmeter/multimeter ifall du ahr ström i 4-pinskontakterna.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk

Ta och testa med en annan processor.

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar

Permalänk
Medlem

Får nog göra det, även om det är det svåraste...

Permalänk
Inaktiv

Har samma problem, hittat nån lösning?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

@ zolidznake
Skapa en ny tråd i rätt sektion, istället för att bumpa en över tre år gammal tråd.
Teknisk support och övriga trådar