Permalänk
Medlem

install från hdd

Tänkte lägga in en linuxdist på min 633:a.
Har kört Xandros ett tag nu, men är sugen på att testa på något annat. T.ex debian, slack, gentoo eller suse.

Jag har ingen cd-brännare som fungerar, så jag kan inte bränna ut en ISO, jag har en fdd i linuxburken, men inte i den här jag sitter vid nu

Så jag tänkte om jag kunde kasta in en disk från linuxburken i den här, dra ner linuxdisten dit och installera därifrån?

Jag vet inte, men jag är rädd att jag kommer få "blaha cannot be run i dos" eller vad det nu står ibland

Det får gärna vara litet, och simpelt, sen installera resten från nätet. Har sökt lite här i forumet, fast jag förstod inte riktigt hur man skulle göra? Skriva egna startdisketter och tjosan.

Permalänk
Medlem

http://www.debian.org/distrib/floppyinst

Kan det bli tydligare?
Många distros har idag en netinstall via floppy.
I korthet innebär det att du tankar oftast 1-2 floppys skriver dom till disketter via rawritent.exe (om du kör nt/2k/xp) stoppar in dom, väljer att bios ska boota från disketterna och sen ska installations processen sätta igång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur gör man för att skriva filerna till floppy från linux?
har bara floppy i den burken, även den som ska få ny dist installerad.

Permalänk
Medlem

Det finns flera olika sätt:
cp image /dev/fd0
dd if=image of=/dev/fd0
cat image > /dev/fd0
är några

Permalänk
Medlem

Kan man inte på något sätt installera från en hdd?

t.ex jag laddar ner slack iso, kör demontools eller något för att göra en virtuell cd, sen kopiera från cdn till hårddisken.
sen göra någon startdisk till slack, installerar och välja att den ska installera från hårddisken.

kanske vart lite svårt att förstå?

Permalänk
Medlem

Man kan installera från en iso-fil som man lagrar på en annan partion.
Hur man gör detta varierar från distrobution till distrobution.
Det går att göra under Crux och jag brukar installera på det sättet.
Hur man gör om man vill installera Slackware på det viset vet jag inte, men det bör gå.