Permalänk
Medlem

Hemmabyggd projektor för 99:-

Jag har köpt en sånn lins för att bygga om min TV till en projektor, jag testade i början med en ganska simpel konstruktion och fick inte något vidare resultat, jag har lagt det projektet åt sidan men kom att tänka på det nu igen. Jag undrar om nån av er har byggt en sånhär projektor och om ni isf kunde skicka några bilder på er bildkvalite.

För er som inte vet vad jag snackar om så förlöarar jag kort.

Man vänder sin TV upp och ner och bygger en låda till den, långst framm i lådan sätter man en lins som förstorar bilden samt vänder tillbaka den till orginalhållet, så har man en duk eller en vägg och kollar på bilden. Jag köpte min lins på ebay för 1 år sen för 100kr och har bygt en låda av kartong.

Så är det nån som har gjort något seriösare bygge och kan skicka bilder på bygget sammt bildkvalité.

Permalänk
Medlem

Är väl inget vidare ljus i en tv?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Glömsk

Flyttad

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

heh, är det nå skämt eller?

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk
Medlem

Tvilar starkt på att det skulle kunna bli något bra utav det. Tvn har inte såpass stark ljusstyrka, det blir grumligt med lins osv. Ploj grej istället för någon funktion.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Varit uppe förut. Det är för dåligt ljus i tvn för att det ska bli bra.

Visa signatur

| shuttle | AMD 1.6 ghz @ 2.08 ghz| 1048 ddr | radion9600 pro | 120gb | 3dmark 01 10265p |

Permalänk

finns nån tråd om det redan. någon gjorde detta med en datorskärm och lyckades få en suddig bild på ca 0,5 meter

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lurad!

Du har blivit gruvligt lurad, men det är antagligen ganska många som bleb blåsta på den där rövarhistorian för nått år sedan.. Jag kan inte fatta att det verkligen fanns folk som gick på det där Men skitsamma.. linsen kan du använda för projektorbygge. men vänd tillbaka tv:n och ställ tillbaka den på tvbordet först, och kasta kartongen i pappersinsamlingen..

Sök på google efter "lcd projector build you own" eller nått liknande och, läs på lite och köp sedan en lcd skärm och bygg din projektor.. den kan bli i världsklass.

Visa signatur

"I guess they must have dragged him here, chopped him up and flushed him"

Permalänk
Medlem

Jag läste om detta i en tidning för en massa år sen. Kommer inte ihåg vilken det var, men det var en seriös tidning i alla fall. De fick tydligen skapligt resultat i alla fall. Men lång ifrån det som en riktig projektor ger.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, du har blivit lurad. Bilden blir så dåligt att det är sorgligt.

Det finns dock en massa seriösa förslag på hur man ska kunna bygga sin egen projektor på diyaudio.com. Många av förslagen därifrån har dock blivit stulna och sålda på ebay. Det finns ett bra förslag med en viss typ av lampa och en LCD projektor som verkar väldigt lovande. Jag tror nån på diyaudio säljer en ritning...

Permalänk
Medlem

Så himla dåligt som ni säger att det är stämmer inte, med den kartongsaken jag byggde fick men faktiskt en ganska hyffsad bild, så jag tänkte med en lite bättre konstruktion som inte släppte ut ljus så skulle det bli ännu bättre. Jag köpte bara den för att jag tyckte att det skulle vara roligt att testa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Jag läste om detta i en tidning för en massa år sen. Kommer inte ihåg vilken det var, men det var en seriös tidning i alla fall. De fick tydligen skapligt resultat i alla fall. Men lång ifrån det som en riktig projektor ger.

Har för mig att det var i en tidning som hette "Populär Vetenskap", den fanns bara i något år eller så.
Men då var det iallafall inte snack om papp och linser för 99 pix, utan man kunde köpa en byggsats anpassad för en 14" TV för runt 5000:- eller nåt i den stilen.

Permalänk
Medlem

inge minne att det vart uppe på forumet förut fast han som jag läste om byggde en projector med hjälp av en Sharp lcd och resultatet blev Grymt Lyckat.

länkt med allt som man bör tänka på finns nedan.
http://www.hommie.net/

Visa signatur

|| 2 x 3,2ghz || kingston 4x512mb class 2 || 2 x 120gb raid || Ati Radeon 9800xt || SB Audigy 2 ZS Platinum Pro || Satelit tv kort || Logitech mx bluetooth ||

Permalänk

jag såg att de testade den där kartong-grejen på techtv... de fick en projicerad bild som utlovad, men den var förskräckligt dålig

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

Han är ju trots allt från skåne, han är inte skapad för att förstå sig på sånt här .. ne, men skämt å sido :D. En tv har alldeles för svagt ljus för att kunna funka som en projektor, iaf om man skall ha den på några meters avstånd från duken, har man ett microskop kan man testa att vänta på linsen och lysa på väggen, det är typ samma sak, man måste vara väldigt nära om man skall se något. Det som gör en projektor så dyr är ju trots allt den starka lampan, själva lådan behöver inte kosta mer än 800 spänn ^_^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moerot
Han är ju trots allt från skåne, han är inte skapad för att förstå sig på sånt här .. ne, men skämt å sido :D. En tv har alldeles för svagt ljus för att kunna funka som en projektor, iaf om man skall ha den på några meters avstånd från duken, har man ett microskop kan man testa att vänta på linsen och lysa på väggen, det är typ samma sak, man måste vara väldigt nära om man skall se något. Det som gör en projektor så dyr är ju trots allt den starka lampan, själva lådan behöver inte kosta mer än 800 spänn ^_^

Permalänk
Medlem

hehe, skön karta Palleballe

Permalänk
Medlem

ide

Man borde kunna öppna upp en gammal crt monitor och sedan sätta två feta lampor på skärmen så de blir fett med ljus igenom den