WD Vs. Maxtor (200gig)

Permalänk
Medlem

WD Vs. Maxtor (200gig)

Sådär nya processorn och graffekortet på plats.

Nu fattas bara en nya hårddisk, tänkte kolla med er vilken ni tycker bäst om av, WD och Maxtor? Tänkte köpa mig en SATA Hd på 200gig.

Så ös nu på med bra å dåliga saker om dessa två hårddiskar!

Permalänk
Medlem

...Eller varför inte en Seagate?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag öser över tråden i "Datalagring - Lagringsmedia"

*Flyttad*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Seagate eller Maxtor, själv köper jag aldrig en WD disk igen då jag inom loppet av ett år har fått returnera samma modell tre gånger. Låter, ja det gör dem med.

Permalänk
Medlem

Har två Seagate och båda fungerar helt kanon, däremot min polares WD och den krånglar som fan. :/

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så låter Maxtor diskarna lite mer än WD diskarna. Stämmer detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrix
Vad jag har hört så låter Maxtor diskarna lite mer än WD diskarna. Stämmer detta?

Nej, WD låter mest.... 35 db vs 29?

Permalänk
Medlem

har 2 200gb maxtor, ej sata men dom tuggar på tyst och fint

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem

Maxtor är lite snabbare än seagate men mycket varmare...tror nog maxtor är lite tystare än segate då det gäller sata.

Visa signatur

[i9 9900k@5Ghz] [1080Ti] [Gskill 2x8Gb 3600 CL15][Ek+Alphacool custom loop]

Permalänk

Maxtor såklart

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem

Dags att beställa en maxtor nu då! Tack för alla inlägg

Permalänk
Medlem

Henrix, du menade Seagate va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Henrix, du menade Seagate va?

hmm nä, mena maxtor, har du annat förslag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrix
hmm nä, mena maxtor, har du annat förslag?

Ja, typ en Seagate Barracuda.

Permalänk
Avstängd

att wd låter mera än maxtor är bullshit.
Jag har en wd 80 gb och en maxtor 120 gb i min maskin. Maxtorn låter MEST, hur man kan få den at låta mindre än en WD har jag svårt att tro. Kanske har ett fekaktigt exemplar, men mer än wd låter den lätt. Ska byta ut den mot en wd till, eller möjligtvis en seagate. Maxtorn låter som faaaaaaaaaaaaan när den skriver och läser. Hemsk är den!!!

iaf min!

Godnatt

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Hmm alla har olika uppfattningar. men kan det vara så att WD lät mindre i kategorier från 60-120gig och att Maxtor nu låter mindre än DW i storlekar över 120-250??

Permalänk
Medlem

Min maxtor är ungefär totalt ljudlös i IDLE.. När den skriver låter den lite, dock inte alls störande överhuvudtaget. Mina Seagate märks aldrig.
Har en Western Digital på 250 MB, ja MB.. Inte GB
Den låter och är väl sådär 10 år gammal eller nåt

OBS! Den sitter inte i min dator

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

seagate låter minst är snabba som maxtor.
Maxtor låter iget idel men knasstrar en del när dom läser å skriver. SÅ passar lagrig bra då man inte använder dom så ofta.
WD är inte så snabba men relativt tysta men inte som seagate och dom är BUNN varma kan kanske förklara en del haverier. Jag har en 92mm fläkt som kyler mina två annars idlar dom på 44-46C i 5.25 bay.

Vet för jag har alla dessa i min dator plus IBM.

Permalänk

jag säger bara WD har 8 WD diskar som fungerar bra kan inte säga nått om ljudnivån för jag har 8 fläktar också.

Permalänk

5st Maxtor här, inga problem tyst och fint, sen när jag va allergisk mot ljud så sänkte jag "farten" på dom och då lät dom men än en Baracuda 120gb, så köp en maxtor du...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
5st Maxtor här, inga problem tyst och fint, sen när jag va allergisk mot ljud så sänkte jag "farten" på dom och då lät dom men än en Baracuda 120gb, så köp en maxtor du...

Vänta lite.... Du sänkte alltså farten på dina Maxtor för att de skulle mäta sig med en Seagate?
Seagate är dessutom minst lika snabba som Maxtor.

Permalänk

Nope, jag sänkte dom för att jag körde ganska mycket fileshare vid den tiden, och endast 2 fläktar på 5 volt, så jag tyckte det va lite irriterande med ljud, men nu så har jag mer fläktar och är van vid ljudet...

Permalänk
Medlem

Det är ett svårt val, men det lutar åt en Maxtor som jag tänkte mig ifrån början nu

Permalänk
Medlem

Dvs, välj en Seagate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken

Vänta lite.... Du sänkte alltså farten på dina Maxtor för att de skulle mäta sig med en Seagate?
Seagate är dessutom minst lika snabba som Maxtor.

Seagates SATA-version är iofs inte lika långsam som IDE-diskarna, men tror ändå att Maxtordisken är snäppet snabbare.
Snabbast är dock Hitachi 7K250.

Ett litet tips vid-sidan-om... 200Gb-modeller är oftast en aning dyra jämfört med 160Gb-diskarna i samma serie om man räknar pris/gb.
Om du helt enkelt behöver minst 200gb, köp hellre 2st 120 eller 2st 160..
eller om du har liknande problem som jag har, du har exempelvis bara plats för EN disk, och behöver minst 200gb... slå till på en 250Gb istället.

Jag skulle helt klart påstå att WD låter mest i idle, och att Maxtorn's seeknoise försvinner om man monterar den i ett stabilt chassi eller i nån form av gummiupphångning. Men Maxtorn är nog är ett bättre val om du bara har dessa två diskar tillgängliga. Annars köper du en Hitachi 7K250 som är både snabbare och tystare än både Maxtorn och WDn.
Lycka till!

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem

Tystast är nog Seagate eller numera även Samsung.

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSX
Tystast är nog Seagate eller numera även Samsung.

Samsung är nog tystast jo... Speciellt om man betänker att Seagate inte har quiet-seeks påslaget på sina SATA-diskar.
Så egentligen förlorar ju seagate sina fördelar om man ska köpa Sata-versionen:cool:

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem

slänger en röst för maxtor, då jag har 2 som funkat problemfritt ett bra tag!

Visa signatur

MSI K8N Platinum :: AMD 64 3000+ :: 1024MB Corsair Value :: 120GB + 200GB

Permalänk

Får ta o rekommendera Western 200gb eftersom jag precis köpte en sån. Den är både tyst och snabb.

Visa signatur

Athlon64 4400+ @2.25GHz | MSI K8N Neo4 Platinum | 2*1Gb G-Skill pc4000 | Connect3d X1900XT | 250+200+74 all WD | Samsung 970p

Permalänk
Medlem

Nä killar, det blev faktiskt en 160gb maxtor. Den va lite mer prisvärd.
Tycker den e jädra snabb! 51mb/sec i sandra! mycket fint. Tyst åxå. Men den kan surra till lite lärr om man kopierar koppiöst många filer på en gång(som jag gjorde nyss när jag la över allt från min gamla Ibm typ 15gig.

Tack för mig!