Permalänk
Medlem

Apache-problem

Hej. Jag försöker få igång min apache-server.. Datorn sitter i ett internt nätverk och inom detta funkar servern fint men om man försöker komma in på sidan utifrån brandväggen vi har så går det inte, och jag har självklart öppnat portar på brandväggen. Jag har sökt lite men det verkar inte som detta är ett vanligt problem men är det iaf någon som kan tänkas veta vad det är för fel?

kan bifoga min httpd.conf om ni vill.

Permalänk
Medlem

det är inte bara så att du försöker komma åt den utifrån inifrån ditt egna nätverk?

dvs du sitter på din vanliga dator och går till din externa ip address?
det fungerar oftast inte (beroende lite på routern)...

du måste testa utifrån, typ från en kompis lr så

om inte det funkar får du väl börja tcpdumpa och se vad som försigår egentligen

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk

Har du kört någon port-forward för port 80 till burken?

Permalänk
Medlem

från brandväggen kör jag portforwarding ja..

men ply, det är som du säger, jag försöker accessa den med mitt externa ip, inifrån så att säga.. Hmm ,tycker det borde funka iofs,, men jag kan prova utifrån också.

Permalänk
Medlem

Det är det vanligaste felet när någon försöker forwarda en port men inte får det att funka. Samma sak med FTP etc., folk forwardar porten och försöker se om de kommer till rätt dator genom att gå från intern dator -> router -> internet -> router -> intern dator, vilket inte funkar.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Det är det vanligaste felet när någon försöker forwarda en port men inte får det att funka. Samma sak med FTP etc., folk forwardar porten och försöker se om de kommer till rätt dator genom att gå från intern dator -> router -> internet -> router -> intern dator, vilket inte funkar.

Det fungerar med vissa routers. Min 3com stöder det, exempelvis. Men generellt sett har du helt rätt.

Faktum är att jag inte ens med OpenBSDs system pf (som ju är aningen mer avancerat än den genomsnittliga bredbandsroutern) lyckades få det att fungera, annat än med "fulhack" till undantagsregler. Det var i och för sig 2 år sen, så det kan ju ha ändrats sen dess..

W

Permalänk
Medlem

Bara att vänja sig vid att det är så, och skriva in hostname/ip till den interna datorn istället. Lite störande ibland dock, t.ex. när jag vill glo runt i mitt galleri och den länkar alla bilder till http://filigran.no-ip.org/blah istället för bara /blah, så att det blir http://192.168.0.1/blah om jag surfar lokalt. Då funkar ju inte bilderna, och ett galleri där man inte ser bilder är ju lite tråkigt. MEn man vänjer sig.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

ah, ni hade så rätt så, tack!

Permalänk
Medlem

men asså dom routrarna som det fungerar med.. dom gör ett fulhack..
iaf dom jag tittat på... fast orka förklara hur det funkar.. den intresserade kan ju tcpdumpa lite själv

hur som helst så är problemet lättast avlöst genom att köra en split dns... vilket jag skulle rekommendera till filigran..

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Orka.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

hehe
/me tycker det är lättare att sätta upp split dns en gång än att inte kunna titta på sina egna hemsidor..

iofs man får ju en bra anledning till att ge grannen "oväntat besök" ™ (gevalia) om man ska springa över och kolla hur ens webb sida ser ut stup i kvarten

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Hehe, jag kan fortfarande kolla på min sida, jag är inte så dum att jag gör kassa länkar. Men jag kör emAlbum, och den gör kassa länkar.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

jag kör namebased virtual hosting.. lite jobbigare då

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Men hur svårt är det egentligen.
säg att du har adressen foobar.org och du vill att när du besöker den adressen i det lokala nätverket så ska du komma till din server (som också är på det lokala nätverket)
Editera då bara er hosts-fil och lägg till:
ip-till-server-internt foobar.org

vips, efter ett litet tag så funkar det att lalla in på foobar.com i det lokala nätverket.

Edit: Eller har jag helt och hållet missförstått vad som efterfrågas i tråden?

Permalänk
Medlem

mm, fast om man som jag har ett nät med mer än en (1) dator och dessutom tunnlar med kompisar... så att det totalt blir rätt många datorer kan det vara skönt med en intern dns..

hosts filer är jobbiga.

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Jo, är det många datorer i nätverket som ska in på servern så är det ju en annan sak. Men en bra och snabb lösning för små nätverk hemma iaf.

Permalänk
Medlem

Hjälper ju inte heller riktigt när han vill kolla om portforwarden funkar.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

Du kan ju sköra med din host adress på skanova(om du nu är i skanovas nät)

ser ut så här: H24N1C1O1099.BREDBAND.SKANOVA.COM
Ovan är ett exempel på min gammla. Adressen ändras när du ändrar IP nr

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.