Permalänk

Projekt - Blåbärskrom [56k-fientlig]

Gnäll inte över namnvalet, ibland har man idétorka
Detta är mitt projektarbete i skolan.
Jag har gått och filat på det sen oktober förra året, och har fått ihop något som jag gillar. Tur är ju det, för det ska vara klart om 2 veckor
Anledningen till att jag lägger upp arbetsloggen här är för att folk som jag visat mina skisser och ritningar för bett mig göra en arbetslogg så de kan följa arbetet.
Här är lite olika skisser som jag gjort hitills:

Första skissen från oktober

Första ritningen över chassit

Nuvarande designen (klaga inte på mina färdigheter i paint tack )

Beskrivning
Måtten på chassit är följande: 850x600x300
Chassit kommer att ha både dubbelbotten och dubbeltopp så att man snyggt och prydligt kan gömma diverse kablar, drivsteg och ccfl-rör.
Chassit kommer också innehålla termoelektrisk kylning och vattenkylning.
Kommer även att sitta en blå LCD, en strömbrytarpanel och displayer som visar temperaturer i fronten på chassit.

Material
Vad ska jag nu bygga chassit av då?
Det blåa är 5mm blått plexi, och priset på detta kommer inte nämnas då jag inte är intresserad av att diskutera min mentala hälsa
För övrigt var det nästan omöjligt att hitta en glasmästare som kunde/ville skaffa fram det till mig, men av 5st så var det 1st som kunde fixa det. Utöver det så var det en som kunde skaffa fram, men inte så mycket som jag behövde, och ytterliggare en som kunde skaffa, fast då 3mm tjockt.
Det gråa kommer antagligen vara kromat aluminium, har inte kollat upp om det går att fixa så tjockt än... Beror väl lite på pris också

Innehåll
Som sagt så kommer chassit ha vattenkylning och kommer därför innehålla tank, radiator, pump och vattenblock.
Radiatorn kommer vara specialgjord av Bilkylarservice i Malmö, och kommer ha måtten 280x400x?. Förhoppningsvis kommer den kunna kyla av vattnet
Alla anslutningar till vattenblocken kommer vara 10mm nippelkopplingar.
Pumpen kommer att vara en Swiftech MCP600.
Peltierelementen till processorn och grafikkortet kommer vara på 172W resp. 94W och drivas av 2st 24V transformatorer. För mer info på peltierelementen kan ni kolla sidan som jag ska beställa dom från under morgondagen. http://www.kryothermusa.com/NewProductsHE.htm
Det som ska vattenkylas är processor, sydbrygga, grafikkort och hårddiskar. Har även funderat på att vattenkyla minnena, men jag har inte tid att komma på en bra lösning till detta. Kommer även att vattenkyla nätaggregatet i framtiden, men har inte tid att bygga om det för tillfället.
Hårdvara i maskinen är följande:

  • Intel Pentium 4 3.2Ghz

  • Asus P4P800 (kommer antagligen bytas ut)

  • Radeon 9800pro 128mb

  • 2 x 512mb DDR @ 400Mhz

  • 2st SATA-diskar (vet inte vilka än, kommer sen)

Utöver detta kommer det sitta ccfl-rör lite här och där, även på undersidan av chassit.

Status just nu
För tillfället är alla delar beställda och på väg hem, och jag hoppas att jag får allt nästa vecka.

Hoppas att ni följer med under de kommande 2 veckorna
Skulle bilderna ladda slött så säg till.

/DoomDevil

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

detta kommer att bli fett!

Permalänk
Medlem

Faan va nsyggt det kommer bli och kraftfull

Mer bilder sen när projektet är igång

Skitbra jobbat DoomDevil

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

Bilder, bilder! Vi vill se bilder nu på lådan ;). Tycker det är en dålig ursäkt att man inte har några delar hemma.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut men det känns som om radiatorn blir väldigt liten!

Permalänk
Medlem

ta bor "X" och tryck dit något annnat typ en pac-man det var snuggt allt utom "X" et tyckte jag.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

najs doomdevil

Visa signatur

Iam the Almighty Elajtz00r ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
ta bor "X" och tryck dit något annnat typ en pac-man det var snuggt allt utom "X" et tyckte jag.

Jag tror att X:et var någon slags grund i hans bygge så jag tror inte han tar bort det

Jäkligt fint kommer det nog bli..

Permalänk
Medlem

Detta ser lovande ut

Permalänk

Den påminner mej om x-box.....

Permalänk
Medlem

En väldigt fin idé, hoppas det blir bra

Permalänk
Medlem

viss likhet med raidmaxchassin tycker jag, för att vara lite grinig.

Annars kommer det säkert bli ett helfint bygge

Visa signatur

I am a shaman, magician
The sun is purple, 3D dimensions
I am for mental extensions.

Permalänk

grymt kanske skulle bli grymmare om du mixar ritning 1 med ritning 3 på
fronten så du sätter dit horn högst upp tror jag blir grymt..

Permalänk

Tackar för alla kommentarer, mina förhoppningar är lika stora som era
Icke en dum idé Ice_Cold_Ace, hade en plan för den övre kanten i fronten, men en korsning mellan dom två kanske vore något... Helt klart värt att tänka på
Vad gäller "X:et" så kommer jag köra på det.
För er som ville ha bilder, här kommer en på min arbetsplats med diverse komponenter och verktyg tills vidare:

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

ser riktigt bra ut.
har du nått chassi du använder som grund, eller börjar du från början?

Permalänk

Bygger hela från grunden

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Mera bilder!

Visa signatur

must!

Permalänk
Avstängd

Ser skit bra ut.hehe älskar sånnahära trådat:D du hammlar baln favoriter:D:D mer bilder:d

Visa signatur

Chassi.(Chieftec DX-01BL-D).Cpu
(AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz).Ram(PC3200/DDR400 *2).Moderkort.(Abit NF7-S rev 2.0).Graff( Powercolor Radeon 9600 PRO 128MB DDR ).HHd.(Seagate Baracuda 120gb)

Permalänk

Tänkte bara meddela att bygget inte står allt för still iaf.
Glasmästaren hade sökt mig innan idag, så jag får kontakta honom på måndag.
Igår ringde killen från Bilkylarservice, och meddelade att han skulle beställa grejerna nu... *suck*
Jag beställde "bara" för lite mer än en vecka sedan... Vissa verkar ju ha all tid i världen.

Jag hade tänkt att kroma aluminiumet, men efter att ha sett denna artikeln på Metkus sida så blir det polering istället

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

Varför inte bara blå tona plexi själv?
men jag skulle inte ha plexi till ett sånt där chassi..
Vill ju inte se datorns innehåll ,,

Permalänk
Medlem

ojojoj! Äntligen ett bra bygge! Lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det går ju o måla plexi. OM jag skulle bygga ett datorchassi så skulle jag bygga i plexi pga att det är enkelt att jobba med, iaf med de verktyg jag kan få tag i.

Det blir väldigt snyggt om man målar baksidan av plexit, då glänser hela paketet... Och man ser inte in...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Avstängd

Se bara till att lägga extra energi och tid på de små detaljerna så blir det hela gött götti gött gött... Lol

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk

Här kommer en liten uppdatering igen.
Provade SketchUp för första gången och detta blev resultatet, så klaga inte :

Sen har jag fått låna en pelarborr av en polares farsa, vilket va riktigt snällt
Han hade visst aldrig använt den sen han köpte den, och det gjorde han 1987, lol
En helgrym gammal sak från Clas Ohlson:

Hur ändrar man på varvtalet då? Svar:

Ja, den gummiremen va inte vidare frisk, men den fungerar iaf

Nippelkopplingarna som jag kommer använda till vattenblocken.
Har beställt slang som ska passa, lyckades få fel från ELFA då de inte ville ange yttermåtten på sina PVC-slangar. Var en chansning, bara att bita i det sura äpplet.

Lite kopplingsplintar och en monteringsskena till dom + några LCD:er som jag inte orkat löda ihop än (har väl "bara" haft dom i ett år, rätta mig om jag har fel Ufos85 )

Status just nu: Väntar fortfarande på plexit, radiatorn, peltierelementen och pumpen så att jag kan få lite mått att jobba med, och jag har en känsla av att jag kommer få vänta en stund till på plexit och radiatorn
Jag kommer iaf att dra igång med vattenblocken direkt nästa vecka, så ni kan förvänta er ritningar i helgen.

F.ö. så tyckte farsan att jag skulle höra med en billackerare som han känner om poleringsmedel, alt. krom, innan jag beställde poleringsmedlet från England. Kan vara en bra idé, det va ju inte billigt direkt...

Fortsättning följer!

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

Mycket intressant.

Permalänk

gött så du börjar bygga snart lr

Permalänk
Medlem

Snyggt chassie... Jag skulle skippa det där lilla djävulshuvudet bara... Tycker att det blir lite för mycket... "Less is more" som det brukar heta.

Man vill ju liksom att om man använder en viss form så skall den återkomma lite här och var för att skapa ett enhetligt uttryck. Skall du ha djävulshuvudet så bör du ha det på fler ställen. Kanske kan du sätta dit ett X istället.

Men smaken är som baken så gör vad du tycker är snyggast

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

nejnej. huvvet är "pricken ovanför i:et" imho
detta är nånting man kommer följa med glädje =D

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

Okej, här kommer en liten rapport igen.
Ringde glasmästaren i onsdags och undrade var fan mitt plexi blev av, var vid han sa att de inte hunnit skära till det än... Sa att jag skulle komma o hämta det på fredag istället.
Hämtade plexit idag (har dock ingen bild eftersom polaren "skulle låna kameran snabbt").
Glasmästaren var rolig iaf; "Jag måste bara fråga dig, vad ska du ha plexit till?"
Sen förklarade jag att jag skulle ha det till ett datorchassi, och då svarade han med ett jaha med tonen "du är inte klok" på rösten, antagligen med tanke på priset, och det tänker jag inte diskutera eller avslöja heller

Hur som helst så ska jag fixa till plexit nu och ta mått på det så att jag kan beställa aluminium.

F.ö. hämtade jag radiatorn i onsdags, och det blev ju ingen billig historia det heller. Plus att den inte blev så stor som jag ville ha den, men det struntar jag i nu.
Den ska iaf kyla bättre än den jag hade från en gammal 240.

Undrar var mina peltierelement blir av som jag beställde för ett bra tag sen också, får ta kontakt med dom på måndag.

Om ni undrar över att detta skulle vara klart inom 2 veckor så är det inte ett måste längre, var lite inställsam hos min handledare i projektarbetet

Har också ritat lite på en ny front, jag blir aldrig nöjd med den. Än så länge har jag inte kommit fram till nån ny som jag gillar mer än den jag har för tillfället. Men det kommer, för jag gillar inte den jag har

Det var allt för denna gången, bilder kommer antagligen imorgon då jag stulit tillbaks kameran.

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomas
Ser riktigt bra ut men det känns som om radiatorn blir väldigt liten!

LITEN? 28cm*40cm? Min BIX2 är mycket mindre.

Härligt projekt. Räknar med att det kommer bli färdigt också då eftersom det är projektarbete.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.