Tyst kall och billig 160 HDD

Permalänk

Tyst kall och billig 160 HDD

hej jag ska köpa en till HDD jag har hittat en Hitachi 7K250 160Gb UDMA-100 8Mb Cache 7200RPM men problemet är att jag vet inte hur varm den blir eller hur mycket den låter. så jag undrar om nån har erfaren hetter utav Hitachi eller har en liknade HDD för ca 1200:-

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har två stycken Maxtor 160GB som funkar bra. De sitter i ett hårddiskrack tillsammans med två raptors och kyls av två 8cm-fläktar. Hitachi-diskarna är ju snabba så de är också ett bra förslag, jag vet dock inte så noga vilka diskar som är kalla. Hitachi och WD?

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Hedersmedlem

Hitachi - Snabbast.

Samsung - Tystast.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

ok men vilken e tystast???

Permalänk
Medlem

Skojar du?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

jag menar vilken e kallast

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt att skillnaden i temperaturutveckling är extremt liten mellan de olika märkena när vi pratar om 7200rpm-diskar. Min erfarenhet är dock att alla moderna diskar kräver någon form av kylning för att fungera ok. Det kan ju bara vara en chassi-fläkt eller nåt men det behövs verkligen. (Och då du ändå behöver kyla alla, så spelar ju det ingen roll om det ena märket är en grad kallare än det andra osv.. )

Permalänk
Medlem

hitachi e kalla, Wd e varma.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Vad grundar du det på?

Sluta skriva sånt som ni hört av din CS-kompis brorsas bästis.

http://storagereview.com/articles/200310/20031007HDS722525VLS...

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Seagate är lagom tyst samt Samsung. Har man fläktar så blir alla diskar kalla, så det är inget problem ens.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Avstängd

enligt D-temp i min dator så är Seagate (Barracuda och 7200.7) upp till 7 grader varmare vid idle och upp till fem grader varmare vid hård jobb om man jämför med mina Maxtor DiamondPlus9 (160gig/8mb), mina sex Samsung Spinpoint 160gig/8mb cache hamnar någonstans i mitten.

Följande temepraturer vid idle:

Seagate: 27 grader och 28 grader (Barracuda och 7200.7)
Maxtor: 21
Samsung: Två st på 26 och en på 24 och en på 23 grader, två st visas inte tempen på

Permalänk

nu e det så att jag har en Shuttel och då kan man utesluta alla fläcktar till HDD för det finns inte plats.

Permalänk
Medlem

har IBM120GXP, Maxtor Dimond plus 9 160Gb, 2st WD 160Gb och 2st Seagate baracuda V 160Gb å WD är klartvamast. maxtor å IBM är kalla Seagate mitt i mellan men WD ligger på 45C idle i 5.25 bay ytan kylning. Drar en hel del mer med om man kollar påströmen dom drar så får jag det till 12W på WD diskana.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
nu e det så att jag har en Shuttel och då kan man utesluta alla fläcktar till HDD för det finns inte plats.

Största problemet med min Shuttle (SN85G4) med 64 3200+ och 2x74gb Raptor raid0 är inte hårddiskarnas värmeutveckling. Den stora boven är nätagget och dess korkade "kylning". All värmen går ut i lådan. En 60mm fläkt samt mer hål i "skalet" löste det problemet.

Visa signatur

GameBox:
Shuttle SN85G4, AMD64 3200+, 2x512 OCZ PC3200 EL Cas2, GeXcube R9800 pro, 2x74gb WD Raptor Raid0, NEC 2500 DVDR/RW, Hyundai Q17S TFT.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr
Största problemet med min Shuttle (SN85G4) med 64 3200+ och 2x74gb Raptor raid0 är inte hårddiskarnas värmeutveckling. Den stora boven är nätagget och dess korkade "kylning". All värmen går ut i lådan. En 60mm fläkt samt mer hål i "skalet" löste det problemet.

jo men jag har bestält Silent X och den e kallare

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
enligt D-temp i min dator så är Seagate (Barracuda och 7200.7) upp till 7 grader varmare vid idle och upp till fem grader varmare vid hård jobb om man jämför med mina Maxtor DiamondPlus9 (160gig/8mb), mina sex Samsung Spinpoint 160gig/8mb cache hamnar någonstans i mitten.

Följande temepraturer vid idle:

Seagate: 27 grader och 28 grader (Barracuda och 7200.7)
Maxtor: 21
Samsung: Två st på 26 och en på 24 och en på 23 grader, två st visas inte tempen på

Eftersom tempsensorerna inte går att lita på riktigt (som alltid) så är dessa temps ganska värdelösa i jämförelsesynpunkt.
Läs bra test som t.ex. de på Storagereview istället.

Jag har haft många diskar som visar temp helt uppåt väggarna. 17C när rumstemp är närmare 25C osv.

Om man vill ha något bättre temprapportering kan man "kalibrera" sensorerna lite hyfsat genom att sätta tempen på diskarna till nån grad över rumstemp precis efter man bootat efter systemet fått vila över natten eller så.
Men inte ens då får man en exakt temprapportering eftersom rapporteringen knappast är linjär mot den verkliga temperaturen. Det är en fingervisning helt enkelt.

(ThE)[Snowman]: Gör som det redan föreslagits; kolla recensionerna på Storagereview så ser du ungefär hur de olika diskarna ligger i temp.
Är det bara temperatur och pris som är avgörande skulle jag gissa att Samsung V80 är ett bra val. Det är en ganska tyst 5400-RPMare som inte blir speciellt varm. Billig är den oxå.
Dock är det knappast en disk man vill ha som primär disk eftersom den är ganska slö.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Vicotnik: Absolut har du rätt, men som du säger så är det fingervisningar och jag hävdar bestämt att just de diskar som är kallast enligt SMART är kallast när man kör med pekfinger-metoden oxå Sedan att temperaturen kanske inte stämmer helt är en annan sak. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att kylning är viktigare än något annat, speciellt nu när vi drar mot varmare tider.

Permalänk
Medlem

samsung whinar för mycket, jävla svagt piiiiiipande som går in i huvet, jag börjar bli galen här

jag hör detta piip speciellt på natten då alla sover och det är rätt tyst

jag har 2st fläktar på också som flåser i över 25db

ändå så överröstar detta piip "fläktljudet"

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Min Daimondmax +9 rapporteras ca 5 grader lägre än min 180GXP. Jag har inte orkat mäta på riktigt, men det är en hel del skillnad om man stoppar fingrarna på dem.

Visa signatur

Hur övertalar man föräldrar att skaffa snabbare bredband?

Permalänk

Samsung spinpoint är kallast. OCH tystast.

http://www.silentpcreview.com

Permalänk
Medlem

...samtidigt som Hitachi 7k250 är snabbare.

http://www.storagereview.com

Resten av märkena är ointressanta om man vill ha bra diskar

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //