För många krigs-RTS idag?

Permalänk
Medlem

För många krigs-RTS idag?

Tog en titt på dagens RTS-spel som finns tillgängliga. Vad alla hade gemensamt var att man bygger lite hit och dit och samlar resurser som eventuellt går till att bygga en stor arme och döda allt man ser etc...
Den stilen RTS är utan tvekan vanligast, och man tröttnar ju efter ett tag ( ialla fall jag ). Varför inte utveckla ett RTS där man använder resurser till annat istället för att slåss hela tiden för att uppnå något ultimat mål. Jag låter säkert som nån pacifist nu men vad jag menar är att det borde finnas element som att expandera och bygga mer.

Sådana spel som jag känner till är inte särskilt nya, SimCity-serien (men man måste erkänna, sim-serien är lite av sin egna genre...), Caesar-serien och Pharaoh.

Visa signatur

Sometimes you have to kill the spider to save the butterfly.

Permalänk
Medlem

Du har ju iofs tycoon serien också.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Prova settlers serien också. Visserligen är målet där också att besegra din fiende men vägen dit liknar inget annat RTS. Det är inte lika hetsigt som andra RTS och rätt trevligt att bara titta på. Vissa gillar det andra tål det inte alls.

Lirade själv 3:an rätt mycke men 4:an gillade jag inte därför att det var för likt föregångaren. Har hört att de håller på med 5:an också...

Permalänk
Medlem

Du borde testa hearts of iron, kan va rätt tugnt i början kanske men sen är det kul

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
Du borde testa hearts of iron, kan va rätt tugnt i början kanske men sen är det kul

"lugnt".. Hmm.. Assegt skulle jag kalal det

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Gamla Windowsspelet Outpost, fast du behöver nog emulator om du inte kör XP.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
"lugnt".. Hmm.. Assegt skulle jag kalal det

var står det lugnt? skulle knappast kalla det segt

Permalänk
Avstängd

Settlers 2 är ett måste..så jävla guld det spelet så det inte är sant :)..visst..blir ju att man bygger en massiv arme men det kommer automatiskt då man expanderar och man behöver en jävla massa olika resurser då man försöker skapa den (guld,vete,vatten,kol och järn som blir pengar,öl och vapen

Visa signatur

p4 2.4 MSI PT880 NEO-LSR Aopen Aeolus FX5200 agp8x 512 twinmos Maxtor Diamond Max 120gig

Permalänk
Medlem

Jo då, Settlers 2 är en klassiker... Man behöver två möss för att kunna lira det multiplayer om jag minns rätt
Kommer fortfarande ihåg hur dom små vikingarna sprang ut och mötte varann en mot en lite separat från resten, och hoppade över varandras svärd osv

Visa signatur

Sometimes you have to kill the spider to save the butterfly.

Permalänk
Medlem

Civilization?

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Äh, Settlers 2 är nymodigheter! The Settlers ska det vara! (Ettan alltså)

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Europa Universalis 1 eller 2!

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk

Warhammer 40.000 verkar ju bli lite annorlunda. Jag börjar också tröttna på alla standard RTS alá Generals, Warcraft3 och allt sånt. ag vill ha lite fler spel som Sudden strike (i MP då) utan baser och resurshantering.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Äh, Settlers 2 är nymodigheter! The Settlers ska det vara! (Ettan alltså)

Hade 10-timmars sessioner med det spelet på min gammla Amiga 600, guld^2.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk

Imperium Galactica 2 ...dvs om du gillar bra rymd-rts'er:)

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem

Gamla svenska spelet Havets Vargar kanske?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Finns asmånga tyska fredliga RTS.
Settlers på amigan det var grejer det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
Warhammer 40.000 verkar ju bli lite annorlunda. Jag börjar också tröttna på alla standard RTS alá Generals, Warcraft3 och allt sånt. ag vill ha lite fler spel som Sudden strike (i MP då) utan baser och resurshantering.

Om du gillar RTS utan baser och resurshantering kan jag rekommendera Blitzkrieg. Stora modmöjligheter, mycket strategi. Dock kan spelet bli lite enformigt när man väl har kommit in i det.

Visa signatur

Sometimes you have to kill the spider to save the butterfly.

Permalänk
Medlem

settlers2, självklart

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
var står det lugnt? skulle knappast kalla det segt

Jag skyller på attd et nvar sent på natten

Fast det avr det kanske inte? Vad skylle rjag på då? *klurar*

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S