kommer PATA försvinna?

Permalänk
Medlem

kommer PATA försvinna?

Jag har nu 2 SATA diskar. En seagate 120gb och en wd raptor 36. jag ska nu också köpa en abit digidice så jag har inte direkt mycket utrymme, endast en pci-plats. På moderkortet sitter det endast 2 sata-portar som är upptagna.

Nu undrar jag, ska man köpa ett sata kontrollerkort och en stor SATA-disk (för jag får in en till), eller ska man köpa en stor PATA disk så får man en ledig pci-plats också? Jag vill liksom inte investera dyra pengar i gamla saker. Vad säger ni? Och om vi pratar om stora diskar, runt 200gb, vilka rekommenderar ni? Ska man vänta på hitachi 7k400?

mvh
Tomas

Permalänk
Medlem

Visst, PATA kommer försvinna, men det lär nog ta sin tid innan det sker. Vet inte jag, 7k400 är ju rätt ny och det jag läste gav mig intrycket att risken för att den ska gå sönder är högre än hos 7k250.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Instämmer!

7K400 har FEM skivor vilket är världsrekord. Utan att VETA så TROR jag att en sådan konstruktion är känsligare än en med färre skivor.

Man får vad man betalar för så det blir inte billigare med en 400GB än 2st 200GB som dessutom troligen är ett säkrare val.

Gillar du prestanda så kan du RAID-nolla 2*200GB MEN se till att backa upp!

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att jag ska köra en barebone och jag har inte plats för 2x200 även om jag själv hade föredragit det. Nu behöver jag inte 400gb, utan 200 räcker gott och väl. Men hm, 7k400 kanske inte var så bra då. Prestanda är inte högsta prioritet för denna disk. Kanske man ska titta på 7k250 250gb?