Permalänk
Medlem

Ipod 20gb eller Ipod mini

Funderar på att införskaffa mig en iPod. Jag har iPod 20gb eller iPod mini att välja mellan.

Fördelar för mini är att den är liten och fina färger
nackdelar, för litet utrymme

fördelar med 20gigaren, snygg, mkt plats
nackdelar, större, dyrare.

Vad jag förstått kommer mini kosta 2700-2900kr.
Medens en 20gigare kostar 4100kr på macoteket
en 15gigare är 700kr billigare men utan saker som jag värdesätter som väskan..

vill ha mkt plats men även ngn fin färg som mini har.

Vad ska man välja? ordentlig ångest

edit.. Var hittar man dem billigast?

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Medlem

Ett tips är att känna på den vanliga ipoden. Den är faktiskt inte så klumpig

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

billigast är inWarehouse enligt pricerunner (ipod mini)

Jag skulle välja Ipod Mini allafall.

Hörde att man skulle få rabatt om man har csnkort, måste man köpa från nått speciellt ställe för att få rabbat då?

vad kostar den med csnkortet isofall?

När kommer ipod mini?

Visa signatur

"Chewing gum is really gross, chewing gum I hate the most."
It´s only funny until someone gets hurt, then it´s hilarious.

Permalänk
Medlem

Du hinner ändå inte lyssna på mer än 4 GB på den batteritiden så utrymmet är väl inget problem om man inte behöver en extern HDD. Just nu säger de flesta seriösa återförsäljare att releasen i Sverige skjutits upp till slutet av maj/början av juni eftersom Apple vill vara säkra på att tillgången mäter upp mot efterfrågan.

Permalänk

Det är på apple sverige som rabatten från csn/mecenat gäller (10%) www.mecenat.se

Själv är jag nöjd med min Xclef HD500 20Gb från www.advancedmp3players.co.uk (2880kr inkl. fjärrkontroll och frakt). Bättre batteritid, mer utrymme, bättre ljud, billigare, kan användas som extern hårddisk utan extra programvara, fler funktioner, fulare, större. Så den väl sammanfattas jämfört med ipoden..

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på en iPod Mini. Stod själv i samma val för någon månad sedan, Mini blev utgången. Ska förhandsboka en på macoteket nu, kostar ju bara 2195:-...

Visa signatur

Nikon D40x, Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm 1:3 5-5.6GII ED, Nikon Nikkor AF 50/f1.8D, Nikon SB-400, Velbon CX580

Permalänk
Medlem

jag ser ingen ipod mini på sidan bara vanliga ipods :/? vart ska man klicka :D?

Visa signatur

"Chewing gum is really gross, chewing gum I hate the most."
It´s only funny until someone gets hurt, then it´s hilarious.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 8fps
Skulle satsa på en iPod Mini. Stod själv i samma val för någon månad sedan, Mini blev utgången. Ska förhandsboka en på macoteket nu, kostar ju bara 2195:-...

Exkl moms.

Citat:

Hej, ja jag har fatt ditt mejl. Silver Ipoden ar din.

YES!

Permalänk
Medlem

Är det utan moms? TÄnkte väl att det var något lurt...

Visa signatur

Nikon D40x, Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm 1:3 5-5.6GII ED, Nikon Nikkor AF 50/f1.8D, Nikon SB-400, Velbon CX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 8fps
Är det utan moms? TÄnkte väl att det var något lurt...

Jepp.

Permalänk
Medlem

Jag sålde nyss min iPod 20 GB just för att den var för klumpig...
Den är helt okej att bära med sig när man har jacka och grejor på sig, men på sommaren kan jag inte tänka mig att jag skulle fått ner den någonstans.

Och med handen på hjärtat så är 20 GB faktiskt för mycket, jag la in sådär tre, fyra skivor och lyssnade på dem sen lägger man in något annat när man kommer hem.

Så enligt mig tycker jag att iPod mini är mer än väl!

Visa signatur

Maila mig

Permalänk

@PC_Power: Nu har jag inte tänkt sälja min iPod 40GB i första taget, inte förrän jag köper ny mp3-spelare åtminstone (har funtat på en iRiver) men får man fråga hur mycket du fick för din iPod? Vilket skick var den i?

Alltid bra att ha koll på andrahandsvärdet ifall att man skulle bli sugen på att byta.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Hedersmedlem

Väntar själv på en iPod mini. Passar bra för mina behov och den är inte lika "vanlig" som den vanliga iPoden.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag står själv å väger mellan Ipod 20gb å en mini... svårt som fan att välja då 4gb är perfekt för musik men för lite om man vill böra med sig lite saker från polare :/
Fast jag tror jag ber en skicka från USA då hamnar man ju på ~2k för minin och ~3k för 20gb ipod. Skulle aldrig ge över 4k för en mp3-spelare...

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem

Tycker att "vanliga" iPod är mycket snyggare än Mini-versionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkenzieher
@PC_Power: Nu har jag inte tänkt sälja min iPod 40GB i första taget, inte förrän jag köper ny mp3-spelare åtminstone (har funtat på en iRiver) men får man fråga hur mycket du fick för din iPod? Vilket skick var den i?

Alltid bra att ha koll på andrahandsvärdet ifall att man skulle bli sugen på att byta.

Jag fick 3200 för den, men fick även bud på 3500 efter jag sålt den.
Skicket var som ny förutom baksidan, men man måste ju vara ytterst pedantisk om man ska lyckas att inte repa den. Min syster lånade den dock och då såg den ut såhär.

Tycker för övrigt att det är rätt idiotiskt av apple att göra en så blank baksida, men den kanske har någon värmeavledande funktion, vad vet jag? Tjusig är den när den inte är repad i alla fall!

Visa signatur

Maila mig

Permalänk

Prova att putsa med lite autosol då. Kanske blir fin igen

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Jag fick 3200 för den, men fick även bud på 3500 efter jag sålt den.
Skicket var som ny förutom baksidan, men man måste ju vara ytterst pedantisk om man ska lyckas att inte repa den. Min syster lånade den dock och då såg den ut såhär.
http://pcpower.riskaka.com/albums/album01/IMG_0387.sized.jpg

Tycker för övrigt att det är rätt idiotiskt av apple att göra en så blank baksida, men den kanske har någon värmeavledande funktion, vad vet jag? Tjusig är den när den inte är repad i alla fall!

Det var inget taskigt andrahandsvärde direkt, låter ju lovande! Betalade nämligen inte mer än ~4000:- för min.
Hur mycket hade du betalat för den?

Har inte haft den mer än några veckor än så baksidan är så gott som fri från några större repor, dock är det ett par småmärken på displayen störande nog. =/
Har funnits där nästan sen första dagen så jag undrar hur de hamnade där och om de möjligtvis går att få bort...

Det var ingen söt baksida där på sina ställen, trist som sagt att de valt en så lättrepad yta.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Baksidan fungerar som en sorts kylfläns/värmeavledare ja.
Hur fan lyckas man repa den så mycket? Gaalet.

Aja, iPod 20 GB säger jag. Är faktiskt väldigt smidig... Speciellt med väska med bältesclip. Och Mini kommer ju inte än på ett tag heller.

TheWretch: iPod fungerar också som extern hårddisk utan programvara. Och det är nog rätt svårt att få speciellt mycket bättre ljud...

Visa signatur

hmm

Permalänk

w0x snygg men dyr. Större än mini. Intressant dock.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

Jag tror inte någon här kan avgöra vilken som bäst passar dig. Det beror ju i ditt fall helt på:

Hur mycket musik du vill kunna ta med dig, stor/liten skivsamling
Hur bärbar spelare du är ute efter, var du skulle du använda den
Vilken spelare du tycker ser bäst ut, färgglad eller vit...
Hur mycket pengar du vill lägga ut (ok 700 kr är kanske inte stor skillnad)

Fundera på vilka av ovanstående egenskaper du är ute efter. Själv skulle jag köpa en mini eftersom de är riktigt coola och för att jag redan har Gen 3.

//KB

Permalänk

Jag funderar också på hur jag ska göra. Jag har redan en IRiver IFP-395T 512mb flashminnes mp3spelare, men jag tycker inte minnet räcker till riktigt.

Hur lång batteritid får ni med iPod vid normalt bruk? Med min IRiver får jag bara cirka 6-8 timmar, med blandade olika bitrates och inte speciellt hög volym. Ganska långt ifrån de utlovade 24h som tillverkaren säger
Går det att ställa in egna eq inställningar? Det går iaf att göra på min spelare, och det är iaf en sak jag tycker om med den.

Permalänk
Medlem

Det är ungefär samma med iPod, 8 timmar.
Det finns EQ men man man väljer olika presets, finns inga individuella inställningar så att säga... Det kan man dock fixa via iTunes har jag för mig.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Vill man ha EQ så är iPod inte det bästa valet eftersom den har en ökänt dålig EQ som försämrar ljudet riktigt rejält.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk

Hum ok.. Hur är ljudet förövrigt då? Jag har sett några klaga på att ljudet är lite halvkasst. Finns det någon som både testat IRiver spelare och iPod och kan säga om det är stor skillnad i kvaliteten på ljudet?

Permalänk
Medlem

Ljudet ska vara lika bra, men som sagt om man måste ha EQ är iPod inte det bästa valet, varken konfigurationsmässigt eller ljudmässigt. Annars är det riktigt fint på båda spelarna.

Visa signatur

hmm

Permalänk